Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2010-07-01, 07:37
Misster

Teodorian skrev: Varför inte 50.000 kronor som de dyraste fotograferna tar betalt?

Hur mycket får ett helt bröllop kosta? Motivera!
Om valet står mellan dåliga bilder vs bra bilder, betalar jeg med glädje 50 papp istället för att stå med dåliga, fantasilösa bilder !
Gammal 2010-07-01, 08:46
Alagazam

Teodorian skrev: Du får ha precis vilken uppfattning om bröllopsfoto du vill. Berätta gärna om den istället för att ondgöra dig över min.
Jag föreslår att du läser mina inlägg. Då blir det enklare att diskutera. Att uppmanar mig att göra något jag gjort i hela tråden antyder att du helt enkelt inte orkar läsa andras inlägg. Det är ju lite synd om man har en ambition att diskutera seriöst.
Gammal 2010-07-01, 08:53
Alagazam

Teodorian skrev: Jag har fotograferat ett antal bröllop och kommit fram till att det är ett otacksamt slit med dålig lönsamhet när man som jag är noggrann och lägger ner massor med tid på bildbehandling och att göra bildspel.
Du har med andra ord tagit för lite betalt.

Samtidigt driver du en kamp för att bröllopsfotografering är enkelt och att många bröllopsfotografer tar alldeles för mycket betalt.

För vem för du denna kamp? Vill du hjälpa dem som betalade dig för lite att kunna fortsätta göra det, så att ännu fler kommer fram till samma slutsats som du och slutar fota bröllop?

Jag är fortfarande nyfiken på att få se dina bröllopsbilder.
Gammal 2010-07-01, 08:56
snap01

vad driver dig Tore i ditt korståg mot etablerade bröllopsfotografer!
Teodorian skrev: Vad jag exakt konkret vill förändra är:

1) Avmystifiering och avexklusiviering av bröllopsfoto

Det är inte svårare att fotografera bröllop än något annat event - tvärtom i och med den ofta rigorösa planeringen.

ok du har fotat 6 bröllop du skulle inte kunna visa några bilder från något? Om det är så lätt varför tar inte du 50 000 för ett bröllop?

Exklusiva dyra egendesignade bröllopsalbum för 15 - 20 - 25 tusen kronor är ett bra exempel på att onödigt fördyra en produkt. Lär av IKEA - förenkla produkten och låt kunden själv göra allt jobb som är möjligt.

Det finns väldigt stora skillnader på bröllops album en del är riktigt snygga o dyra i inköp. Samma som med bil finns dyra bilar/billiga bilar.

2) Ge kunden valfrihet

Fotografens huvuduppgift är att fånga minnesvärda ögonblick efter kundens önskemål, miljöförutsättningar samt egen stil. Det kan kunden inte göra själv. Kunden kan däremot själv ordna allehanda produkter som album, bildspel och utskrifter tex på canvas till betydligt lägre pris än vad bröllopsfotografen tar betalt. Ge kunden en CD/DVD med bilderna i full upplösning och valfriheten att själv ordna produkter och inte binda upp dem till att få utskrifter, album mm genom fotografen i olika paketlösningar.

Kunden har valfrihet att välja en billig fotograf/dyr fotograf om inte tex en dyrares fotograf passar pga upplägget så är det bara att välja en annan. Det är valfrihet.
Vad du vill Tore är inte valfrihet du vill inte att någon ska kunna
- ta bra betalt (för kanske unika bilder,egen stil etc)
- att inte släppa alla bilder .
bla
Det som är intressant är vad som driver dig i ditt korståg mot etablerade bröllopsfotografer som kan ta bra betalt?
är det avundsjuka?
är det vetskapen om att du inte är tillräckligt bra som fotograf som gör att du inte kan leva på det som du kanske tycker är roligast att göra?
att det inte bara räcker med att köpa finaste kameran för att lyckas?
Berätta gärna vad som driver dig i denna fråga!
Jag däremot är inte avundsjuk på dom som kan ta bra betalt för sin bildstil,kunskaper,känsla utan säger bara Grattis till dom.
Du har gjort ett gäng på hopp på etablerade bröllopsfotografer frågan är som sagt varför?

Vad får en bröllops fotograf tjäna enligt dig Tore?
Gammal 2010-07-01, 22:15
El Barto

Har följt den här tråden samtidigt som jag genomfört mitt första "jobb" (helt gratis alltså, åt min far...).

Jag hade absolut ingen aning om vad som krävdes innan, tror inte jag är i närheten av att förstå vidden av vad som krävs på riktigt. Men jag har förstått en del.

För det första. Det är ett hästjobb. Bokstavligt talat! Det tar tid och energi och det är mycket pill med detaljer och eftertanke. Själv har jag nog lagt mellan 25-30 timmar bara på efterarbetning och dät tillkommer givetvis allt fotande.

Jag har FULL förståelse för de priser som en bröllopsfotograf tar. Jag kan nästan tycka att de är lite i underkant. Att försöka "avmystifiera" eller liknande är bara dumheter. Foto är en konstform och ett hantverk och precis som att jag får betala mer pengar om jag vill ha ett bord från mitt lokala snickeri får jag också betala mer om jag vill ha en duktig fotograf.

Dessutom tycker jag att alla jämförelser med hantverkarpriser är löjliga och på gränsen till enfaldiga. Jag har aldrig betalat mindre än 500 i timmen för hantverkare. Så sent som idag var jag och fick lite saker sågade på ett lokalt snickeri och fick lägga 600 i timpenning för det...

Tycker hela diskussionen spårat ur och att yrkesfotografer förtjänar en skälig lön.
Gammal 2010-07-01, 23:30
BugEyes

Teodorian skrev: Hur mycket skulle du själv vilja betala för att någon skulle fotografera ditt bröllop om du skulle gifta dig - 10000 kr, 15000 kr, 20000 kr eller mer? Motivera!
Helst skulle jag vilja betala ingenting för allt jag vill ha, men det är tyvärr inte så vanligt att jag får något till det pris jag vill betala och då får jag betala vad det kostar.
Men lite håller jag med dig, mina priser är måttliga och hålls nere av att jag inte inkluderar dyra album i mina paket utan bara bilder på papper och i digital form. Om jag skulle inkludera ett album som kostar 1000:- i material och sedan tar flera timmar att sätta ihop så skulle det naturligtvis fördyra.
Gammal 2010-07-02, 00:17
snap01

med digital kamerans intåg så mångdubblades bröllops branchen utav frilansare. Som har det lite enklare eftersom dom har ett annat jobb vid sidan av som ger dom brödfödan för dagen. På den analoga tiden så var det betydligt mindre eftersom film/framkallning kostade en del. Det är betydligt vanligare bland frilansare med alla bilder högupplösta på skiva för en billig peng än från etablerade bröllopsfotografer.

Varför kan man man undra? Enkelt att bara ge en skiva slippa göra inköp av album etc. Så att hitta låga priser idag är enkelt om man undviker etablerade bröllopsfotografer som har oförskämdheten att vilja ta betalt för sitt jobb.
Frilansare som har ett annat jobb vid sidan av än bröllop kan hålla andra priser beror nog på flera orsaker.
Gammal 2010-07-02, 10:17
Liax

snap01 skrev: med digital kamerans intåg så mångdubblades bröllops branchen utav frilansare. Som har det lite enklare eftersom dom har ett annat jobb vid sidan av som ger dom brödfödan för dagen. På den analoga tiden så var det betydligt mindre eftersom film/framkallning kostade en del. Det är betydligt vanligare bland frilansare med alla bilder högupplösta på skiva för en billig peng än från etablerade bröllopsfotografer.

Varför kan man man undra? Enkelt att bara ge en skiva slippa göra inköp av album etc. Så att hitta låga priser idag är enkelt om man undviker etablerade bröllopsfotografer som har oförskämdheten att vilja ta betalt för sitt jobb.
Frilansare som har ett annat jobb vid sidan av än bröllop kan hålla andra priser beror nog på flera orsaker.
Det är väl så att fotosvängen har förändrats något oerhört de senaste tio åren. Jag tror den utvecklingen är omöjlig att ändra på.

Själv har jag en fast heltidsanställning. Utöver det frilansar jag ibland, säljer en hel del arkivbilder och så tar jag bröllopsbilder emellanåt.

Det gör att jag kan lägga mig lägre i pris eftersom fotograferandet är en extrainkomst för mig som jag egentligen inte behöver för min överlevnad. Jag kan till och med konkurrera ut heltidsfotografer med ett lägre pris – vilket jag mer än gärna gör.

Vart vill jag då komma med ett så provocerande uttalande? Jo, om man ska vara riktigt cynisk och krass så tror jag att färre och färre nkommer att kunna försörja sig enbart på fotograferandet. Istället kommer fler fotografer att jobba som jag. Och om du inte har det som krävs, då kommer du att försvinna.

Visst, det kommer alltid att finnas exceptionellt duktiga och driftiga fotografer med tydlig stil och en unik nisch som kan etablera sig och till och med tjäna stora pengar på sitt fotograferande. Men de kommer att vara lätträknade.

Därmed kommer också priset för ”vanliga” bilder att bli betydligt lägre. Exempelvis bröllopsbilder av standardtyp, bildbyråbilder, naturfoto, osv.
Gammal 2010-07-02, 10:46
Popcorn

Liax skrev: Själv har jag en fast heltidsanställning. Utöver det frilansar jag ibland, säljer en hel del arkivbilder och så tar jag bröllopsbilder emellanåt.

Det gör att jag kan lägga mig lägre i pris eftersom fotograferandet är en extrainkomst för mig som jag egentligen inte behöver för min överlevnad. Jag kan till och med konkurrera ut heltidsfotografer med ett lägre pris – vilket jag mer än gärna gör.
Jag känner igen det du skriver från andra för det är en väldigt vanlig inställning, vilket jag tycker är intressant.

Jag är heltidsfotograf nu på sommaren men det gäller inte under hela året och det är första sommaren jag gör så och tar tjänstledigt från mitt andra heltidsjobb under ett antal månader. Tidigare har jag haft fotograferingen vid sidan av, precis som du, men faktum är att jag tänker helt annorlunda.

Det jag har absolut sämst tillgång av är tid.

När jag fotograferade tidigare gjorde jag det på bekostnad av familj, vänner och fritid och utifrån omfattningen av min verksamhet kan enkelt ses att jag har extremt lite fritid kvar efter dels ett heltidsarbete, dels fotograferandet. Varför ska jag värdera ned den för fotografering tillgängliga tiden och ta sämre betalt för de sista resterna av fritid? Nej, jag ser det tvärtom. Jag har tidigare inte behövt en fotoinkomst för att för försörja mig och jag har därför inte behövt sälja mig till högstbjudande utan har kunna våga ta betalt så det täcker en skälig nivå. Dvs, jag har inte behövt vara rädd för att inte få några bokningar.

Visst, jag fullkomligen älskar det jag gör men det är inte heller ett skäl att lägga sig lågt i pris. Tror ni att det i andra yrkesgrupper förekommer argument som att "jag trivs ju sååå bra på jobbet att jag inte behöver få någon lön egentligen"? Är det bara de som vantrivs lite lätt på sina jobb som bör kunna överleva med en medelsvenssoninkomst av de tjänster man utför åt vilt främmande människor?

Jag inser att alla inte tänker som jag, men ville dela min syn på det.
Gammal 2010-07-02, 11:08
Rommel

Finns faktiskt fler sätt att tänka när det gäller prissättning:

1. Introduktionspriser för att etablera sig och skaffa portfolio samt rykte
2. Bildkvalitén är sämre.
3. Utrustning är inte tillräcklig för att kunna motivera högre priser
4. Antal timmar nedlagt tid är väsentligt mindre (särskilt efter själva fotograferandet)
5. Slutprodukten, dvs DVD, förstoringar, bildspel, bok, presentation etc är av lägre kvalité eller mindre.

Gillar dock skarpt Lindas syn på saken!

/Stefan
Gammal 2010-07-02, 11:37
Indy

Liax skrev: Det är väl så att fotosvängen har förändrats något oerhört de senaste tio åren. Jag tror den utvecklingen är omöjlig att ändra på.

Själv har jag en fast heltidsanställning. Utöver det frilansar jag ibland, säljer en hel del arkivbilder och så tar jag bröllopsbilder emellanåt.

Vart vill jag då komma med ett så provocerande uttalande? Jo, om man ska vara riktigt cynisk och krass så tror jag att färre och färre nkommer att kunna försörja sig enbart på fotograferandet. Istället kommer fler fotografer att jobba som jag. Och om du inte har det som krävs, då kommer du att försvinna.

Visst, det kommer alltid att finnas exceptionellt duktiga och driftiga fotografer med tydlig stil och en unik nisch som kan etablera sig och till och med tjäna stora pengar på sitt fotograferande. Men de kommer att vara lätträknade.

Därmed kommer också priset för ”vanliga” bilder att bli betydligt lägre. Exempelvis bröllopsbilder av standardtyp, bildbyråbilder, naturfoto, osv.
Ja du Joakim. Ditt slutrsunemang tror jag nog stämmer och det tackvare vad du skriver i början. Men detta är som dina rader klart uttrycker konkurens på olika vilkor. Nu vet jag inte vad du tjänar din lön på för arbete? Jag tjänar min som fotograf. Nu har jag en del större fasta kunder men om det skulle börja sina att de t.e.x föredrar dina billiga tjänster så kanske jag kan gå in och jobba där du är? Du kanske kan hälsa din chef att jag gör jobbet mycket billiggare än du+ Vi kanske kan fixa till lite med skatt sociala försäkringar o.s.v. Men kanske är det så att du har ett sådant "kvallifiserat" arbete så bara du kan utföra det? Men till priset ni kan få mig så kanske man kan tänka sig sänka nivån något? Sedan kan ju du börja fota på heltid t.e.x.
Funderar Lasse
Gammal 2010-07-02, 11:44
snap01

Liax skrev: Det är väl så att fotosvängen har förändrats något oerhört de senaste tio åren. Jag tror den utvecklingen är omöjlig att ändra på.

Du konkurrerar inte ut heltidsfotografer du säljer dig för låga priser. Är du tillräckligt duktig får du bättre betalt.
Är du tillräckligt duktig kommer du kunna leva på bara fotograferingen bara du inte säljer dig för billigt. För många år sedan så körde jag ett fast jobb o började med resefoto som extra jobb gjorde jobb för tidningar, resebolag etc. Men sedan så började det gå för bra så att jag fick välja mellan mitt chefs jobb eller fotografering på heltid. Jag valde fotot eftersom jag tror att ska man vara lycklig,nöjd ska man jobba med det man tycker om.
Visst frilansåren var ok rätt mycket (extra pengar) men som sagt var jag var aldrig ledig. Nu som fotograf så har det gått rakt upp varje år så jag är inte speciellt mycket ledig nu heller men jag jobbar med det jag brinner för och det är värt en del.
Jag har kört racet med billiga bröllopspriser när jag hade ett annat jobb vid sidan av till lägre pris o det året tackade jag nej till många bröllop eftersom jag vart fullbokad. Men nu tar jag betalt för vad jag kan o får mindre bröllop men ungefär samma intäckter på bröllop men betydligt högre summa per arbetad timme.
Att sälja sig billigt kan alla men att ta betalt så att du kan leva som fotograf det kan inte alla göra. För det krävs mer än låga priser.
Gammal 2010-07-02, 12:50
SportSkjutaren

snap01 skrev: Du konkurrerar inte ut heltidsfotografer du säljer dig för låga priser. Är du tillräckligt duktig får du bättre betalt.
...
.
Vore intressant med en förklaring från dig varför allt färre av SFF:s medlemmmar kan leva enbart på fotograferingen!?

Självklart har digitaliseringen, och intåget av frilansare, som har fotograferandet som "extraknäck" betydelse för detta.
Gammal 2010-07-02, 13:26
snap01

SportSkjutaren skrev: Vore intressant med en förklaring från dig varför allt färre av SFF:s medlemmmar kan leva enbart på fotograferingen!?

Självklart har digitaliseringen, och intåget av frilansare, som har fotograferandet som "extraknäck" betydelse för detta.
Självfallet har frilansare slagit hårt på vissa områden. Jag har hört från revisorn att många fotografer backar i omsättning med det gör inte jag. Jag har kollegor som tex kör taxi för att dryga ut sämre månader. Det är en tuff marknad att vara fotograf men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc. Det borde ligga i allas intresse att ta skäligt betalt o inte dumpa pris bara för att brödfödan kommer från ett annat arbete.
Gammal 2010-07-02, 13:29
Alagazam

Liax skrev: Därmed kommer också priset för ”vanliga” bilder att bli betydligt lägre. Exempelvis bröllopsbilder av standardtyp, bildbyråbilder, naturfoto, osv.
... och kvaliteten kommer att sjunka. Även det är oundvikligt, och en naturlig del av utvecklingen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:27.

Tether Tools Case Air