Gammal 2019-04-13, 11:01
Bengf

Lite tillägg till föregående inlägg, ett problem med GH5 serien var lite den mindre sensorn som inte kunde mäta sig med A6300/A6500 när man skruvade upp ISO. Så Panasonic svarade med en A7S liknande GH5s med 10mp som kunde matcha A7S på höga ISO, men den har ingen IBIS inbyggd för man räknar med att det skall köpas till dom där special utrustningarna så kameran ser ut som en stor spindel med balans stänger åt alla håll och gimbal stab. Sedan detta med att tillverkarna inte vill att dom olika modellerna skall äta upp varandra så man har lite olika specar och priser.

För övrigt så har Nikon tex haft problem med autofokus vid video, men fått till det väldigt bra med sina nya Z6/Z7, där Z6/Z7 får ut 10 bit via HDMI till extern mottagare.
Gammal 2019-04-13, 11:53
iSolen.se

PMD skrev: Om du ska videofilma kanske det vore bättre att leta rätt på en bra videokamera istället för en stillbildskamera som också kan videofilma? Ergonomikraven är inte alltid desamma för de båda aktiviteterna.
Nej men det är svårt att hitta lika bra objektiv som för stillbild.
Gammal 2019-04-13, 15:16
PMD

Det beror nog mest på vad man är beredd att betala. Det finns rätt många bra och dyra videoobjektiv.

En del videokameror är dessutom försedda med fattning för stillbildsobjektiv. Sony och Canon saluför sådana kameror, t.ex.
Gammal 2019-04-13, 16:54
MichaelAndersson

Tack all input, med tanke på att tillverkarna inte riktigt visat korten för 2019 så avvaktar jag lite med inköp. Sony A700 har intressanta rykten.

Detta var min första tråd och jag är geymt imponerad av hur hjälpsamma och trevliga medlemmar det är, tack igen.
Gammal 2019-04-14, 06:29
Bengf

PMD skrev: Det beror nog mest på vad man är beredd att betala. Det finns rätt många bra och dyra videoobjektiv.

En del videokameror är dessutom försedda med fattning för stillbildsobjektiv. Sony och Canon saluför sådana kameror, t.ex.

Jo Fuji har också tillverkat fina objektiv passande för Sony video, kostar nog en rejäl slant förmodar jag, Sony har också något eget objektiv särskilt passande för filmning, här vet inte jag vad det är som egentligen skiljer mellan stillbilds och video objektiv, man har hört om något T-värde som mäts och nämnts med just passande video objektiv.
Gammal 2019-04-14, 06:42
Bengf

MichaelAndersson skrev: Tack all input, med tanke på att tillverkarna inte riktigt visat korten för 2019 så avvaktar jag lite med inköp. Sony A700 har intressanta rykten.

Detta var min första tråd och jag är geymt imponerad av hur hjälpsamma och trevliga medlemmar det är, tack igen.

Man säger än så länge att den skall heta A7000 som följd av föregångaren A6500, men det kan också bli en ny beteckning, ryktet pratar om en annan formfaktor på själva kamerahuset. Personligen hoppas jag på en lite större kamera med större tydligare knappar och rull-hjul fram vid avtryckaren och baksida vid tummen, och gärna XQD kort som sägs vara framtids kort, då nya CF-express kort med samma utformning och kontakter som blir ännu vassare tydligen.
Besvara

Bokmärken

Taggar
4k 60fps , köpråd , systemkamera

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.

B+W Filter