Annons
Gammal 2017-02-28, 16:37
PMD

ForsPhotos skrev: Menar du mig? Ca 100, precis som vi kom överens om
Nej, jag menade John (inlägget ovan mitt).
Gammal 2017-02-28, 16:46
nivas

Det bästa/snabbaste/enklaste är ju om man får till bilderna direkt ur kameran. Bränn av 300 bilder, sortera bort 200 - leverera resten. Men det är ju kanske inte lika lätt som det är sagt.

Jag kör väldigt sällan betaljobb, men mina privata fotoäventyr liknar väldigt mycket TS's upplägg. Jag fotar mycket teater och segling. Vid båda fallen gäller 3-4 timmars fotografering som resulterar i 700-1200 bilder, dessa sorteras och redigeras sedan på 3-4 timmar varefter jag lägger upp 50-100 bilder på nätet. Överlag så hamnar man ofta på tumregeln 1 timmes fotografering ger 1 timmes efterbehandling.
Är man ute på "riktigt" jobb så råkar man ibland ut för kravet att man under eventets gång behöver leverera ett antal bilder till de som sköter pressreleaser mm.. Då gäller det att ha koll på både prylar och arbetsflöden för att lyckas.
Gammal 2017-02-28, 19:43
martinator

ForsPhotos skrev: Oj brukar det verkligen vara så snabb leverans :o
Men bilder kan ju bli så extremt mycket snyggare efter redigering jämfört med innan, offrar man det för snabbheten?

Jag har fotat några porträtt åt privatpersoner tidigare och har då alltid skriftligt avtal men på grund av att de ansvariga för galan hade fått tag på mig via rektorn på min skola som i sin tur hade rekommenderat mig så kändes det inte nödvändigt med skriftligt avtal. Men men, skriftliga avtal ska det alltid vara i framtiden.
Det är här erfarenheten kommer in... Man ställer inte varje bild för sig utan batchvis i tex Adobe Camera Raw och sparar ut till JPEG direkt. Alla bilder som är tagna i ungefär samma ljus får samma grundinställning sen gör man små justeringar de som behöver lite extra. Max 15-20 sekunder/bild. Klart på under 2 timmar.

det som tar längst tid är nog urvalet - beroende på hur många bilder man tagit...
Gammal 2017-02-28, 23:21
JensEkberg

Kul med en uppmuntrande tråd...
utan munhuggning (för en gångs skull) ;-)

Kudos till fotograf-magnus-stalberg för uppmuntrande och kloka ord.

//J
Gammal 2017-03-01, 08:30
iSolen.se

JensEkberg skrev: utan munhuggning (för en gångs skull) ;-)

Kudos till fotograf-magnus-stalberg för uppmuntrande och kloka ord.

//J
Det blir inte så mycket munhugg när i princip alla är överens :-)
Besvara

Bokmärken

Taggar
event , eventfoto , leveranstid , problem

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.

Elinchrom Rotalux Softboxes