Annons
Gammal 2019-06-16, 17:35
Elisabeth S Holmqvist

Idé Lightroom (svarar inte)
Hej
Har en längre tid haft problem med Lightroom. Har ominstallerat datorn, och gjort det mesta jag kan komma på. Oftast kräver programmet 4-6 omstarter innan det vill fungera. Problemen börjar redan när jag ska importera bilderna. Min dator har prestanda som väl täcker kraven för programmet.

Tips någon?
Gammal 2019-06-16, 18:32
Loba

LR härdsmälta
Prova med att ladda ner den äldsta versionen. Inte den senaste.
Gammal 2019-06-16, 21:34
Elisabeth S Holmqvist

Loba skrev: Prova med att ladda ner den äldsta versionen. Inte den senaste.
Intressant. Hur gör jag det?
Gammal 2019-06-17, 05:21
Loba

LR härdsmälta 2
Öppna creative cloud , gå till Apps och LR classic därefter till pilen jämte öppna/ hantera/andra versioner och framme. Hoppas det hjälper.
Gammal 2019-06-17, 07:10
Erik Schalin

Vilket LR o vilken version använder du?
Vilket OS använder du?
Vilken plattform kör du på?
Gammal 2019-06-17, 07:54
Loba

LR härdsmälta 3
Windows 10 pro och senaste LR.
Gammal 2019-06-17, 08:14
Erik Schalin

Loba skrev: Windows 10 pro och senaste LR.
Hur vet du vad Elisabeth kör med?
Eller hur hänger svaret ihop med hennes tråd?
Gammal 2019-06-17, 13:18
Loba

LR härdsmälta 4
Erik Schalin skrev: Hur vet du vad Elisabeth kör med?
Eller hur hänger svaret ihop med hennes tråd?
Jag svarade på vad jag har.
Gammal 2019-06-17, 18:32
Elisabeth S Holmqvist

Loba skrev: Jag svarade på vad jag har.
Windows 10
Senaste LR, abonnemang
PC med kapacitet som räcker mer än väl mot var LR kräver enligt Adobe
Gammal 2019-06-17, 18:49
Erik Schalin

jag är tyvärr ingen fena på det här.
Det här är väl inte så roligt att höra men på nåt sätt så är inte win10 installationen riktigt bra.
När du säger ominstallerat, vad har du gjort då?
Börjat från scratch med att formatera C-disken?
Gammal 2019-06-18, 19:44
AFJ

Elisabeth S Holmqvist skrev: Hej
Har en längre tid haft problem med Lightroom. Har ominstallerat datorn, och gjort det mesta jag kan komma på. Oftast kräver programmet 4-6 omstarter innan det vill fungera. Problemen börjar redan när jag ska importera bilderna. Min dator har prestanda som väl täcker kraven för programmet.

Tips någon?
Om jag förstår dig rätt så fungerar andra program som det skall och de är bara i Lightroom du har problem. Stämmer detta? I så fall tror jag inte att problemet ligger i Windowsinstallationen utan att det är något med din katalogfil eller någon inställning i LR som spökar.

Kan du beskriva lite mer i detalj vad det är som krånglar i Lightroom? Hänger det sig vid någon viss operation eller hela tiden?

Har du kört optimeringen av LR-katalogen? (Edit-Preferences-Perormance)
Gammal 2019-06-18, 20:06
stenp

Elisabeth S Holmqvist skrev: Hej

Tips någon?
Det kan var ett annat program på din dator som stör. Du beskriver att det är problem vid import av bilder, kan det vara ditt antivirusprogram som upptäcker att LRs kataloger ändras, jag har själv varit med om det. Har du någon automatisk molnlagring eller backup som försöker låsa filer hos LR? Om du inte redan gjort det så avinstallera alla program som inte krävs för att köra LR och se om det hjälper.
Gammal 2019-06-19, 06:13
AFJ

Jag tycker man skall vara försiktig med att rekommendera avinstallationer, installationer av andra versioner, ominstallation av operativsystemet tills vi har fått en tydligare beskrivning av hur och när felet yttrar sig.

Om nu problemet är begränsade till LR och datorn i övrigt fungerar normalt, bör felsökningen börja med det som kan göras i Lightroom. Dvs, optimering av katalog, rensning av cache, kontrollera inställningar för Camera Raw Cache etc.

Först därefter bör man leta "externt" - tycker jag.
Gammal 2019-06-19, 07:13
stenp

AFJ skrev: Jag tycker man skall vara försiktig med att rekommendera avinstallationer, installationer av andra versioner, ominstallation av operativsystemet tills vi har fått en tydligare beskrivning av hur och när felet yttrar sig.

Om nu problemet är begränsade till LR och datorn i övrigt fungerar normalt, bör felsökningen börja med det som kan göras i Lightroom. Dvs, optimering av katalog, rensning av cache, kontrollera inställningar för Camera Raw Cache etc.

Först därefter bör man leta "externt" - tycker jag.
Jag håller helt med. När inte optimeringarna ger resultat så beror förmodlingen beteendet på något utanför Lightroom.
Besvara

Bokmärken

Taggar
lightroom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00.