Gammal 2019-01-12, 17:18
Kristobal

Är rätt inne på samma tanke.
50d faller bort för den har ingen video.
60d känns sådär när man läser om den men fortfarande ett alternativ.
7d känns som den jag vill ha. =)
Får väl kolla om det går att få ner priset något...
Gammal 2019-01-12, 18:47
Kristobal

Har hittat en 7d för 2500 kr.
52000 exponeringar. Känns lite mycket eller har jag fel? Rent spontant känns 5000 exp. Och 3000 kr som en bättre deal.
Gammal 2019-01-12, 18:59
PeterWem

Kristobal skrev: Har hittat en 7d för 2500 kr.
52000 exponeringar. Känns lite mycket eller har jag fel? Rent spontant känns 5000 exp. Och 3000 kr som en bättre deal.
5000 exp och 3000 kr känns som en bra deal.
Gammal 2019-01-12, 19:16
fotobollfoto

5000 exponeringar. Den är så gott som oanvänd. När jag körde 7D brakade jag iväg uppemot 1000 exponeringar varje helg.
Gammal 2019-01-12, 19:30
Fredrik AVT

Båda två är OK. Men 5000exp och 3000kr är en bättre deal.
Gammal 2019-01-12, 20:07
Flash Gordon

Kristobal skrev: Har hittat en 7d för 2500 kr.
En sådan kamera bör klara cirka 100 000 bilder innan slutaren ger in. Fast det där är en uppskattning och den kan kanske klara mycket mer, eller mindre.
Nu har Canon bra villkor för sådana byten. Får nog säga RCC i Göteborg hanterar detta på ett bra sätt. Deras service är bland det bästa inom foto.
Gammal 2019-01-12, 22:03
Kristobal

Vill tacka alla för tips, råd och info!
Känner mig jäkligt pepp på hela alltihop helt plötsligt!
Gammal 2019-01-13, 08:24
Fredrik AVT

Vad roligt att vi kunde vara till hjälp!
Gammal 2019-01-15, 09:40
Kristobal

Kanske lite ot
Men hur kommer jag märka skillnaden mellan 550d och 7d?
Bättre autofokus förstår jag men det här med slutare och spegel osv är för mig outforskad mark.
Gammal 2019-01-15, 13:12
Jan af Lisö

Kristobal skrev: Kanske lite ot
Men hur kommer jag märka skillnaden mellan 550d och 7d?
Bättre autofokus förstår jag men det här med slutare och spegel osv är för mig outforskad mark.
Misstänker att du kan ta många flera bilder per sekund med 7d vs 550d.

Om jag skall säga något gott om 60D så är det den uppfällbara och vridbara skärmen som jag gillade, tar ofta bilder i live view.

En stor skillnad för mig mellan 60D och 7d mark II är den oändliga mängden inställningsmöjligheter och snabbknappar/rattar. Misstänker att det är likt 7d utan mark II. Det har hänt mig alltför många gånger att jag har ställt om något utan att vilja eller veta det, speciellt om det är bråttom eller mörkt ute. Jag tror att semiproffsmodeller (som jag uppfattar 7d som) kräver att man använder den mycket och håller sig ajour med alla som kan ställas om
Gammal 2019-01-15, 13:42
Flash Gordon

Jan af Lisö skrev: Misstänker att du kan ta många flera bilder per sekund med 7d vs 550d.

Om jag skall säga något gott om 60D så är det den uppfällbara och vridbara skärmen som jag gillade, tar ofta bilder i live view.

En stor skillnad för mig mellan 60D och 7d mark II är den oändliga mängden inställningsmöjligheter och snabbknappar/rattar. Misstänker att det är likt 7d utan mark II. Det har hänt mig alltför många gånger att jag har ställt om något utan att vilja eller veta det, speciellt om det är bråttom eller mörkt ute. Jag tror att semiproffsmodeller (som jag uppfattar 7d som) kräver att man använder den mycket och håller sig ajour med alla som kan ställas om
Canon 7D är en bättre kamera än 60D. Fast egentligen hade Canon problem med sina sensorer vid den här tiden. De brusade ganska mycket och hade bandningsproblem när man lyfte skuggorna. Jag skulle nog personligen spara lite till och satsa på Canons senaste kameror.
Canon 5D av första generationen var fantastisk. Den hade väldigt harmoniska filer och det har varken 5D MKII eller 5D MKIII. Det är först med Canon 5D MKIV man har något liknande.
Först med Canon 80D och 5D MKIV har Canon fått ordning på sina sensorer. Nu kommer säkert också snart en 7D MKIII som säkert komma vara mycket bättre fast den blir kanske spegellös. Vem vet?

Kom sedan ihåg att detta med brus är något man stör sig på när man zoomar in 1:1. Fast en utskrift är inte i 1:1 så där syns inte bruset alls lika störande. Det är en kostnadsfråga och ens behov av kvalitet som styr.
Det är absolut inga problem att få bra bilder med en kamera från 2005, som min gamla bettan. Det rör sig mer om att kunna hantera kameran och veta var gränserna går. Det här är en bild från i somras. Jag hade bara min gamla Canon 1D MK IIN från 2005 tillgänglig och några gamla Canon objektiv tillgängliga. Fast det fungerade det också. Att ta bra bilder hänger mer på man kan sin kamera och har erfarenhet än på tekniska prylar. Trots detta tror de flesta på att tekniken skall ge bättre bilder.
Själv har jag lagt ner otroliga summor på teknik genom åren och vet att bra bilder köper man inte. Det handlar snarare om personlig utveckling som fotograf.
Ett exempel på en bild tagen med en kamera från 2005. Vi älskar teknik men det är sällan det som gör en bra bild
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...26/3664890.htm
Gammal 2019-01-15, 14:16
Fredrik AVT

Jf med 550D är skillnaderna med 7D följande (då du kan sätta fokus är det ingen skillnad i teknisk bildkvalitet):
A. Större sökarbild som är ljusare
B. Större täckning i sökaren av det som kommer på bild (med 550D kommer mer på bild än vad som syns i sökaren)
C. Bättre autofokus ffa på rörliga motiv
D. Större täckning av bilden med AF punkter
E. Kortare blackout (i 550D fälls spegeln upp och ner långsammare så man får längre sökaruppehåll)
F. Kortare slutarfördröjning mellan det att man trycker på knappen tills bilden tas
G. Mer direkta kontroller med knappar - mindre pillande i menyer
H. Bakre skrollhjulet är mycket lättare att använda med 7D
I. Överlag är 7D mycket lättare att sköta med hanskar
J. Snabbare slutartider och blixtsync (lättare att använda upplättningsblixt ute)
K. Utöver detta bättre byggkvalitet i almänhet
Gammal 2019-01-15, 14:34
Kristobal

Tack för både löskokt och hårdkokt info.
Håller med om att det knappast lär bli bättre kort för mig från början, men tror kanske att det finns lite mer utvecklingsmöjligheter med en uppgradering. Sen måste man nog vara på rätt hög nivå innan skillnaderna börjar märkas. Vad jag ser som en fördel i alla fall är mindre pillande i menyer. Rätt ofta med gamla kameran önskade jag just att slippa behöva +7 knapptryck för att ändra något litet. Solidare byggkvalitet är även något jag kan uppskatta direkt.
Gammal 2019-01-15, 14:58
fotobollfoto

7D har som sagts tidigare exakt samma sensor som 550D så någon teknisk skillnad i bilderna kommer du inte uppleva av det. Men alla andra delar i 7D är bättre och rappare så att du får fler möjligheter att skapa bättre bilder.
En fördel som inte nämnts är att informationen i sökaren är byggd med flytande kristaller istället för med dioder. Fokuspunkter är svarta ramar istället för röda punkter. Man kan välja vad som ska synas i sökaren och vad som inte ska synas.
En av alla fysiska knappar är en joystick som gör det snabbt och enkelt att byta/flytta fokuspunkt.
Gammal 2019-01-17, 11:45
Kristobal

Tack för tips!
Men den är inte för avancerad för en glad amatör?
Vill inte att det ska bli superkonplext att ta lite vardagsbilder på barnen. Har haft 550d innan och fick för mig att det inte skulle vara så stor skillnad på menyer, inställningar och knappar men jag kanske har fel? Lite nytt och lite fler knappar för att kunna navigera snabbare välkomnas men vill inte ha någon enigmamaskin att försöka förstå mig på. Intresset finns men tiden räcker nog inte till.

En annan fråga, funderar på att köpa ett till objektiv. Även om det är att gå händelserna lite i förväg när jag inte ens har kameran men det är roligt att kolla lite när man har lite tid över. Har idag bara canons 50 mm 1.8.
Har inget emot fast objektiv då jag upplever att man får mer för pengarna.
Förresten, visst funkar det objektivet likadant på 7d som 550d?
Hur som helst så har jag sett flera budgetobjektiv här till salu, bla 24 mm, 35 osv och zoom typ 18-40 eller nåt sånt.
Finns det några riktigt billiga objektiv att komplettera med? Kommer nog fota mest porträtt inom och utomhus men även andra saker ute. Men inga djur på långt håll.
Funderar även på att kolla lite på blixtar. Har alltid hatat inbyggda blixtar men förstår att extern blixt är något helt annat.
Shoot jag tycker det här med foto är himla kul men märker att ju mer jag lär mig desto mer behöver jag lära mig.
Hur har ni byggt upp kunskapen kring foto?
Väldigt off topic detta men har fått så många svar att jag fortsätter i samma tråd ihop om likartate framtidsutsikter!
Besvara

Bokmärken

Taggar
begagnat , canon , kamerahus , köpråd , tips

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.