Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Hur kan kameratillverkarna vara så mycket efter mobilerna?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-12-13, 17:36
AFJ

PMD skrev: Just Android tycker jag hör till ämnet.
Absolut, jag tänkte nog mer på LEGO och "Notch".
Gammal 2019-12-13, 18:20
fotobollfoto

AFJ skrev: Absolut, jag tänkte nog mer på LEGO och "Notch".
Som handlade om varför de stora jättarna inte alltid leder utvecklingen.

Men vi släpper det eftersom diskussionen om offtopic garanterat är offtopic.
Gammal 2019-12-14, 22:26
martinot

martinot skrev: OT för tråden, men tänkte bara snabbt inflika; nu när de kinesiska lönerna och produktionskostnaderna efter hand gått upp de senaste 10 åren (framförallt i den södra rikare delen av Kina) så vet jag många västerländska företag som har flyttat, eller just nu planerar att flytta, ut mycket av sin produktionen från Kina till andra mer attraktiva lågprisländer som tex. Vietnam.
Lite OT, men här är ett exempel på vad jag talade om ovan, men gällande två stora asiatiska tillverkare som just nu flyttar sin produktion från Kina:

https://www.reuters.com/article/us-s...-idUSKBN1WH0LR

"SEOUL (Reuters) - Samsung Electronics Co Ltd (005930.KS) has ended mobile telephone production in China, it said on Wednesday, hurt by intensifying competition from domestic rivals in the world’s biggest smartphone market.

The shutdown of Samsung’s last China phone factory comes after it cut production at the plant in the southern city of Huizhou in June and suspended another factory late last year, underscoring stiff competition in the country.

The South Korean tech giant’s ceased phone production in China follows other manufacturers shifting production from China due to rising labor costs and the economic slowdown.
...

The company has expanded smartphone production in lower-cost countries, such as India and Vietnam, in recent years.

Sony also said it was closing its Beijing smartphone plant and would only make smartphones in Thailand."
Gammal 2019-12-31, 01:15
Falumas

Jag kan inte annat än säga att jag är ganska imponerad av vad dom små sensorerna i mobilerna idag klarar.

Det är svårt att få ett naturligt resultat ur en modern mobil. Det känns nästan som om dom har sådana där hemska instagram-filter inbyggda i sina bildhantering. Min mobil spottar dock gladeligen ur sig RAW-filer så att man kan skapa bilder som går att använda. När man går över till RAW försvinner dessutom en del funktioner. En mobil använder ofta väldigt kreativa metoder som multipla exponeringar och annat som räknas som bildmanipulering i stil med att klistra in en elefant man googlat fram i sin bild enligt många.

Men man har stora begränsningar när man fotograferar med dom flesta mobiler gällande bländare och brännvidd även om jag har några brännvidder att välja på (fungerar bra att byta mit i filmning också). Den lilla sensorn gör det också extremt svårt att få till kortare skärpedjup (utan bildmanipulering fortfarande i stil med elefanten)

Gällande bildkvalitet (både video och bilder) har jag dock än så länge aldrig stött på någon mobil som slår en FX-kamera, men jag har heller aldrig med mig min systemkamera lika ofta som jag har med mobilen.

Jag tror det är väldigt få som aldrig fotograferar med mobilen idag, men inte många fler som övergett sin systemkamera för mobilen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:16.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System