Fotosidans Forum > Fototeknik > Filma med din kamera > Tänkte försöka lära mig video, behöver några råd

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2020-01-06, 12:28
ztenlund

Erik Schalin skrev: Glöm systemkameror om du vill ha bra AF.
Nej, glöm systemkameror med kontrastbaserad video-AF, vilket det finns en hel del av, bl a alla Nikons befintliga spegelreflexer, Panasonic, många Olympus, äldre Canon utan dual-pixel (och ofta även de med DP om man kör 4K), gamla Sony osv. Det finns systemkameror som har bra video-AF numera. Sedan kommer förstås även frågan hur smart den är om man bara lämnar kameran åt sitt öde, vilket är lite av en separat fråga. Springer det många människor kors och tvärs så finns ju alltid risken att kameran blir förvirrad.

En sak man bör notera med videokameror är att de flesta som inte kostar multum har ganska liten sensor. Det underlättar givetvis, eftersom skärpedjupet automatiskt blir längre. Hanteringen är i viss mån annorlunda och de har inte de begränsningar i inspelningstid som de flesta systemkameror har.
Gammal 2020-01-06, 12:35
Erik Schalin

ztenlund skrev: Det finns systemkameror som har bra video-AF numera.
Kanske nämna ngra som har det o är bra i så fall?
Har hört att Z6 inte lever upp till en videokamera, i alla fall inte ännu men vet inte om det stämmer.
Gammal 2020-01-06, 12:52
AWid

Erik Schalin skrev: Kanske nämna ngra som har det o är bra i så fall?
Har hört att Z6 inte lever upp till en videokamera, i alla fall inte ännu men vet inte om det stämmer.
Varför dissar du en kamera och i samma andetag säger att du inte vet om det stämmer?? Obegripligt.
Annars har väl Z 6 av de flesta seriösa testare framför allt framhållits som väldigt bra på video.
Gammal 2020-01-06, 13:04
Erik Schalin

AWid skrev: Varför dissar du en kamera och i samma andetag säger att du inte vet om det stämmer?? Obegripligt.
Annars har väl Z 6 av de flesta seriösa testare framför allt framhållits som väldigt bra på video.
Nu verkar du inte riktigt hänga med.
Jag påstod att inga systemkameror är bra.
Martin höll inte med och räknade upp flera som inte är bra.
Själv tycker jag i så fall att man räknar upp bra modeller, det bör hjälpa till mer.
Och om jag förstått rätt så är inte en z6 lika bra som en videokamera när det gäller AF.
Z6 Bättre än dslr... jovisst men just den jämförelsen är knappast en fjäder i hatten. De gamla dslr är skitdåliga.
Gammal 2020-01-06, 13:22
Falumas

Dslr var dåliga på af. Z6 upplever jag som bra, har inte testat videokameror i prisklassen som en Z6. Dom billiga är inte bättre, men har givetvis större skärpedjup pga deras små sensorer vilket väger upp. Men dom små är kassa i dåligt ljus och kan inte få det korta skärpedjupet som kan vara trevligt i video.
Gammal 2020-01-06, 13:53
vadintor

Mina 2 cent:

Utöver bra AF för video behöver du förmodligen även stativ eller sensor/objektivstabilisering för att inte bilden ska bli skakig, speciellt om du använder teleobjektiv.

Om du filmar i 4K men levererar i 1080p kan vara ett sätt att komma närmare och samtidigt ta bort skakningar i efterhand.

Slow motion, dvs filma 50p alt 100p men leverera i t.ex. 24/25p, är också coolt spec i sportsammanhang.

Det kan bli hur dyrt som helst med video så bestäm en budget.

Senast redigerad av vadintor den 2020-01-06 klockan 14:15.
Gammal 2020-01-06, 14:05
Erik Schalin

Falumas skrev: Dslr var dåliga på af. Z6 upplever jag som bra, har inte testat videokameror i prisklassen som en Z6. Dom billiga är inte bättre, men har givetvis större skärpedjup pga deras små sensorer vilket väger upp. Men dom små är kassa i dåligt ljus och kan inte få det korta skärpedjupet som kan vara trevligt i video.
Kampsport inomhus ... då hade inte jag velat ha litet skärpedjup.
De rör sig o det går säkert mycket fortare än när jag fotar teaterscenen.
Men det är ju najs när man får till den där smetiga bakgrunden.
Titta på en film, det är rätt ofta som skärpan inte ligger rätt när folk rör sig i scenerna vid närbilder.
Gammal 2020-01-06, 14:09
AWid

Erik Schalin skrev: Nu verkar du inte riktigt hänga med.
Jag påstod att inga systemkameror är bra.
Martin höll inte med och räknade upp flera som inte är bra.
Själv tycker jag i så fall att man räknar upp bra modeller, det bör hjälpa till mer.
Och om jag förstått rätt så är inte en z6 lika bra som en videokamera när det gäller AF.
Z6 Bättre än dslr... jovisst men just den jämförelsen är knappast en fjäder i hatten. De gamla dslr är skitdåliga.
Så här skriver Thom Hogan, en av de främsta seriösa kameraskribenterna, om Z 6.

..................That said, I'd say that the video from the Z6 looks very good, and recorded on an Atomos Ninja, the Z6 can clearly compete with pro video cameras.

Video uses the same autofocus system as stills, and if you've complained about Live View, and thus video, autofocus performance on Nikon DSLRs, you're in for a big, important, and useful change shooting video with the Z6. Nikon now has probably the best follow focus I've seen out of any ILC camera doing video................
Gammal 2020-01-06, 14:44
vadintor

Third eye skrev: Ah, ja då förstår jag frustrationen.
Har tyvärr inga tips på m43-kameror, jag filmar med Sony A7iii och Canon 80D som gör det riktigt bra. Speciellt 80D är enligt mig superkul att filma med. Men då blir det onödigt dyrt byte.

Hursom så lycka till, du kommer få bra tips som passar glas du har från andra är jag säker på :-)
Lycka till, det är en jäkligt kul syssla detta med film :-)
Det finns fyra Canon 70D på Köp&Sälj-sidan. Då borde du kunna komma undan med 5-7 tusen för kamera och objektiv.
Gammal 2020-01-06, 15:43
bach7617

Erik Schalin skrev: Glöm systemkameror om du vill ha bra AF.
Köp en dedikerad videokamera. De löser uppgiften BETYDLIGT bättre men det är inte felfritt.
När jag/vi filmar musikskolans uppsättningar så använder vi:
1 kamera som statiskt filmar hela scenen hela tiden.
minst 2 kameror skötta av var sin person, helst 3.
A närbild
B halvkropp o de mot varandra agerande i bild.
C helkropp o lite mer scen.
1 kamera nära orkestern.

Vitbalansen ställs manuellt innan och vi använder normalt 3 eller 4 Canon.
Sen har vi tillgång till ett par Panasonic oxå men man kan behöva köra grading för att försöka få de olika märkena hyffsat lika i färgerna trots att man satt samma vitbalans.

Ljud:
En Canonkamera har ett riktigt bra ljud o antingen kopplas den eller en zoom/Olympus rakt in i mixerbordet.
Minst 1 zoom/Olympus rätt nära scen/orkester.

Man kan inte bara leva på ljudet från mixerbordet. Det är jättetydligt o hörs väldigt bra vad skådespelarna säger men ljudet är helt dött. Så det måste mixas med annat ljud annars låter det för djävligt.

Skall man köpa en ljudupptagare så satsa på Olympus eller ännu hellre Tascam.
Själv har jag en Zoom H4n, de andra 2 är strået vassare.
Off topic men blir varm hjärtat när du beskriver hur mycket omsorg du/ni ger för en musikskola. Toppen!
Gammal 2020-01-06, 16:42
Falumas

En annan sak man bör ha klart innan man börjar är att om man trodde RAW- filer för foto äter diskutrymme så har man inte hållt på med video. Två timmar äter lätt runt 100GB med några kameror. Så när man håller på med video finns det i princip bara nya diskar och fulla diskar. :)

Tror annars att du kan fixa rätt bra resultat med dom två kamerorna du har och en bra mobil och din zoom. Börja så, så ser du vad du kan förbättra med tiden. Jag började med Nikon 1 en D800 och en mobil. Kompletterade ett år senare med en Z6:a och snart med en zoom.
Gammal 2020-01-06, 17:02
Third eye

Får se om det funkar, aldrig bifogat tidigare ;-)
Vill illustrera hur fort det kan bli dyrt om man blir nördig som jag :-)
Detta är min lilla rigg (80D), den första, har den som b-roll och "kamera 2".
Primärriggen ser ungefär likadan ut men har LUT-skärm och bättre mic och bär A7iii:an som även hoppar till en Moza Air 2 gimbal.
Säger inte att det behövs, men vill peka på att det kan vara extremt kul och t.o.m kostsamt om man snöar in :-)
Poängterar dock att filmkvaliteten är den samma handhållet och utan lull-lullet :-)
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	FB_IMG_1578325895259.jpg
Visningar:	10
Storlek:	45.3 KB
ID:	149339  

Gammal 2020-01-06, 17:54
Ventures

Third eye skrev: Får se om det funkar, aldrig bifogat tidigare ;-)
Vill illustrera hur fort det kan bli dyrt om man blir nördig som jag :-)
Detta är min lilla rigg (80D), den första, har den som b-roll och "kamera 2".
Primärriggen ser ungefär likadan ut men har LUT-skärm och bättre mic och bär A7iii:an som även hoppar till en Moza Air 2 gimbal.
Säger inte att det behövs, men vill peka på att det kan vara extremt kul och t.o.m kostsamt om man snöar in :-)
Poängterar dock att filmkvaliteten är den samma handhållet och utan lull-lullet :-)
Hm. Varför känns det så bekant? :)
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	001-DSC07923.jpg
Visningar:	8
Storlek:	317.6 KB
ID:	149340  

Gammal 2020-01-06, 18:11
Third eye

Ha ha ha
...skönt att inte va ensam :-)
Gammal 2020-01-06, 18:22
Erik Schalin

Third eye skrev: Poängterar dock att filmkvaliteten är den samma handhållet och utan lull-lullet :-)
Fysisk kvalité hoppas jag du menar?
Rent filmmässigt så händer det att jag stänger av TVn när inte kameramannen kan hålla still. Spelar ingen roll hur bra serie det är, jag blir irriterad.
Jag kan stå ut med mycket men inte dåligt ljud och en massa jobbigt kameraskakande.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.

B+W Filter