Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Kamera som passar min 9-åriga dotter och mig.

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-02-02, 20:47
JennyochMoa

Kamera som passar min 9-åriga dotter och mig.
Hej 😊

Jag gick foto och grafiskform för alldeles för många år sedan men nu när jag fått ett kreativt barn vill jag gärna nära hennes kreativa sinne. Hon är 9 år och vill gärna ha en kamera och jag vill oxå ta upp det igen. Frågan är bara vilken kamera ska jag köpa????
Jag har kollat runt lite och alla är saliga i sin egen tro vilket inte gör det lättare.
Jag köper gärna en begagnad till en början för att se hur roligt hon tycker det är men ska jag sattsa på en dslr eller en kompakt?? Hon kommer fota allt i hennes väg medan jag tycker om råa, svartvita bilder vilka avspeglar verkligheten som den är.

Någon som har några tankar kring detta??

Kramar Jenny
Gammal 2018-02-02, 21:21
Astroscapist

JennyochMoa skrev: Hej 😊

Jag gick foto och grafiskform för alldeles för många år sedan men nu när jag fått ett kreativt barn vill jag gärna nära hennes kreativa sinne. Hon är 9 år och vill gärna ha en kamera och jag vill oxå ta upp det igen. Frågan är bara vilken kamera ska jag köpa????
Jag har kollat runt lite och alla är saliga i sin egen tro vilket inte gör det lättare.
Jag köper gärna en begagnad till en början för att se hur roligt hon tycker det är men ska jag sattsa på en dslr eller en kompakt?? Hon kommer fota allt i hennes väg medan jag tycker om råa, svartvita bilder vilka avspeglar verkligheten som den är.

Någon som har några tankar kring detta??

Kramar Jenny
Min 6-åriga son gillar också fota. Hade en Eos m3 förr och an A7r3. Han vill helst använda den feta kaneran. Inte för att den är större, bättre och dyrare, men den hade en sökare.
Så jag rekommendera att köpa en kamera som inte endast har Live view. Helt annan känsla i det hela.
Små kameror som 200d kanske? De är små o billiga.
Gammal 2018-02-02, 22:46
xQubeZ

Vilken entry level dslr eller mirrorless med sökare skulle jag säga.

En ”riktig” kamera med objektiv och sökare gör stor skillnad tycker jag. Både i känslan och användarvänligheten. Är också roligt att leka med olika objektiv osv.
Gammal 2018-02-03, 01:18
pierresmedberg.photo

Min flickvän har en Olympus E-M10 mark II och är supernöjd med den. Bra sökare och trevlig storlek på kamera och objektiv. Kan rekomendera den!

Mvh Pierre
Gammal 2018-02-03, 06:21
pdahlen

Låter väldigt likt mig själv och min dotter, hon vill börja fotografera med systemkamera och vi skulle köpa en tillsammmans, det gjorde vi blev en Nikon D5000. Det blev att hon använde den mest hela tiden vi var ute och jag fick låna den när hon var färdig, det dröjde inte så länge tills jag köpte en kamera till :). Det blev iaf riktigt fin kvalitetstid när vi var ute och fotograferade tillsammans, både tidigare mornar och kvällar samt på helgerna. Så räkna med risken att det blir två :).

Skulle tro att de mindre husen passar fint, tex storlek som Nikons D3xxx och liknade från andra märken. Alla kameror tar lika fina bilder. Det som kan skilja är prisen på objektiv, till Nikon o Canon så finns en stor begagnadmarknad samt Tamron o Sigma som kan hålla nere kostnaderna. Prova också i någon affär att den känns bra att hålla i och hur enkelt det är att ändra ISO, tid, bländare etc samt exponeringskompensation så man inte måste in i någon meny.

Gillar man att filma så är i regel spegellösa bättre, bättre AF system. Nikon är tex väldigt kass med fokus via live view, så man vet det att det är via sökaren man då fotograferar.
Gammal 2018-02-03, 07:57
rronnbac

Ett förslag kan vara Canon 200D, bra bildkvalitet, lättanvänd, pekskärm, så liten som en spegelreflex kan bli, bra pris.

Spegellösa och kompaktkameror finns en uppsjö av, det är mest en fråga om vilka funktioner du vill ha och hur mycket du är beredd att betala.

För en kamera som ska användas av barn sätter jag personligen pekskärm som viktigt, alla barn hajar det intuitivt, tränade som de är på telefoner och plattor.

Utöver det tycker jag sökare kan vara bra, och bildstabilisering, barn har ofta svårt att hålla kameran stilla.
Gammal 2018-02-03, 08:22
pdahlen

Wifi funktionalitet är troligen ett krav nu för tiden. Undrar om inte ett spegellöst såsom tex Panasonic GX80 eller någon av Olympus kan vara något. Kan inte så mycket om dessa men är det inte så att de använder samma objektiv och att de har funnits med i många år så det finns på begagnad marknaden? Fuji är ju ett bra system men är inte objektiven dyrare?
Gammal 2018-02-03, 09:18
unoengborg

Föreslår Fujifilm XT-2 av pedagogiska skäl. Alla viktiga funktioner som tid, iso och exponeringskompensation har stora rejäla rattar. Varje ratt med automatikläge ifall man vill att kameran ska sköta just den funktionen. Välj helst med ett objektiv med utsatta bländarsiffror på bländarringen då blir det lättare att förstå sambandet mellan bländare och tid.
Gammal 2018-02-03, 09:48
Astroscapist

unoengborg skrev: Föreslår Fujifilm XT-2 av pedagogiska skäl. Alla viktiga funktioner som tid, iso och exponeringskompensation har stora rejäla rattar.
Ganska dyrt system för att testa på för en 9 åring.

/Stefan
Gammal 2018-02-03, 10:28
unoengborg

Astroscapist skrev: Ganska dyrt system för att testa på för en 9 åring.

/Stefan
Har du i och för sig rätt i, men tröttnar 9-åringen blir den bra till mamma.
Och om 9-åringen inte tröttnar kommer den att hänga med lång tid framöver.
Hur som helst en bra kamera att lära sig fotografera med.
Gammal 2018-02-03, 10:30
horvendile

Med risk för att tala lite i egen sak - är inte det här ett typiskt tillfälle då man kollar annonserna på Fotosidan eller för all del Blocket efter folk som säljer någon generation gamla instegskameror och kanske något objektiv för cirka en spottstyver?
Så kan man testa hur starkt fotointresset är, och man har inte investerat sig djupt i ett system om man kommer på att något annat skulle passa bättre.
Gammal 2018-02-03, 10:39
erro.se

Om ni satsar på en systemkamera så kan ni ju fundera på om ni har vänner/bekanta som också har systemkamera, och vilket märke isåfall, för att beakta möjligheten att kunna låna objektiv och tillbehör av varandra.
Gammal 2018-02-03, 10:41
Astroscapist

horvendile skrev: Med risk för att tala lite i egen sak - är inte det här ett typiskt tillfälle då man kollar annonserna på Fotosidan eller för all del Blocket efter folk som säljer någon generation gamla instegskameror och kanske något objektiv för cirka en spottstyver?
Så kan man testa hur starkt fotointresset är, och man har inte investerat sig djupt i ett system om man kommer på att något annat skulle passa bättre.
Står att hon gärna ville köpa begagnat.

/Stefan
Gammal 2018-02-03, 11:19
lonian

Gå gärna och kläm på kameror i butik för att få känna på vad som passar i händerna.
Sen går det ju att kolla blocket när ni vet vilket märke osv.
Gammal 2018-02-03, 11:20
trollgubbe

Håll även ögonen på Cyberphotos avdelning för begagnad utrustning , där kan det ibland dyka upp en del intressant prylar, dessutom med garanti. https://www.cyberphoto.se/inbyte
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.

Elinchrom ELB 500 TTL