Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Kamera som passar min 9-åriga dotter och mig.

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-02-03, 11:55
pdahlen

trollgubbe skrev: Håll även ögonen på Cyberphotos avdelning för begagnad utrustning , där kan det ibland dyka upp en del intressant prylar, dessutom med garanti. https://www.cyberphoto.se/inbyte
Eller ScandinavienPhoto, jag har nästan köpt allt jag har begagnat där. En trygghet vid affärsköp är att det är minst 6 mån garanti
https://www.scandinavianphoto.se/begagnat
Gammal 2018-02-03, 12:29
JennyochMoa

horvendile skrev: Med risk för att tala lite i egen sak - är inte det här ett typiskt tillfälle då man kollar annonserna på Fotosidan eller för all del Blocket efter folk som säljer någon generation gamla instegskameror och kanske något objektiv för cirka en spottstyver?
Så kan man testa hur starkt fotointresset är, och man har inte investerat sig djupt i ett system om man kommer på att något annat skulle passa bättre.

Jag är helt på din linje men fortfarande klurigt att veta vilken kamera man ska köpa. Jag är så för att köpa begagnade saker, allt behöver inte vara nytt hela tiden. 😊
Gammal 2018-02-03, 12:51
JennyochMoa

Tack så jätte mycket för all fin respons. Nu har jag lite mer att gå på 😊
Gammal 2018-02-03, 18:40
martinot

Astroscapist skrev: Ganska dyrt system för att testa på för en 9 åring.

/Stefan
Köpte en D610 till min dotter när hon var 8, men hon tyckte den var lite stor, och föredrog att fotografera med just ett av mina mindre Fujihus istället pga. smidigheten.

Håller annars även med om den pedagogiska poängen med kameror som Fuji och Leica; lättare (helt enkelt är det aldrig) att förstå grunderna med de viktigaste parametrarna bländare, tid och ISO.
Gammal 2018-02-03, 19:06
Astroscapist

martinot skrev: Köpte en D610 till min dotter när hon var 8, men hon tyckte den var lite stor, och föredrog att fotografera med just ett av mina mindre Fujihus istället pga. smidigheten.

Håller annars även med om den pedagogiska poängen med kameror som Fuji och Leica; lättare (helt enkelt är det aldrig) att förstå grunderna med de viktigaste parametrarna bländare, tid och ISO.
Har inget emot XT-2 eller andra avancerade modeller. Tyckte bara det var dyrt att köpa ett sånt dyrt system för att testa på. Jag hade hellre rekommenderat ett begagnat XT-1, nöjd med den och vill fortsätta, köpa XT-2 till sig själv och dottern kan fortsätta med XT-1.

/Stefan
Gammal 2018-02-03, 19:11
Kent Helgesson

Så enkelt och billigt system som möjligt! Håller intresset i sig så ger det sig själv!
Gammal 2018-02-03, 20:54
taz_k

Valfri Leica eller Sony A7r III. Litet, lätt och bra bildkvalité.
Gammal 2018-02-03, 21:11
ztenlund

taz_k skrev: Valfri Leica eller Sony A7r III. Litet, lätt och bra bildkvalité.
Och dyrt...
Gammal 2018-02-03, 22:17
Brix

När det gäller kamerahus så spelar det inte så stor roll vilket man köper, det viktigaste är att ta ett som ligger skönt i handen och som man trivs med att använda.

När det gäller bildkvalité ligger ändå det mesta av den i objektivet.

Det bästa enligt mig är att börja med ett instegskamerahus med kitobjektiv för att lära sig allt och sen om man utvecklas så kommer man antagligen vilja köpa fler och bättre objektiv.
Gammal 2018-02-04, 08:22
horvendile

Brix skrev: Det bästa enligt mig är att börja med ett instegskamerahus med kitobjektiv
Det kan förstås vara en budgetfråga, men jag skulle vilja slå ett slag för att försöka få med ett ljusstarkt normalobjektiv från början. Man ska inte underskatta vad möjlighet till kort skärpedjup kan göra för att elda på ett fotointresse.
De brukar gå att hitta förhållandevis billigt.
Gammal 2018-02-04, 08:31
pdahlen

Kan vara klokt i att titta på något billigt begagnat, man hittar mycket runt en 2000-3000:-, det vore synd om man såg kameran som en dyrgrip man ska vara rädd om istället för ett arbetsredskap
Gammal 2018-02-04, 11:27
Bessel

Om hon är duktig och har ett verkligt intresse, köp en äldre toppmodell.

De enklaste modellerna är ofta krångliga att manövrera, värre ju längre från fullautoläget man är. Dessutom gissar jag att toppmodellerna har större chans att tåla omild behandling.
Gammal 2018-02-04, 14:42
martinot

horvendile skrev: Det kan förstås vara en budgetfråga, men jag skulle vilja slå ett slag för att försöka få med ett ljusstarkt normalobjektiv från början. Man ska inte underskatta vad möjlighet till kort skärpedjup kan göra för att elda på ett fotointresse.
De brukar gå att hitta förhållandevis billigt.
Kan bara instämma. Köpte själv endast ett (Nikon) 50/1,8 till min dotter (fick ett helt nytt på kampanj för 995.-), resten kan hon låna av mig vid större och senare intresse.

Just nu gillar hon mest Instaxkameran (Lomography) med ett par kreativa linser och blixtfilter som jag köpte till henne för något år sedan.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.

Miops Capsule360