Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2019-07-13, 15:53
jonasfj
Avslutat medlemskap

Öppna filmrullen med en ölöppnare och ta ut hela filmen. Sen matar du in änden så att den fastnar mellan kulorna. Sedan är det bara att mata in filmen. Lika enkelt varenda gång.
Gammal 2019-07-13, 16:29
Flash_online

Jag har märkt att ju fuktare det är så blir det mycket svårare. Det gäller att det är torrt i rummet.

//Joakim
Gammal 2019-07-13, 17:14
bromesko

Makten skrev: Jag har nu misslyckats FEM gånger med att få in filmhelvetet i spiralen till min framkallningsdosa. Det är en sån där av plast med små kulor som ska mata in filmen själv, när man vrider respektive halva fram och tillbaka.
Det går jättebra tills man kommit ungefär till halva rullen. Då börjar det gå trögt, och till sist hoppar filmen ur ena halvan. Skitkul att försöka lossa filmen och linda in den i rullen igen, i totalt mörker:-(
Detta hände även när jag laddade min förra film, men det "bra" vid andra försöket. Tyvärr fick jag inte ut hela filmen ur rullen utan det blev bara 24 av 36 bilder, eftersom rullen gjorde så mycket motstånd att jag trodde det var läge att klippa av filmen.

Fur faen är det tänkt att man ska göra? Man kan ju inte gärna riva ur hela filmen ur rullen innan man laddar dosan, för var ska man göra av den? Det är ju några meter liksom. Om om man som jag gjorde, låter den hänga nedåt och drar ut lite i taget, så verkar den lätt hoppa ur.

Nu har jag därtill antagligen sabbat filmen eftersom mitt badrum tydligen inte är 100% ljustätt på dan, utan det kommer in liiiiiiite ljus genom en ventiljävel som var beckmörk sist. Men jag vill inte slösa bort den genom att öva i dagsljus än. Den kommer säkert att vara slöjad, men användbar.

Alla tips emottages! Jag blir "en aning" frustrerad när saker som inte får gå fel, gör just det.
Märker att du är lite hetsig. Det sista man ska överge i ett mörkt rum med knepiga spiraler är humöret.
Gammal 2019-07-13, 19:41
Ventures

Det är snart nio år sedan nu så Martin har nog lämnat mörkrummet och kanske gått över till digitalkamera.
Gammal 2019-07-19, 08:53
Canalog

jonasfj skrev: Öppna filmrullen med en ölöppnare och ta ut hela filmen. Sen matar du in änden så att den fastnar mellan kulorna. Sedan är det bara att mata in filmen. Lika enkelt varenda gång.
Jag brukar försöka att INTE dra in hela filmen i filmkassetten när jag tar ur filmen ur kameran - det blir svårare att ladda Paterson-spiralen då tycker jag. Vevar man returspolningen försiktigt på slutet av filmen så både hörs det och känns tydligt när det är ca 10 cm film kvar utanför kassetten.

Och för att då inte blanda ihop oexponerad film med exponerad film, "friserar" jag filmänden direkt med en sax - se bilden nedan, samt märker den ev. med en Post-it..

B
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	APC_1917R_Sv.jpg
Visningar:	9
Storlek:	199.4 KB
ID:	148530  

Gammal 2019-07-19, 11:58
luminousoctaves

Canalog skrev: Jag brukar försöka att INTE dra in hela filmen i filmkassetten när jag tar ur filmen ur kameran - det blir svårare att ladda Paterson-spiralen då tycker jag. Vevar man returspolningen försiktigt på slutet av filmen så både hörs det och känns tydligt när det är ca 10 cm film kvar utanför kassetten.

Och för att då inte blanda ihop oexponerad film med exponerad film, "friserar" jag filmänden direkt med en sax - se bilden nedan, samt märker den ev. med en Post-it..

B
Precis så ska man göra! :) Jag brukar även fästa änden av den tillklippta filmen i spiralen innan den läggs in i mörkrumssäcken. Då går det snabbt att rulla upp.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:35.

Låsta kvalitetsartiklar, Portfolio, obegränsat med bilder - nu får du 50% på PlusLäs mer