Gammal 2019-03-11, 08:38
rronnbac

lonian skrev: Jag tog detta kort igår med Nikon 50mm f1.8 G .
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462
Varken ett dyrt eller tungt objektiv. Faktum är att det är det lättaste objektivet i min väska. 185 gram.

Mörkt rum, utan blixt. ISO 6400.
Det var därför jag skrev "i regel" ;-)
Gammal 2019-03-11, 17:11
Ventures

Angelica1984 skrev: Hej,

Jag är ute efter en ny kamera och skulle vilja ha lite expertishjälp.

Jag har tidigare en mindre kompakt systemkamera som nu har några år på nacken.
Nu skulle jag istället vilja ha en systemkamera. En kamera som är relativt enkel och smidig men där jag har möjlighet att kunna lära mig mer och utveckla mitt fotande.

Jag fotar främst barnen, vardagen och resor. Något min kamera idag inte lever upp till är bra bilder med sämre ljus inomhus vilket jag saknar.

Jag tänker mig en kostnad på max 10 000 kr.

Är det någon som har tips?
Hej Angelica och välkommen till fotosidan. Innan du ger upp och loggar ut pga alla sidospår om kommatecken och språkfel där du ibland nämns i tredjeperson tänkte jag fråga om du provat med mobilkamera i de situationer du nämner. I många fall ser andras mobilbilder bättre ut än mina spontanbilder med "bra" kamera eftersom mobilen snyggar till bilden direkt. Med rätt förutsättningar kan man dock få ännu bättre bilder med systemkamera. Men det kräver lite mer av användaren.
Jag föreslår att du kollar runt på bilder du gillar. Kollar vilken utrustning som använts. Passar det din budget?
Om inte får man kompromissa (höja budget eller sänka kraven). Alla kameror är bra idag (slitet uttryck) men köper man en ny "instegskamera" låser man sig något för framtida utveckling och förlorar pengar på ett dåligt andrahandsvärde den dagen man behöver byta. Nytt är trygghet till högt pris. Begagnat ger så mycket mer för pengarna. Rätt säljare minskar eventuell risk.
Jag ska inte rekommendera något märke. Eftersom jag nöjd nästan uteslutande använt Nikon i över 30 år har jag dålig koll på de andra ;).
Nästa tips är att läsa på själv . Olika fototips. Vilka inställningar behövs för olika typer av bilder osv. är detaljer som kompletterar din kravlista.
Ställer man frågor här så får man inte alltid lika bra svar som när man frågar sig själv. :)
Gammal 2019-03-11, 20:20
oXo

rronnbac skrev:
Förslag 2
Samma blixt som i förslaget ovan, 1000:-
Canon 6D, kamerahus, cirka 5000:-
Tamron 24-70mm f/2.8 VC, snabbt objektiv med bildstabilisering. Ca 4000:-
Detta paketet ger mycket för pengarna.
Med vänlig hälsning Mattias
Gammal 2019-03-11, 21:56
Hasse Sony Larsson

Är hon inte lite nyfiken på om det blev något svar............
Gammal 2019-03-12, 12:05
Photocon

Hasse Sony Larsson skrev: Är hon inte lite nyfiken på om det blev något svar............
Det undrar jag med. Eftersom ingen dialog uppstår går det inte att lämna några bra tips till TS (frågeställaren) utifrån hens premisser. Det blir mest inlägg där vi som svarar utgår från egna preferenser och debatterar med varandra om våra egna tips.

För övrigt torde TS kunna gå till forumbanken och hitta mängder av rådgivningstrådar istf att starta en ny som TS sedan "glömt bort".
Gammal 2019-03-12, 12:45
martley

Photocon skrev: Det undrar jag med. Eftersom ingen dialog uppstår går det inte att lämna några bra tips till TS (frågeställaren) utifrån hens premisser. Det blir mest inlägg där vi som svarar utgår från egna preferenser och debatterar med varandra om våra egna tips.

För övrigt torde TS kunna gå till forumbanken och hitta mängder av rådgivningstrådar istf att starta en ny som TS sedan "glömt bort".
Till hennes försvar så är det hennes första inlägg på fotosidan, så man får väl ha lite överseende med såna formaliteter. Annars tycker jag att eftersom standardinställningarna för forumet gör att man snudd på spammas med information om aktivitet, så borde hon inte vara ovetande om att det kommit in svar.
Vi får väl hoppas att något av förslagen överensstämmer med vad hon är ute efter, trots alla "killgissningar". Och önska lycka till med fotandet.
Gammal 2019-03-12, 13:22
Photocon

martley skrev: Till hennes försvar så är det hennes första inlägg på fotosidan, så man får väl ha lite överseende med såna formaliteter. Annars tycker jag att eftersom standardinställningarna för forumet gör att man snudd på spammas med information om aktivitet, så borde hon inte vara ovetande om att det kommit in svar.
Vi får väl hoppas att något av förslagen överensstämmer med vad hon är ute efter, trots alla "killgissningar". Och önska lycka till med fotandet.
Jo, det kan ju i viss mån ursäktas och vara en förklaring. Håller med om att aktivitet som sänds borde hållit TS lite mer aktiv. Men sjävklart önskas hon lycka till med råden som givits.
Besvara

Bokmärken

Taggar
köpråd , systemkamera

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:50.

Miops Capsule360