Annons
Gammal 2001-07-27, 12:52
Maverick

Hej!

När jag fotograferade flygolyckan så valde jag inte så mycket över huvud taget, utan fotade bara. Jag kom fram samtidigt som räddningstjänsten, och för att inte springa ivägen för dem så höll jag mig på den sida som jag kommit fram på.

Jag hade inte som mål att fota de omkomna, men i en olycka av det slaget är det så rörigt så det är svårt att veta vad som igentligen kommer med eller inte. Olycker av det är slaget är dessutom så våldsamma att det inte är säkert att man ens uppfattar att ligger människor mitt i all bråte. I synnerhet inte om det är mörkt. Jag var utlämnad till aftonbladet när det gällde det etiska valet av bild. Även om det finns mycket som inte är bra med svensk media så brukar de sällan visa bilder på omkomna och de gjorde de inte nu heller. Jag vet inte än idag om det finns omkomna med på dessa bilder, jag har sldrig kännt behov av att ta reda på det. Mitt syfte var att sälja bilder och få ihop pengar till mer kamerautrustning.

Själv tvekar jag inte att fotografera olycker i syfte att sälja det till media. Men när jag har möjlighet att välja så utesluter jag skadade och omkomna. Jag har haft turen att inte behöva träffa på fler omkomna i olycker så det har inte varit ett problem. När jag fotat så mailar jag runt till lokalpress, och vill de inte ha bilderna så framkallar jag inte dessa förrän långt senare. Det vanliga är att lokalpressen inte är särskilt intresserade, såvida man inte skänker bilderna. Jag tycker heller inte att det är särskilt vrickat att göra så. Då tycker jag det är mer konstigt när dagmammor stannar med alla ungarna för att titta, som jag har sett exempel på. Knappast lämpligt för barn på tre fyra år att se en allvarlig trafickolycka.

Nä, jag har inte sett det du refererar till Helena, men jag har sett liknande och det är sällan jag gillar det. I FOTO var det nått liknande där någon hade fotat döda djur på ett konservatorium och det var inte i min smak. Bilder på döda kroppar skulle iofs kunna vara konst, men inte genom att en anatomisk avbildning från konstiga vinklar. Personligen gillar jag inte bilder där tekniken eller omständigheterna kring hur bilden togs får stå för det konstnärliga. Det finns en fotograf som heter Serano(tror jag, varit med i FOTO) som gjort en massa konstiga bilder. T ex en som heter
"Pissed Christ"(tror jag) där han har ägnat veckor åt att pinka i ett akvarium för att sedan sänka ner ett kors med jesus på för att slutligen fotografera. Hade man bara visat bilden utan några förklaringar om hur den gjordes hade den varit värd mer för mig. Men när man gör en grej av hur motivet är gjort så tappar jag mitt intresse.

Jag tror de flesta känner var gränserna går, men att man måste förstå om andra reagerar eftersom deras gränser nås tidigare.

puh...långt inlägg igen :-)

/Maverick
Gammal 2001-07-27, 16:02
BiNo

Konst?
Hejsan igen Maverick!
Tack för det långa men bra inlägget..:-)
Jag håller med dig när det gäller det där med dagmammor, och även andra människor, jag har sett ett par gånger när det hänt nåt att folk kommer fram av ren nyfikenhet, men man ser inte att det är någon som frågar den drabbade/dom drabbade om dom kan hjälpa till med nåt, vet inte om det är typiskt svenskt, eller om det är människan som är funtad så.

Och jag håller med dig när det gäller det där med gränser, vi har ju olika gränser så att säga.

Förresten (det här tillhör ju iofs inte detta forumet, men ändå) Har du tittat på mina foton ifrån safarit i Kolmården? Intresserad av vad du tycker om dom, själv är jag väldigt nöjd faktiskt..:-)

Önskar dig en trevlig helg
/Bibi
Gammal 2001-07-28, 23:15
Helena

Jag gillade dom bilderna som hon tagit... Dom finns med i min workbook :)))

Djuren var så vackra tyckte jag!
Gammal 2001-07-30, 21:54
Maverick

Ska genast ta och surfa in dit och kolla. Själv var jag på Parken Zoo i E-tuna och fotade idag. Där råkade jag snubbla på en stor sten(Den var stor att jag knappt fattar hur jag kunde ungå att lägga märke till den innan jag snubblade på den) så både jag och kamera for i backen. Fast jag tror kameran klarade sig med lite repor i skalet, precis som jag
:-)

/Maverick
Gammal 2001-07-31, 00:40
Helena

Maverick skrev:
Ska genast ta och surfa in dit och kolla. Själv var jag på Parken Zoo i E-tuna och fotade idag. Där råkade jag snubbla på en stor sten(Den var stor att jag knappt fattar hur jag kunde ungå att lägga märke till den innan jag snubblade på den) så både jag och kamera for i backen. Fast jag tror kameran klarade sig med lite repor i skalet, precis som jag
:-)

/Maverick

Ok... måste säga att din historia svider... men jag har en bättre :)))

Lilla Sharron Lovell.. Otroligt go tjej... ganska organiserad... jobbat som engelskalärare i Taiwan i några år... Van vid att resa...

Sharron lånar en kamera och åker till London... Sharron tappar kameran i backen så att den går sönder...
Sharron glömmer kamera på pub...
Sharron hittar kamera...
Sharron åker med buss från London... Sharron GLÖMMER kameran IGEN...
Kameran åker till London... åker tillbaka igen och sen till London igen...
Efter en vecka lyckas Sharron hitta kameran och får tillbaka den!!!!

:)
Gammal 2001-08-01, 11:42
Maverick

Hon köpte ingen bingolott när hon kom hem? Låter som det var läge för det :-)

/Maverick
Gammal 2001-08-01, 23:16
Helena

Det var då uttrycket "doing a Lovell" blev myntat :P

Jag gjorde ifs en lite värre sak...
I fyra månaders tid hade jag jobbat med ett projekt... En månad att fotografera... en månad att experimentera med tekniker... Sen en månad att printa bilder och att göra allt iordning... Beställa en trälåda från en snickare med lock och så... Sen så en tid att mondera det hela och att binda in en bok...
Vet du hur jävla svårt det är att få tag på tjärad lintråd???
Det resulterade i en jävla snygg bok...
Man ser först bara en trälåda... (alla spikar är övertäkta med puts så den är helsnygg)...
När man lyfter på locket så kommer man fram till en sida där det står min mormor och morfars födelsedatum och namn och när dom gifter sig... Sen så bläddrar man vidare och då är det bilder på dom (det ska symbolisera sju dagar och hur lätt det är att skapa sig en uppfattning av människor i förta ögonkastet...)
Sen efter sista sidan med bild (hade beställt det jävla pappret från Sverige...) så var det några sidor ihopmonterade med värmevacumpress... (otroligt jävla slit)...
Det vasr ett lock som ledde ner in i lådan...
Där hade jag printat upp kanske en 40-50 gamla bilder från 30 talet och frammåt på min mormor och morfar...
Hade virkat lite med tjärtråden (som symboliserade lukten på Utvalnäs... bilderna visade att man behövde gräva djupare och spendera tid för att verkligen lära känna en person...)
och vad gör jag???

[SIZE=4]JAG GLÖMMER DEN JÄVLA LÅDAN PÅ TESCO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !![/SIZE]
Det är som englands svar på Ica Stormarknad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Morgonen efter inser jag att jag glömt mitt "FINAL PROJECT" rusar ner på Tesco och dom säger "Näh vi har inte sett något!"
..............................
Tillslut så får jag tag på en tjejj som har hittat den... Jag hade bara lämnat den närjag packade ner mina varor i påsar !!!

Fick ialla fall tillbaka den och klarade kursen :))))
Gammal 2001-08-09, 12:04
BiNo

Har iofs inget med detta forumet att göra
Hejsan!
Måste fråga om du lider av schizofreni??? Ena minuten är du yrkesfotograf och har jobbat på dramaten etc. Andra minuten är du amatörfotograf och tar bilder på katter och blommor. Hallå liksom??!!!!!
Inte undra på att du kommer med så konstig kritik och konstiga inlägg, sök hjälp!
Gammal 2001-08-10, 10:16
Helena

Re: Har iofs inget med detta forumet att göra
BiNo skrev:
Hejsan!
Måste fråga om du lider av schizofreni??? Ena minuten är du yrkesfotograf och har jobbat på dramaten etc. Andra minuten är du amatörfotograf och tar bilder på katter och blommor. Hallå liksom??!!!!!
Inte undra på att du kommer med så konstig kritik och konstiga inlägg, sök hjälp!

Jag har tre och en halv månads sommarlov och bestämde mig för att inte jobba något...

Har inte fotograferat så mycket nu utan har semester från fotograferandet... alltså så kan väl jag få skriva vad jag vill i min presentation?

Just nu så är jag i Gävle hos min mormor och har massa saker att väva och sticka... Ska sy två klänningar och försöka hitta mönster till en folkdräkt också...
Fast en sak i taget...
Fiskar väldigt mycket och ska nog spela endel golf om jag får tid... Reidunn ska nog färga lite ull på stranden för vassen blommar just nu så det ska jag nog också vara med på... synd bara att färgen gulnar lite men det tar säkert en fem tio år innan man märker något...

Kan lägga upp min CV i Oktober när skolan börjar igen...

Det är inte så roligt att skämta om psykotiska besvär när så stor del av befolkningen lider av det... Finns dock bra medicin som Stemetil osv som tydligen ska vara bra!
Gammal 2001-08-10, 11:26
patrikmalmberg

Det där var väl ett ganska onödigt inlägg? Personliga frågor (påhopp) kan man hålla till e-mail, det ger en klart trevligare ton i debatten, eller hur?
Gammal 2001-08-10, 11:29
patrikmalmberg

patrikmalmberg skrev:
Det där var väl ett ganska onödigt inlägg? Personliga frågor (påhopp) kan man hålla till e-mail, det ger en klart trevligare ton i debatten, eller hur?
Det där var då riktat till Bibis inlägg om schizofreni osv - inte Helenas senaste.
Gammal 2001-08-10, 14:47
BiNo

En sak va dum...
Heléna, ja jag får hålla med om att det var dumt att använda det ordet jag gjorde, men ibland fattar jag inte dig alls, och varken du eller jag har ju varit direkt snälla emot varandra...hur som helst, så tyckte jag att det verkade konstigt, först har du sexiga bilder på dig, en presentation om att du är yrkesfotograf, och massor med bilder i en stil. Helt plötsligt vänder du bara, sätter ett jätte gulligt foto på dig, byter till amatörfotograf(jag menar är man yrekesfotograf så är man ju det även om man kanske inte jobbar med det för tillfälligt, anser jag.) Och tar bort massa bilder, synd nog för många var bra. Och sen sätter till såna bilder som du tidigare negativt kritiserat folk för att ha satt ut, såna som hör hemma i privata album. Jag blev lite förvirrad där
/Bibi
Gammal 2001-08-10, 14:49
BiNo

jo..iofs
Jo jag håller med, det var ett onödigt dumt ord, det har jag även skrivit till Heléna, kanske är det jag som har den sjukdomen..*småler* Men det verkar ibland som jag kan tydligen få en massa påhopp utan att nån reagerar på det, och utan att jag gjort mig berättigad av det.
Har någon skrivit nåt till vår kära Herr Niklas W? Om sättet att uttrycka sig?
Gammal 2001-08-10, 18:55
Helena

Re: En sak va dum...
BiNo skrev:
Och sen sätter till såna bilder som du tidigare negativt kritiserat folk för att ha satt ut, såna som hör hemma i privata album. Jag blev lite förvirrad där
/Bibi
Bibi... jag kritiserar inte folk... jag ger kritik på deras bilder...
En bild är inte en människa... det är någonting som dom ifs har skapat men för det så behöver inte kritik på en sämre bild betyda något elakt mot fotografen!
Lika lite som kritik på en underbar bild behöver betyda att man älskar fotografen över alla gränser!

Jag behöver inte ha mina bilder här för att anse att dom är bra... Jag vet vad jag måste förbättra och tänka på så jag kan lika gärna sätta ut mina engångskamerabilder tycker jag...

Saker är inte mer allvarliga än att man fortfarande kan se på världen med lite humor?
Gammal 2001-08-10, 19:03
BiNo

nu missförstog du mig igen
Heléna, jag sa inte heller att du kritiserade folk, jag sa att du har kritiserad bilder som folk satt ut av nära och kära, och hänvisat dom att sätta in dom i det privata albumet, sen visar du liknande bilder själv..lite dubbelmoral tycker jag. Kan inte vi maila lite till varandra istället för att skriva här? Tycker vi ska försöka reda ut alla missförstånd etc en gång för alla, tycker inte du?
/Bibi
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.

Elinchrom ELM8