Annons
Gammal 2004-11-21, 17:14
Estethia

roger. det är helt ok att använda min bild.

det är en bild från ett persiskt bröllop, en ceremoni som kryllar av metaforer.
Gammal 2004-11-21, 17:24
müsli

Tummen upp
suvve

Vore intressant om du kan beskriva ungefär hur du tänkte när du tog just den bilden.
Menar du att det vi ser är en del av ceremonin, att dom brukar göra precis så?
Vad lägger dom isåfall för betydelse i det momentet?
Gammal 2004-11-21, 17:29
Estethia

jag tänkte: "jag måste få med alla moment, jag måste få med alla moment, jag måste få med alla moment!" och plåtade som en svettig galning i typ 40 graders värme (sommarens varmaste dag).

det var så många ceremonella metaforiska moment att jag inte minns vad just ljuständandet symboliserade.
vad jag minns är att det var två ljus, de skulle tändas, släckas och tändas igen av båda två.
därav hennes hand på hans.

kanske kan man slå upp på google alla moment i ett traditionellt persiskt bröllop?
det är socker, honung och speglar med bland mycket annat.
Gammal 2004-11-21, 18:34
Gatufoten

Tummen upp
Men behöver inte Fotosidan gå över Rubicon för att se metonymi?

Tycker det är helt underbart att läsa. Fortsätt Roger. Finner din diskussion intressant.
Undrar om du kanske borde fortsätta tala med dig själv för att knyta ihop det hela. Lite som att lyssna på någon, man bara stör genom att komma in och påstå något.

Btw. Här finns väl en hel del bra uppslag för No Words?
Gammal 2004-11-21, 18:40
ariadne

Mina tankar;

Jag tror att om man allmänt är "bra" på att uttrycka sig, om man har ett allmänt rikt ordförråd så har man en god grund. Sedan finns det klart ord som är knutna till just bilder, ord som återkommer just vad gäller bilder. Men jag tror att det förstnämnda är av större vikt när man ska uttrycka vad man känner när man ser en bild, vad man tänker, osv
Gammal 2004-11-21, 18:42
müsli

Estethia skrev:
jag tänkte: "jag måste få med alla moment, jag måste få med alla moment, jag måste få med alla moment!" och plåtade som en svettig galning i typ 40 graders värme (sommarens varmaste dag).
Tolkar jag som att du har seendet för dessa metoder. Du behöver inte tänka efter, du ser snabbt och intuitivt att bilden säger det du vill.
Gammal 2004-11-21, 18:45
ariadne

Jag tror tex att någon som har ett spännande ordförråd rent allmänt kan beskriva en bild mer intressant än en som endast är bekant med begrepp som är direkt knutna till bild ( om vi tänker oss att det finns såna)

Jag ser det som så att för att "kunna" en sak, så måste man inte bara kunna just den saken, utan man måste ha kunskapsområden utanför också, man måste alltid ha in och utgångar till den specifika kunskapskällan för att det ska bli riktigt bra. (Det där fattade jag nästan själv)

Men det ena utesluter inte det andra förstås:-)
Gammal 2004-11-21, 18:54
müsli

Gatufoten skrev:
Men behöver inte Fotosidan gå över Rubicon för att se metonymi?
Möjligt. Menar du att det finns en så stark motvilja eller inarbetad kritker-jargong att det är svårt att vrida skutan? Jag tror det egentligen är ganska enkla begrepp, det är bara orden som gör att det ser svårt ut.

Gatufoten skrev:
Tycker det är helt underbart att läsa. Fortsätt Roger. Finner din diskussion intressant.
Tack, som sagt är jag ute på djupt vatten men kanske kan komma fram till nåt tillslut.

Gatufoten skrev:
Undrar om du kanske borde fortsätta tala med dig själv för att knyta ihop det hela. Lite som att lyssna på någon, man bara stör genom att komma in och påstå något.
Genom konflikt finner man lösningar. Hoppa in med motargument, ifrågasätt, eller nya idéer. Jag kan absolut inte svara på allt, om ens en liten del, men genom resonemang kommer vi vidare.

Gatufoten skrev:
Btw. Här finns väl en hel del bra uppslag för No Words?
Bra idé. Någon kanske kan ta ett begrepp och en bild och starta en ny tråd där.

Man kan också tillämpa begreppen på befintliga trådar, t ex NoWords-tråden "Stockholm". Kan man inte se varje bild i den tråden som en synekdoke? Varje bild visar en detalj av stockholm med syftet att säga "Stockholm". Alternativt kan man se hela tråden som en Presentation, den ger oss en mer komplett om än inte helt komplett (abstrakt) bild av stockholm.
Gammal 2004-11-21, 18:58
müsli

ariadne skrev:
Mina tankar;

Jag tror att om man allmänt är "bra" på att uttrycka sig, om man har ett allmänt rikt ordförråd så har man en god grund. Sedan finns det klart ord som är knutna till just bilder, ord som återkommer just vad gäller bilder. Men jag tror att det förstnämnda är av större vikt när man ska uttrycka vad man känner när man ser en bild, vad man tänker, osv
Tror jag med. Bra argument.
Jag tror dock en diskussion om begreppen kan ge en insikt om möjligheterna, vilka alternativa sätt det finns att göra en bild. Många har säkert mycket av det här redan genom erfarenhet, intuition, eller skolning. Men kanske bara behöver en knuff för att formulera det.
Gammal 2004-11-21, 19:01
Nicklas Eriksson

Är inte alla de här begreppen tagna från textanalys? Och om inte jag missminner mig helt så kan samma analysmetoder användas inom andra sammanhang också, film, nyheter eller varför inte bilder. Fast ska de här begreppen användas så är det antagligen lämpligt att vara varsam i analysen så man inte lägger in sånt som faktiskt inte finns där. Synekdoke, att en detalj symboliserar helheten eller tvärtom, bör inte vara nåt problem att se i många bilder, medans ironi antagligen är betydligt svårare att få till med en bild, kanske behövs en serie bilder eller till och med att det är en filmsnutt för att det ska gå fram att det handlar om ironi. En bild på en vuxen med en höjd hand hukad över ett barn blir väl en metafor för barnmisshandel? Så nog tycker jag att begreppen går att använda, fast det beror mycket på sammanhanget och hur bilden laddas. Samma bild med olika titlar kan göra att betraktaren associerar på helt olika sätt. Känt exempel på det kommer från rysk 20-talsfilm där samma bilder med olika musik ger helt olika reaktioner hos publiken.
Gammal 2004-11-21, 19:03
müsli

ariadne skrev:
Jag tror tex att någon som har ett spännande ordförråd rent allmänt kan beskriva en bild mer intressant än en som endast är bekant med begrepp som är direkt knutna till bild ( om vi tänker oss att det finns såna)
Ja, och för mig innebär en sån här diskussion att jag utökar mitt ordförråd. Både att förstå begreppen, och kanske t o m att jag lär mig använda dem.

ariadne skrev:
Jag ser det som så att för att "kunna" en sak, så måste man inte bara kunna just den saken, utan man måste ha kunskapsområden utanför också, man måste alltid ha in och utgångar till den specifika kunskapskällan för att det ska bli riktigt bra. (Det där fattade jag nästan själv)

Ja, bra formulerat! Ny kunskap bygger alltid på annan kunskap/erfarenhet.
Gammal 2004-11-21, 19:04
ariadne

Det första begreppet jag kom på att tänka på (bland väldigt få, eftersom jag inte känner att jag har nån större koll på sånt) är "negativ form"

Den här bilden kan väl få symbolisera det
http://www.fotosidan.se/gallery/view...t=lp&ID=137939

Att jag lärde mig ordet var ju praktiskt så att vi på skolan snackade samma språk, men framförallt så förändrade det mitt sätt att se på bilder. Att man överhuvudtaget kunde se negativa former och att de också hade betydelse

Sedan om bildanalys står i jättekontrast till teknik vetefanken egentligen. :-)
Gammal 2004-11-21, 19:11
müsli

Nicklas Eriksson skrev:
Är inte alla de här begreppen tagna från textanalys? Och om inte jag missminner mig helt så kan samma analysmetoder användas inom andra sammanhang också, film, nyheter eller varför inte bilder. Fast ska de här begreppen användas så är det antagligen lämpligt att vara varsam i analysen så man inte lägger in sånt som faktiskt inte finns där.
Intressant. Hur varsam bör man vara? Om man övertolkar eller feltolkar en bild, vad beror det på?

Nicklas Eriksson skrev:
Synekdoke, att en detalj symboliserar helheten eller tvärtom, bör inte vara nåt problem att se i många bilder, medans ironi antagligen är betydligt svårare att få till med en bild, kanske behövs en serie bilder eller till och med att det är en filmsnutt för att det ska gå fram att det handlar om ironi.
Ja, jag ser också en svårighet här. Men är det inte så att det i princip är bildskaparens uppgift att använda metoderna på ett för mottagaren tydligt vis? Att inte använda otydligheter, tvetydiga metoder, om inte det är syftet förståss. Bilden ska alltså göras med en viss målgrupp i sinnet.

Nicklas Eriksson skrev:
En bild på en vuxen med en höjd hand hukad över ett barn blir väl en metafor för barnmisshandel? Så nog tycker jag att begreppen går att använda, fast det beror mycket på sammanhanget och hur bilden laddas. Samma bild med olika titlar kan göra att betraktaren associerar på helt olika sätt. Känt exempel på det kommer från rysk 20-talsfilm där samma bilder med olika musik ger helt olika reaktioner hos publiken.
Sant. Det är helheten, eller kontexten, som ger den slutgiltiga bilden.
Gammal 2004-11-21, 19:12
Gatufoten

ariadne skrev:

Här kommer man med det intetsägande inlägget "Håller med". Men jag har ju sagt förr att jag gillar din hjärna Anna :--) Att snöa in på bara bilden som livsprojekt vet jag inte om ... Kanske en del tar konsten som partner i fotograferandet, men räcker det? Eller kanske precis vad som helst? Men ditt uttryck andra ingångar stämmer bra. Det är lite det som jag tolkar Rogers inledning som. Det är på sätt och vis det uttrycket - gå över Rubicon - avser.

Jag har yrkeskunskap på flera områden men inte foto (som jag inte ens sysslat med som hobby) så därför är det intressant med utvecklande tankar som lämnar 20D utanför ämnet.
Gammal 2004-11-21, 19:14
müsli

ariadne skrev:
Det första begreppet jag kom på att tänka på (bland väldigt få, eftersom jag inte känner att jag har nån större koll på sånt) är "negativ form"

Den här bilden kan väl få symbolisera det
http://www.fotosidan.se/gallery/view...t=lp&ID=137939

Att jag lärde mig ordet var ju praktiskt så att vi på skolan snackade samma språk, men framförallt så förändrade det mitt sätt att se på bilder. Att man överhuvudtaget kunde se negativa former och att de också hade betydelse

Sedan om bildanalys står i jättekontrast till teknik vetefanken egentligen. :-)
Wow, det där var en aha-upplevelse för mig. Man ser direkt vad du menar med "negativ form". Häftigt. Att man på något vis utnyttjar omgivningen för att beskriva det man vill fokusera på i någon mening, eller?

Edit: har detta mer med perception att göra? Än innehåll? är kontroll av mottagarens perception samma sak som innehåll? Eller är konceptuell form/metod, tekniskt genomförande, och mål/syfte helt olika saker? (osäker på ordvalen här som synes)

Senast redigerad av müsli den 2004-11-21 klockan 19:23.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:40.

Elinchrom ELM8