Gammal 2019-10-15, 22:44
Erik X

Jag är rätt nöjd med DxO PhotoLab, det klarar i princip allt jag behöver och har en riktigt bra raw-omvandlare. Merparten av korrigeringen av objektivfel är helt automatisk, programmet känner igen kamera, objektiv, teleconverter och fixar allt själv.
Gratis är det inte men relativt överkomligt. Man brukar kunna köra gratisdemo under begränsad tid.
Gammal 2019-10-15, 22:51
thommya

Ventures skrev: Jag bara frågar, vad har Adobe utvecklat i Lightroom sedan version 5 som är av (prenumerations)värde? OK, dehazeknappen. Men man kan dehaza själv genom att dra i reglagen. Adobe märkte nog att de inte kunde komma så mycket längre så de måste slå klorna i användarna genom prenumerationslösningen.
Mängder, om man orkar leta reda på fakta. Här t ex kan du läsa mer:
https://www.lightroomqueen.com/whats...nce-version-6/
Gammal 2019-10-16, 18:43
unoengborg

thommya skrev: Mängder, om man orkar leta reda på fakta. Här t ex kan du läsa mer:
https://www.lightroomqueen.com/whats...nce-version-6/
Ja, lite grand måste de förstås utveckla, men inte mycket om man ser till nya uppstickare som ON1 photo raw, eller Luminar. är det ganska povert med förbättringar.

Även Phase One verkar ha dragit ned på utvecklingstakten av Capture One Pro sedan de nu även erbjuder prenumerationer. Jag hade nog väntat mig en lite större 12.2 uppdatering vid det här , kanske beror det på att prenumerationsmodell befrämjar utvecklarlättja, eller så beror det bara på att man ville ha bra support för nya MacOS catalina som nog innebär en hel del ändringar vad det gäller hårdvaruacceleration. Får väl se om det dyker upp några nya bra förbättringar snart.
Gammal 2019-10-16, 23:30
ztenlund

Abe Normal skrev: Håller helt med. Det påstås emellanåt att Adobe ”mjölkar” pengar av sina användare. Jag menar att marknaden är dynamisk, kommer något bättre och mer prisvärt kommer sannolikt många användare byta program. Konkurrensen gör också att Adobe inte kan höja priserna hur som helst, vilket vi användare tjänar på.
Till viss del, men om du tror att du är smart och byter till en mindre uppstickare och "för många" gör det så finns det en vart fall inte obetydlig risk att Adobe "make them an offer they can't refuse"... Det är ju inte så att alla program Adobe har eller har haft i sin katalog är sådant de från början utvecklat själva. I några fall har man köpt upp, lagt ned och plockat det man tyckte var intressant, vilket var fallet just innan LR lanserades med RawShooter.

Ett för mig irriterande inslag när det var aktuellt var att de köpte upp Syntrillium med Cool Edit Pro och packade om det till Adobe Audition.
Gammal 2019-10-17, 14:09
thommym

ViktorÖ skrev: - Kurser i att använda nämnd mukvara. Gör det själv kurs över nätet eller distansutbildning mot folkis / universitet kan vara aktuellt.
Denna youtube-kanal har jag haft en del nytta av. Även denna specifikt för Darktable (när jag använde det).
Gammal 2019-10-17, 14:16
ViktorÖ

thommym skrev: Denna youtube-kanal har jag haft en del nytta av. Även denna specifikt för Darktable (när jag använde det).
Mycket uppskattat tips, tackar.
Har hunnit göra några enklare projekt mha tutorials från youtube och det är slående hur bra det kan bli om man förstår verktyget och klarar att kombinera de olika modulerna på ett genomtänkt sätt. Ser fram emot att dyka djupare i DT!
Gammal 2019-10-17, 16:53
Abe Normal

ztenlund skrev: Till viss del, men om du tror att du är smart och byter till en mindre uppstickare och "för många" gör det så finns det en vart fall inte obetydlig risk att Adobe "make them an offer they can't refuse"... Det är ju inte så att alla program Adobe har eller har haft i sin katalog är sådant de från början utvecklat själva. I några fall har man köpt upp, lagt ned och plockat det man tyckte var intressant, vilket var fallet just innan LR lanserades med RawShooter.

Ett för mig irriterande inslag när det var aktuellt var att de köpte upp Syntrillium med Cool Edit Pro och packade om det till Adobe Audition.
För 25 år sedan frågade man butiken om råd. Idag frågar vi varandra vad som funkar bäst, vi vet på minuten vad som händer och kan skaffa oss bra underlag för beslut. Kommer det fram bra/bättre alternativ till det man redan har, då kommer många användare byta till det bättre.

Mjukvara som redigeringsprogram kräver underhåll och kommer kosta pengar att använda oavsett utvecklare. Frågan är vad man behöver och hur mycket man vill betala.

Jag använder mycket mjukvara och många program utvecklas i Europa. Det viktiga för mig är att grejerna funkar och håller över tid, eftersom det kostar pengar att investera i olika program.
Gammal 2019-10-19, 16:27
martinator

Ventures skrev: Jag bara frågar, vad har Adobe utvecklat i Lightroom sedan version 5 som är av (prenumerations)värde? OK, dehazeknappen. Men man kan dehaza själv genom att dra i reglagen. Adobe märkte nog att de inte kunde komma så mycket längre så de måste slå klorna i användarna genom prenumerationslösningen.
KOMPABILITET med nyare mjuk- och hårdvara... Något som många inte verkar fundera på - just för att det sker i det tysta. Men ändå är ack så viktigt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.

Elinchrom ELM8