OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2016-07-06, 14:50
Lobbamobba

Nya tider
Oj vad tiden går. 2 år sedan jag startade tråden och med det började min analoga bana.
Har sedan dess börjat med 16mm rörlig film och gått över helt på Leica och Bessa för småbild.
Kör fortfarande blandat på MF.

Det senaste tillskottet i min utveckling är det totala nöjet och lugnet med stående framkallning.
Dels för svartvitt men framförallt Färg (C41) är så jäkla skönt att enkelt framkalla i rumstemperatur.

Gjorde en lite demo/tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=kp8cACHz_Og
Gammal 2016-07-06, 15:09
luminousoctaves

Fin och inspirerande film Mattias!

Kul att du har börjat med 16mm.
Jag har också grottat ner mig i detta, har skaffat ett par Paillard Bolex H16 m.m.
Har du framkallat 16mm själv än?
Gammal 2016-07-06, 16:46
Lobbamobba

Nej, jag har inte fixat någon bra torklina för det ännu. Tank har jag och kemi osv är inga problem. Torkställning däremot är lite lurigt.
Däremot ska jag filma s35 hemma idag.
Gammal 2016-07-06, 17:27
luminousoctaves

Hur löser du kemin, blandar du själv eller köper du ett färdigt kit?
Gammal 2017-04-16, 22:14
kip.4195

PMD skrev: OM-1 är en jättetrevlig kamera. Jag hade en sån på 1970-talet en kort period, men sålde den för att finansiera ett köp av en OM-2. (Förra året köpte jag en fin OM-1 på Tradera bara för att jag saknade att ha en. :)

Tänk dock på att OM-1 använder kvicksilverbatteri (1.35 Volt) som är i stort sett omöjliga att få tag på numera. Exponeringsmätaren mäter fel om man stoppar i ett batteri på 1.5V som passar. Jag tror inte heller att det är så enkelt att man bara kan ändra exponeringen för att kompensera mätarens fel.

Det finns dock luft-zink-batterier som håller nästan rätt spänning och som passar i OM-1:ans batterifack. Problemet med dessa är att när man har aktiverat dem så tar de slut inom några få månader oavsett om man drar ström ur dem eller inte.

Ett alternativ är att köra med en handhållen ljusmätare. Det brukar ofta gå rätt bra om ljuset inte varierar mycket så att man måste mäta det hela tiden.
Att löda in en Schottydiod är en enkel grej i de flesta kameror och sen kan man ha ett 1.55V batteri som varar minst ett år. Jag har gjort det på flera kameror och testat det gentemot ett originalbatteri på 1.35V stämmer till 95%
Gammal 2017-04-16, 23:08
PMD

kip.4195 skrev: Att löda in en Schottydiod är en enkel grej i de flesta kameror och sen kan man ha ett 1.55V batteri som varar minst ett år. Jag har gjort det på flera kameror och testat det gentemot ett originalbatteri på 1.35V stämmer till 95%
Det är en rätt bra lösning (om man kan löda :-), men man bör tänka på att använda siveroxidbatterier och inte alkaliska. Båda typerna finns som knappceller på 1.55V (egentligen 1.5V för alkaliska), men alkaliska batterier har en ganska annorlunda urladdningskaraktäristik jämfört med silveroxid- och kvicksilverbatterier, vilket gör ljusmätaren opålitlig.
Gammal 2017-04-17, 08:55
kip.4195

PMD skrev: Det är en rätt bra lösning (om man kan löda :-), men man bör tänka på att använda siveroxidbatterier och inte alkaliska. Båda typerna finns som knappceller på 1.55V (egentligen 1.5V för alkaliska), men alkaliska batterier har en ganska annorlunda urladdningskaraktäristik jämfört med silveroxid- och kvicksilverbatterier, vilket gör ljusmätaren opålitlig.
Givetvis skall det vara silveroxid för de har liknade urladdningskurva som kvicksilverbatteriet.
Besvara

Bokmärken

Taggar
behöver , film , framkalla , nybörjare , svårt

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:55.

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar