Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Kamera för backpacker-resa jorden runt i ett år

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-06-18, 15:54
Tony johansson

Glimt
PMD skrev: Viktigare än sensoregenskaper är att kameran är bekväm att använda. Det är tråkigt att slåss med en oergonomisk kamera på en lång resa.

Sånt är svårt att mäta så det är bara att ge sig ut på kamerabutiksturne och prova.
Vad är det som har hänt, PMD ? Du har fällt ett par väldigt tänkvärda kommentarer på senare tid.
Gammal 2019-06-18, 18:19
Brix

Tältarn skrev: Kamera för backpacker-resa jorden runt i ett år.

Hej på er alla fotoentusiaster!

Efter sommaren åker jag iväg och kommer vara på resande fot i upp till ett år, något som jag förstås vill dokumentera, helst med en fin kamera. Rutten är ännu inte helt bestämd, men i nuläget är jag lite inne på att ta transsibiriska järnvägen bort till östra Ryssland, vidare till Korea/Japan, sedan ner till Australian/Nya Zeeland och så småningom till Sydamerika inkl. Chile/Argentina/Peru. (Har ni tips får ni gärna dela med er) Då jag uppskattar vandring och natur kommer det med stor sannolikhet bli att besöka en del vandringsleder och platser med vacker natur/sevärdheter, men även städer för den delen. Jag kommer att ha med ett lättare tält för att möjliggöra för mig själv att ta mig till lite mer avlägsna platser. Jag planerar huvudsakligen på att fotografera natur (och djur när chansen ges), men även stadsfotografering och porträtt vid tillfälle.

Liten kort bakgrund om mig först: Mitt intresse för fotografi växte fram för snart 10 år sedan, skaffade då en Nikon D5100 som har gjort ett bra jobb, tack vare den lärde jag mig att fotografera i manuellt läge och i kombination med fotokurser har jag en helt annan trygghet bakom kameran idag. Har haft mycket glädje av kameran och fotografi är än idag en viktigt hobby för mig, men jag är inte helt övertygad att ta med min Nikon på resan. Den tar definitivt bra bilder, men frågan jag ställer mig är om den tar bra bilder nog för att det ska vara värt att bära på den i ett år. Dagens mobilkameror gör ju ett helt ok jobb med hänsyn till storleken, och jag resonerar lite som så att jag gärna velat ha en bättre kamera än min Nikon för att det ska vara värt att ta med sig den där extra vikten.

Jag har därför tittat runt på marknaden för att se vad som erbjuds idag, om jag hittar något som passar så slår jag nog till nu den närmsta tiden så att jag hinner lära mig utrustningen ordentligt innan jag åker iväg. Det är ingen lättnavigerad marknad, varför jag skriver till er här för att be om råd. Här är några saker som är viktiga för mig:

- Att man kan klara sig på en kamera med ett enda objektiv, som samtidigt möjliggör ett brett användningsområde (från natur till djur, till städer och porträtt).
- Att utrustningen inte tar alltför stor plats eller väger för mycket.
- Att utrustningen kan hantera sämre väderförhållanden och som lämpar sig bra för vandring med tält.
- Möjlighet att kunna ta star trails och time-lapse är en bonus.

För övrigt är videoinspelning inte något jag avser att använda i någon högre utsträckning.

Utifrån dessa kriterier hittade jag Olympus OM-D E-M1 Mark II, samt objektivet Olympus M.Zuiko Digital 12-100/4,0 ED IS Pro, en kombination som utifrån min bedömning verkar lämpa sig väl för det jag avser att göra. Priset är kanske lite högre än vad som är önskvärt, men jag är medveten om att fotografi inte är en gratis hobby och så länge det går att motivera priset är jag villig att lyssna, både på billigare och dyrare förslag. Jag kan tänka mig att köpa begagnad utrustning för övrigt.

Vad tycker ni? Ska man vara orolig över att modellen har några år på nacken nu med hänsyn till hur snabbt tekniken utvecklas, den kanske redan är omsprungen av konkurrerande modeller? Men att den är lite äldre innebär samtidigt att priset har fallit ca 10 tkr sedan lansering, till ca 20 tkr tillsammans för kamera och objektiv.

Med hänsyn till ovan skulle jag uppskatta om ni har några råd ni skulle vilja dela med er av. Alla tips uppskattas, vare sig det handlar om kamera/utrustning/tillbehör, resemål, eller praktiska tips för själva resan (är första gången jag gör något sånt här).

Tack för du tog din tid!
När det gäller bildkvalité så spelar ju inte kameran nån större roll sett till annat än brus och dynamiskt omfång, annars är objektivet betydligt viktigare. Objektiv med stort brännviddsomfång tenderar att vara en kompromiss i bildkvalité, nu vet jag dock inte hur bra just Olympus 12-100/4 är. Fördelen med stort brännviddsomfång är ju självklart flexibiliteten. Det handlar ju om vad man prioriterar.

När det gäller kameran så är det andra saker som är viktiga, som t.ex ergonomi, användarupplevelse, autofokus m.m.

Sen när det gäller tekniken så är det inget man ska lägga så stor vikt på. Köp efter dina egna krav och önskemål, inte för att ha "det senaste". Hårdvara har ändå stagnerat mycket de senaste åren och t.ex så har en kamera/sensor idag inte mycket bättre brusprestanda eller dynamiskt omfång än vad en 6-7 år gammal har.
Gammal 2019-06-18, 23:53
Sten-Åke Sändh

När jag var ute på mina längsta resor så hade man film och då tog bara filmen upp mycket av ryggsäcken men det jag tänker på är att jag många gånger bara hade ett enda objektiv och det var ett 40mm/2,8. Märkligt nog gick ju det bra det också och så var det nog för de flesta som reste på den tiden.

Det som var grejen med det var ju att man då ofta MÅSTE gå rätt nära, för att inte säga besvärande nära för motiven och då måste man skapa kontakt med de man tog bilder av och det tycker jag så här efteråt faktiskt var en fördel. Det går ju faktiskt finfint att zooma med fötterna om man vill, men med ett sånt objektiv kan man inte vara anonym. Risken med dagens fina zoomar är att man tappar detta.

Idag har jag ofta två objektiv ett 24-105 och ett 70-200 men jag har även bara kört med en 35:a och en kamera med en 36MP sensor. I det senare fallet har jag då zoomat i efterarbetet genom att beskära ibland. Det gick finfint det med. Så vad jag vill säga med det är att man kan klara sig med ett enda objektiv och behöver inte tappa så mycket för det men det kan vara så att det ställer högre och en del andra krav på fotografen.

Jag tycker också Tony har i en poäng i att det kan vara svårt att förena en resa med mycket fokus på foto och upplevelserna. Därför har jag ofta rest helt själv under dessa år. Reser jag nu för tiden så gillar ofta antingen inte min fru eller andra i sällskapet att jag fotograferar som jag gör och då brukar jag lösa det genom att jag helt enkelt viker vissa dagar till bara foto och då får de andra göra vad de vill någon annanstans.
Gammal 2019-06-18, 23:56
Sten-Åke Sändh

Brix skrev: När det gäller bildkvalité så spelar ju inte kameran nån större roll sett till annat än brus och dynamiskt omfång, annars är objektivet betydligt viktigare. Objektiv med stort brännviddsomfång tenderar att vara en kompromiss i bildkvalité, nu vet jag dock inte hur bra just Olympus 12-100/4 är. Fördelen med stort brännviddsomfång är ju självklart flexibiliteten. Det handlar ju om vad man prioriterar.

När det gäller kameran så är det andra saker som är viktiga, som t.ex ergonomi, användarupplevelse, autofokus m.m.

Sen när det gäller tekniken så är det inget man ska lägga så stor vikt på. Köp efter dina egna krav och önskemål, inte för att ha "det senaste". Hårdvara har ändå stagnerat mycket de senaste åren och t.ex så har en kamera/sensor idag inte mycket bättre brusprestanda eller dynamiskt omfång än vad en 6-7 år gammal har.
Jag tror nog att det kan finnas olika uppfattning om det. Jag tycker tvärtom att det hänt rätt mycket de senaste åren men det innebär ju inte att de flesta kameror idag är så pass bra att detta ändå är en icke-fråga för många. Dock som sagt inte för alla.
Gammal 2019-06-19, 09:07
Brix

Sten-Åke Sändh skrev: Jag tror nog att det kan finnas olika uppfattning om det. Jag tycker tvärtom att det hänt rätt mycket de senaste åren men det innebär ju inte att de flesta kameror idag är så pass bra att detta ändå är en icke-fråga för många. Dock som sagt inte för alla.
Visst, inom vissa områden har det hänt en hel del. När det gäller sensorer och brus och dynamiskt omfång så har det dock som sagt inte hänt så mycket de senaste åren.
Däremot så har ju t.ex autofokus förbättrats rätt mycket på senare år, i synnerhet om vi pratar om spegellösa kameror.
Sen har ju även t.ex upplösningen blivit högre, men det har man ju främst nytta av om man gör stora prints eller tenderar att beskära mycket.
Gammal 2019-06-19, 11:27
Joakim88

Jag hade kört på en Fujifilm Xt-20 och 18-55mm 2.8 supercombo liten och smidig samt superb bildkvalite. Har lånat brorsan i några månader nu och älskar den :)
Gammal 2019-06-19, 13:09
kackeback

Vet inte om du ska åka själv, men möjlighet att styra kameran från en smartphone på ett bra sätt är värt att kolla upp. Snygga selfies ska inte underskattas...

OM-D E-M1 Mark II, inlagd i tidigare länk.

http://www.photonstophotos.net/Chart...%20DSC-RX100M5
Gammal 2019-06-19, 19:48
Jenny Jonsson

Fotoresa eller upplevelser?
Jag tycker personligen att jag upplever och iaktager min omgivning på ett annat sätt med en schysst kamera i min hand. Jag ser detaljer och samband och former och färger på ett annat sätt när jag har en kamera med mig. Jag upplever alltså mitt resmål annorlunda och mer när jag också fotograferar. Jag röstar därför att du ska ha med dig en kamera/objektivkombination du verkligen gillar att fotografera med. Men bara en kamera med ett objektiv. Det är jobbigt att bära tungt.

Vad du verkligen tycker om vet ju bara du. Hade det varit jag hade jag tagit mitt "bra" kamerahus med en fast 35mm på. För det är min favoritkombination som gör mig glad att använda. Sten-Åke har ju rätt i att om fötterna inte duger som zoom så kan man alltid beskära i efterhand.

För övrigt är Nepal underbart. Hade jag inte haft en älskad kamera-objektivkombo när jag var där, utan "bara" dagens mobilkvalitet, hade jag förmodligen blivit galen av frustration :-)
Gammal 2019-06-19, 21:10
Tony johansson

Jenny Jonsson skrev: För övrigt är Nepal underbart. Hade jag inte haft en älskad kamera-objektivkombo när jag var där, utan "bara" dagens mobilkvalitet, hade jag förmodligen blivit galen av frustration :-)
Kan bara hålla med, närmare himlen än så lär man inte komma, jösses vilka vyer. Sedan tycker väl jag (som använt min mobil till 90 % av fotograferandet, trots att jag burit med mig nästan allt jag äger i fotoväg, det har sin förklaring, men jag lämnar den), att kvalitén på bildfilerna min mobil levererar inte är så dålig (Samsung Galaxy S8+), fast det är ju klart, jag vet inte vad det är för mobil du har.

Jag menar, som minnesbilder (!) duger det gott, tycker jag. Dessutom kan man ta bilder i RAW-format med min mobil, kanske lägger jag upp en redigerad bild från en RAW-fil från mobilen längre fram, vi får se.

Oredigerad Jpegfil direkt ur mobilen;
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	20181003_111254-01.jpg
Visningar:	57
Storlek:	108.6 KB
ID:	148310  

Gammal 2019-06-19, 22:23
Joakim.e

Jag har sedan 2015 Sony RX 100 Mk 3. Det är en utmärkt resekamera. En tums sensor ger bra bildkvalitet. Mk4 är likvärdig med något bättre filmegenskaper (4K). Jag skulle inte köpa Mk 5 eller 6. De har längre brännvidd på bekostnad av sämre bländarvärden. Jag använder ofta bländare 2 för att få kort skärpedjup i bakgrunden på närbilder och dessutom är de äldre ljusstarkare.
Nackdelar. Kameran är liten (jag hade som kriterie att kunna stoppa den i fickan då jag köpte den). Svårare att hålla om man har stora händer och knapparna är små. Ett hanledsgummigrepp (säljs separat av Sony) är nödvändigt och gör att kameran sitter som gjuten. Displayen repas lätt. Man bör sätta på ”tempered glass” skydd på den. Menyerna är inte helt logiska men när man väl lärt sig kan man verkligen ställa in allt, programmera om knappar etc. Kameran ör oerhört kompetent till mindre storlek än min Iphone...
Gammal 2019-06-20, 01:47
MattiasL

Låter som den tänkta Olympuskombinationen är ett kalasfint val. Det är nog det jag själv hade fastnat för om jag var i det läget. Troligen kompletterat med 17/1,8 dessutom, att ha när det mörknar.
Gammal 2019-06-20, 08:40
rronnbac

Som komplement till mina Canon fullformatshus och objektiv så har jag blivit väldigt nöjd med Canons M-serie, där jag har två olika hus och några olika objektiv, beroende på vad jag tror mig behöva eller prioritera.

Minsta huset, M100 har ingen EVF och bygger på att man är ok att använda en (superbra) touchskärm, men det har alla manuella möjligheter åtminstone jag behöver, är mkt liten och har en liten detalj jag är superglad åt, nämligen att den lilla inbyggda blixten kan vinklas uppåt mot innertak etc, för mig personligen tycker jag den lilla grejen betyder mer för bildkvaliteten inomhus än mycket annat.

Till den är kitzoomen 15-45 helt ok som "walk-around" men jag använder nog vidvinkel-filmen 11-22mm (lysande) mer, iaf om det är stadsmiljö, inomhus, eller den lilla 22mm pannkakan (mycket bra) om jag vet att jag kan zooma med fötterna och kan ta panorama för att simulera vidvinkel.

Jag har också ett ngt större och mer ergonomiskt hus, M50, som har EVF, vik- och pekskärm, bättre kontroller och ett så bra grepp som man får i ett hus i begränsad storlek.

Till det huset använder jag ibland "resezoomen" 18-150, som är förvånansvärt bra för att vara den typen av objektiv. Det är lätt och smidigt, men storleken gör att man passerar kriteriet "fickstorlek med hyfsad marginal

Båda kamerorna har bra och enkla Wi-Fi- funktioner, något jag själv har som krav.

Dagens mobiler har så himla bra kameror att brännvidden runt sisådär 25-35mm, eller var nu ens mobil har, täcker väldigt mycket av casual shooting, så mitt skäl för att ha en "riktig" kamera är väl att den kan täcker brännvidder/bländare/ lågljusförhållanden, etc som mobilen inte gör.

Kanske det kan vara en ingång för dig, frågan vad kameran ska göra som mobilen inte gör?
Gammal 2019-06-21, 09:56
Tony johansson

Några oredigerade Jpeg-filer direkt från mobilen, från min vistelse i Nepal Oktober 2018;
Bifogade miniatyrer

Namn:	Lukla airport.jpg
Visningar:	44
Storlek:	55.8 KB
ID:	148321  

Namn:	Lukla.jpg
Visningar:	26
Storlek:	89.5 KB
ID:	148322  

Namn:	Sherpas.jpg
Visningar:	19
Storlek:	115.9 KB
ID:	148323  

Namn:	Sherpas på väg.jpg
Visningar:	13
Storlek:	96.7 KB
ID:	148324  

Namn:	På väg mot EBC.jpg
Visningar:	14
Storlek:	119.6 KB
ID:	148325  

Gammal 2019-06-21, 10:00
Tony johansson

Här kommer ytterligare några bilder. Oredigerade Jpeg-filer från mobilen;
Bifogade miniatyrer

Namn:	Religiösa inskriptioner.jpg
Visningar:	17
Storlek:	105.4 KB
ID:	148326  

Namn:	landskapsbild Nepal.jpg
Visningar:	16
Storlek:	94.0 KB
ID:	148327  

Namn:	Hängbro.jpg
Visningar:	15
Storlek:	109.7 KB
ID:	148328  

Namn:	Namche Bazaar.jpg
Visningar:	33
Storlek:	93.8 KB
ID:	148329  

Namn:	Namche Bazaar 2.jpg
Visningar:	16
Storlek:	88.7 KB
ID:	148330  

Gammal 2019-06-21, 10:02
Tony johansson

Och några avslutande bilder ;
Bifogade miniatyrer

Namn:	20181017_133555.jpg
Visningar:	22
Storlek:	53.7 KB
ID:	148331  

Namn:	20181014_092408.jpg
Visningar:	22
Storlek:	87.8 KB
ID:	148332  

Namn:	Nepalesiska Himalaya.jpg
Visningar:	25
Storlek:	56.8 KB
ID:	148333  

Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:13.

Elinchrom Rotalux Softboxes