Gammal 2017-12-06, 18:44
martinot

Sten-Åke Sändh skrev: Sony tappar inte alls i pris p.g.a. den tekniska utvecklingen - tvärtom.
Ok. Sony är säkert magiskt unika.

Sten-Åke Sändh skrev: Man kan väl inte förväxla det med att priserna på äldre modeller droppar när nya släpps?
Det var det jag avsåg, ja (om du förväxlar det, eller inte, vet ju bara du).

Sten-Åke Sändh skrev: Visst är det så att även Fuji och andra utvecklas men det är Sony som har ett starkt grepp om de tekniska förutsättningarna för de andras utveckling också - sensorerna.
Äpplen och päron.

Nu talar vi om olika bolag, och olika "Sony".

Sten-Åke Sändh skrev: Varken Oly, Pentax eller Fuji är i närheten av var Sony står idag med A9
Sony A9 är alldeles för dyr för mig, och är som proffshus precis lika oaktuell för mig som Nikon D5 eller Canon 1DX. Dvs. ointressant för mig att köpa som inte är yrkesfotograf. Jag betalar inte för så dyra professionella kamerahus.

Helt OK att du gör det, men för mig så är det för mycket pengar. Långt för mycket.

Grattis till ett säkert fint kamerahus, men det är dina pengar som du spenderar (inte mina).

Men eftersom det aldrig kommer att kunna sjunka i pris (det är ju Sony), så är det säkert en bra "investering". :)
Gammal 2017-12-06, 18:51
Flash Gordon

Torda skrev: I mitt fall fungerar det helt klart mycket bättre med en DSLR när man har bländat ner en smula samt använder kontinuerlig fokus. Däremot sätter A7rII fokus bra när man kör enbilds-AF, men jag vill gärna ha friheten det innebär att kunna använda tumfokus och inte hålla på och joxa i menyer för att hoppa mellan kontinuerlig och enbidls-AF.
X-T2 och X-PRO2 har en knapp för tumfokus men den är alldeles för liten och svår att hitta i brådskan.
Jag har försökt lära mig men det fungerar inte. Knappen är för liten och sitter olika på X-PRO2 och X-T2 samt fungerar lite olika. Här har Fuji ännu inte fått till det hela.
På Canon var det min normala metod.
Gammal 2017-12-06, 18:55
martinot

ajoe skrev: Nu förstår jag inte alls. Givetvis är bländaren öppen när jag tittar i sökare eller display och går ned till arbetsbländare vid exponeringen. Annars vore det ju svårt att t ex direkt kunna ta över när jag ser att jag har en annan uppfattning om var skärpeplanet ska ligga!

Jag har också för min egen invanda instinkts skull allokerat en Fn-knapp för nedbländning som sitter på samma plats som på min gamla D90 eftersom det är praktiskt att kunna kolla, men till skillnad från den så blir bilden ju inte mörkare eftersom kameran ju redan vet hur mycket objektivet bländar ned, utan jag kan koncentrera mig på skärpedjupet.

Jag förutsätter att kamerakonstruktörer inte är idioter och att Sony och Canon gör likadant som Fuji.
Fuji, ja.

Tidigare så har dock Sony mig veterligen normalt inte gjort så (ivf. inte med A6000 som jag testat en hel del, men tror det även gäller övriga modeller i tex. A7-serien också). Andra som vet säkert får gärna korrigera mig och mitt minne här.

Med nyaste A7RIII så verkar de dock ändrat på detta (iaf. som standardinställning). Vad jag läst (har inte hunnit testa själv än) så skall den vara första i A7-serien som fungerar "rätt" även med avseende på detta.

Känns som Sony äntligen börjar förstå oss fotografer. Mycket som jag tycker det verkar som de äntligen fått rätt gällande handhavandefunktioner som denna med A7RIII.
Gammal 2017-12-06, 19:01
martinot

Flash Gordon skrev: X-T2 och X-PRO2 har en knapp för tumfokus men den är alldeles för liten och svår att hitta i brådskan.
Jag har försökt lära mig men det fungerar inte. Knappen är för liten och sitter olika på X-PRO2 och X-T2 samt fungerar lite olika. Här har Fuji ännu inte fått till det hela.
På Canon var det min normala metod.
Instämmer 100%. Här är en av punkterna gällande handhavande som Fuji måste förbättra.
Gammal 2017-12-06, 19:17
Bengf

Sten-Åke Sändh skrev: Som sagt, se hela A9 vs D5-filmen:

https://youtu.be/KX1sfy__7A4

Frontlinjen har flyttat sig en del sedan A7r II och en A9 kör väl 4 ggr snabbare och har ändå bättre AF-precision. Den är fortfarande mer än dubbelt så snabb som en A7r III men fattas bara för den har väl bara hälften så mycket data att hantera.
Mörker testet var bra och intressant och med överraskande resultat, springande kvinna på stig, heller en cyklande person i lagom takt som kommer i mot fotografen är en vanlig test i vissa sajter, där klarade sig även gamla A6000 ganska så hyggligt. Leta upp Martin Agfors test från Foto sidans Magasin av A9, mycket Rosor men även någon liten maskros i autofokus testet, A9 klarar av att ta fokus på mycket snabba motiv, det verkar helt klart, men Lock on funktionen är inte riktigt 100% än när störningar kommer framför huvudmotivet, jag kan inte riktigt tolka annat när man läser en del tester, samtidigt som flera har problem med att välja rätt funktioner ser det ut som.

Man skriver om G9 Pannans nya kamera som också klarar 20 bps, även om inte alla 20 bilderna blir knivskarpa så ökar förmodligen antalet skarpa bilder ändå gentemot en kamera med klart mindre bps, ett lite annat sätt att se på en kamera som klarar högre bps som var tänkvärd tycker jag.
Gammal 2017-12-06, 23:23
Torda

martinot skrev: Fuji, ja.

Med nyaste A7RIII så verkar de dock ändrat på detta (iaf. som standardinställning). Vad jag läst (har inte hunnit testa själv än) så skall den vara första i A7-serien som fungerar "rätt" även med avseende på detta.

Känns som Sony äntligen börjar förstå oss fotografer. Mycket som jag tycker det verkar som de äntligen fått rätt gällande handhavandefunktioner som denna med A7RIII.
Tyvärr enligt tråden på dpreview så verkar det nog som om grundprincipen inte är förändrad i A7rIII och att den beter sig likadant som föregångaren, men att den kanske är lite bättre på grund av förbättrade algoritmer. Någon i tråden angav att det handlade om att det är något patent som Canon har och att Sony inte är intresserade av att betala för att få lov att använda funktionen att fokusera på full öppning vid kontinuerlig fokus.
Gammal 2017-12-07, 05:48
Bengf

Det var allt en blandad kompott i dom trådarna, frågeställaren visade sig att han inte hade någon egen A7R3, utan läst på Sony Rumor om problemet, lite förvirrande kommer det att med adapter och Canon lins 24-70 så bländar det objektivet inte ner plus att ögonfokus fungerar. A9 fick FW för bättre funktion ( kors i taket ) återstår i vidare tester av A7R3 hur det utfaller.
Gammal 2017-12-07, 06:51
martinot

Många (både där och här) som pratar självsäkert och mycket om A7RIII och A9 - som själva inte ens äger kamerorna.
Gammal 2017-12-07, 08:14
Torda

Det kanske finns några vänliga själar här som skulle kunna kolla detta på sina nyköpta kameror, så vi slipper gissa, då jag tycker att det är en ganska viktig punkt.
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , fullformat , köpråd , porträtt , sigma

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.