Annons
Gammal 2004-08-25, 05:23
redrosie

Kanske detta eg inte hör till tråden riktigt men...
Varför inte lägga "No words" bilderna under rubriken Bilder i menyraden? Dels är det lättare att hitta vilka som redan finns då och sedan får man på så sätt in fler "vanliga" forumtrådar på samma sida när man går in i forumet.
Eftersom "No words" växer i antal tar de allt större plats i forumet.

Mvh Carola
Gammal 2004-08-25, 06:42
Picture

Köp mitt förslag! :o)
Har en liten fundering om syftet med forumet No Words. Just nu tror jag att det ofta fungerar så här:

1. Ett ny tråd skapas.
2. "Åh", tänker FS-medlemmen - "en sådan bild har jag nog liggande i en låda någonstans".
3. Letar ivrigt efter lådan, hittar den och bilden. Lägger glatt in den på No Words-forumet. "Hehe... vilken tur att jag hade en sådan bild liggande"!

Borde det inte vara så här:

1. En ny tråd skapas.
2. "Åh, tänker FS-medlemmen - "hur ska jag illustrera det här ämnet på bästa sätt"?
3. Lägger pannan i djupa veck, funderar så det knakar, får en idé och förverkligar bilden genom att faktiskt gå ut och använda kameran. Lägger in bilden på No Words-forumet. Känner sig nöjd över att ha utvecklats som fotograf. Kanske tagit en bild i ett ämne som han/hon annars aldrig hade försökt sig på.

Jag håller med Anna om att man borde föreslå teman som man sedan får rösta på - ungefär som i Fotosidan frågar. Säg att man t ex har månadens tre första veckor på sig att komma in med förslag. Därefter omröstning fram till månadsskiftet (förslag som kommer in under omröstningstiden tas upp först månaden därpå för att alla förslag ska vara synliga lika lång tid under omröstningen). De två förslag som får flest röster läggs in i No Words under hela nästa månad. Därefter stängs tråden.

Jag tror att det här är en enkel lösning för att få No Words-trådar som medlemmarna vill ha och som vi därför kan tänka oss att lägga ner lite tid på. Det lär bli fler bilder per ämne och med bättre kvalitet.

No Words konkurrerar kanske till viss del med "Hemläxa", men jag tror att båda behövs. Hemläxan kan ju vara så mycket mer än att bara ta en viss typ av bild.

Senast redigerad av Picture den 2004-08-25 klockan 06:46.
Gammal 2004-09-02, 13:05
Grönbeck

Gillar inte ordet "begränsning" i samband med en så kreativ konstart som fotografering... Det känns lite som att man begränsar den kreativa ådra som trots allt finns i No Words om man försöker begränsa antalet startade trådar. Varför vill man göra det?

Det finns ju en mängd medlemmar på Fotosidan som rent teoretiskt borde ha en mängd kreativa idéer (åtminstone har ju somliga medlemmar mängder av sådana) både vad gäller att skapa No Words-teman och att tolka desamma. Varje form av begränsning riskerar att övergå i någon slags censur eller elittänkande där endast vissa priviligierade medlemmars idéer duger.

Jag tycker nog att ni ska vara glada för att det finns ett så stort intresse bland medlemmarna för den här idén, det är utvecklande för oss allihop tror jag att få se hur andra människor tolkar de olika teman som finns/uppstår.

Det jag däremot har stört mig på sedan starten är bildandet av trådar där skaparen inte bidrar själv. Det är alltför lätt att sitta hemma framför sin dator och starta en ny tråd med första bästa ord som dyker upp i huvudet som tema.

"Jag vet, jag startar en tråd med temat Smält Stearin och låter folk associera kring det, fast jag kan inte själv..."

Så jag röstar för att man helt enkelt ska tvinga trådskaparen att lägga in första bilden, det bör väl "begränsa" inflödet något eftersom man då tvingas tänka till lite själv innan man skapar en tråd. Argumentet att "ja men jag vill ju inte påverka er med min tolkning innan tråden har kommit", som jag har sett någonstans, håller inte eftersom vi ändå riskerar att påverkas av de andra bilderna som redan är upplagda. Vilket osökt för mig in på ett förslag:

Lyft ur No Words från forumet och koda funktionen själva istället. Gör så att man endast kan se rubriken på temat innan man lägger upp sin bild (max 1 bild per medlem och tema) och sedan kan man få se hur andra har tolkat samma tema. På det viset blir det så kreativt det kan bli, det är endast det som ploppar upp i mitt huvud när jag ser Temat som påverkar mitt val av bild.

Släpp sedan loss No Words så att det inte råder några kreativa begränsningar för hur många/vilken typ av Teman som skapas, låt oss vara så kreativa vi bara kan. De trådar som förtjänar att "arbetas igenom ordentligt" kommer att bli genomarbetade, resten sållas bort allt eftersom tiden pga ointresse för Temat.

Bara lite tankar från en som hellre sitter här ett par timmar än att plantera om krukväxterna som är en uppgift av nöden sedan ett år tillbaka...
Gammal 2004-09-20, 18:57
JörgenEriksson

Tar vi bort "Äppelkaka" så blir det färre trådar...Kanske antalet svar kan användas som ett kriterium för att rensa ut "döda" trådar? Färre än två svar, tre svar?
Gammal 2005-09-06, 10:24
Tusse

Törs nog inte starta något ny tråd här efter att skummat genom denna tråd.
Tänkte en tråd för dom där bilderna som hamnade i papperskorgen, misslyckade bilder som ingen får se.

"I PAPPERSKORGEN " blev aldrig av.

Bert
Gammal 2005-09-06, 10:30
jimh
Kodsnickare

Finns redan. Kolla på [url]http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=26302[/url]
Gammal 2005-09-06, 11:33
Tusse

OK.
Missade den.
Gammal 2006-05-20, 17:57
k-oskarina

Re: Köp mitt förslag! :o)
Har tydligen helt missuppfattat denna tråd...men vad göra? Ni diskuterade visst "färre trådar" och jag uppfattade tråden som "no words" och var intresserad av just detta. Jag får väl leta vidare.

[QUOTE][i]WFS) (Picture skrev:[/i]............................
[B]

3. Lägger pannan i djupa veck, funderar så det knakar, får en idé och förverkligar bilden genom att faktiskt gå ut och använda kameran. Lägger in bilden på No Words-forumet. Känner sig nöjd över att ha utvecklats som fotograf. Kanske tagit en bild i ett ämne som han/hon annars aldrig hade försökt sig ............

[/B][/QUOTE]

Fick tips av Christer L...att finna denna tråd.
Men fungerar den f.n?

Jag trodde att ni samtalade _med bilder inte om_.

Leta teman? Varför? Någon börjar med en bild...
ex.vis en liten knopp av någon blomma...
en annan fortsätter med en ev utslagen sådan
nästa en hel handelsträdgård och nästa kanske visar en halvvissen och nästa en charmigt, jätteintressant torr sådan.

Någon visar en bild där man sätter sin båt i sjön.
Nästa person visar en bild på sjön el havet...
nästa visar en bild på en härlig båtpicnic...osv...
nästa visar ett båthaveri...
nästa visar när båten tas upp framåt hösten
och jag visar vinterbåtar som jag gillar, båtar
upplagda för vintern, jätteintressanta med spännande färgglada presenningar och lite snö och is och tampar här och där...

När det gäller ovanstående "ejteman" så finns det ju en mängd detaljer som kan ingå i detta och kan bli hyperintressant.

Det trodde jag var att "prata med bilder".
Men jag kanske är ute och cyklar...?

Skall jag finna en annan tråd?? Visa mig, jag gillar att använda bild i ett sammanhang.

Senast redigerad av k-oskarina den 2006-05-20 klockan 18:07.
Gammal 2006-05-20, 18:10
lottawe

Ulla. Kolla här:)
[url]http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=40159[/url]

Sen finns en hel del kul temaord här under nowordsforumet också.

PS: Klipp och klistra länken. Ord ska inte få funka här i no words. Det är därför det inte går att länka..
Gammal 2006-05-20, 22:32
Tomasz

Jag tycker att bildfighten är rolig, stämmer kanske lite grann med Ullas tanke.
[url]http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=57725[/url]
Gammal 2006-05-20, 23:56
k-oskarina

[QUOTE][i]Tomasz skrev:[/i]
[B]Jag tycker att bildfighten är rolig, stämmer kanske lite grann med Ullas tanke.
[url]http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=57725[/url] [/B][/QUOTE]

Tack för tipset...har kollat lite... spännande faktiskt...hoppar säkert in lite då och då...men tycker att min också skulle platsa, men kanske en egen tråd. Inga ord...bara göra en historia tillsammans, med BILDER.

Tar gärna mer tips om min trådidé redan finns gömd någonstans.
Gammal 2006-05-21, 08:21
lottawe

Associationskedjan och bildfighten är nog de mest liknande de du är ute efter. Men kanske kunde du starta den exakta tråden du önskar själv?
Gammal 2006-05-21, 09:28
k-oskarina

[QUOTE][i]lottawe skrev:[/i]
[B]Associationskedjan och bildfighten är nog de mest liknande de du är ute efter. Men kanske kunde du starta den exakta tråden du önskar själv? [/B][/QUOTE]

Tack, då behöver jag inte leta runt. Jag testar dessa 2 som finns och kanske så småningom lägger upp en egen, den med att göra en hel historia tillsammans...kan vara mycket intressant. Betraktarna själva kan ju läsa storyn på olika sätt också. (I slutändan kan någon eller fler översätta bilderna/hela berättelsen till text och skriva ner den. Om någon har tid att spika fast sig i datorn förstås och kan hoppa över mat under en längre period. Denna översättning är kanske en ordentligt komplicerad uppgift, men, men...)
Gammal 2006-10-16, 14:14
yellow

Associationskedjor
hej!

Har följt diskussionen om associationskejdor/trådar eftersom jag själv gillar iden att leka med associationer. Det inte bara kreativt utan oxå en utmaning för foto-ögat!

Det blir en utmaning att fota det som man vanligtvis inte bryr sig om. På det sättet blir ögat vidsynt vilket är en fördel. Det är så lätt att fastna i en bana som känns trygg.

Sen frågan om No words existent: De trådar som tappar fart på kort tid dvs. inom en månad kan Fotosidan stänga ned. De trådar som har fart dvs. längre än en månad upp till halvåret får kanhända en given plats som associationstråd.

Längre än ett halft år kallar jag personligen för genomarbetad och still in progress.

med vänlig hälsning
Barbro
Gammal 2006-10-16, 16:26
k-oskarina

Oj, här har någon tittat in...kul.
Jag får återkomma...eller någon annan får återkomma. F.n håller jag på med analysproblem och att skapa bild utifrån en analys.

Sen är det Utmaning-Uppsala...osv.

Men att bara följa varandras bilder, mycket fåordigt eller noll-ordigt kan bli häftigt.

/Ulla
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.