Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Ska jag köpa ny kamera eller bättre objektiv?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2020-01-19, 23:04
unoengborg

Att Sony helt tappat intresset för APS-C är väl kanske att ta i. Objektivet jag rekomenderar är ganska nysläppt och i Sonys G serie (G= Bättre optik, GM = superbra)

Du har dock helt rätt i att Sony främst satsar på att piska skiten ur Canon och Nikon på fullformatmarknaden. Sonys fullformatobjektiv passar dock även deras APS-C kameror så jag kan inte se att det blir något problem så länge Sony finns kvar som märke, och det lär bli länge som det ser ut idag.

Dessutom har man nyligen släpp nya APS-C hus som lånat autofokus från Sonys proffsmodeller, så inte heller här ser jag några större orosmoln.

Ja, Fujifilm är ett bra val men lär hamna utanför budget.
En Fujifilm X-T3 med 16-55/2.8 lär hamna någonstans kring 25 000 nytt.

Även om Panasonics objektiv kan användas på olympus så har de båda märkena olika system för bildstabilisering, vilket innebär att denna funktion uteblir om man inte har kamerahus och objektiv av samma märke.

Dessutom har ju Panasonic just släppt en ny proffsorienterad fullformatkamera med tillhörande objekttiv i samarbete med Leica, så risken är stor att de kommer att ha fullt upp att utveckla objektiv för den den närmaste tiden. Dvs vi får samma förhållande där som du var rädd för med Sony beträffande APS-C efterhand som intresset för m4/3 formatet avtar på marknaden p.g.a. just de skäl som gör att TS söker ny kamera.
Gammal 2020-01-19, 23:10
martinot

Shilah4 skrev: För mig är det absolut inget krav på spegellöst APS-C.
Så du rekommenderar ett annat märke om man ska tänka långsiktigt?
Nej, inte nödvändigtvis. Sony gör enormt fina FF-kameror, och framför allt numera många riktigt fina FF-objektiv också. Där är de enormt duktiga och i princip ledande i dagsläget (gällande spegellöst).

När det gäller APS-C så skulle jag däremot personligen (även om jag kan tänka mig FF) undvika Sony. Det är ett väldigt eftersatt och styvmoderligt behandlat system från deras sida, och modellprogrammets framtid gällande Sony APS känns (för mig, och även många andra) högst osäkert.

Olika sensorformat

Sedan kan jag inte tala om för dig om du skall köra på en viss sensorstorlek som m43, APS-C eller FF. De har alla sina olika för- och nackdelar, och då främst i form mellan storlek/vikt och ljusinsläpp/prestanda.

Vilket sensorformat som passar bäst beror både på ens krav och preferens som fotograf, men även i den situationen man befinner sig i (hemma och nära till bil, på resande fot långt borta, lätt bagage, svåra ljusförhållanden, möjlighet till IBIS/optisk stabilisering, möjlig slutartid, ISO-prestanda, etc).

Finns inget rätt eller fel där (jag har själv olika system med alla sensorformat, och uppskattar de alla vid olika tillfällen).

Nytt kamerasystem vs endast nytt objektiv

Det jag kan säga, för att besvara lite av din ursprungliga fråga; Oftast så brukar jag rekommendera folk att först och främst skaffa nya objektiv framför nya kamerahus (brukar ha en större påverkan på bildresultatet). Men i ditt fall så är värdet på både dina nuvarande kamerahus och objektiv så låga (sorry!), så i princip kan du ha möjlighet att nu tänka nytt och öppet gällande vilket system du skall satsa på framåt.

Varumärken/tillverkare

När det gäller olika varumärken så är det ibland mycket av en personlig preferens vad man trivs med, men det viktiga är att kika på hela ekosystemet av tillbehör, och då är utbudet av objektiven det som är det absolut viktigaste och mest avgörande.

m43

När det gäller m43 så kan du förutom Olympus även kika på Panasonic, då det i grunden är samma fattning och system. De är till största delen utbytbara och kompatibla med varandra (den enda skillnad som finns är hur IBIS och IS/OIS kan samarbeta mellan objektiv-kamerahus - i övrigt inga bekymmer att blanda).

APS-C

När det gäller APS-C så skulle jag personligen absolut avråda från att satsa på Sony, och även undvika Canon och Nikon. De är alla svaga där, och de tillverkarna satsar främst på sina fullformats(FF)-system. De enda spegellösa tillverkaren som satsar seriöst på APS-C är Fujifilm (ett av de system jag har, och är extremt nöjd med).

Fullformat

När det gäller FF/fullformat (även kallat småbild) så skulle jag påstå att idag är det Sony som är absolut ledare på den spegellösa sidan. Men även om Nikon och Canon är nya där, så satsar de absolut seriöst där, och kommer att jobba hårt på att försöka komma ikapp Sony. Så även de är helt klart intressanta alternativ (tycker jag).

Även Panasonic/Sigma/Leica har skapat ett intressant gemensamt system för spegellös fullformat (L-alliance), som är intressant. Speciellt Panasonic har kameror i prisklasser liknande Sony, Canon och Nikon (Leica är lite som Apple, lite dyrare än de andra, och lite mer nischade).

Resten av FF-system för spegellöst skulle jag dock undvika (vet att Pentax gjort något sådant misslyckat försök).

Mellanformat

Sedan finns även MF-system för spegellöst från Fujifilm och Hasselblad, men de är väldigt både dyra och förhållandevis stora (så skulle misstänka starkt att de är ointressanta för dig att kika på).

Frågor till dig

Några frågor till dig (om det är OK):

Vilken budget har du ungefär tänkt dig?

Hur/vad brukar du oftast att fotografera idag?

Hur/vad önskar du dig att kunna fotografera i framtiden (om någon skillnad emot idag)?

Senast redigerad av martinot den 2020-01-19 klockan 23:30. Anledning: Formatering av rubriker och ord (understrykning/fetstil)
Gammal 2020-01-19, 23:19
unoengborg

Brix skrev: För porträtt är ju det mest optimala ett fast ljusstarkt objektiv. Det finns ju både billiga ljusstarka 35mm och 50mm till de flesta tillverkare som oftast har fin bildkvalité för priset.

Att bilderna blir mer brusiga med din Olympus är inte så konstigt då den har mindre sensor och det betyder generellt sett att man får mer brus, åtminstone på lite högre ISO. Om du fotar på bas-ISO borde du få brus-fria bilder dock tycker jag. Skärpa är ju annars nåt som nästan uteslutande ligger i objektivet. Det kan ju dock som du nämner handla om handhavandefel också :)

Nåt jag annars skulle rekommendera dig att kolla på är Fuji. Deras grejor är både väldigt intuitiva och roliga att fota med och de har mycket fina objektiv. Du skulle t.ex kunna kolla på en Fuji X-T20 och till det antingen ett Fujinon 35/1.4 eller kanske ett Fujinon 50/2 som båda är mycket bra objektiv som lämpar sig utmärkt till porträtt. Dessa kombinationer ligger inom din budget. Sen om du utvecklas och även vill fota annat så kan du ju såklart komplettera med fler objektiv.

I slutändan så är dock det viktigaste för att ta bra bilder att lära sig använda det man har.
Visst 35/1.4 eller 50/2 ger väldigt kort skärpedjup och de är därmed bra för porträtt. Men man måste vara noga med att placera fokuspunkten på ögat så att skärpan inte hamnar på ögonfransarna, ögonbrynen eller rent av på nästippen. Med tanke på att barn har en tendens att röra sig lite är det inte helt omöjligt att barnet hunnit flytta sig några millimeter innan bilden går av. Så är det inte rena studiobilder där barnet (OBS singularis) sitter stilla på en stol är ger nog bländare 2,8 fler keepers. Ska fler än ett barn vara med på bild vill det till att man kan få dem att ha ögonen i samma plan för att det ska bli vettigt med så stora bländaröppningar. Dessutom kan nog 50 mm vara lite väl långt inomhus. Att satsa på en ljustark zoom ger större flexibilitet att ta t.ex. miljöporträtt
Gammal 2020-01-19, 23:31
Shilah4

martinot skrev: Nej, inte nödvändigtvis. Sony gör enormt fina FF-kameror, och framför allt numera många riktigt fina FF-objektiv också. Där är de enormt duktiga och i princip ledande i dagsläget.

När det gäller APS-C så skulle jag däremot personligen (även om jag kan tänka mig FF) undvika Sony. Det är ett väldigt eftersatt och styvmoderligt behandlat system från deras sida, och modellprogrammets framtid gällande Sony APS känns (för mig, och även många andra) högst osäkert.

Olika sensorformat

Sedan kan jag inte tala om för dig om du skall köra på en viss sensorstorlek som m43, APS-C eller FF. De har alla sina olika för- och nackdelar, och då främst i form mellan storlek/vikt och ljusinsläpp/prestanda.

Vilket sensorformat som passar bäst beror både på ens krav och preferens som fotograf, men även i den situationen man befinner sig i (hemma och nära till bil, på resande fot långt borta, lätt bagage, svåra ljusförhållanden, möjlighet till IBIS/optisk stabilisering, möjlig slutartid, ISO-prestanda, etc).

Finns inget rätt eller fel där (jag har själv olika system med alla sensorformat, och uppskattar de alla vid olika tillfällen).

Nytt kamerasystem vs endast nytt objektiv

Det jag kan säga, för att besvara lite av din ursprungliga fråga; Oftast så brukar jag rekommendera folk att först och främst skaffa nya objektiv framför nya kamerahus (brukar ha en större påverkan på bildresultatet). Men i ditt fall så är värdet på både dina nuvarande kamerahus och objektiv så låga (sorry!), så i princip kan du ha möjlighet att nu tänka nytt och öppet gällande vilket system du skall satsa på framåt.

Varumärken/tillverkare

När det gäller olika varumärken så är det ibland mycket av en personlig preferens vad man trivs med, men det viktiga är att kika på hela ekosystemet av tillbehör, och då är utbudet av objektiven det som är det absolut viktigaste och mest avgörande.

m43

När det gäller m43 så kan du förutom Olympus även kika på Panasonic, då det i grunden är samma fattning och system. De är till största delen utbytbara och kompatibla med varandra (den enda skillnad som finns är hur IBIS och IS/OIS kan samarbeta mellan objektiv-kamerahus - i övrigt inga bekymmer att blanda).

APS-C

När det gäller APS-C så skulle jag personligen absolut avråda från att satsa på Sony, och även undvika Canon och Nikon. De är alla svaga där, och de tillverkarna satsar främst på sina fullformats(FF)-system. De enda spegellösa tillverkaren som satsar seriöst på APS-C är Fujifilm (ett av de system jag har, och är extremt nöjd med).

Fullformat

När det gäller FF/fullformat (även kallat småbild) så skulle jag påstå att idag är det Sony som är absolut ledare på den spegellösa sidan. Men även om Nikon och Canon är nya där, så satsar de absolut seriöst där, och kommer att jobba hårt på att försöka komma ikapp Sony. Så även de är helt klart intressanta alternativ (tycker jag). Även Panasonic/Sigma/Leica har skapat ett intressant gemensamt system för spegellös fullformat (L-alliance), som är intressant.

Resten av FF-system för spegellöst skulle jag dock undvika (vet att Pentax gjort något sådant misslyckat försök).

Mellanformat

Sedan finns även MF-system för spegellöst från Fujifilm och Hasselblad, men de är väldigt både dyra och förhållandevis stora (så skulle misstänka starkt att de är ointressanta för dig att kika på).

Frågor till dig

Några frågor till dig (om det är OK):

Vilken budget har du ungefär tänkt dig?

Hur/vad brukar du oftast att fotografera idag?

Hur/vad önskar du dig att kunna fotografera i framtiden (om någon skillnad emot idag)?

Jag kan verkligen tänka mig att de kameror jag har inte är jättemycket att hänga i julgranen. De är både gamla och var inte särskilt dyra i inköp.
Jag är inte ute efter att bli proffsfotograf men jag vill kunna ta bättre bilder än med min iPhone. Och även ta bättre porträttbilder, kanske främst utomhus, på mina barn som inte kan stå still många sekunder. Det som är viktigt för mig är skärpedjupet, det ska vara suddig bakgrund och helst mycket suddigt. Jag vill även kunna fota helkroppsbilder på barnen. Den andra grejen som är viktig är att jag ska kunna fota inomhus i svagt ljus.

Budget är svårt, men jag vill inte lägga en förmögenhet på detta, särskilt eftersom jag är nybörjare också. Max.13.000 kr, vilket ju är lite pengar i sammanhanget. Men jag kan absolut tänka mig en begagnad kamera och objektiv.
Jag är inte ute efter någon kamera att resa med så smidiga kameror är absolut inget krav. Hellre en stor och bra än liten och sämre. I framtiden kan jag väl tänka mig att använda kameran som lite mer allroundkamera. Typ familjekamera. Är inte intresserad att fota landskap eller djur på långt håll eller så.
Gammal 2020-01-19, 23:34
Shilah4

unoengborg skrev: Visst 35/1.4 eller 50/2 ger väldigt kort skärpedjup och de är därmed bra för porträtt. Men man måste vara noga med att placera fokuspunkten på ögat så att skärpan inte hamnar på ögonfransarna, ögonbrynen eller rent av på nästippen. Med tanke på att barn har en tendens att röra sig lite är det inte helt omöjligt att barnet hunnit flytta sig några millimeter innan bilden går av. Så är det inte rena studiobilder där barnet (OBS singularis) sitter stilla på en stol är ger nog bländare 2,8 fler keepers. Ska fler än ett barn vara med på bild vill det till att man kan få dem att ha ögonen i samma plan för att det ska bli vettigt med så stora bländaröppningar. Dessutom kan nog 50 mm vara lite väl långt inomhus. Att satsa på en ljustark zoom ger större flexibilitet att ta t.ex. miljöporträtt

Barnen har ju en tendens att aldrig stå still många sekunder, så det gäller att vara snabb..
egentligen är det inte själva ansiktet på barnen som är det viktigaste. Jag syr barnkläder och vill ta bra foton på dem med barnen som modeller. Så det är kanske halva barnet eller hela barnet som behöver vara med på bild. Men kläderna ska vara fokus.
Gammal 2020-01-19, 23:59
martinot

Shilah4 skrev: Jag kan verkligen tänka mig att de kameror jag har inte är jättemycket att hänga i julgranen. De är både gamla och var inte särskilt dyra i inköp.
Jag är inte ute efter att bli proffsfotograf men jag vill kunna ta bättre bilder än med min iPhone. Och även ta bättre porträttbilder, kanske främst utomhus, på mina barn som inte kan stå still många sekunder. Det som är viktigt för mig är skärpedjupet, det ska vara suddig bakgrund och helst mycket suddigt. Jag vill även kunna fota helkroppsbilder på barnen. Den andra grejen som är viktig är att jag ska kunna fota inomhus i svagt ljus.

Budget är svårt, men jag vill inte lägga en förmögenhet på detta, särskilt eftersom jag är nybörjare också. Max.13.000 kr, vilket ju är lite pengar i sammanhanget. Men jag kan absolut tänka mig en begagnad kamera och objektiv.
Jag är inte ute efter någon kamera att resa med så smidiga kameror är absolut inget krav. Hellre en stor och bra än liten och sämre. I framtiden kan jag väl tänka mig att använda kameran som lite mer allroundkamera. Typ familjekamera. Är inte intresserad att fota landskap eller djur på långt håll eller så.
Kanonbra info!

Skall fundera lite på vad som skulle kunna gå att sy ihop för ca 13 000 (och säkert flera andra här i forumet som kan komma med förslag och tips). Antar att det är tillsammans för både kamera och för objektiv? Men mycket bra att du kan tänka dig beg. (köper själv gärna beg. gällande både fotoutrustning och musik/studioprylar).

Samtidigt låter det som att det inte absolut måste vara spegellöst, utan att även DSLR skulle fungera (rätta mig om jag har fel)? De finns nämligen många jättefina beg. DSLR:er till bra pris, som har några år på nacken, men ändå riktigt bra snabb AF (det är först de allra nyaste och senaste årens spegellösa som fått OK AF gällande att fota extremt snabba saker, som tex. sport/barn).

Som du beskriver det tycker jag att du skall skippa m43. Det är dyrare och svårare (även om det går) att få till bokeh (kort skärpedjup, som tex. suddig bakgrund), och ger dig inte heller någon fördel inomhus/studiohörna (mest som backpacker, resa, etc. som du har vinst att resa lätt som m43 kommer till sin rätt).

Känns som FF är rätt val främst för dig, även om Fuji också är en möjlighet då de har med sitt APS-C-system många fina objektiv som också kan ge fin bokeh (däremot så i och med att du främst skall fota hemma, så har du ingen direkt fördel av de mindre och smidigare systemen som Fujfifilm potentiellt kan vara).

Har du tänkte något kring att investera i skärmar och blixt/lampor? Låter som det skulle kunna vara viktigt och intressant för dig med din beskrivning.

Så generellt förslag är i första hand en snabb FF DSLR eller en snabb FF spegellös (även om de nyaste spegellösa med snabb AF är kanske utanför budget även beg, om du skall ha objektiv med för 13 KSEK), med Fuji APS-C som kanske ett möjligt alternativ till de (liten fördel om du även villa kunna fota dina barn och kläder under resa eller annat i framtiden).

Detta kamerahus parat med 1-2 lämpliga normalhyfsat ljusstarka objektiv som 1,8 om fasta (inte nödvändigt att blända upp helt till 1,8, även om bra att möjligheten finns när det går), eller 2,8 om zoomar.

Skall kika på vad som finns att få för beg. och se om någon bra kombo finns inom din budget, men säkert många andra här som också kan hjälpa till med det.

Bra beskrivning av vad du är ute efter!
Gammal 2020-01-20, 00:03
Tony johansson

Shilah4 skrev: Jag köper verkligen det resonemanget. Jag vill egentligen bara veta om det jag har ens är värt att lägga tid på eller om jag bör köpa nya grejer för att få bra bilder.
Frågan du skall ställa dig är huruvida det är utrustningen som utgör begränsningen i ditt bildskapande, eller om det är du själv !?

Om svaret är det senare, kanske du skulle börja i den änden (och spara dina pengar) !?

Lyssna på vad den här killen har att säga
om saken 😉.

// T.
Gammal 2020-01-20, 00:19
Shilah4

Tony johansson skrev: Frågan du skall ställa dig är huruvida det är utrustningen som utgör begränsningen i ditt bildskapande, eller om det är du själv !?

Om svaret är det senare, kanske du skulle börja i den änden (och spara dina pengar) !?

Lyssna på vad den här killen har att säga
om saken 😉.

// T.

Det kan mycket väl vara jag själv som är den begränsande faktorn! Jag är ju som sagt nybörjare, så det är det nog med högsta sannolikhet 😉 Jag försöker läsa på och får ju helt enkelt träna och fota och träna och fota. Det är ju inget man lär sig över en dag.
Gammal 2020-01-20, 00:27
Shilah4

martinot skrev: Kanonbra info!

Skall fundera lite på vad som skulle kunna gå att sy ihop för ca 13 000 (och säkert flera andra här i forumet som kan komma med förslag och tips). Antar att det är tillsammans för både kamera och för objektiv? Men mycket bra att du kan tänka dig beg. (köper själv gärna beg. gällande både fotoutrustning och musik/studioprylar).

Samtidigt låter det som att det inte absolut måste vara spegellöst, utan att även DSLR skulle fungera (rätta mig om jag har fel)? De finns nämligen många jättefina beg. DSLR:er till bra pris, som har några år på nacken, men ändå riktigt bra snabb AF (det är först de allra nyaste och senaste årens spegellösa som fått OK AF gällande att fota extremt snabba saker, som tex. sport/barn).

Som du beskriver det tycker jag att du skall skippa m43. Det är dyrare och svårare (även om det går) att få till bokeh (kort skärpedjup, som tex. suddig bakgrund), och ger dig inte heller någon fördel inomhus/studiohörna (mest som backpacker, resa, etc. som du har vinst att resa lätt som m43 kommer till sin rätt).

Känns som FF är rätt val främst för dig, även om Fuji också är en möjlighet då de har med sitt APS-C-system många fina objektiv som också kan ge fin bokeh (däremot så i och med att du främst skall fota hemma, så har du ingen direkt fördel av de mindre och smidigare systemen som Fujfifilm potentiellt kan vara).

Har du tänkte något kring att investera i skärmar och blixt/lampor? Låter som det skulle kunna vara viktigt och intressant för dig med din beskrivning.

Så generellt förslag är i första hand en snabb FF DSLR eller en snabb FF spegellös (även om de nyaste spegellösa med snabb AF är kanske utanför budget även beg, om du skall ha objektiv med för 13 KSEK), med Fuji APS-C som kanske ett möjligt alternativ till de (liten fördel om du även villa kunna fota dina barn och kläder under resa eller annat i framtiden).

Detta kamerahus parat med 1-2 lämpliga normalhyfsat ljusstarka objektiv som 1,8 om fasta (inte nödvändigt att blända upp helt till 1,8, även om bra att möjligheten finns när det går), eller 2,8 om zoomar.

Skall kika på vad som finns att få för beg. och se om någon bra kombo finns inom din budget, men säkert många andra här som också kan hjälpa till med det.

Bra beskrivning av vad du är ute efter!

Tack snälla, uppskattar verkligen det! Det är så svårt detta för å ena sidan är ju inte tanken att bli proffsfotograf men å andra sidan vill man ju ha lite kvalitet. Men med min lilla budget får jag väl inse att man kanske ska börja lite ”enklare” och sen arbeta sig uppåt om intresset kvarstår om några år. Jag har ju inte mycket erfarenhet heller så det är ju bra om det är lättanvänt för en nybörjare också.

För att svara på dina frågor så:
1. Budgeten är både kamera och objektiv
2. Spelar ingen roll om det är spegellöst eller ej
3. Jag har funderingar på att skaffa åtminstone lite enklare fotolampor. Absolut inget avancerat men någonting för att få bättre ljus. Blixt har jag inte tänkt att jag behöver, men det kanske jag vill ha sen om jag snöar in på detta ordentligt. Eller så är blixt bättre än lampor, om man måste välja en av dem? Jag har ingen aning!
Gammal 2020-01-20, 05:34
Tony johansson

Shilah4 skrev: Det kan mycket väl vara jag själv som är den begränsande faktorn! Jag är ju som sagt nybörjare, så det är det nog med högsta sannolikhet 😉 Jag försöker läsa på och får ju helt enkelt träna och fota och träna och fota. Det är ju inget man lär sig över en dag.
Du har så rätt, så rätt. Mitt tips är att använda det du har, för då;

1): Kommer du att upptäcka om detta med foto är din grej, och om inte;

2): Så kommer du att spara en slant, och;

3): Nej, man lär sig inte foto över en dag.

Att läsa på och försöka lära sig, är en utmärkt idé, då kommer du att upptäcka komplexiteten inom fotografin och även upptäcka att den nyaste och bästa utrustningen kommer inte (enkom) att hjälpa dig att ta bra (eller bättre) bilder, (fråga mig inte hur jag vet 😉).

Bara det faktum att när du väl tagit bilden, så är inte arbetet slut för det (om du inte tänker fota i Jpeg), utan sedan följer "mörkrumsarbetet" och då öppnar sig (bokstavligt talat) en helt ny värld.

Bra att upptäcka allt detta innan du spenderat XXX XXX :- på fotoutrustning. Just saying, i all välmening, (även om det kanske inte är det du vill höra i detta nu 😉).

Om du fortfarande vill köpa nya prylar, föreslår jag att du satsar på något begagnat (som du kan hitta här på Fs). För din budget kan du säkert få tag på ett hus och ett (eller kanske två) objektiv som är ljusår bättre än vad du redan har, sedan börjar en lååång vandring, en vandring som du aldrig kommer att gå i mål med 😉.

Lycka till !

// T.
Gammal 2020-01-20, 06:28
Shilah4

Tony johansson skrev: Du har så rätt, så rätt. Mitt tips är att använda det du har, för då;

1): Kommer du att upptäcka om detta med foto är din grej, och om inte;

2): Så kommer du att spara en slant, och;

3): Nej, man lär sig inte foto över en dag.

Att läsa på och försöka lära sig, är en utmärkt idé, då kommer du att upptäcka komplexiteten inom fotografin och även upptäcka att den nyaste och bästa utrustningen kommer inte (enkom) att hjälpa dig att ta bra (eller bättre) bilder, (fråga mig inte hur jag vet 😉).

Bara det faktum att när du väl tagit bilden, så är inte arbetet slut för det (om du inte tänker fota i Jpeg), utan sedan följer "mörkrumsarbetet" och då öppnar sig (bokstavligt talat) en helt ny värld.

Bra att upptäcka allt detta innan du spenderat XXX XXX :- på fotoutrustning. Just saying, i all välmening, (även om det kanske inte är det du vill höra i detta nu 😉).

Om du fortfarande vill köpa nya prylar, föreslår jag att du satsar på något begagnat (som du kan hitta här på Fs). För din budget kan du säkert få tag på ett hus och ett (eller kanske två) objektiv som är ljusår bättre än vad du redan har, sedan börjar en lååång vandring, en vandring som du aldrig kommer att gå i mål med 😉.

Lycka till !

// T.
Tack snälla för bra tips 😊
Gammal 2020-01-20, 06:48
Fredrik AVT

Shilah4 skrev: Jag har ju inte en Sony A6000, utan en Nex-5n, men de kanske har samma sensor?
Ursäkta mitt fel. De har samma storlek på dem - APS-C men den på.A6000 är nyare. Har dock för mig att den på.NEX 5N är 16mp och den sensorn är rätt OK men tappar en del mot nyare.

Skillnaden för dig är att det blir relativt enklare att börja om om man vill med ett nytt system då man kanske tidigare vill byta kamerahus också. Men att fortsätta med Sony går också bra.
Gammal 2020-01-20, 09:34
Tony johansson

Shilah4 skrev: Tack snälla för bra tips 😊
Nöjer är helt och hållet mitt. Börja med att läsa på och förstå exponeringstriangeln. För att läsa (och lära) hur exponeringstriangen fungerar och samverkar, behöver du inte köpa någon ny kamera, och att förstå exponeringstriangeln är väldigt basic.

Exponeringstriangeln ser ut som följande;

Slutartid < > Bländare < > ljuskänslighet (eller förstärkning om man så vill).

Om man ändrar den ena, påverkas de andra och för att få en korrekt exponering måste dom samverka. Notera nu, att beroende på hur du väljer att ställa in kameran (för en korrekt exponering), kan du uppnå olika resultat (vilket oftast styrs av bländaren eller slutartiden).

Det innebär i korthet att du kan ställa in kameran på ett sådant sätt, att samma mängd ljus träffar sensorn (för en korrekt exponering), men det färdiga resultatet ser helt annorlunda ut , d v s du får olika effekter i den färdiga bilden, något som du alltså själv kan bestämma i förväg.

Men, för att kunna uppnå önskat resultat, måste man känna till sambandet i exponeringstriangeln (Slutartid < > Bländare < > ljuskänslighet), och för att lära sig det, behöver du inte köpa någon nyare (eller dyrare) kamera. Om du ändå vill köpa en nyare (och bättre) kamera är Fs ett utmärkt ställe att leta på.

Säkert är det många som köpt en ny och avancerad kamerautrustning i tron att det skulle lyfta bilderna i jämförelse med vad dom tidigare producerat, bara för att upptäcka att det inte finns någon märkbar skillnad i jämförelse med vad som producerats med den äldre kameran, ledsnat och säljer av den nya (och betydligt dyrare) fotoutrustningen, för halva priset. Fyndläge, m a ord 😉.

Jsg själv har säkert lagt närmare 200 000 :- på fototelaterade prylar (inkl. dator, program och annan kringutrstning) och vad använder jag mest när jag fotar !? Jo, mobilen 😜 !!

Så gör dig själv tjänsten och plugga på om foto och därefter bestäm dig om du skall köpa nytt, för det är inte så enkelt att man tar bra bilder bara för att man har en modern och ny kamera, det är det många som upptäckt 😉.

I all välmening;

// T.

Senast redigerad av Tony johansson den 2020-01-20 klockan 09:52.
Gammal 2020-01-20, 10:09
unoengborg

Shilah4 skrev: Tack snälla, uppskattar verkligen det! Det är så svårt detta för å ena sidan är ju inte tanken att bli proffsfotograf men å andra sidan vill man ju ha lite kvalitet. Men med min lilla budget får jag väl inse att man kanske ska börja lite ”enklare” och sen arbeta sig uppåt om intresset kvarstår om några år. Jag har ju inte mycket erfarenhet heller så det är ju bra om det är lättanvänt för en nybörjare också.

För att svara på dina frågor så:
1. Budgeten är både kamera och objektiv
2. Spelar ingen roll om det är spegellöst eller ej
3. Jag har funderingar på att skaffa åtminstone lite enklare fotolampor. Absolut inget avancerat men någonting för att få bättre ljus. Blixt har jag inte tänkt att jag behöver, men det kanske jag vill ha sen om jag snöar in på detta ordentligt. Eller så är blixt bättre än lampor, om man måste välja en av dem? Jag har ingen aning!
För porträtt är blixt klart bättre än lampor, modellen behöver inte sitta och kisa mot ljuset och pupillerna stängs inte igen till små punkter. Eftersom blixtens brinntid är kort slipper du även problem med skaknings eller rörelseoskärpa. Lampor lyser dessutom oftast svagare och fordrar därför högre iso vilket i sin tur ger mera brus, eller att du ber modellen att försöka sitta stilla och använder stativ, vilket förmodligen ger stelare bilder.

Jag vet dock inte om du kan få till TTL automatik med din Nex 5n eftersom den nog har sonys egna högst sonyspecifika blixtsko så du behöver en adapter (som kanske inte överför TTL funktionaltet) för att ansluta normala blixtar eller blixttriggers. (kostar någon hundralapp). Å andra sidan är manuella blixtar billigare i inköp. Om du vill använda blixten i kombination med zoom objektiv är det bra om objektivet håller samma ljusstyrka genom hela brännvidds omfånget annars får du olika exponering när du zoomar.

Fördelen med lampor är att de kan användas för filmning och att du direkt ser hur ljuset faller. De flesta studioblixtar har dock svagare inställningsljus som kan avhjälpa det problemet.
Gammal 2020-01-20, 11:08
Tony johansson

Din NEX-5N har ju några år på nacken, men förefaller vara en helt ok kamera som levererar fullt godtagbara bilder, varför köpa nytt !?
Besvara

Bokmärken

Taggar
köpråd , objektiv , olympus , porträtt , sony

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System