Gammal 2020-01-13, 17:20
Grevture
Administratör

fotobollfoto skrev: Man kan väl i så fall göra en stor kvadratisk sensor som inte blir fullt belyst ända ut i hörnen (men väl till kanterna) sedan kan kameran mjukvarumässigt beskära rå-filen till en cirkel (som är jämnt belyst) ur vilken fotografen kan plocka vilka proportioner den vill.
En kvadratisk sensor skulle fungera lika bra som en rektangulär.

Men om nu fotografen ändå skall beskära i efterhand kan de ju lika gärna utgå från en råfil från hela kvadraten (med mörka hörn och allt). Steget att skapa en slags rund fil däremellan känns lite överflödigt :-)
Gammal 2020-01-13, 17:31
Khalad

Glimt
Michael Johansson skrev: För film så kan jag inte se någon annan fördel än att få ut fler bilder på en vanlig 135-rulle. Att beskära ett 24x36mm dia till kvadratiskt format är ju enkelt gjort genom att helt enkelt vrida ena ramhalvan 90 grader.

Något som jag däremot funderat på är varför det inte finns någon digital kamera med sensorformatet 42x42mm. Då skulle den befintliga objektivparken för småbildsformatet kunna användas fullt ut och kameran skulle kunna optimeras för att enbart användas i ett läge utan hänsyn till landskaps- eller porträttformat.
Tror du har förstått mig fel, jag har aldrig hävdat att detta är bättre på något sätt. Däremot finns naturligtvis en klar fördel för den som vill jobba med kvadratiska bilder - man har det kvadratiska formatet i sökaren och kan komponera efter det. Det ÄR, eller VAR, de facto en påtaglig fördel också att få ut 54 bilder per rulle, otillräckligt med film var ett stadigvarande tillstånd på den analoga tiden, särskilt om man inte hade så gott om pengar. Hela kameran kunde vidare göras mindre om till att börja med objektivet inte behövde teckna ut 24 x 36 utan bara 24 x 24, på det var just Robot IIa ett alldeles utmärkt exempel, inte större än dagens kompaktkameror. Naturligtvis finns också nackdelar. Hälsningar/ Björn T
Gammal 2020-01-13, 17:40
fotobollfoto

apersson850 skrev: Displayen inuti en Garmin Fenix, som på utsidan ser rund ut, är tiokantig om man lyfter på locket och tittar in.

Men visst är det ovanligt med komponenter av det slaget som inte är rektangulära.
Transistorer, motstånd, kondensatorer, vridpotentiometrar, ...
Det finns ganska många sorters elektroniska komponenter som inte är rektanglar (eller rätblock). Men det var kanske inte dessa som avsågs.
Gammal 2020-01-13, 17:55
Falumas

Grevture skrev: Det skulle bli väldigt svårt och därmed dyrt att rent praktiskt tillverka sådana sensorer med dagens tillverkningsteknik. Det finns så vitt jag vet inga elektroniska komponenter som inte är fyrkantiga (rektangulära eller kvadratiska) och det sannolikt av rätt goda skäl.

Sedan skulle det bli svårt att lösa utläsningen av signalen från sensorn, dels rent fysiskt ("kabeldragningen"), dels skulle du då få rader/kolumner att läsa ut som har olika längd vilket skulle kräva variabel spänning för utläsningssignalen vilket skulle göra allt från A/D-omvandling till brushantering madrömslikt komplext.
Jo, jag antar att det finns något tekniskt problem begravet eftersom det inte finns.
Man hade kanske kunnat förbinda dom till en lång spiralformad linje. I global shutter tider kanske det går.
Gammal 2020-01-13, 18:06
fotobollfoto

Grevture skrev: [...] Steget att skapa en slags rund fil däremellan känns lite överflödigt :-)
Sant! :-) ..
Gammal 2020-01-13, 19:48
Grevture
Administratör

fotobollfoto skrev: Transistorer, motstånd, kondensatorer, vridpotentiometrar, ...
Det finns ganska många sorters elektroniska komponenter som inte är rektanglar (eller rätblock). Men det var kanske inte dessa som avsågs.
Det är jag som uttrycker mig slarvigt, det jag väl borde skrivit var "integrerade kretsar", alltså chip-komponenter. Medan ordet "komponent" ju är ett betydligt vidare begrepp och innefattar som du nämner en massa saker som ser ut lite hur som helst :-)
Gammal 2020-01-13, 20:01
apersson850

Det var därför jag skrev "komponenter av det slaget". Tantalelektrolyter brukar exempelvis vara droppformade, vanliga elektrolyter ofta cylindriska.
Men integrerade kretsar, som måste vara plana på grund av det fotografiska framställningssättet, brukar också vara rektangulära, för att utnyttja substratet så bra som möjligt.
Gammal 2020-01-14, 20:18
Ventures

Gör så här: Lyfta ur mattskivan, ta en svart spritpenna och måla över de oönskade sidorna så att en kvadrat återstår. Sätt tillbaka mattskivan. Klart
För spegellösa kameror gör man motsvarande på displayen.
Nu kan man komponera kvadratiska bilder.
Gammal 2020-01-14, 20:48
Tonyeagle

Smartare
Det är betydligt smartare i så fall att markera kvadraten på mattskivan med ett rakblad. Då får du en tunn linje och kan komponera på båda sätt. Testades på filmtiden när jag ville kunna komponera både kvadratiskt för sv/v foto och i panoramaformat för speciella panoramaramar som fanns för diabilder. Idag har tack och lov många DSLR rutnät i sökaren så man slipper fippla med mattskivan.
Gammal 2020-01-14, 21:01
ztenlund

Ventures skrev: Gör så här: Lyfta ur mattskivan, ta en svart spritpenna och måla över de oönskade sidorna så att en kvadrat återstår. Sätt tillbaka mattskivan. Klart
För spegellösa kameror gör man motsvarande på displayen.
Nu kan man komponera kvadratiska bilder.
Det går nog inte på D700, men på D850 (tror även att det var så på D810) så går det att välja 1:1 i menyn. D850 ger ram eller en mask i sökaren. I och med att allt blinkar till med AF-punkterna kan det senare eventuellt bli lite mycket. Samma beskärningsfunktion finns åtminstone på Z6/7. Även min Ricoh GR går att ställa till 1:1.
Gammal 2020-01-14, 22:20
Falumas

Det går inte på D700 och D800, men på Z6.

D700 har bara FX och DX
D800 har FX, DX, 1.2 (mellanting mellan FX och DX) och 5:4
Z6 har FX, DX, 1:1 och 16:9

Jag har dock alltid fläskat på med FX även om jag använt DX-objektiv.
Gammal 2020-01-14, 22:57
ztenlund

Falumas skrev: Det går inte på D700 och D800, men på Z6.

D700 har bara FX och DX
Stämmer.

D800 har FX, DX, 1.2 (mellanting mellan FX och DX) och 5:4
Jag var tvungen att kolla och jag trodde fel. D810 är likadan som D800 och saknar alltså 1:1. D850 är som D800/810, med 1:1 tillagt.

Z6 har FX, DX, 1:1 och 16:9
Z7 har utöver det 5:4.

Jag har dock alltid fläskat på med FX även om jag använt DX-objektiv.
Jag sålde det enda jag hade ihop med D80...
Gammal 2020-01-15, 00:27
Makten

Michael Johansson skrev: Något som jag däremot funderat på är varför det inte finns någon digital kamera med sensorformatet 42x42mm. Då skulle den befintliga objektivparken för småbildsformatet kunna användas fullt ut och kameran skulle kunna optimeras för att enbart användas i ett läge utan hänsyn till landskaps- eller porträttformat.
Nu när räknefelet är utrett så tänkte jag bara säga att det går att få detta, om man köper en kamera med större sensor än "fullformat". Jag plåtar mest med en Fuji GFX 50R som har 33x44 mm stor sensor och den tillåter en rad olika sidförhållanden som man ser redan i sökaren. En väldigt, väldigt trevlig grej är att nästan alla småbildsobjektiv har tillräckligt stor bildcirkel för 33x33 mm, alltså något större diagonal än småbildsformatet. En femtia blir nåt helt annat där man fortfarande får nästan lika mycket på bredden, men plötsligt jättemycket på höjden! Hade man beskurit till 24x24 så hade det inte varit alls lika roligt.

Vad man sen kan råka upptäcka är att en del småbildsobjektiv täcker ännu större sensor än 33x33. Särskilt om man bländar ner. Just nu använder jag ett Voigtländer 58/1,4 som funkar fint för 1:1 (33x33) vid f/1,4 och sen större ju mer man bländar ner. Vid f/2,8 funkar 6:7 och vid f/4 hela jäkla 33x44-sensorn.

Här har vi ett Olympus OM 28/2 @ f/11 och 33x33 mm...

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF3311_2.jpg
Visningar:	75
Storlek:	179.8 KB
ID:	149373

Edit: Jaha, den blev ju helt sönderkomprimerad. Fantastiskt med ett fotoforum som inte klarar att hantera bilder. Suck. Nåja, ni förstår poängen...
Gammal 2020-01-15, 23:21
Graylingman

Makten skrev:
Här har vi ett Olympus OM 28/2 @ f/11 och 33x33 mm...

Bifogad fil 149373

Edit: Jaha, den blev ju helt sönderkomprimerad. Fantastiskt med ett fotoforum som inte klarar att hantera bilder. Suck. Nåja, ni förstår poängen...
Fantastisk skog! Var är den bilden tagen?
Gammal 2020-01-16, 09:30
MagnusG

apersson850 skrev: ... som måste vara plana på grund av det fotografiska framställningssättet ...
Lite kuriosa, det finns en kul typ av kretsar som heter MEMS (Micro Electro-Mechanical Systems) där man tillverkar icke-plana chip med halvledarteknik.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.

Elinchrom ELB 500 TTL