Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Hjälp att välja rätt kamera för mina ändamål

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2015-07-03, 14:38
iRebecka

Nu har jag varit i butik och klämt på FZ1000. Startade den, zoomade lite och kikade i sökaren. Hann inte pilla så mycket i menyerna pga. skulle vidare men hann snacka och hålla den ett tag.

Rejält grepp och bra sökare (är det ens en sökare jag har i min gamla A540 undrar jag). Sökaren beter sig som en telefonskärm. När man sätter ögat i sökaren så släcks skärmen för att sen tändas igen när man ta bort ögat. Precis som en telefonskärm släcks när man lägger den mot örat när man pratar för sen tändas igen när man slutar. Smidigt.

Jag la främst märke till hur små systemkamerorna var. De hade Panasonic Lumix DMC-G6, Nikon D5200 och Canon EOS 1200D. Kamerahusen och objektiven är så mycket mindre mot förr. Jag har som sagt använt en Nikon D70 och vill minnas att den var mycket större. Iofs är Nikon D5200 och Canon EOS 1200D instegsmodeller så jag antar att t.ex. D700 är större än 1200D.

Blev även visat ett populärt objektiv från Tamron som hade typ samma omfång som FZ1000. Bara som jämförelse. Minns tyvärr inte exakt vad den hette mer än Tamron. Den gick på ca 4000 kr i butik (fast den här butiken är dyrare än nätet).
Gammal 2015-07-04, 03:10
martinot

iRebecka skrev: Nu har jag varit i butik och klämt på FZ1000. Startade den, zoomade lite och kikade i sökaren. Hann inte pilla så mycket i menyerna pga. skulle vidare men hann snacka och hålla den ett tag.

Jag la främst märke till hur små systemkamerorna var. De hade Panasonic Lumix DMC-G6, Nikon D5200 och Canon EOS 1200D. Kamerahusen och objektiven är så mycket mindre mot förr. Jag har som sagt använt en Nikon D70 och vill minnas att den var mycket större. Iofs är Nikon D5200 och Canon EOS 1200D instegsmodeller så jag antar att t.ex. D700 är större än 1200D.
Visst finns det hyfsat små DSLR-kameror idag, och ibland kan de vara ett gott alternativ till vissa kameror med endast fast optik (som tex FZ1000).

http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,f
http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,t (bara med fast 40mm pannkaka).

Nu kanske Fz1000 är perfekt för det du söker i en kamera idag (inget alls fel på den), men fördelen med kameror som kan byta linser (inte enbart DSLR:er, finns ju ännu mindre spegellösa) är ju att du kan anpassa de för nya behov som du kanske får lite längre fram.
Gammal 2015-07-04, 05:27
iRebecka

martinot skrev: Visst finns det hyfsat små DSLR-kameror idag, och ibland kan de vara ett gott alternativ till vissa kameror med endast fast optik (som tex FZ1000).

http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,f
http://camerasize.com/compact/#556,448.345,hd,t (bara med fast 40mm pannkaka).

Nu kanske Fz1000 är perfekt för det du söker i en kamera idag (inget alls fel på den), men fördelen med kameror som kan byta linser (inte enbart DSLR:er, finns ju ännu mindre spegellösa) är ju att du kan anpassa de för nya behov som du kanske får lite längre fram.
Kul sida! Jämförde FZ1000 med G6 (som jag såg var liten i butik) och GH4 (gick att jämföra tre samtidigt).

Det finns självklart fördelar med systemkamera. GH4 är verkligen imponerande men prislappen är hög (men med tanke på vad du får, helt klart försvarsbar).

Angående 4K. Vad krävs av datorn och vilka program kan man använda? Tänker på datorns prestanda och fungerar program som iMovie och Final Cut Pro X?

Senast redigerad av iRebecka den 2015-07-04 klockan 05:50.
Gammal 2015-07-04, 06:41
iRebecka

Jag tror att jag väljer en mindre kompaktkamera trots allt. Alltså G7 X med samma stora sensor. Jag är trots allt ingen fågelskådare så jag behöver inte nödvändigtvis omfånget.

FZ1000 var ändå så pass stor att jag spontant känner att en systemkamera fungerar lika bra. Enda systemkameran som lockar mig är GH4 men jag tycker det är för mycket pengar (även om jag tycker att den är rätt prisvärd för vad du får).

Jag tror jag kommer bli mer än nöjd med en G7 X. Sett mycket på YouTube och för göra enkla YouTube videos prestera den jättebra och främst i autoläge imponerar den mer än t.ex. RX100 III som dessutom är dyrare. RX100 III har bättre ljud eller låter lite högre men jag kan inte påstå att det är enorm skillnad.

Canon säljer även ett prisvärt undervattenhus till G7 X om man vill dyka eller nått. Tror inte jag kommer göra det men ändå kul att det finns ett prisvärt undervattenhus. Lär man inte känna något behov av en GoPro.
Gammal 2015-07-04, 18:40
Worley

Jag har följt tråden och vet fortfarande inte vad du är ute efter. Än det ena, än det andra skulle jag sammanfatta det.

Men bildkvalitet är vad det alltid brukar handla om. Välj alltså en kamera som ger maximal bildkvalitet för din budget. Om bilden inte är bra saknar alla andra funktioner betydelse.
Gammal 2015-07-04, 23:56
Erik Schalin

iRebecka skrev: Angående 4K. Vad krävs av datorn och vilka program kan man använda? Tänker på datorns prestanda och fungerar program som iMovie och Final Cut Pro X?
FCP klarar det galant. Det är ett proffsverktyg.
iMovie vet jag inte

Själva datorn bör ha grafikkort som väljs efter vilket videoredigeringsprogram man väljer.
Den bör ha så mycket processorkraft du har råd med. OBS Inget mindre än i7-processor. Med andra i7-generationen så får du äkta multithread om jag har förstått rätt.

ATT redigera i sig brukar en BRA videoprogramvara klara av även med en sämre processor MEN den gör det i ett speciellt format, alltså ett annat än du filmat i. När du sedan exporterar filmen så kommer den att göra det till det format du vill. Man skall alltså kunna ställa in så att man redigerar o klipper i ett format som är mindre tungt för datorn. Jag har själv aldrig provat o vet inte riktigt hur det fungerar. Men prova att söka här på FS och nätet med orden "pro res".
Tyvärr är bra videoredigeringsprogram dyra. På topp ligger Premiere Pro och FCP, Sony... Vegas? skall vara bra med ett intuitivt gränssnitt.
Det finns billigare men de kan mindre, tex Premiere
Gammal 2015-07-05, 08:33
iRebecka

Worley skrev: Jag har följt tråden och vet fortfarande inte vad du är ute efter. Än det ena, än det andra skulle jag sammanfatta det.

Men bildkvalitet är vad det alltid brukar handla om. Välj alltså en kamera som ger maximal bildkvalitet för din budget. Om bilden inte är bra saknar alla andra funktioner betydelse.
Jag skrev ju vilka ändamål och krav jag har.

Bildkvalitén handlar det väl alltid om men i mina ändamål beskriver jag ju bl.a. fota djur och filma. Så endast bildkvalitén har ju inte betydelse.

Jag har dock bestämt mig för en kamera nu. Det blir en Canon PowerShot G7 X. Så jag strök mitt krav om uttag för extern mikrofon. Känner inget behov av överdrivet bra ljud eller spendera för mycket pengar. G7 X är en populär kamera för göra YouTube videos och jag är mer än övertygad av dess bildkvalité.

Erik Schalin skrev: FCP klarar det galant. Det är ett proffsverktyg.
iMovie vet jag inte

Själva datorn bör ha grafikkort som väljs efter vilket videoredigeringsprogram man väljer.
Den bör ha så mycket processorkraft du har råd med. OBS Inget mindre än i7-processor. Med andra i7-generationen så får du äkta multithread om jag har förstått rätt.

ATT redigera i sig brukar en BRA videoprogramvara klara av även med en sämre processor MEN den gör det i ett speciellt format, alltså ett annat än du filmat i. När du sedan exporterar filmen så kommer den att göra det till det format du vill. Man skall alltså kunna ställa in så att man redigerar o klipper i ett format som är mindre tungt för datorn. Jag har själv aldrig provat o vet inte riktigt hur det fungerar. Men prova att söka här på FS och nätet med orden "pro res".
Tyvärr är bra videoredigeringsprogram dyra. På topp ligger Premiere Pro och FCP, Sony... Vegas? skall vara bra med ett intuitivt gränssnitt.
Det finns billigare men de kan mindre, tex Premiere
Jag har i5 processor (2,5 GHz Intel Core i5). Fast som jag skrev till Worley har jag bestämt mig för köpa G7 X dvs. det blir full HD och inte 4K. iMovie listar G7 X som kompatibel med programmet och jag vet att flera använder iMovie med den så det måste gå.

För motivera ett köp av Final Cut Pro X måste man vara betydligt mer seriös med sin videoredigering och där är jag inte än. Fast Final Cut Pro X känns som ett naturligt steg efter iMovie. Min kusin har även gjort kortfilm (var med på en filmfestival) och säger att iMovie är jättebra och enkelt. Då hade hon gamla plastiga MacBook (jag har en MacBook Pro från late 2012).

Senast redigerad av iRebecka den 2015-07-05 klockan 08:49.
Gammal 2015-07-05, 08:42
iRebecka

Glad Canon PowerShot G7 X
Jag har bestämt mig för köpa G7 X.

Lite oväntat val eftersom jag först valde bort den pga. saknar uttag för extern mikrofon. Men så har jag hört hur den låter på YouTube och ljudet räcker mer än väl. Tror jag lyssnar för mycket på fel personer (som i personer som har helt andra krav/utgångsläge).

Fördelen med G7 X förutom bildkvalitén (lika stor sensor som FZ1000) är att den är kompakt och lätt att ha med sig överallt. Jag behöver inget större omfång eftersom jag främst fotar mitt husdjur och annat på mer nära håll. Sen gillar jag hur allt ser ut i auto med G7 X. Jag vill verkligen lära mig mer om kameran och dess inställningar men jag lägger stor tyngd vi bra auto eftersom jag kommer använda det mycket och speciellt i början.

Sen älskar jag pekskärm. Det var inget krav och kommer aldrig vara. Dock uppskattar jag det eftersom jag gillar fota med iPhone. Att kunna sätta fokus på rätt sak genom att tycka direkt på skärmen, zooma in och ut i en bild osv.

Jag är glad att jag gick till butik och kände på FZ1000. Även om det var en trevlig kamera så kände jag direkt att den var för stor. För stor som i att den skulle bli mindre använd och mer agera stationär kamera (och då kan jag lika gärna välja en systemkamera).
Gammal 2015-07-05, 10:43
martinot

iRebecka skrev: Jag har bestämt mig för köpa G7 X.

Lite oväntat val eftersom jag först valde bort den pga. saknar uttag för extern mikrofon. Men så har jag hört hur den låter på YouTube och ljudet räcker mer än väl. Tror jag lyssnar för mycket på fel personer (som i personer som har helt andra krav/utgångsläge).

Fördelen med G7 X förutom bildkvalitén (lika stor sensor som FZ1000) är att den är kompakt och lätt att ha med sig överallt. Jag behöver inget större omfång eftersom jag främst fotar mitt husdjur och annat på mer nära håll. Sen gillar jag hur allt ser ut i auto med G7 X. Jag vill verkligen lära mig mer om kameran och dess inställningar men jag lägger stor tyngd vi bra auto eftersom jag kommer använda det mycket och speciellt i början.

Sen älskar jag pekskärm. Det var inget krav och kommer aldrig vara. Dock uppskattar jag det eftersom jag gillar fota med iPhone. Att kunna sätta fokus på rätt sak genom att tycka direkt på skärmen, zooma in och ut i en bild osv.

Jag är glad att jag gick till butik och kände på FZ1000. Även om det var en trevlig kamera så kände jag direkt att den var för stor. För stor som i att den skulle bli mindre använd och mer agera stationär kamera (och då kan jag lika gärna välja en systemkamera).
G7 X är en kanonfin pocketkamera, och du kommer nog att bli väldigt nöjd med den!

Canon har dessutom kanske den bästa JPG-renderingen av alla tillverkare tycker jag, så håller med dig om dess färger som kommer rakt ur deras pocketkameror är kanon (deras systemkameror kan däremot lida av lite färgbrist då de ibland hetsar för mycket efter höga ISO).

Grattis!
Gammal 2015-07-05, 10:55
Erik Schalin

iRebecka skrev: ... Så jag strök mitt krav om uttag för extern mikrofon....
Ändrar du dig och vill ha bättre ljud så är en handhållen ljudinspelare överlägsen alla kameror.
Sen synkar du ljudet i redigeringen, finns automatfunktioner i dyrare program. Eller separata program som Plural Eyes. Vid filminspelning görs det mha filmklappan, det är därför den finns. Om iMovie kan hantera multipla video och ljudspår vet jag inte.

Flera fördelar om man har tid att förbereda sig. DU kan placera den där du vill spela in ljudet.
Tex när musikskolan har konsert så sätter man den nära de akustiska gitarrerna, de andra hörs ändå ;)
Zoom, Sony, Tascam är några märken men det finns fler.
Gammal 2015-07-05, 11:06
Erik Schalin

iRebecka skrev: Jag har i5 processor (2,5 GHz Intel Core i5).

För motivera ett köp av Final Cut Pro X måste man vara betydligt mer seriös med sin videoredigering och där är jag inte än. Fast Final Cut Pro X känns som ett naturligt steg efter iMovie.
Då tycker jag att du börjar med att prova med det du har och det borde räcka alldeles ypperligt.
Själv kör jag med en släpbar PC med i5 (Q4 tror jag det är) och använder CS6 Premiere Pro och Plural Eyes som insticksprogram för ljudsynkning. Min kombination har inga problem att hantera 4 HD videospår med 6 ljudspår.

Ja videoredigeringsprogram är väldigt dyra, tyvärr.
Dessutom är det heller inte automatiskt att ett dyrare program är bättre för användaren.
Första gg jag öppnade PP så satt jag bara o titta de på alla knappar o paneler, sen stängde jag ner det o köpte Moderskeppets videokurs för PP.
Nu kan jag redigera hjälpligt men min kunskap skrapar bara på ytan. Skulle vara kul att kunna mycket mer om hur man utnyttjar Audition och After Effects.

Det verktyg som dina händer känner till & gillar gör alltid jobbet effektivast.
Gammal 2015-07-05, 14:20
ErlandH

iRebecka skrev: Kan jag fånga djur i rörelser utan större problem med en iPhone 6 Plus så finns det inte en chans i världen att en kamera under Canon EOS 70D och 7D inte kan göra det också.
Att du klarar det med iPhone beror bara på att den har pytteliten sensor och jättestort skärpedjup. Det gör alltså inget att den inte hinner sätta fokus exakt rätt. Det blir en helt annan sak med en kamera med större sensor och kortare skärpedjup.
Gammal 2015-07-06, 21:50
iRebecka

martinot skrev: G7 X är en kanonfin pocketkamera, och du kommer nog att bli väldigt nöjd med den!

Canon har dessutom kanske den bästa JPG-renderingen av alla tillverkare tycker jag, så håller med dig om dess färger som kommer rakt ur deras pocketkameror är kanon (deras systemkameror kan däremot lida av lite färgbrist då de ibland hetsar för mycket efter höga ISO).

Grattis!
Ja, G7 X verkar vara en fin liten kamera. Både för video och stillbild.

Sett videojämförelser mellan G7 X och RX100 III och gillar verkligen färgerna och AF bättre på G7 X. Ljudet är något bättre på RX100 III men ingen stor skillnad. Däremot verkar RX100 III har några fördelar för de som gillar sköta det mesta manuellt eller behöver en sökare förstås.

Erik Schalin skrev: Ändrar du dig och vill ha bättre ljud så är en handhållen ljudinspelare överlägsen alla kameror.
Sen synkar du ljudet i redigeringen, finns automatfunktioner i dyrare program. Eller separata program som Plural Eyes. Vid filminspelning görs det mha filmklappan, det är därför den finns. Om iMovie kan hantera multipla video och ljudspår vet jag inte.

Flera fördelar om man har tid att förbereda sig. DU kan placera den där du vill spela in ljudet.
Tex när musikskolan har konsert så sätter man den nära de akustiska gitarrerna, de andra hörs ändå ;)
Zoom, Sony, Tascam är några märken men det finns fler.
Ja, ljudinspelare är ett alternativ. Faktiskt sett de på YouTube som filmar med systemkamera och spelar in ljudet separat med en iPhone... De kan ha telefonen mycket närmare också.

Erik Schalin skrev: Då tycker jag att du börjar med att prova med det du har och det borde räcka alldeles ypperligt.
Själv kör jag med en släpbar PC med i5 (Q4 tror jag det är) och använder CS6 Premiere Pro och Plural Eyes som insticksprogram för ljudsynkning. Min kombination har inga problem att hantera 4 HD videospår med 6 ljudspår.

Ja videoredigeringsprogram är väldigt dyra, tyvärr.
Dessutom är det heller inte automatiskt att ett dyrare program är bättre för användaren.
Första gg jag öppnade PP så satt jag bara o titta de på alla knappar o paneler, sen stängde jag ner det o köpte Moderskeppets videokurs för PP.
Nu kan jag redigera hjälpligt men min kunskap skrapar bara på ytan. Skulle vara kul att kunna mycket mer om hur man utnyttjar Audition och After Effects.

Det verktyg som dina händer känner till & gillar gör alltid jobbet effektivast.
Mycket bra sagt! Är helt ny på videoredigering men iMovie ligger närmast till hand eftersom jag har det på datorn.

Kom ihåg för många år sedan då någon hade laddat ner Photoshop åt mig. Öppnade det, blev vettskrämd och stängde ner det. Öppnade det någon gång till efter det men använde aldrig programmet. Förstod inget.

Sen började jag gymnasiet och gick en fotokurs där Photoshop ingick. Jättekul när man hade en lärare att fråga för man kom någon vart. Fast jag använde aldrig Photoshop efter den kursen. Bytte program osv. men privat gör jag bara enkla grejer på picmonkey.com (mest autocorrect + effekter).

Mao har jag lite högre krav på bilderna som kommer direkt ur kameran i JPEG.

ErlandH skrev: Att du klarar det med iPhone beror bara på att den har pytteliten sensor och jättestort skärpedjup. Det gör alltså inget att den inte hinner sätta fokus exakt rätt. Det blir en helt annan sak med en kamera med större sensor och kortare skärpedjup.
Japp, har förstått det nu. Ändå bra eftersom telefonen ofta får agera i ögonblick. Då är det viktigare att fånga på bild än att få ett mästerligt foto.
Gammal 2015-07-06, 21:56
iRebecka

Beställde LCD-skydd i härdat glas till G7 X i lördags från Hong Kong. Skickades igår. Så dröjer väl 2-3 veckor innan jag får det. Känner att jag vill skydda den fina pekskärmen precis som jag gör med iPhone.
Gammal 2015-07-17, 15:35
iRebecka

Hämtade ut skärmskydden idag. La precis en beställning på G7 X. Äntligen!
Besvara

Bokmärken

Taggar
fz200 , nikon , p7800 , panasonic

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.

B+W Filter