Gammal 2019-01-17, 12:02
Flash Gordon

Kristobal skrev: Tack för tips!
Men den är inte för avancerad för en glad amatör?
Vill inte att det ska bli superkonplext att ta lite vardagsbilder på barnen. Har haft 550d innan och fick för mig att det inte skulle vara så stor skillnad på menyer, inställningar och knappar men jag kanske har fel? Lite nytt och lite fler knappar för att kunna navigera snabbare välkomnas men vill inte ha någon enigmamaskin att försöka förstå mig på. Intresset finns men tiden räcker nog inte till.

En annan fråga, funderar på att köpa ett till objektiv. Även om det är att gå händelserna lite i förväg när jag inte ens har kameran men det är roligt att kolla lite när man har lite tid över. Har idag bara canons 50 mm 1.8.
Har inget emot fast objektiv då jag upplever att man får mer för pengarna.
Förresten, visst funkar det objektivet likadant på 7d som 550d?
Hur som helst så har jag sett flera budgetobjektiv här till salu, bla 24 mm, 35 osv och zoom typ 18-40 eller nåt sånt.
Finns det några riktigt billiga objektiv att komplettera med? Kommer nog fota mest porträtt inom och utomhus men även andra saker ute. Men inga djur på långt håll.
Funderar även på att kolla lite på blixtar. Har alltid hatat inbyggda blixtar men förstår att extern blixt är något helt annat.
Shoot jag tycker det här med foto är himla kul men märker att ju mer jag lär mig desto mer behöver jag lära mig.
Hur har ni byggt upp kunskapen kring foto?
Väldigt off topic detta men har fått så många svar att jag fortsätter i samma tråd ihop om likartate framtidsutsikter!
Förmodar du mest är ute efter att fota dina barn. Sedan fungerar naturligtvis kamera och objektiv för också mycket annat.
Så låt oss fokusera på att fota barn. I början ligger de ju bara och det är svårt att få bra bilder. Man får nästan arrangera dem för att kunna ta bra bilder. Det finns mängder av bilder att hämta inspiration ifrån. En bra och kraftig blixt hjälper definitivt. själv har jag helt gått över till Godox. En trigger på kameran och en 860 II ger mycket ljus till ett lågt pris jämfört med Canons egna. Har du vita tak behövs inte mycket mer. Kör blixten mot taket och du får ett mjukt ljus.
När barnen börjar röra på sig är en 70-200/2,8 det perfekta objektivet. Det finns många olika objektiv att välja på. Billigast är nog något begagnat från Sigma eller Tamron.
Att fota lekande barn är inte helt lätt. De rör sig konstant och det är bra om kameran har bra AF-C. Kom ihåg att det tar tid att lära sig ta den typen av bilder. I början kommer mycket att bli misslyckat.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_ALM6572On1  copy.jpg
Visningar:	17
Storlek:	67.3 KB
ID:	147220  

Gammal 2019-01-17, 14:16
fotobollfoto

Kristobal skrev: Tack för tips!
Men den är inte för avancerad för en glad amatör?
Vill inte att det ska bli superkonplext att ta lite vardagsbilder på barnen. Har haft 550d innan och fick för mig att det inte skulle vara så stor skillnad på menyer, inställningar och knappar men jag kanske har fel? Lite nytt och lite fler knappar för att kunna navigera snabbare välkomnas men vill inte ha någon enigmamaskin att försöka förstå mig på. Intresset finns men tiden räcker nog inte till.
[...]!
Med gröna rutan så fungerar 550D och 7D likadant.
Menyerna ser likadana ut, men har fler alternativ hos 7D.
Pekfingerhjulet, funktionsväljaren och avtryckaren funkar lika, sedan finns det fler knappar och rattar på 7D.
550D har motivlägen för porträtt, landskap och sport. Dessa saknas på 7D.
Men 7D är inte ett enigmamonster som är svår bemästra. Den går utmärkt att köra i full-auto om du vill.
Gammal 2019-01-17, 23:39
Kristobal

Tack för matnyttig info!
Gammal 2019-01-18, 11:37
Kristobal

Nu blev det en 7d med 1700 exp.
Fick den tillsammans med Objektiv EFS 17-55 mm f/2.8 IS USM för 5k.
Hoppas att det blir bra. Min bror har precis hämtat kittet så nu är det bara att vänta på posten. Eller vilken frakt det nu blir. Har ni någon erfarenhet av de olika frakktsätten?
Vill gärna ha en fungerande kamera att hämta ut. 😱😁
Ser mycket fram emot att börja utforska och lära mig mer om foto.
Gammal 2019-01-18, 12:34
Jan af Lisö

Kristobal skrev:
Nu blev det en 7d med 1700 exp. .....
Din bror måste packa kameran så att den överlever en brutal behandling. Om originalkartonger finns, så är det en bra början. Sen flera centimeter bubbelfolie runtomkring. Annars mycket bubbelfolie och gärna en hård förpackning ytterst.
Snåla inte med packmaterial.

Och sedan, lycka till med fotograferingen
Gammal 2019-01-18, 13:18
fotobollfoto

Jag tror att tricket är mjukt hårt mjukt hårt. Alltså mjukt runt kameran packat i en kartong så att det ligger fixerat.
Mjukt runt den kartongen också och detta til sist packat i en kartong så att det ligger fixerat. Sedan tejp på yttersta kartongen så att det inte går upp i hanteringen.
Gammal 2019-01-18, 13:36
Fredrik AVT

Kristobal skrev:
Nu blev det en 7d med 1700 exp.
Hoppas att det blir bra. Min bror har precis hämtat kittet så nu är det bara att vänta på posten. Eller vilken frakt det nu blir. Har ni någon erfarenhet av de olika frakktsätten?
Bra val! Lycka till med fotograferingen!
Gammal 2019-01-18, 15:44
ErlandH

Kristobal skrev: Nu blev det en 7d med 1700 exp.
Låter ju som något av ett fynd. Bra kamera, väldigt bra objektiv.
Besvara

Bokmärken

Taggar
begagnat , canon , kamerahus , köpråd , tips

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.