Gammal 2018-10-02, 10:11
smislo

Väntar på något respons från RAJALA, ska se vad som händer...
Gammal 2018-10-02, 12:04
Photocon

Strulet som beskrivs är en av orsakerna till att jag handlar hos andra ÅF som har en rejäl kundkontakt. Såväl via e-mail som telefon. Cyberphoto för att nämna ett exempel.

Min kontakt med Rajala (på den tiden de tog emot tel.samtal) var ändå strulig nog p g a defekt vara. Tog över 3 veckor och en massa tel.samtal innan varan blev utbytt.

Så av princip handlar jag inte där längre även om jag skulle kunnat spara en del p g a deras rabatter.

Bättre att bli nöjd och tillfreds med en vara för c:a 15k än förbannad över en annan som dröjer veckovis och drösvis med mailväxling och telefonköer även om man "sparat" 1K.
Översätter man denna rabatt i timmar som man hållit på och mailväxlat/telefonerat etc så är den förlorad i något som skulle kunnat generera inkomst som överstiger rabatten samt sluppit en frustration.
Gammal 2018-10-02, 17:31
smislo

Stämmer det men ingen utom RAJALA har SWAPIT...

Idag fick min beställningen igenom utan problem, utan rabatt och med 1000kr högre pris än i helgen...RAJALA har lovat att återbetala skillnaden...vi ser hur det slutar...
Gammal 2018-10-02, 17:36
Astroscapist

smislo skrev: Stämmer det men ingen utom RAJALA har SWAPIT...

Idag fick min beställningen igenom utan problem, utan rabatt och med 1000kr högre pris än i helgen...RAJALA har lovat att återbetala skillnaden...vi ser hur det slutar...
Du tog väl och sparande mailet och skärmdump?
Bindande för dom.

/Stefan
Gammal 2018-10-02, 17:42
smislo

Jag har både skärmdump och mail från supporten.
Gammal 2018-10-03, 07:30
Mas71

afe skrev: Personligen gillar jag inte alls att uppdatera kameror (eller annan elektronik) på ett sätt som är beroende av koppling till yterligare en enhet. Risken för att det skiter sig med en uppkoppling via Wifi/Blåtand eller sladd är nog klart högre än risken att ett minneskort ska gå sönder under uppgraderingen. I värsta fall står man där med en helt oanvändbar kamera (eller som vi råkat ut för några gånger på jobbet - stillastående motorcykel).
Med tanke på att en firmwareuppdatering kräver att datat hamnar i kamerans primärminne för checksumme kontroll mm, innan själva flaggningen av firmware görs så är det en förenkling med smartphone.

1.) Dator -> minneskortläsare -> minneskort -> kamerans primärminne

2.) Smartphone -> kamerans primärminne.

Dessutom kan du fortfarande använda metod 1.) då båda metoderna står till ditt förfogande.
Gammal 2018-10-03, 20:03
martinot

Mas71 skrev: Med tanke på att en firmwareuppdatering kräver att datat hamnar i kamerans primärminne för checksumme kontroll mm, innan själva flaggningen av firmware görs så är det en förenkling med smartphone.

1.) Dator -> minneskortläsare -> minneskort -> kamerans primärminne

2.) Smartphone -> kamerans primärminne.

Dessutom kan du fortfarande använda metod 1.) då båda metoderna står till ditt förfogande.
Vid en ytlig jämförelse så förstår jag att det kanske kan förefalla så.

Kom dock ihåg att i fall ett så är det ingen extern specialprogramvara inblandad (oavsett om på dator, platta eller telefon).

Det är dessutom ett flöde som du som fotograf troligen redan har och vet fungerar. Krävs ingenting nytt för att få det att lira.
Gammal 2018-10-03, 22:32
iSolen.se

martinot skrev: Vid en ytlig jämförelse så förstår jag att det kanske kan förefalla så.

Kom dock ihåg att i fall ett så är det ingen extern specialprogramvara inblandad (oavsett om på dator, platta eller telefon).

Det är dessutom ett flöde som du som fotograf troligen redan har och vet fungerar. Krävs ingenting nytt för att få det att lira.
Det är inte svårigheten att få det att fungera som vi pratar om utan risken för att uppdateringen går fel.

Jag hävdar att en modern implementation gör det säkert för överföringsfel i bägge fallen. Kameran gör förstås en checksummekontroll innan laddning dvs det spelar ingen roll hur firmware kom dit eller ens om sändaren finns kvar.

Inte samma fall som med en MC ovan.
Gammal 2018-10-03, 22:36
PMD

Glimt
iSolen.se skrev: Inte samma fall som med en MC ovan.
Möjligen samma fall som med en MC-11. :-)
Gammal 2018-10-03, 22:49
martinot

iSolen.se skrev: Det är inte svårigheten att få det att fungera som vi pratar om utan risken för att uppdateringen går fel.
Det jag poängtera, och kommenterade, gällde just komplexiteten i att få uppdateringen att fungera.

Då är ett enkelt minneskort eller USB-sticka betydligt mer pålitligt att fungera än att blanda in en massa (externa) appar/program i uppdateringskedjan.

iSolen.se skrev: Jag hävdar att en modern implementation gör det säkert för överföringsfel i bägge fallen. Kameran gör förstås en checksummekontroll innan laddning dvs det spelar ingen roll hur firmware kom dit eller ens om sändaren finns kvar.
Det håller jag däremot med dig till 100%. Absolut.

Har aldrig haft något problem med det (har det strulat, så har det just att få externa uppdateringappar som trilskas att lira, men då uppdateras inget om man misslyckas, och är tämligen ofarligt - även om det kan vara irriterande).
Gammal 2018-10-04, 11:29
martinot

https://www.dpreview.com/videos/9859...lm-x-t3-review

This week, Chris and Jordan share their assessment of a final-production Fujifilm X-T3 from the National Music Centre in Calgary. Find out what they think of Fujifilm's latest X-Trans addition – and get a glimpse of the world's largest analog synthesizer as a bonus.
Gammal 2018-10-05, 13:28
smislo

Astroscapist skrev: Du tog väl och sparande mailet och skärmdump?
Bindande för dom.

/Stefan
Igår fick jag tillbaka pengar (mellanskillnad) från RAJALA och min X-T2 åkte igår. Nu börjar väntans tid :)
Gammal 2018-10-05, 13:49
Astroscapist

smislo skrev: Igår fick jag tillbaka pengar (mellanskillnad) från RAJALA och min X-T2 åkte igår. Nu börjar väntans tid :)
Gött! och Grattis!
Alltid bra med fynd!

/Stefan
Gammal 2018-10-07, 12:50
martinot

Grattis!

Någon som fått leveransbesked om sitt X-T3-hus?
Gammal 2018-10-07, 22:16
smislo

Lite parentes...eftersom X-T2 skickades i fredags, fick jag damma av D800 och 24-70/2.8 + 70-200/2.8 i helgen (dottern spelade handboll i GBG)... tycker faktiskt att X-T2 har snabbare AF och vad tungt D800 och de linserna är... väntar med otålighet på X-T3...
Besvara

Bokmärken

Taggar
fuji , x-t3 , xt 3 , xt3

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:07.

Elinchrom ELM8