Annons
Gammal 2017-07-12, 21:04
JackHer

Tomasz skrev: Det finns sååååå många bud om detta, jag vet inte varför det verkar skilja sig så mycket mellan råden. Men imma får man om kameran är kall och luften är varm och fuktig. Och i fjärilshuset är det varmt och fuktigt.

På sommaren borde det inte vara några problem. Jag har varit där i kallaste januari och fotat utan problem. Promenaden från bilparkeringen till fjärilshuset hann nog inte kyla ner kameran speciellt mycket.

Och angående immans farlighet för kameran, jag tror inte det är någon fara. Jag har aldrig hört talas om att en kamera blivit förstörd av sådant.

God tur! /Thomas
Tack, hoppas det funkar bra för mig då!
Gammal 2017-07-16, 11:19
eskil23

Jag var där på hösten, har för mig att det var i oktober, så gissningsvis runt +10 ute. Då tog det ungefär en timme för kameran att aklimatisera sig.
Gammal 2017-07-16, 13:33
transalp-01

Det var många år sen jag var där, kanske 10 år, men har för mig att i ett av rummet varnar de för att använda elektronik pga hög luftfuktighet. Och just i det rummet så jag en kamera börja ryka.

Men som sagt var det 10 år sedan. Jag använde kompaktkamera i de övriga rummen utan problem.
Gammal 2017-07-16, 14:48
hne

Jag är där tillräckligt ofta för att fundera på årskort. Har alltid med mig DSLR. Har aldrig haft mer problem än att allt såg ut att vara gömt i tjock dimma, efter att ha tagit upp oskyddad och inte väderskyddad kamera direkt från -15° rakt in i fuktigaste rummet. Fasta brännvidder och ett varv med kameran avslagen innan fotograferingen börjar torde minimera eventuella risker. Det största problemet jag ser är annars de riktigt skumma ljuskällorna som gör färgerna i bilderna svåra att få till bra. Speciellt hudtoner tycker jag är hopplöst i det ljuset.
Besvara

Bokmärken

Taggar
fjäril , insekter , makro , objektiv , stockholm

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.