Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Tips på semiproffskamera för nybörjare!

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2016-01-14, 21:30
SallyIV

Men - vad skall du fotografera, motiv, situationer, var?
Hur har du fotograferat tidigare?
Sökare eller inte?
Vill du ha utbytbara objektiv eller inte?
Stor kamera som de Nikon/Canon som föreslås eller en som går ner i en kavajficka?

Det finns ett alternativ som kan vara både tittatryck eller mycket manuellt. Begränsningen som likaväl är en frihet är fast optik, motsvarande fullformat vidvinkel 35mm.
Fuji X100S (ca 5 - 6000 beg) eller X100T för en 11 000. Googla på dessa modeller så får du veta mer.
Du kan, innan du går till en affär och prövar, kolla storlekar på siten nedan.
Jag jämför två APS-C; Nikon D7100 med Fuji X100, notera att Nikon skall ha ett objektiv, vilket ökar storleks- och viktskillnaden.

http://camerasize.com/compare/#440,566

-J!
Gammal 2016-01-14, 21:59
Calle S
Administratör

marianordstrom skrev: Den bör inte kräva allt för mycket manuella inställningara
I grund och botten och vad alla än säger har du bara tre inställningar att tänka på; tid, bländare och skärpa. Resten, både vad gäller teknik och bildkunnande, kommer varefter.
Köp en kamera av kändare märke, köper du en ny är i princip alla bra i det prisspannet du är ute efter.

Senast redigerad av Calle S den 2016-01-14 klockan 22:19.
Gammal 2016-01-14, 22:22
hornavan

Mitt tips är att köpa en spegellös kamera. Som tidigare sagts så är alla kameror i denna klass tillräckligt bra för alla utom de mest kräsna.
De spegellösa har många fördelar framför gamla tjockkameror med teknik från 1960 talet.

Jag har under 50 år fotat med nästan alla kameror som finns.
Idag jobbar jag mestadels med micro 4/3 och förundras ofta hur bra dom är-:)

Den viktigaste fördelen med kamerasystemet M4/3 är att det är mycket mindre än traditionella system, men ger bildkvalitet liknande det bästa jag någonsin ägt.

Ett förslag är Olympus OM 10 eller en Panasonic G7 och en 25 mm (liknar 50 mm på gammeldags filmkameror).

Nu kommer snart någon att säga att om du fotar i löjligt dåligt ljus så kan du få marginellt bättre resultat med en större kamera med större sensor och större allt.

Jag använder dessa M4/3 både i yrket och som hobbyfotograf.

ALLA kameror idag kan fungera i olika automatiska lägen, från helt automatiska till delvis automatiska eller helt manuella.

Det är viktigt att du känner på och provar kameror, så du hittar en som du gillar. ALLA kommer att ge dig tillräckligt bra bildkvalitet för att du skall bli supernöjd.

Lycka till!
Besvara

Bokmärken

Taggar
digitalkamera , nybörjare , objektiv , tips

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:16.