Fotosidans Forum > Annat > Lag, moral och etik > Aktivisters mobiltelefoner beslagtogs med stöd av brottsrubricering som inte finns

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-04-28, 08:56
iSolen.se

PeterWem skrev: En intressant tanke. Saker som använts vid kriminell verksamhet kan förverkas. Örebro tingsrätt B 5132-15 ,fredsaktivisterna som på den tiden begick olaga intrång hos Bofors och fotade trots avbildningsförbud, fick däremot behålla bilder eftersom syftet med fotandet var att skapa debatt och opinion.
Du ser inget problem med det? Du tycker det är rätt? Att inbrott (lågt straff) ska löna sig?

Att bedriva samhällsomstörtande verksamhet och bara få straff för inbrott?
Gammal 2019-04-28, 09:04
PeterWem

iSolen.se skrev: Du ser inget problem med det? Du tycker det är rätt? Att inbrott (lågt straff) ska löna sig?

Att bedriva samhällsomstörtande verksamhet och bara få straff för inbrott?
Jag väntar med spänning på Muskö-fallet och hur man agerat och kommer agera där eftersom man tillämpar annan lagstiftning just för att kunna göra så som du beskrivit. Tyvärr är det månader kvar innan åtal väcks.
Gammal 2019-04-28, 09:17
iSolen.se

PeterWem skrev: Jag väntar med spänning på Muskö-fallet och hur man agerat och kommer agera där eftersom man tillämpar annan lagstiftning just för att kunna göra så som du beskrivit. Tyvärr är det månader kvar innan åtal väcks.
Jag frågade hur du ställer dig till saken.
Gammal 2019-04-28, 09:31
PeterWem

iSolen.se skrev: Jag frågade hur du ställer dig till saken.
I planerade aktioner där man direktsänder och där man kan kan se till att använda billigare telefoner, då är det tandlöst att förverka.

För fotografering av skyddsobjekt med avbildningsförbud är jag tacksam att anskaffarfriheten finns för att jag ska kunna ta bilder och publicera, t.ex. Barsebäck.

I Muskö-fallet kommer åklagaren få jobba för att få kamera (Canon x00D utan direktsändning?) och bilder förverkade. Muskö-fallet ser jag fram emot att skriva om.
Gammal 2019-04-28, 09:36
iSolen.se

PeterWem skrev: I planerade aktioner där man direktsänder och där man kan kan se till att använda billigare telefoner, då är det tandlöst att förverka.

För fotografering av skyddsobjekt med avbildningsförbud är jag tacksam att anskaffarfriheten finns för att jag ska kunna ta bilder och publicera, t.ex. Barsebäck.

I Muskö-fallet kommer åklagaren få jobba för att få kamera (Canon x00D utan direktsändning?) och bilder förverkade. Muskö-fallet ser jag fram emot att skriva om.
Du tycker alltså att aktivisterna ska ha rätt att behålla sitt material? Det var två mobiler, de kan både ha filmat och streamat.
Gammal 2019-04-28, 09:59
PeterWem

iSolen.se skrev: Ännu en tråd som går ut på att sätta dit poliser.
Vilken fotorelaterad nyhet önskar du starta och diskutera om i stället i detta delforum? Jag har några artiklar som hjälp på traven om du själv aldrig önskar efterforska så som att utbegära allmän handling eller ringa berörda parter.
Även här finns diskussionsunderlag.

Senast redigerad av PeterWem den 2019-04-28 klockan 10:15.
Gammal 2019-04-28, 10:35
iSolen.se

PeterWem skrev: Vilken fotorelaterad nyhet önskar du starta och diskutera om i stället i detta delforum? Jag har några artiklar som hjälp på traven om du själv aldrig önskar efterforska så som att utbegära allmän handling eller ringa berörda parter.
Även här finns diskussionsunderlag.
Jag tycker det är bra att du har koll på lag och ordning och bryr dig om saker och ting så länge som syftet inte är att misskreditera poliser mer än utövarna.

Ämnet bör åtminstone perifert handla om foto.

Länken du skickade, det första man ser är http://www.dagensjuridik.se/2019/04/...utvisning-havs

ett upprörande fall, men inte foto.
Gammal 2019-04-28, 10:46
ErlandH

iSolen.se skrev: En inbrottstjuv som inte tar något har väl ändå begått inbrott.

"grovt olaga intrång" är som sagt bättre ord, handlar detta om ordmärkeri och någon juridisk detalj?

Vad var syftet med inbrottet? Jo att svartmåla branschen, verktyget var telefonerna.

Det låter som det är dags att skriva om lagen lite så att det inte är poliserna som blir uthängda varje gång de tar hand om brottslingar. Jag tycker det är moraliskt rätt att stoppa brottslingarna från att filma på brottsplatsen och på något sätt stoppa den från att komma hem med materialet. Det får ju inte löna sig att begå brott. Vi får helt enkelt hitta en bättre brottsrubricering eller som sagt skriva om lagen lite.

Ännu en tråd som går ut på att sätta dit poliser.
1. En tjuv är den som stjäl. Det finns, som sagt, inget som tyder på att de gripna hade som syfte att stjäla något.
2. Syftet med intrånget var, såvitt jag kan förstå, att visa upp hur verksamheten i kycklingslakteriet ser ut (vilket man också gjorde genom direktsändning). I normalt språkbruk brukar man nog inte kalla en beskrivning av verkliogheten för "svartmålning".
3. Poliser blir inte "uthängda" (i alla fall inte av Peter W) när de följer lagen.
4. Jag kan ha förståelse för din uppfattning om att lagen behöver ändras (även om jag inte delar den). Men det är polisens uppgift att följa lagen, inte att hitta på brott för att de (eller du) tycker att en gärning är moraliskt fel.
Gammal 2019-04-28, 10:49
ErlandH

tumlaren skrev: Dessa aktivister vill att alla bara skall äta grönt, så nog vill de tvinga någon att göra något som de inte vill.
Ja, såvitt jag förstår vill de gripna att man ska sluta äta djur. Jag har dock inte sett något som tyder på att de gripna vill tvinga någon att sluta äta djur.
Gammal 2019-04-28, 11:03
ErlandH

iSolen.se skrev: Vad jag vet är det ingen juridisk term så att säga "direkt felaktigt" är direkt felaktigt. De allra flesta tycker att en inbrottstjuv begår inbrott så det är åtminstone halvrätt.

De flesta lägger en värdering i att aktivisternas agenda är viktigare än lagen. I media brukar aktivist skildras just så.

Ska aktivisterna skyddas med moral ska väl också poliserna göra det.

De avbröt en pågående brottslig handling och det måste vara rätt att kunna radera det material som inbrottet gick upp på att skapa, man kan ju inte begå brott och vinna på det genom att gömma sig bakom lagar om yttrandefrihet.
1. Nej, "inbrottstjuv" är inte en juridisk term, men det är ett ord med en viss betydelse. En tjuv är den som stjäl (eller försöker stjäla).
2. Jag tror inte att "de flesta" anser att aktivisternas agenda är viktigare än lagen. Aktivisterna tycker det förstås, men förmodligen inte så många andra. Och jag har inte sett något inlägg i den här tråden som förespråkar att "aktivisterna ska skyddas med moral".
3. Ditt resonemang om att man inte ska kunna "begå brott och vinna på det" är begripligt och inte svårt att, vid första anblicken, hålla med om. Men jag tror faktiskt (utan att vara jurist eller ha läst alla förarbeten) att det var lagstiftarnas syfte att, som en del av yttrandefriheten, göra det möjligt att just på det här sättet genom civil olydnad skaffa och sprida information om det man uppfattar som missförhållanden.

Man kan ju fundera på hur vi skulle uppfattat saken om det istället för ett kycklingslakteri var en lokal där vitrysk maffia höll insmugglade 13-åriga flickor fängslade och tvingade dem till prostitution. Skulle du då också tycka att det var moraliskt riktigt att förverka mobilerna och radera filmerna?

Brasklapp: Jag äter kyckling och annat kött från djurfabriker. Jag tycker att det var rätt att polisen grep "aktivisterna" och det verkar, utifrån den information som finns, rimligt att de åtalas för olaga intrång.
Gammal 2019-04-28, 11:14
iSolen.se

ErlandH skrev: 1. En tjuv är den som stjäl. Det finns, som sagt, inget som tyder på att de gripna hade som syfte att stjäla något.
Du hänger som vanligt upp dig på ord istället för sammanhang, om någon tar sig in i ett låst lokal som de inte ska vara i är det i alla fall inte "helt" fel att kalla för inbrotts...person? En person som begått inbrott. Det benämndes som "grovt olaga intrång".

Inbrottshen blir väl bra ny term, speciellt med tanke på verksamhetens art.

Wikin m fl om ordet "inbrott". Om någon stjäls kallas det sedan "grov stöld" och och inget stjäls "olaga intrång" (eller "grovt olaga intrång"). Så inbrott var det.

2. Syftet med intrånget var, såvitt jag kan förstå, att visa upp hur verksamheten i kycklingslakteriet ser ut (vilket man också gjorde genom direktsändning). I normalt språkbruk brukar man nog inte kalla en beskrivning av verkliogheten för "svartmålning".
Du hoppade bekvämt över att syftet knappast var en dokumentär i SVT utan för att försämra allmänhetens bild av verksamheten. Svartmålning.

Ungefär som förtal, dvs det spelar ingen roll om det påstådda är sant eller inte.

3. Poliser blir inte "uthängda" (i alla fall inte av Peter W) när de följer lagen.
Polisen och de individer där som han hittat gjort fel verkar vara en sammanhängande tråd i hans inlägg. Varken i förra tråden eller denna tråden har/kommer polisen dömas för något brott.

4. Jag kan ha förståelse för din uppfattning om att lagen behöver ändras (även om jag inte delar den). Men det är polisens uppgift att följa lagen, inte att hitta på brott för att de (eller du) tycker att en gärning är moraliskt fel.
De flesta som tycker Sveriges lagar är ok ändå tycker det är rätt att aktivisterna stoppas från att bryta sig in och filma från en plats där de inte får vara.

(nej, jag har inte gjort något statistiskt säkerställd undersökning i frågan, det är tillåtet att göra antaganden utan ditt godkännande)
Gammal 2019-04-28, 11:39
ErlandH

iSolen.se skrev: Du hänger som vanligt upp dig på ord istället för sammanhang, om någon tar sig in i ett låst lokal som de inte ska vara i är det i alla fall inte "helt" fel att kalla för inbrotts...person?
Nej, det är du som hänger upp dig på ord och envisas med att kalla de gripna för "tjuv". Det verkar ganska uppenbart att de gripna begått olaga intrång, och det är ett brott som nog de flesta av oss skulle kunna kalla "inbrott" (även om ordet "inbrott" borde innebära att man brutit sig in, och det vet jag inte om man gjorde i det aktuella fallet).

iSolen.se skrev: Du hoppade bekvämt över att syftet knappast var en dokumentär i SVT utan för att försämra allmänhetens bild av verksamheten. Svartmålning.
Jag kan inte förstå vilken skillad det skulle göra om spridningen av materialet sker via SVT istället för Facebook. Och givetvis var syftet att "försämra allmänhetens bild av verksamheten", eftersom allmänheten nog inte har en aning om hur det går till i våra djurfabriker.

iSolen.se skrev: Polisen och de individer där som han hittat gjort fel verkar vara en sammanhängande tråd i hans inlägg.
Nu kan säkert Peter svara för sig själv, men jag uppskattar att han så enträget tar upp fall där fotografers och polisers uppfattning kolliderar. Diskussionen om vad polisen får respektive inte får göra är nyttig för alla som ibland fotograferar ute i verkligheten. (Och är givetvis ännu nyttigare för alla poliser som eventuellt läser trådarna.)

iSolen.se skrev: De flesta som tycker Sveriges lagar är ok ändå tycker det är rätt att aktivisterna stoppas från att bryta sig in och filma från en plats där de inte får vara.
Lite märklig argumentation från dig, eftersom du ju inte tycker att "Sveriges lagar är ok". Men annars tror jag du har rätt. Jag har inte heller sett någon i den här tråden som tycker att det var fel att polisen stoppade och grep "aktivisterna".

Senast redigerad av ErlandH den 2019-04-28 klockan 11:54.
Gammal 2019-04-28, 11:41
PeterWem

iSolen.se skrev: Polisen och de individer där som han hittat gjort fel verkar vara en sammanhängande tråd i hans inlägg. Varken i förra tråden eller denna tråden har/kommer polisen dömas för något brott.
I förra tråd polisanmälde aldrig juristen polisen för tjänstefel. Enkom JO-anmälan.

Denna händelse har polisanmälts angående olaga fotografering och kränkande fotografering.
Gammal 2019-04-28, 12:07
iSolen.se

ErlandH skrev: Nej, det är du som hänger upp dig på ord och envisas med att kalla de gripna för "tjuv". Det verkar ganska uppenbart att de gripna begått olaga intrång, och det är ett brott som nog de flesta av oss skulle kunna kalla "inbrott" (även om ordet "inbrott" borde innebära att man brutit sig in, och det vet jag inte om man gjorde i det aktuella fallet).

Jag kan inte förstå vilken skillad det skulle göra om spridningen av materialet sker via SVT istället för Facebook. Och givetvis var syftet att "försämra allmänhetens bild av verksamheten", eftersom allmänheten nog inte har en aning om hur det går till i våra djurfabriker.

Nu kan säkert Peter svara för sig själv, men jag uppskattar att han så enträget tar upp fall där fotografers och polisers uppfattning kolliderar. Diskussionen om vad polisen får respektive inte får göra är nyttig för alla som ibland fotograferar ute i verkligheten. (Och är givetvis ännu nyttigare för alla poliser som eventuellt läser trådarna.)

Lite märklig argumentation från dig, eftersom du ju inte tycker att "Sveriges lagar är ok". Men annars tror jag du har rätt. Jag har inte heller sett någon i den här tråden som tycker att det var fel att polisen stoppade och grep "aktivisterna".
Jag hänger mig verkligen inte upp på ord, jag föreslår alternativ och skrev de två juridiska termerna som gäller för inbrott, en av dem används också för att beskriva brottet. Behöver vi ett subjektiv föreslog jag inbrottshen.

Bra att vi är överens om att det var svartmålning även om du säkert invänder mot det ordet också. Hitta gärna på ett bättre.

Jag tycker Sveriges lagar är ok, gör inte du? Det finns nog inget land som är perfekt, det går alltid att förbättra, så även i Sverige.
Gammal 2019-04-28, 13:25
ErlandH

iSolen.se skrev: Jag tycker Sveriges lagar är ok ...
Man får ett annat intryck när man läser dina tidigare inlägg, t ex:

iSolen.se skrev: ... det måste vara rätt att kunna radera det material som inbrottet gick upp på att skapa, man kan ju inte begå brott och vinna på det genom att gömma sig bakom lagar om yttrandefrihet.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar