Fotosidans Forum > Fototeknik > Fototeknik > Autofokus funkar ej med AFS Micro Nikkor 60mm 1:28G ED + mellanring Kenko 12, 22, 36

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-04-05, 18:27
xlxl67

Autofokus funkar ej med AFS Micro Nikkor 60mm 1:28G ED + mellanring Kenko 12, 22, 36
Autofokusen funkar inte med någon av mellanringskombinationerna i rubriken. Autofokusen vobblar fram och tillbaka bara. Manuell fokus funkar. Ska det vara så eller vad kan vara fel?
Gammal 2019-04-05, 23:10
Erik X

Jag har sett samma symptom med mina canon-grejor. Antagligen gör mellanringarna att optiska responsen på en fokusjustering blir mycket större än vad kameran förväntar sig och det blir en 'overshoot', sen försöker AF kompensera åt andra hållet och även då blir det för mycket... Så håller det på :) Men å andra sidan gör det inte så mycket, jag brukar använda manuell fokus vid makrofotografering i alla fall.. Och ute i fält använder jag numera telekonverter i stället för mellanringar, då funkar både AF och stabilisering

Sitter det möjligen en liten mikroprocessor i kameratillverkarens egna (dyra) mellanringar som upplyser kameran om att de finns där och kräver parameterjusteringar i AF?
Gammal 2019-04-05, 23:22
ztenlund

Vad är poängen med kombinationen? Objektivet har ju redan en närgräns som är så kort att man inte kan ha motljusskyddet monterat vid närgränsen/1:1. Jag köpte ett begagnat för ett tag sedan och min första tanke är inte riktigt att försöka montera mellanringar på det. :)
Gammal 2019-04-06, 07:01
xlxl67

Tack för bra svar! Jag jobbar vidare utifrån era tips :)
Gammal 2019-04-06, 10:33
J O Härnström

ztenlund skrev: Vad är poängen med kombinationen? Objektivet har ju redan en närgräns som är så kort att man inte kan ha motljusskyddet monterat vid närgränsen/1:1. Jag köpte ett begagnat för ett tag sedan och min första tanke är inte riktigt att försöka montera mellanringar på det. :)
Ofta vid extrema macrobilder så kommer man väldigt nära frontlinsen.
Problemet blir då att objektivet oftast skuggar motivet.
Men vid dessa förstoringar så är man nästan bunden vid att använda extern blixt och ljusformare. Man måste använda små bländare för att få skärpedjup och det befintliga ljuset räcker sällan till. Alternativet är att stacka många bilder med kortare skärpedjup, större bländare men med bättre skärpa så att man slipper diffraktion.
Den egentliga bländaren blir mycket liten vid extrema närbilder och därmed får man diffraktion.
Kolla in makrofoto.se
Gammal 2019-04-06, 10:40
ztenlund

J O Härnström skrev: Ofta vid extrema macrobilder så kommer man väldigt nära frontlinsen.
Problemet blir då att objektivet oftast skuggar motivet.
Men vid dessa förstoringar så är man nästan bunden vid att använda extern blixt och ljusformare. Man måste använda små bländare för att få skärpedjup och det befintliga ljuset räcker sällan till. Alternativet är att stacka många bilder med kortare skärpedjup, större bländare men med bättre skärpa så att man slipper diffraktion.
Den egentliga bländaren blir mycket liten vid extrema närbilder och därmed får man diffraktion.
Kolla in makrofoto.se
Du svarar inte på den fråga jag ställde, utan på ett antal frågor jag inte ställde.
Så här biir det helt utan mellanringar med objektivet ifråga:
https://www.kenrockwell.com/nikon/im...3S_7721-wd.jpg
Gammal 2019-04-06, 11:29
J O Härnström

[QUOTE=ztenlund;2239781]Vad är poängen med kombinationen?

Med mellanringar får man ytterligare förstoring, mer än vid skala 1:1.
Gammal 2019-04-06, 11:35
ztenlund

J O Härnström skrev: Med mellanringar får man ytterligare förstoring, mer än vid skala 1:1.
Är du politiker? Du svarar nämligen fortfarande inte på den fråga jag ställde.

Tillägg:
Alltså, för att upprepa mig, min poäng var att AF-S 60:an har väldigt kort arbetsavstånd (se bilden) redan som det är. Det är klart kortare än det äldre skruvdrivna makrot. Därför frågade jag vad poängen med den specifika kombinationen var, givet att det rimligen blir ännu värre av mellanringar.
Gammal 2019-04-06, 17:22
Tonyeagle

Oj
Ett macro som går till skala 1:1 förlorar ca 2 bländarsteg vid närgränsen. Istället för 2,8 arbetar du då med f/5,6. Många kameror har ingen eller dålig AF vid lägre ljusstyrkor som du får när du sätter på mellanringar. För att få någorlunda AF behövs en kamera som ger säker AF ner till f/8 på i alla fall mittpunkten. Kan inte Nikon helt men min d500 klarar f/8 bra. Hos Canon behöver du ha 5DIII/, 5DIV, 7d II eller något av proffshusen.

PS. Tidigare inlägg vill kanske säga att närgränsen till frontlinsen blir så liten att du eventuellt har för långt avstånd till ditt fotoobjekt för att kunna fokusera?! (endast någon/några centimeter från frontlinsen behövs för att AF och fokus ska kunna uppnås - Blir det längre så går det inte att fokusera)
Gammal 2019-04-08, 07:18
xlxl67

Precis som nämts i tråden kommer jag för nära och därför tänkte jag att mellanringar skulle hjälpa till att förstora och så att jag får lite mer arbetsavstånd. Jag fotar fritt i naturen så det är inte makrofoto/stacking i detta fall. Eftersom det är "live" så behöver jag autofokus.
Gammal 2019-04-08, 07:41
Ventures

xlxl67 skrev: Precis som nämts i tråden kommer jag för nära och därför tänkte jag att mellanringar skulle hjälpa till att förstora och så att jag får lite mer arbetsavstånd. Jag fotar fritt i naturen så det är inte makrofoto/stacking i detta fall. Eftersom det är "live" så behöver jag autofokus.
För att öka avståndet behöver du längre brännvidd istället. Mellanringarna gör att man kan gå närmare motivet. Telekonverter hjälper men påverkar kvaliten negativt. Så byt objektiv. Autofokus fungerar inte så bra för makro heller. Tappar man fokus gör objektivet en sökning över hela fokusområdet, vilket antagligen blir irriterande.
Gammal 2019-04-08, 07:46
pdahlen

xlxl67 skrev: Precis som nämts i tråden kommer jag för nära och därför tänkte jag att mellanringar skulle hjälpa till att förstora och så att jag får lite mer arbetsavstånd. Jag fotar fritt i naturen så det är inte makrofoto/stacking i detta fall. Eftersom det är "live" så behöver jag autofokus.
Mellanringar gör bara att du kan komma närmare, vill du ha längre arbetesavstånd så ska du använda en TC. En TC tar ju ljus så det är möjligt/troligt att AF försämras med en sådan.

Har själv haft en Nikon 60/2,8, jag hade den lite som en allround och makro, så var man ute med bara ett objektiv så var denna som fick sitta på. Men är du ute efter bättre arbetesavstånd så är 90-150mm bättre lämpat.
Gammal 2019-04-08, 13:13
PMD

Ventures skrev: Autofokus fungerar inte så bra för makro heller. Tappar man fokus gör objektivet en sökning över hela fokusområdet, vilket antagligen blir irriterande.
Jag har ett makroobjektiv med en omkopplare som man ställa så att fokusområdet begränsas till mellan närgränsen och en halvmeter. Mycket praktiskt om man autofokuserar vid makrofoto, vilket jag gör när jag fotograferar flygande insekter.
Gammal 2019-04-08, 13:24
PMD

Linsformeln för avbildning med en tunn lins
Linsformeln ser ut så här: 1/f = 1/a + 1/b,
där
f är linsens brännvidd,
a är avståndet från linsen till föremålet som avbildas
b är avståndet från linsen till bilden (sensorn).

Om man ökar b, dvs avståndet från linsen till sensorn, t.ex. med mellanringar, så ser man man måste minska a (avståndet från linsen till motivet) för att följa formeln (och det måste man annars blir det ingen bild).

Det här gäller alltså för avbildning med en enkel tunn lins, så det blir lite mer komplicerat när man har ett objektiv som består av ett antal linser, men i princip är det samma sak när man blandar in mellanringar.
Gammal 2019-04-08, 15:04
Ventures

PMD skrev: Jag har ett makroobjektiv med en omkopplare som man ställa så att fokusområdet begränsas till mellan närgränsen och en halvmeter. Mycket praktiskt om man autofokuserar vid makrofoto, vilket jag gör när jag fotograferar flygande insekter.
Mitt mikro-nikkor 105/2,8G har också begränsning men åt fel håll. Man kan stänga av makroområdet men inte tvärt om, vilket är lite märkligt eftersom man troligen inte köper ett makro för att använda som teleobjektiv i första hand.
Hur som helst ett bra objektiv till inte bara makrofoto.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:00.

Tether Tools Case Air