OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2018-02-27, 16:47
Artis

Åk till kyrkan där du ska fota någon dag innan, prata med prästen (som ska döpa barnet) om själva dopakten - vad och när ska hända, hur ska de stå, var kan du ställa dig att kunna ta bra bilder utan att störa själva akten. - I fall om du inte fotade sådant innan. Kör om möjligt några testbilder så du kan se vilka inställningar som blir bra. Största öppning, hellre högre ISO än blixt, ha två hus om möjligt och ännu bättre med en assistent som någon skrivit innan.
Gammal 2018-03-02, 11:43
LinsLucas

Tack för alla råd!
Prästen har varit sjuk så vi har endast haft mailkontakt. Enligt prästen är det helt ok att fota, men utan blixt. Vi ska träffas en timme innan dopet börjar och gå igenom var jag kan stå och röra mig.

Väderprognosen ser lite lurig ut. Mestadels mulet, men solen ser ut att kunna spricka igenom. Jag hoppas på antingen det ena eller det andra, bara det inte växlar hela tiden!
Hur gör man om solen "kommer och går" hela tiden? Kör man på AWB och redigerar så gott man kan i Lightroom efteråt?

P.S. Jag har aldrig varit nervös för ett dop, förens nu. D.S.
Gammal 2018-03-02, 11:53
pdahlen

Va bra att du fick OK att fota. Jag har alltid kört på AWB, fota i raw så kan du lika gärna justera det efteråt.

Ta lite testkort innan och ta många bilder med lite variation av ISO o bländare. Vet inte hur du har ställt in din kamera men jag har ISO direkt på bakre tumhjul.

Lycka till
Gammal 2018-03-02, 12:05
sumpan

Jag som är amatör skulle nog kört med auto-iso. Jag fotade i en kyrka vintertid för ett drygt år sedan, ljuset varierade rätt mycket inne i kyrkan, jag hade aldrig klarat det med konstant exponering.
Gammal 2018-03-02, 12:12
LinsLucas

pdahlen skrev: Va bra att du fick OK att fota. Jag har alltid kört på AWB, fota i raw så kan du lika gärna justera det efteråt.

Ta lite testkort innan och ta många bilder med lite variation av ISO o bländare. Vet inte hur du har ställt in din kamera men jag har ISO direkt på bakre tumhjul.

Lycka till
Jag tror att det blir så här för enkelhetens skull:
AWB (Ställer in manuellt mot gråkort om det är konstant sol/mulet)
Bländarprioritet
Manuell ISO (justeras med bakre tumhjul)
Fotar i RAW
Följefokus AF-C

Jag får väl be prästen att be en liten förbön att det ska gå bra med bilderna. ;)
Gammal 2018-03-02, 12:15
LinsLucas

sumpan skrev: Jag som är amatör skulle nog kört med auto-iso. Jag fotade i en kyrka vintertid för ett drygt år sedan, ljuset varierade rätt mycket inne i kyrkan, jag hade aldrig klarat det med konstant exponering.
Jag räknar med att jag behöver sätta ISO på 3200 direkt. Tittar solen fram får jag vara beredd på att dra ned lite.
Gammal 2018-03-02, 15:52
hbengtsson

LinsLucas skrev: Jag räknar med att jag behöver sätta ISO på 3200 direkt. Tittar solen fram får jag vara beredd på att dra ned lite.
Kör auto. Varför fippla manuellt om du känner dig nervös?

RAW och auto-exponering så har du gjort det lätt för dig...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.

Tether Tools Case Air