Gammal 2020-01-06, 12:37
andreassofus

Ny hårddisk till mina bilder
Mina hårddiskar i datorn är fulla så jag behöver köpa en ny.

I datorn sitter en vanlig ssd och en m2.

Har lust att köpa 4tb så det blir ju otroligt dyrt om jag ska köpa ssd.
Så min fråga är hur stor skillnad det blir om jag köper en vanlig mekanisk hårddisk istället?

Tanken är att enbart skapa en ny lightroomkatalog på den disken och endast ladda in nya bilder där.
Alla program och operativsystem är såklart på ssd och m2.

kommer det funka bra eller kommer det gå långsamt? och vad är det som går långsamt i så fall?
Gammal 2020-01-06, 12:53
ztenlund

Du bör nog åtminstone ha själva katalogen på en SSD.
Gammal 2020-01-06, 12:55
pdahlen

Varför inte flytta alla gamla bilder ut till den nya disken, fortsätt importera till SSDn och och ha SSDn som tillfällig förvaring för bilder under redigering etc, när du behöver ge mer plats på SSDn drar du över mapparna till den mekaniska via LR. Jag jobbar så
Gammal 2020-01-06, 12:58
andreassofus

ztenlund skrev: Du bör nog åtminstone ha själva katalogen på en SSD.

kan jag skapa en ny katalog på min befintliga ssd och ladda in bilderna till den nya disken? dom behöver inte ligga på samma disk?
Gammal 2020-01-06, 13:00
andreassofus

pdahlen skrev: Varför inte flytta alla gamla bilder ut till den nya disken, fortsätt importera till SSDn och och ha SSDn som tillfällig förvaring för bilder under redigering etc, när du behöver ge mer plats på SSDn drar du över mapparna till den mekaniska via LR. Jag jobbar så
flyttar jag gamla bilder till ett nytt ställe så kan jag ju inte arbeta med dom i lightroom längre.
man kan ju leta upp dom på nytt, men då kan jag ju lika gärna lägga in dom på den nya disken direkt, det blir ju samma sak.
Gammal 2020-01-06, 13:02
Astroscapist

andreassofus skrev: kan jag skapa en ny katalog på min befintliga ssd och ladda in bilderna till den nya disken? dom behöver inte ligga på samma disk?
Nej det behöver dom inte. Jag har bara bildfilerna på SSD som jag jobbar med. De jag sällan använder flyttas till en extern USB HD.

/Stefan
Gammal 2020-01-06, 13:07
pdahlen

andreassofus skrev: flyttar jag gamla bilder till ett nytt ställe så kan jag ju inte arbeta med dom i lightroom längre.
man kan ju leta upp dom på nytt, men då kan jag ju lika gärna lägga in dom på den nya disken direkt, det blir ju samma sak.
Visst kan du det, drar du filerna internt till en annan disk i LR så kan du fortsätta att jobba med dem där. Det kanske går en aning långsammare pga mekanisk disk men det är väl när bilderna är nya som man gör 98% av arbetet på dem
Gammal 2020-01-06, 13:09
ztenlund

andreassofus skrev: flyttar jag gamla bilder till ett nytt ställe så kan jag ju inte arbeta med dom i lightroom längre.
Som pdahlen skrev i inlägget ska du i så fall flytta dem inifrån LR, så att programmet vet var de är.
Gammal 2020-01-06, 13:22
andreassofus

Astroscapist skrev: Nej det behöver dom inte. Jag har bara bildfilerna på SSD som jag jobbar med. De jag sällan använder flyttas till en extern USB HD.

/Stefan
men om du vill arbeta med en gammal bild då, då måste du leta upp den och importera in den i lightroom?

jag gillar att ha tillgång till alla mina bilder ( inom några år i alla fall) jag tycker dt är kul att gå igenom och titta på gamla bilder och även redigera dom. Då vill jag ju att dom ska finnas tillgängliga i lightroom.
Gammal 2020-01-06, 13:23
andreassofus

pdahlen skrev: Visst kan du det, drar du filerna internt till en annan disk i LR så kan du fortsätta att jobba med dem där. Det kanske går en aning långsammare pga mekanisk disk men det är väl när bilderna är nya som man gör 98% av arbetet på dem
okej, jag vet inte hur man gör det men det kan vi ju återkomma när jag köpt ny disk :)
behöver nog hjälp med hur jag ska flytta och sortera allt :)
Gammal 2020-01-06, 13:26
pdahlen

andreassofus skrev: okej, jag vet inte hur man gör det men det kan vi ju återkomma när jag köpt ny disk :)
behöver nog hjälp med hur jag ska flytta och sortera allt :)
Det är väldigt enkelt. Det man dock behöver göra första gången är att lägga en bild i den nya disken och låta LR importera den. Därefter syns den nya disken tillsammans med andra diskar i vänsterfältet i LR
Gammal 2020-01-06, 13:31
andreassofus

pdahlen skrev: Det är väldigt enkelt. Det man dock behöver göra första gången är att lägga en bild i den nya disken och låta LR importera den. Därefter syns den nya disken tillsammans med andra diskar i vänsterfältet i LR
okej. det löser sig säkert.

men kanske inte är en dum ide att flytta över alla nuvarande filer till den nya disken, och fortsätta fylla på och arbeta på ssd:disken, och sen när den är full igen så flyttar jag över än en gång.

och dom gångerna jag vill arbeta med gamla bilder så får jag arbeta från den nya mekaniska.
Gammal 2020-01-06, 13:36
andreassofus

vad tror ni om denna?

4tb som fått bra betyg och till ett bra pris
https://www.inet.se/produkt/4300620/...-5400rpm-256mb
Gammal 2020-01-06, 15:32
zosma

andreassofus skrev: vad tror ni om denna?

4tb som fått bra betyg och till ett bra pris
https://www.inet.se/produkt/4300620/...-5400rpm-256mb
Jag skulle nog köpt någon på 7200 rpm. Blir lite snabbare.
Gammal 2020-01-06, 15:45
andreassofus

zosma skrev: Jag skulle nog köpt någon på 7200 rpm. Blir lite snabbare.
är det rpm enbart som avgör hastigheten? är det det jag ska kolla på?

det finns ju buffringsminne och läs och skrivhastighet också, är dessa saker oviktiga?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System