Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Kamera att ha med till Afrika, Backpacking

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2015-06-25, 22:11
D-tox04

Kamera att ha med till Afrika, Backpacking
Hej!

Som den sammanfattande rubriken lyder så skall jag på en Långresa. Kommer vara runt i djungel och safari i Arfrika, sedan vidare i Indien och Slutligen Syd Amerika =) Jag reser endast med en Backpacking-ryggsäck så smidighet premieras.

Hursomhelst min stora Nikon D80 med Teleobjektiv 18-300 känns för tung och klumpig för att ta med.

Jag har tankar på att dels ta med en "äventyrs-kompakt" typ Nikon COOLPIX AW130
MEN jag vill även ha tele-möjligheter när jag är ute på en safari till exempel

Jag har en Sony Xperia mobil vilken är vattentålig och har en bra kamera. Denna bär jag ju alltid med mig. Så kanske är äventyrs-kompakt onödigt?

Vad rekommenderar ni? Kan man få en bra kombo? Hjälp mig att resonera!

Tackar på förhand
Gammal 2015-06-25, 22:42
ErlandH

Det beror ju lite på vilken budget du har, men kolla på nya Canon G3x eller Panasonic FZ1000.
Gammal 2015-06-25, 23:06
D-tox04

Tack för ditt tips!

Min Budget beror lite på. Skall jag köpa 2 kameror så får jag gå ner lite i pris för dessa, Är det en som så kan jag gå upp. Runt 10.000 kan jag nog tänka mig att lägga

Panasonic FZ1000 såg riktigt bra ut!
EDIT: Även Canon såg grym ut! Tusen tack för dessa tips! Jag skall kolla in dessa
Gammal 2015-06-25, 23:36
ErlandH

G3x har lite längre zoom, bättre display och är lite mindre och lättare, men uppges vara tålig och väl vädertätad. FZ1000 har elektronisk sökare och 4K. Dessutom kan FZ1000 zooma genom att man vrider på ring runt objektivet, vilket jag personligen är väldigt förtjust i. (Fast det kanske G3x också kan?)

Även om jag själv inte känner behov av den här typen av kamera just nu tycker jag de verkar vara utmärkta rese/safarikameror och skulle ha svårt att välja vilken som är intressantast. Avgörande skulle kunna vara vilken som är snabbast på att starta, fokusera osv.
Gammal 2015-06-26, 05:11
David F Stop

Canon Powers hot SX60 HS
Om do behöver extreeeeem zoom. SX60 HS har en 65x optisk zoom (motsvarande 21-1365 mm). Du kan fota Africa hemifrån lol
Gammal 2015-06-26, 05:12
David F Stop

Canon Powers hot SX60 HS
Om du behöver extreeeeem zoom. SX60 HS har en 65x optisk zoom (motsvarande 21-1365 mm). Du kan fota Africa hemifrån lol
Gammal 2015-06-26, 08:29
Ola Dyrhill

Frågan är hur mycket telezoom man egentligen behöver på en safari? Ju mer desto bättre men blir den väldigt lång så kan det ju vara svårt att hålla kameran tillräckligt stilla för att kunna ta bilden.
På en safari är det väl som regel bra ljusförhållanden vilket medger korta slutartider och liten bländare men det är nog bra för TS att försöka bilda sig en uppfattning om bildkvaliten är tillräcklig för honom. Cyberphoto brukar ju ha rätt bra tester man kan få vägledning av.

För egen del skulle jag nog hellre avstå från bilden hellre än att få en bild till varje pris. En bild som inte håller måttet rent tekniskt blir inte så viktig att ta för min del, men jag vet ju att många inte alls är så noga med skärpa osv. :-)
Gammal 2015-06-26, 08:58
D-tox04

Vilka fina Tips ni ger, Tack!

En bild till varje pris kan nog stämma i vissa fall (även om det låter lite väl extremt). Dock hamnar dem i en egen liten låda (typ, kul att ha sett och visa familjen). Självklart är det kvalitativa bilder som är poängen i första hand, därav inser jag att det kan bli svårt att få en bra bild med extrem-zoom. Att zooma genom att vrida på objektivet är en klar vinnare för min del! Jag hoppas att samtliga dessa har det.

Jag skall ta mig en tur till affären och känna lite på utbudet =)

Fortsätt gärna med flerförslag och tankar kring för/nackdelar
Gammal 2015-06-26, 09:07
Michael Buch

Hej, jag förstår hun du tänker med vikten på din D80, men jag tycker du tänker fel.
Denna resa är inte något du gör ofta, kanske bara en gång i dit liv, så hur vill du sitta och minns detta sen? med bilder från en liten kompakt kamera eller din telefon?

Jag tycker du skall läge dit budget på ett bra kamera. Något jag vet du kan ha mycket nytta av når du komma hem er GPS positionering så du kan see va dina bilder är tagit.

Kollat lite fort på cyberphoto, kompaktkameror med Optisk bildstabilisering, Full HD 1080p och GPS positionering.

Canon G16, inte så mycket zoom men ljusstark = 3890
Nikon Coolpix P610, här får du mycket zoom men är inte ljusstark. = 4190

Nikon P900, som P610 bara bättre kvalitet, större zoom och bättre objektiv, = 6390

Vill du ha ett som också är Vatten/stöt -skyddad och betala för kvalitet så finns där ett
nytt Sony DSC-RX10 II = 15490.

Sen finns där mycket kamera utan GPS som Canon PowerShot G3 X = 9490 men jag hade gått efter ett med GPS.

Sen finns där mycket annat att tänka på, batterier, minneskort, hårddisk, laddning som tar plats och vikt.

Önskar dig en trevlig resa.

D-tox04 skrev: Hej!

Som den sammanfattande rubriken lyder så skall jag på en Långresa. Kommer vara runt i djungel och safari i Arfrika, sedan vidare i Indien och Slutligen Syd Amerika =) Jag reser endast med en Backpacking-ryggsäck så smidighet premieras.

Hursomhelst min stora Nikon D80 med Teleobjektiv 18-300 känns för tung och klumpig för att ta med.

Jag har tankar på att dels ta med en "äventyrs-kompakt" typ Nikon COOLPIX AW130
MEN jag vill även ha tele-möjligheter när jag är ute på en safari till exempel

Jag har en Sony Xperia mobil vilken är vattentålig och har en bra kamera. Denna bär jag ju alltid med mig. Så kanske är äventyrs-kompakt onödigt?

Vad rekommenderar ni? Kan man få en bra kombo? Hjälp mig att resonera!

Tackar på förhand
Gammal 2015-06-26, 09:50
Ola Dyrhill

Jag tänker så här att med tanke på resans längd, budget för utrustning och kraven på lätt packning så känns någon form av kompaktkamera bäst.
Sen tänker jag också så här att ju större zoomomfång desto större kompromiss vad gäller bildkvalitet.

Det finns kompaktkameror helt utan zoom med en fast brännvidd som ger enastående bra bilder men med begränsningen i att optiken inte går att zooma med.

Sen finns det några sk "kvalitetkompakter" som har en zoomoptik med ett relativt begränsat zoomomfång men som istället ger mycket god bildkvalitet. De ger så god bildkvalitet att många av oss som normalt sett använder finare systemkameror oxå använder dessa som andrakamera.

Sedan finns det kompaktkameror med längre zoomomfång och så finns det kompaktkameror med sk superzoom. Utbudet är ju stort och inte helt lätt att överblicka. :-)

Så frågan som var och en får ställa sig och just nu TS, hur mycket kompromiss är jag beredd att göra med tanke på bildkvalitet? Hur viktigt är det att få den där bilden på de vilda djuren osv.
Är den bildkvaliten tillräcklig bra för mig eller har jag större krav?
Gammal 2015-06-26, 12:04
Sten-Åke Sändh

Ja jag skulle ju inte vilja vara utan en liten kompakt spegellös systemkamera på en sådan resa. Kanske en liten kompakt Olympus MFT med ett "vidvinkel - normal zoom" och ett kompakt litet tele eller telezoom för safarin. Med tanke på att man har en förlängningsfaktor på hela 2x där så behöver ju telet inte vara så långt - det når långt ändå.

Förr hade man ju en massa film också så nog borde man väl orka med en sådan utrustning även i ryggsäckens hårda kompromissvärld.

Själv skulle jag tagit min lilla NEX7 med några lämpliga objektiv. Hade jag den skulle jag t.o.m. kompromissa och ta den lilla motordrivna zoomen 16-50 som är en s.k. pannkaka ihopdragen. Pefekt som walk around rigg om man kan kompromissa marginellt när det gäller bildkvalitet. Jag har haft bara det på några semestrar och det har varit väldigt skönt. Främst därför att den är kalas vid lite casual video. Sedan komplettera med ett bra telezoom för safarin och andra situationer där en sådan kan komma till användning.

Du kommer inse att en vanlig kompakt inte är vad du behöver på en safari och för många är det "en gång i livet" och då kanske man inte vill sumpa det. Så i det fallet om man bara ska ha en riggning så tycker jag också att en långzoom av bra kvalitet kan vara en bra kompromiss som inte är för mycket kompromiss för att du ska känna dig helt "felklädd" eller bli onödigt besviken över bildernas kvalitet.
Gammal 2015-06-26, 12:08
ErlandH

Ola Dyrhill skrev: På en safari är det väl som regel bra ljusförhållanden vilket medger korta slutartider och liten bländare ...
Det är en vanlig missuppfattning, men i verkligheten är de intressantaste fototillfällena på en safari ofta i gryning och skymning.
Gammal 2015-06-26, 12:12
horvendile

Djungel. Safari. Kanske dammiga miljöer?
Jag skulle fästa vikt vid vädertätning. Tycker G3 X låter som en mycket rimlig kompromiss mellan bildkvalitet, kompakthet och tålighet.

Edit: räckte pengarna skulle jag skaffa sökaren också.
Gammal 2015-06-26, 12:23
D-tox04

Nex tycker jag är intressanta kameror!

Tanken med komptakten är att jag kan ha den i fickan vid "casual tillfällen". Dock vet jag inte om jag vid dessa kanske skulle nöja mig med min telefon. Vid varje planerad utflykt så kommer ju den större kameran finnas med.
G3x ser riktigt grym ut.

Det är väldigt intressant att läsa era spekulationer, då de tar upp detaljer som jag själv inte riktigt övervägt. Tack!
Gammal 2015-06-27, 00:59
Tre Ess

D-tox04 skrev: Tack för ditt tips!

Min Budget beror lite på. Skall jag köpa 2 kameror så får jag gå ner lite i pris för dessa, Är det en som så kan jag gå upp. Runt 10.000 kan jag nog tänka mig att lägga

Panasonic FZ1000 såg riktigt bra ut!
EDIT: Även Canon såg grym ut! Tusen tack för dessa tips! Jag skall kolla in dessa
Panasonic FZ200 är lillebror, men titta på dessa bilder från Afrika, Ungern och Norge så får du en uppfattning för dina kommande motivval - länk

Du har inte frågat om remmar men jag tipsar iallafall om dessa till ryggsäcken
Op/Tech Connector #10 Reporter/Backpack 8.5-10.5

Senast redigerad av Tre Ess den 2015-06-27 klockan 01:17.
Besvara

Bokmärken

Taggar
safari , system kamera , äventyr

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.

Elinchrom ELM8