Annons
Gammal 2019-04-29, 18:38
afe

Det jag märkt med min M2P i stark och eller byig vind är att den (förstås) kompenserar för vinden genom att luta mer eller mindre, vilket gör att de ändå inte är så intressant att filma eller fotografera då det är risk att få med propellrarna i bild.

Jag använder min enbart för mitt eget höga nöjes skull, så jag kan låta bli att flyga när det blåser :)
Gammal 2019-04-29, 18:46
Axie

Hej.

Jag har råkat ut för att gps signal förlorats vid några tillfällen. Jobbet har en mavic PRO, har hänt både utanför linköping och Örebro. Borde inte hända på platserna...

Jag flög för ett tag sedan i strålande sol och letade vindfällen och barkborreangripna träd men det var ingen idé då bilden som visades var helt utfrätt och även bilder jag testade att ta var så pass ljusa att de inte går att använda.
Vad kan detta bero på?

Mvh
Axel
Gammal 2019-04-29, 19:16
iSolen.se

afe skrev: Det jag märkt med min M2P i stark och eller byig vind är att den (förstås) kompenserar för vinden genom att luta mer eller mindre, vilket gör att de ändå inte är så intressant att filma eller fotografera då det är risk att få med propellrarna i bild.

Jag använder min enbart för mitt eget höga nöjes skull, så jag kan låta bli att flyga när det blåser :)
Det har jag bara fått i sportläget, men det borde som sagt kunna hända om det blåser hårt.

Filmar man är det kört i alla fall, det syns om drönaren flyttar på sig även om kameran parerar lutningen, vilket den gör.
Gammal 2019-04-29, 19:18
iSolen.se

Axie skrev: Hej.

Jag har råkat ut för att gps signal förlorats vid några tillfällen. Jobbet har en mavic PRO, har hänt både utanför linköping och Örebro. Borde inte hända på platserna...

Jag flög för ett tag sedan i strålande sol och letade vindfällen och barkborreangripna träd men det var ingen idé då bilden som visades var helt utfrätt och även bilder jag testade att ta var så pass ljusa att de inte går att använda.
Vad kan detta bero på?

Mvh
Axel
Vad hade du för inställningar? Du har koll på PASM och kompensation?
Gammal 2019-04-29, 19:56
hsp

vindkänslig drönare
Kan vara ok för drönare men för exakt positionering för utsättning av byggnader eller övrigt vet jag att noggrannhet är lägre börjar redan märkas i mellan Sverige.
Ofta fungerar drönare med 7 satelliter men om du hamnar i GPS skugga så kan den fungerar sämre eller störtar
Det som påverkas vid Fotografering är ju att den kan flyttat runnt lite
Vidhåller bestämt att 6-8 motorer är att föredra
Se på utrustning som används vid filminspelning
För TV de kostar väl mellan 80-150t
Men går att bygga för ca 10-20% av den kostaden samt att man kan använda befintliga kameran om drönare konstruktion för den vikten
Har haft problem med att data uppgifter på upplösningen ej stämmer med verkligheten
Är det samma på DJ2
Jag köpte en med 8 Mp var 2 i verkligheten får
Försöka komma åt RAV fil som sensor har
Före JPG komprimerad
Gammal 2019-04-29, 20:02
Axie

iSolen.se skrev: Vad hade du för inställningar? Du har koll på PASM och kompensation?
Nej jag har inte kolla på pasm och kompensation. Tycker det var begränsat med inställningsmöjligheter i appen. Vad är pasm?

/Axel
Gammal 2019-04-29, 20:04
afe

Många använder Dji's enklare drönare också för TV-bruk, trots att de bara har fyra proppar. Största fördelen är förstås att de är mycket enklare att flyga stabilt än hemmabyggen. Upplösningen i kameran på min Mavic 2 Pro stämmer förstås med de uppgivna uppgifterna, och i panoramaläge kan jag få till groteskt stora bildfiler med hög upplösning.
Gammal 2019-04-29, 20:17
M7_21

afe skrev: Många använder Dji's enklare drönare också för TV-bruk, trots att de bara har fyra proppar. Största fördelen är förstås att de är mycket enklare att flyga stabilt än hemmabyggen. Upplösningen i kameran på min Mavic 2 Pro stämmer förstås med de uppgivna uppgifterna, och i panoramaläge kan jag få till groteskt stora bildfiler med hög upplösning.
Intressant, vore kul om du ville berätta mer angående den tekniken! Du skriver "groteskt stora bildfiler", hur stora då?
Gammal 2019-04-29, 20:37
afe

Jag har skrivit det tidigare, men i den här bilden blev det 67 megapixel: https://flic.kr/p/TrVeLm
Gammal 2019-04-29, 20:38
afe

afe skrev: Jag har skrivit det tidigare, men i den här bilden blev det 67 megapixel: https://flic.kr/p/TrVeLm
Jag använde den inbyggda panoramafunktionen och har ställt in drönaren att spara råfilerna. Dessa sattes ihop i Lightroom.
Gammal 2019-04-29, 21:21
Third eye

hsp skrev: ...
Har haft problem med att data uppgifter på upplösningen ej stämmer med verkligheten
Är det samma på DJ2
Före JPG komprimerad
Fast det känns mer som en setting, hur och vart hämtar du in bilden till datorn och vilken setting är den ställd på?
8mp är 8mp, så från 8 till 2 låter mer som en enkel miss :-)
Gammal 2019-04-29, 21:24
iSolen.se

hsp skrev: Kan vara ok för drönare men för exakt positionering för utsättning av byggnader eller övrigt vet jag att noggrannhet är lägre börjar redan märkas i mellan Sverige.
Ofta fungerar drönare med 7 satelliter men om du hamnar i GPS skugga så kan den fungerar sämre eller störtar
Det som påverkas vid Fotografering är ju att den kan flyttat runnt lite
Vidhåller bestämt att 6-8 motorer är att föredra
Se på utrustning som används vid filminspelning
För TV de kostar väl mellan 80-150t
Men går att bygga för ca 10-20% av den kostaden samt att man kan använda befintliga kameran om drönare konstruktion för den vikten
Är det samma på DJ2
Före JPG komprimerad
Tror du tittat på någon tumnagel, bilderna är så stora de ska vara.

Jag har inte hört talas om att någon drönare har störtat för att den tappar GPS-signalen, min förra Mavic tappade ofta GPS-signalen och det var bara att flyga vidare men kartan hängde förstås inte längre med.
Gammal 2019-04-29, 21:27
iSolen.se

Axie skrev: Nej jag har inte kolla på pasm och kompensation. Tycker det var begränsat med inställningsmöjligheter i appen. Vad är pasm?

/Axel
PASM är alltså program-, tids- (S), bländarautomatik (A) samt Manuellt läge, dvs samma inställningar som på en vanlig systemkamera. Sen har man snabbval för kompensation på högra ratten, på en Mavic i alla fall.

Tryck på sliderikonen till höger så hittar du alla inställningar.

Notera att video och stillbild har separata inställningar.
Gammal 2019-04-30, 19:32
Axie

iSolen.se skrev: PASM är alltså program-, tids- (S), bländarautomatik (A) samt Manuellt läge, dvs samma inställningar som på en vanlig systemkamera. Sen har man snabbval för kompensation på högra ratten, på en Mavic i alla fall.

Tryck på sliderikonen till höger så hittar du alla inställningar.

Notera att video och stillbild har separata inställningar.
Tack. Var inne där och försökte ändra senast jag flög men ingen reaktion från drönaren.

Flög lite idag och då svarade den på ändringar. Exponeringskompenserade och kunde då nyttja drönaren som tänkt trots stark sol.

/Axel
Gammal 2019-05-01, 09:18
M7_21

En fråga som dyker upp då och då är detta med "bästa" bländaren.

Någon rekommenderar enbart f: 2,8 aldrig högre, medan en annan påstår att f: 8-11 är det bästa för skärpedjupets skull, om ljuset räcker till vill säga. Eftersom man med en m2p alltid bara tar på på s.k.∞ evighet så behövs kanske inte det bländas ned så mycket? Vad anser ni?

Liksom ISO helst bör ligga på max 100, någon gång på 200.Högre ger bara massa brus.

Vad är fördelarna med Burst, Multiple?
Besvara

Bokmärken

Taggar
dji , drönare , mavic , mavic pro , phantom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.