Annons
Gammal 2018-05-24, 02:31
Olof R

Det är viktigt att trivas med sin kamera. Och dessutom göra det vid den typ av fotografering som man kommer att använda den till. Därför tycker jag att det alltid är viktigt att försöka få möjlighet att känna på de kameror man funderar på. Det brukar alltid ge ett antal "Ahaa" -upplevelser. Till exempel brukar det diskuteras en hel del om för och nackdelar mellan Canon och Nikon eller Sony. I detta exempel skulle jag vilja påstå att alla tre gör riktigt bra kameror för ett antal olika användningsområden. Men det känns olika att hantera kameror från de olika tillverkarna. Menysystem, placering av reglage etc. skiljer. Frågan är vad Du trivs med och känner dig hemma med. Och det är svårt att ta reda på utan att känna på grejorna.
Med detta sagt så håller jag med de som tidigare sa att det kan vara en bra ide' att inte köpa allt på en gång. Börja gärna med t.ex ett kamerahus och en bra normalzoom. Sedan kommer du att känna vad du saknar.
Gammal 2018-05-24, 17:58
jag&bilden

Streetrunner skrev: Jag har en ganska ny iMac och Affinity photo som nog funkar men däremot är jag osäker på lagringen. Hur löser du det? Dubbla hårddiskar?
Jag importerar först allt lokalt till datorn, gallrar lite snabbt, överför och importerar det sedan till min server med PhotoSupreme.
Bilder och databas backas upp till två platser automatiskt.

Lite pill att sätta upp men sedan rullar allt på fint.

Det finns många sätt att spara på, lokalt, dubbla diskar, i molnet eller liknande.
Viktigast är väl att ha det på flera fysiska platser än i huset/lägenheten.
Gammal 2018-05-24, 18:32
Sabud

Gäller att välja en kamera man trivs med - tycker är inspirerande att använda.
Jag använder (precis som du) en Ricoh GR och kanske mer än mina Fujifilm-kameror.
Du vet väl att sensorn i din Ricoh GR är lika stor (APS-C) som i en XT-2 ;)

Skulle jag köpa nytt blev det nog den prisvärda Sony A7III med en FE 24-105/4G OSS att starta upp med.

/Stephan
Gammal 2018-05-24, 21:30
Fredrik AVT

Mitt tips liknar andras:
1. Klämm och känn på de kamerorna som känns relevanta
2. Titta på ungefär de objektiv du funderar på - är det f/2,8 zoomar? F/4 zoomar? Fasta brännvidder? Räkna ut kostnaden för de du tror du vill ha och jämför pris mellan systemen. Kolla att de objektiv du vill ha till kameran finns i system eller möjligen finns i tredje part.

Även om jag håller med andra att kanske inte KÖPA allt på en gång gäller det att se till helheten. Kan du tänka dig att köpa beg kolla hur marknaden ser ut för ditt märke.

De hetaste just nu är väl Sonys A7 serie III och Nikon D750/D850 samt Canon 5D IV. Priset på kamerorna skiljer sig en del men glöm inte bort objektivkostnaden.
Gammal 2018-05-24, 22:37
A Boy Named Erik

Kläm och känn
Som min rubrik säger. Det är bästa rådet. Gå inte på vad som skrivs på detta forum. Ta dig till en fotobutik och känn på ett antal system. Känns det rätt kommer du att ta 100 ggr fler foton än om det känns halvdant. Som ett personligt exempel kan jag meddela att jag tar säkert 10-20 ggr fler vardagsfoton sedan jag lämnade dslr och övergick till Fujis små spegelfria, både för proffesionellt bruk och privat. Jag är mer "ett" med min kamera nu och är så extremt tacksam för vad detta byte medförde för mig.
Gammal 2018-05-25, 20:33
taz_k

Jag hade starkt övervägt att köpa in mig i ett spegellöst system. Det är betydligt mer framtidssäkert. Speciellt nu när det ryktas att även Canon och Nikon ska släppa spegellösa kameror med fullformat.

1. Sony A7III - nog bäst pris vs. prestanda av alla kameror för tillfället.
2. Valfri Fuji beroende på prisklass. Med tanke på budget lär du kunna kika på de lite mer avancerade.
3. Canon. Fortfarande störst och lär så förbi. Svårt att rekommendera något där dock.
Gammal 2018-05-25, 21:18
Foto och Bildteknik
Guest

Själv var jag inne på ett Nikonsystem med 35mm sensor men gjorde rockad och köpte istället ett Olympus-system med ett högklassigt zoomobjektiv. Det har varit en rolig resa och jag är mycket nöjd med grejerna. EVF-sökaren visar ju dessutom exponeringen om du vill och det är en riktigt bra funktion. Bildstabiliseringen är fantastiskt effektiv. Zoomen 12-100mm (24-200) räcker för nästan all slags fotografering och eventuellt kommer en längre telezoom inköpas framöver.

Några fasta objektiv ser jag ingen anledning att köpa i dagsläget, Jag tar en del när och makrobilder men i dagsläget fungerar bra mellanringar till zoomen alldeles utmärkt.

Ergonomin är viktig och jag kände mycket på grejerna innan jag slutligen bestämde mig. Oavsett vad du köper finns det inga dåliga grejer idag på marknaden.

Jag tar familjebilder, naturbilder, studiobilder, produktfoto och så vidare. Man klarar sig långt med ett bra zoomobjektiv.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bålgeting.jpg
Visningar:	47
Storlek:	596.8 KB
ID:	145910  

Gammal 2018-05-26, 09:24
Streetrunner

Intressant att läsa era svar!
Godmorgon!

Intressant att läsa era svar. Jag har klämt och bestämt mig för en Fujufilm X-T2 med 16-55/2,8 och 80/2,8 makro. Kanske kommer fotoväskan växa lite efterhand ändå.

Får jag fråga hur ni organiserar era bilder? Har ni en trädstruktur på hårddisken och använder ni någon typ av program, typ Bridge? Jag är inte så förtjust i Adobes betalningsmodell för Lightroom.
Gammal 2018-05-26, 15:38
Fredrik AVT

Streetrunner skrev: Godmorgon!

Intressant att läsa era svar. Jag har klämt och bestämt mig för en Fujufilm X-T2 med 16-55/2,8 och 80/2,8 makro. Kanske kommer fotoväskan växa lite efterhand ändå.

Får jag fråga hur ni organiserar era bilder? Har ni en trädstruktur på hårddisken och använder ni någon typ av program, typ Bridge? Jag är inte så förtjust i Adobes betalningsmodell för Lightroom.
Förr använde jag LR/PS för detta. Men sedan blev det strul med att LR tappade bort var ursprungsfilerna låg. Då bestämde jag mig för att ha en filstruktur med mappar på hårddisken. Nu är jag fri att byta dator eller programvara fritt utan att vara bunden till något program. Mitt syfte med bilderna är att skapa fotoböcker och förstoringar på papper. Datorn är endast till för redigering och lagring. Jag använder inte datorn som huvudsaklig bildvisningsmedium.
Gammal 2018-05-26, 15:56
Ventures

Jag har inte provat något annat än lr för katalogisering men grundstrukturen på disken är bilder\år\månad. Det viktiga är att jag aldrig når 10k från samma kamera i en mapp då kamerans räkneverk börjar om och man får dubbletter på filnamn.
Gammal 2018-05-26, 19:22
Foto och Bildteknik
Guest

Jag gör som Fredrik med en filstruktur samt använder Bridge som "ljusbord". Kameran är säkerligen ett gott val med högklassiga objektiv. Härlig design på dessa kvalitetsbyggen.
Gammal 2018-05-26, 19:50
theronsan

Mycket bra val. Dessutom två grymt bra objektiv. Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Happy shooting :)
Gammal 2018-05-27, 20:27
xQubeZ

Använder Lr och Photoshop. Har inte hittat något alternativ som är enklare att organisera alla bilder än med lightroom. Är rätt trist att det är så mördande långsamt dock. Men personligen tycker jag det är det bästa alternativet. Betalar själv årsvis, bestämmer varje gång mitt år går ut om jag tycker det är värt o fortsätta med Lr eller ifall något annat program verkar bättre. Inte skett än dock.
Gammal 2018-05-27, 20:41
Streetrunner

Apples Bilder.app
Godkväll!

Tack för tips och glada tillrop. Är det helt fel att använda Apples Bilder.app? Vad är dess begränsningar? Blir det långsamt när databasen växer? Jag har använt det för mobilbilder under lång tid och tycker att det är ganska smidigt. Varje fototillfälle blir ett album och ansikten-funktionen gör att jag någorlunda kan söka fram personerna jag har fotat. Det är inte riktigt i det här sorterandet jag vill lägga tid tänker jag. Funkar inte det lutar det åt en filstruktur på skrivbordet som säkerhetskopieras till iCloud.
Gammal 2018-05-28, 08:48
snap01

Jag kan verkligen rekommendera fuji xt-2 väldigt trevlig kamera med prisvärda objektiv. Det som jag gillar med fujin är att den är
liten
känns som en analog kamera har rattar osv
bra objektiv normalzoomen är klass med min nikon 24-70 om man printar ut bilder o jämför.
allt får plats i l en liten väska
du ser bilden i sökaren o kan detaljstudera den efter du taget den. slipper försöka se något på en display i sol.
att fuji har den snyggaste färdiga bilden från scratch.

enda nackdelen är batteriet men jag brukar klara mig på 2 st per dag men dom kostar inte mycket o är små så det är inget problem.

Jag kör med fuji utomlands o när jag ska gå o fota miljöer i sverige samt till barnbilder o litet komplement till bröllop. Min arbetskamera för interiör är annars Nikon D850 men den lämnar jag hemma vid utlandsresor o kör fuij för den är diskret o smidig.
du kan se bilder på min instagram
https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/
alla interiör är tagna med nikon men många utlandsbilder såsom dom sista från laos är med fuji.Bilderna från grekland är tagna med fuji sedan är det lite blandat.

Varför jag väljer nikon till interiör är inte för bildkvaliten det skiljer inte särkilt mycket på en print däremot så är den mer robust o lättare att köra blixt till. Jag använder profotos A1 till dom bilder jag kör med blixt.

Man blir glad o det känns klart roligare att springa runt med fuji är nikon men jag tycker dom är bra på olika saker men som resekamera o reportage föredrar jag fujin.

Om du däremot skulle välja ff så ryms en D850 med en utmärkt 24-70 tamron nästan inom din budget annars får du en nikon D750 med lite mer objektiv. Jag gillar skarpt fasta gluggar som sigmas art 20 mm 35 50mm.
Däremot en zoom som tamron 24-70 täcker in rätt mycket precis som fuji 18-55.

jag hade gått på fuji xt-2 med 18-55 sedan om du behöver mer vidvinkel så är fuji 14mm riktigt bra motsvara 21mm. Gillar du fota porträtt o vill ha en prisvärd lämplig optik så är fuji 35mm riktigt bra. Det finns även 56 mm men den drar iväg i vikt storlek o pris. Jag klarar mig med 14mm 18-55 . 35mm samt telen. Men till 80 % använder jag 18-55.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.

Elinchrom ELM8