Annons
Gammal 2019-06-08, 15:49
AFJ

Ventures skrev: Skulle vara intressant att veta hur mycket varje (aktiv) medlem skulle behöva betala in för att Fotosidan skulle gå runt (med skälig vinst) utan reklam. Sedan kan var och en avgöra vad som är värst. Reklam eller faktisk kostnad.
Att fotosidan har reklam har jag absolut inga problem med. Högerspalten har alltid varit full av traditionella annonser.

Det jag vänder mig mot är när reklamen utformas som redaktionellt innehåll. Jag vet att detta förekommer på en mängd olika platser. SvD Näringsliv hade nyligen 12 sidor där var annan sida var redaktionell text och var annan var reklamtext på samma tema som det redaktionella. Jag tycker det är en mycket trist utveckling när seriösa aktörer faller för den här frestelsen.

Som nämnts tidigare, hela syftet med att placera och utforma texten som skett här är förstås att läsaren skall lockas att läsa något som man inte läst annars och i värsta fall luras att likställa det med redaktionellt innehåll. Den som inte inser detta är oerhört naiv.

Jag tycker en av de stora fördelarna med fotosidan har varit att redaktionen utstrålat integritet. När man t ex presenterat tekniska nyheter har man inte bara publicerat tillverkarens pressrelease utan faktiskt gjort det med egna ord.

Det jag ser nu tycker jag är ett steg i fel riktning. Jag kan förstå motiven för det men jag behöver inte gilla det.
Gammal 2019-06-08, 15:54
AFJ

fotobollfoto skrev: Det var en ganska klen bevisföring, må jag säga.
AFJ blev lurad. Inte ventures. Sedan kommenterade elmfeldt.
En person som blev lurad är inte väldigt många.
Jag blev initialt lurad - insåg sedan vad det handlade om.

Om du tror att jag var den enda som klickade upp annonsen i tron att det var redaktionell text så tror du med största sannolikhet fel!

Tycker du att det är bra att fotosidan.se har den här typen av reklam? I så fall respekterar jag din åsikt men har alltså en annan.
Gammal 2019-06-08, 20:46
Ventures

Vi får räkna med mer av den här typen av reklam och i framtiden ännu mer dold reklam då majoriteten helst undviker reklam.

Sedan kan man undra hur många som slaviskt går och beställer en lacie hårddisk pga. denna annons. De flesta av oss är luttrade och har nog en backuplösning redan. Fotosidan får en slant. OK för mig. Är det per klick kan jag klicka några gånger extra :).
Gammal 2019-06-08, 21:59
snakebunk

Vi kan i varje fall slå fast att William Rutten är duktig på att skriva om och fota sig själv. Man får nästan en känsla av att någon mer har varit inblandad.
Gammal 2019-06-08, 22:02
ztenlund

snakebunk skrev: Vi kan i varje fall slå fast att William Rutten är duktig på att skriva om och fota sig själv. Man får nästan en känsla av att någon mer har varit inblandad.
Sämre ställt verkar det vara med pensionssparande, om alla äggen läggs på några Seagate-hårddiskar i LaCie--förpackning. :)
Gammal 2019-06-09, 08:59
Ventures

ztenlund skrev: Sämre ställt verkar det vara med pensionssparande, om alla äggen läggs på några Seagate-hårddiskar i LaCie--förpackning. :)
Mina ägg ligger i WD-korgar. De är inköpta i omgångar så de lär inte gå sönder samtidigt. Tror dock inte att jag kan leva på äggförsäljning då det är för få guldägg :).
Gammal 2019-06-09, 09:21
elmfeldt
Redaktör

ztenlund skrev: Att ha så dålig som möjligt är förstås hela syftet, så att folk ska klicka in till reklaminslaget utan att inse att det är just ett sådant.
Nej så är det faktiskt inte alls. Annonsören tjänar bara badwill om potentiella kunder känner sig lurade.
Gammal 2019-06-09, 09:27
elmfeldt
Redaktör

AFJ skrev: Det jag vänder mig mot är när reklamen utformas som redaktionellt innehåll. Jag vet att detta förekommer på en mängd olika platser. SvD Näringsliv hade nyligen 12 sidor där var annan sida var redaktionell text och var annan var reklamtext på samma tema som det redaktionella. Jag tycker det är en mycket trist utveckling när seriösa aktörer faller för den här frestelsen.
Vi skulle såklart mer än gärna ha en sajt helt utan annonser men sen finns en ekonomisk verklighet att förhålla sig till i kombination med att annonsörerna hela tiden efterfrågar nya sätt att synas.

Jag har inget som helst problem med att stå för att vi har denna typen av innehåll eftersom texterna faktiskt har intressant innehåll. Att det sen är reklam för produkter kan man ju förhålla sig till.

Och jag har respekt för att man inte är van vid att det kan finnas sponsrade artiklar och att det känns främmande.
Gammal 2019-06-09, 09:31
elmfeldt
Redaktör

ErlandH skrev: När andra (t ex SVT) använder ”sponsrad” innebär det att redaktionen står för inslaget, utan inflytande från sponsorn, som bara hjälper till att finansiera inslaget.

Om den som betalar för utrymmet också är ansvarig för innehåll och utformning är det ju en annons, reklam.
Jag har inte reflekterar detaljerat av den tekniska definitionen utan det viktiga var att det tydligt framgår att det inte är en vanlig redaktionell text av redaktionen. Som jag svarat tidigare så kan vi slipa lite. Ingen gagnas av otydlighet.
Gammal 2019-06-09, 10:34
J O Härnström

Nu står det "annons" i stället för sponsrad artikel över artikeln på första sidan.
Det tycker jag klargör det hela på ett bättre sätt.
Gammal 2019-06-09, 14:50
AFJ

elmfeldt skrev: Vi skulle såklart mer än gärna ha en sajt helt utan annonser men sen finns en ekonomisk verklighet att förhålla sig till i kombination med att annonsörerna hela tiden efterfrågar nya sätt att synas.
Som sagt, att ni drar in pengar på annonser är inget som jag har invändningar mot, tvärtom. Däremot ser jag en problematik i att låta annonsörernas önskemål få för stort utrymme.

elmfeldt skrev: Jag har inget som helst problem med att stå för att vi har denna typen av innehåll eftersom texterna faktiskt har intressant innehåll. Att det sen är reklam för produkter kan man ju förhålla sig till.
Detta synsätt förvånar mig. Texten som helhet är undermåligt och ni skulle aldrig själva ha skrivit något så "tunt" som detta. Avsnittet om hans fotograferande kan måhända vara av intresse men delen om backup förblir ju totalt ointressant just därför att det är en reklamtext. Det gör ju också att man ifrågasätter de delar som inte är ren reklam.

elmfeldt skrev: Och jag har respekt för att man inte är van vid att det kan finnas sponsrade artiklar och att det känns främmande.
Nu är det ju så att jag tillbringar en hel del tid på nätet och läser även traditionella media. Den här typen av marknadsföring har funnits i flera år och jag är sannerligen inte ovan med den här typen av reklam och det känns inte alls främmande per se.

Det som gör mig så besviken är att fotosidan.se sällar sig till övriga media och inte inser att den här typen av marknadsföring urholkar trovärdigheten.

Men jag förstår på dina svar att ni anser att det är värt detta för att upprätthålla intäkterna. Det beslutet får jag förstås respektera.
Gammal 2019-06-09, 16:11
elmfeldt
Redaktör

Jag ser inga skillnader i denna annonslösning, med förtydligad märkning (ordval/färg), mellan oss och tex SVD. Jag tycker man får skilja på redaktionens material och de annonser som medier har och jag hoppas att medlemmar och besökare också kan det. Vi har genom åren konsekvent tacka nej till otaliga , ibland långt mer välbetalda än LaCie, motsvarande "sponsrade/annonser" från spelsajter, dejtingsajter och andra obskyra sajter som inte har något alls relevans för våra besökare.
Gammal 2019-06-09, 19:32
fotobollfoto

AFJ skrev: Jag blev initialt lurad - insåg sedan vad det handlade om.

Om du tror att jag var den enda som klickade upp annonsen i tron att det var redaktionell text så tror du med största sannolikhet fel!

Tycker du att det är bra att fotosidan.se har den här typen av reklam? I så fall respekterar jag din åsikt men har alltså en annan.
Ja precis, du blev lurad att läsa en text som du annars inte hade läst.

Min kommentar om bevisföring handlade om att det enda beviset i tråden på att någon blivit lurad var ditt inlägg. Inga andra bevis fanns.

Vi tycker nog lika.
Jag ogillar denna typ av dold/skymd marknadsföring. Men just denna sort tycker jag att man ganska snart lär sig att känna igen. Det blir bara en fånig rubrik, men ingen information om avsändaren.

Jag hade en adblocker installerad i hemmanätet tidigare. Statistiken visade att det var tiotusentals uppslag mot kända reklamsajter varje vecka. Alltså tiotusentals små snuttar av information som tränger sig på och stör den information jag egentligen vill ha. Inget jag läste, men som syns i ögonvrån och fastnar i minnet och påverkar mig på något vis.
Det ogillar jag också.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.