Gammal 2017-11-26, 17:46
gamleJ

Flash Gordon skrev: Idag fotade jag lite bilder under ett av mina barnbarns födelsedagskalas. Använde endast ett transparent paraply framför AD200. Det blev fint soft ljus.
För just den här bifogade bilden använde jag också Fuji X500 blixten ovanpå triggern
Fungera klockrent.
Trevligt att kunna hålla sig på vettiga ISO och samtidigt frysa snabba rörelser samt undvika hårt ljus i typiska familjesituationer som dessa.
Gammal 2017-11-26, 18:12
Flash Gordon

Såg en you tube video med en professionell bröllopsfotograf som helt gått över till Godox AD 200.
Han talade om att med en blixt kan det vara svårt att övertrumfa starkt solljus. Därför hade han 2 st AD200 i det speciella fästet 2 två stycken AD. Sedan kör man då med 2 stycken lampor och skall då få ut 400W/s.
Det skall enligt honom också då klara HSS mycket bättre även i starkt ljus.
Så på sikt är det nog där jag skall hamna.
Sedan är ju också deras tillbehör tacksamt billiga. För tillfället verkar Photax ha väldigt tomt på lagret fast det kommer väl påfyllning.

https://www.photax.se/category/ad-200-tillbehor
Gammal 2017-12-25, 17:24
gamleJ

Det blev en ad200 i julklapp till mig själv igår:). Släkten ser nog fortfarande dansande vita prickar när de blundar. Tycker blixten ger den kvalitetskänsla och lätta handhavande som jag förväntat mig. Möjligen är hållaren för studiostativ lite klent byggd. Köpte också till ett led-huvud, lilla oktan som passar direkt på ad200 samt 180˚ vidvinkel diffusor. Tror det blir en ad200 till framöver och då lär Godoxsystemets smidighet göra att jag väljer det i de flesta situationer. Däremot kommer jag inte att sälja min elinchrom elb 400 med hs-huvud. Hs tekniken är överlägsen hss gällande ljusstyrka. Gjorde ett test med rena blixtrör (även med fresnell på ad200) och samma vita paraply. T1000, ISO 100, avstånd 1m. Ad200 gav nästan f2.8 (2.0 7)på full effekt 1/1 i hss. Elb 400 gav f11 vid sitt max 424ws. Det betyder att vid ca 200ws ger elb f8. Det är 3 gånger så mycket ljus. Lägg där till att Elinchrom har högeffektiva reflektorer till försäljning som ytterligare ökar på fördelen. Det talas väldigt lite om dessa skillnader som kan vara helt avgörande beroende på vad du vill fotografera. Elinchrom elb 400 tål kyla och är väl tätat också. Mao finns det för och nackdelar med olika system. För hemmabruk och bröllop blir det Godox. Sport ,action, större ljusformare och stort skärpedjup kräver mer pwr så då blir det Elinchrom. Med detta sagt är jag ändå grymt imponerad av Godox som system. Har sålt av allt Canon original.
Gammal 2017-12-25, 18:05
gamleJ

gamleJ skrev: Det blev en ad200 i julklapp till mig själv igår:). Släkten ser nog fortfarande dansande vita prickar när de blundar. Tycker blixten ger den kvalitetskänsla och lätta handhavande som jag förväntat mig. Möjligen är hållaren för studiostativ lite klent byggd. Köpte också till ett led-huvud, lilla oktan som passar direkt på ad200 samt 180˚ vidvinkel diffusor. Tror det blir en ad200 till framöver och då lär Godoxsystemets smidighet göra att jag väljer det i de flesta situationer. Däremot kommer jag inte att sälja min elinchrom elb 400 med hs-huvud. Hs tekniken är överlägsen hss gällande ljusstyrka. Gjorde ett test med rena blixtrör (även med fresnell på ad200) och samma vita paraply. T1000, ISO 100, avstånd 1m. Ad200 gav nästan f2.8 (2.0 7)på full effekt 1/1 i hss. Elb 400 gav f11 vid sitt max 424ws. Det betyder att vid ca 200ws ger elb f8. Det är 3 gånger så mycket ljus. Lägg där till att Elinchrom har högeffektiva reflektorer till försäljning som ytterligare ökar på fördelen. Det talas väldigt lite om dessa skillnader som kan vara helt avgörande beroende på vad du vill fotografera. Elinchrom elb 400 tål kyla och är väl tätat också. Mao finns det för och nackdelar med olika system. För hemmabruk och bröllop blir det Godox. Sport ,action, större ljusformare och stort skärpedjup kräver mer pwr så då blir det Elinchrom. Med detta sagt är jag ändå grymt imponerad av Godox som system. Har sålt av allt Canon original.
Försökte redigera men tiden gick ut. Tycker inte trådens titel stämmer fullt ut med tanke på mitt inlägg. Blixtlösningar för Fuji är delvis löst är mer rättvisande
Gammal 2017-12-25, 18:41
Flash Gordon

gamleJ skrev: Försökte redigera men tiden gick ut. Tycker inte trådens titel stämmer fullt ut med tanke på mitt inlägg. Blixtlösningar för Fuji är delvis löst är mer rättvisande
Jag tycker personligen nog att man idag har ett urval till Fuji som är mycket stort. Allt från enkla blixtar för att ha i blixtskon till Profotos trigger för Fuji till att styra deras system.
Så det finns ett rikt utbud från billiga små blixtar till avancerade professionella system.
I går på julafton fotade jag vårt firande. Hade med mig Godox AD200, trigger samt stativ och ljusformare.

Insåg snart att med 9 vuxna och 4 barn fanns det inte utrymme för stativ eller annat i ett vanligt radhus.
Det blev istället tillbaka till Fuji X500 p kameran och slå den i taket.
Det är kanske inte optimalt men det räcker ganska långt i en sådan situation.
Som vanligt gäller det att välja don efter situation.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_ALM6710.jpg
Visningar:	30
Storlek:	43.3 KB
ID:	145151  

Gammal 2017-12-25, 18:58
gamleJ

Flash Gordon skrev: Jag tycker personligen nog att man idag har ett urval till Fuji som är mycket stort. Allt från enkla blixtar för att ha i blixtskon till Profotos trigger för Fuji till att styra deras system.
Så det finns ett rikt utbud från billiga små blixtar till avancerade professionella system.
I går på julafton fotade jag vårt firande. Hade med mig Godox AD200, trigger samt stativ och ljusformare.

Insåg snart att med 9 vuxna och 4 barn fanns det inte utrymme för stativ eller annat i ett vanligt radhus.
Det blev istället tillbaka till Fuji X500 p kameran och slå den i taket.
Det är kanske inte optimalt men det räcker ganska långt i en sådan situation.
Som vanligt gäller det att välja don efter situation.
Absolut och jag tycker att jag för fram att i de flesta situationer räcker Godox blixtsystem. För att bli ett professionellt alternativ gällande blixtar krävs dock att samtliga stora blixttillverkare fixar sändare för Fuji X. Det vilar alltså inte på Fuji egentligen och lär väl lösas inom en snar framtid. Detta tycker jag visar mer på fördelen med att ha ett hus som tillhör det mest sålda systemet än att Fuji skulle vara dåligt på något vis.
Gammal 2017-12-25, 19:53
gamleJ

Nämnde bara Godox. Du tog också upp Profoto. Profoto kan erbjuda mycket men deras blixtar använder också hss.
Gammal 2018-02-14, 21:26
smislo

https://www.dpreview.com/forums/thread/4188518
Gammal 2018-08-17, 16:57
smislo

Vad är skillnad mellan:

https://www.photax.se/product/godox-...g-x1t-f-fuji-x

och

https://www.photax.se/product/godox-...are-24g-fuji-x
Gammal 2018-08-17, 18:12
Flash Gordon

smislo skrev: Vad är skillnad mellan:

https://www.photax.se/product/godox-...g-x1t-f-fuji-x

och

https://www.photax.se/product/godox-...are-24g-fuji-x
De gör oi princip samma sak.
X1T-F var den första lösningen. Den när lite simpel i sin konstruktion.
Fast på den kan man sätta en blixt ovanpå. Jag har ofta min Fuji 500X blixt som jag slår i taket. Den styrs av kameran och inte av X1T.

Den nya sändaren är mer gedigen och mer lättanvänd fast här kan man inte ha någon blixt ovanpå kameran.

Jag har X1T och har kört med den så här långt men skall gå och köpa den nya så fort jag får tid. Den är mer lättjobbad.
Gammal 2018-08-18, 10:46
smislo

Tack, har funderat på https://www.photax.se/product/godox-...ixt-for-fuji-x plus sändare...M400 från Metz är lite klen ibland...
Gammal 2018-08-18, 11:03
Flash Gordon

Jag har en Godox AD200 samt Xt1 som sändare. Har hittills använt Fuji X500 ovanpå sändaren när jag behöver extra ljus.

Nu har jag tänkt gå och köpa Godox ving 860 samt triggern XPRO.

Kvaliten på AD200 samt även den lilla triggern X1T är otroligt bra.

Satsa på Godox för man får väldigt bra grejor till de priserna.
Gammal 2018-09-14, 15:46
smislo

Om man ska köpa GODOX är det Photax som gäller eller brukar man köpa på webben utomlands?
Gammal 2018-09-14, 18:49
Flash Gordon

smislo skrev: Om man ska köpa GODOX är det Photax som gäller eller brukar man köpa på webben utomlands?
själv köper jag hos Photax. Vet inte om det är billigare utomlands.
Gammal 2018-10-01, 22:20
afe

Flash Gordon skrev: Jag har en Godox AD200 samt Xt1 som sändare. Har hittills använt Fuji X500 ovanpå sändaren när jag behöver extra ljus.

Nu har jag tänkt gå och köpa Godox ving 860 samt triggern XPRO.

Kvaliten på AD200 samt även den lilla triggern X1T är otroligt bra.

Satsa på Godox för man får väldigt bra grejor till de priserna.
Beställde nyss en 860 och XPRO trigger från Photax. Inte ofta jag använder blixt, men ibland är det ett måste och det verkar vara bra skit.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.

Miops Capsule360