Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Spegellös ff med hss, blixtbajonett,focus peaking

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2020-01-14, 11:40
cardazio

Spegellös ff med hss, blixtbajonett,focus peaking
Funderar på att köpa en spegellös fullformatskamera med focus peaking för användning med vintagegluggar.

Önskemål
- focus peaking i sökaren
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett
- åtkomst till iso/slutartid/bländare via fysiska knappar och drev dvs ej enbart via meny

IBIS är inte ett krav för min del.

Har ni bra tips på något hyfsat billigt?

Märke spelat ingen större roll då jag bara har en nikonglugg just nu.
Gammal 2020-01-14, 13:08
Falumas

cardazio skrev: Funderar på att köpa en spegellös fullformatskamera med focus peaking för användning med vintagegluggar.

Önskemål
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett
- åtkomst till iso/slutartid/bländare via fysiska knappar och drev dvs ej enbart via meny

Nikon Z6 är ett alternativ som uppfyller dina krav
Gammal 2020-01-14, 13:23
Mattias Sundberg

cardazio skrev: Funderar på att köpa en spegellös fullformatskamera med focus peaking för användning med vintagegluggar.

Önskemål
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett

Nikon Z6 som tidigare nämnts fyller dina krav men om priset är en stor faktor så borde även Sony A7 II funka. Ingen dedikerad ISO-knapp vad jag vet men de programmerbara knapparna bör funka.
Däremot vet jag inte hur dess AF står sig idag.
Gammal 2020-01-14, 13:48
Michael Johansson

Mattias Sundberg skrev: Nikon Z6 som tidigare nämnts fyller dina krav men om priset är en stor faktor så borde även Sony A7 II funka. Ingen dedikerad ISO-knapp vad jag vet men de programmerbara knapparna bör funka.
Däremot vet jag inte hur dess AF står sig idag.
AF borde inte ha någon större betydelse eftersom kameran skulle användas med vintagegluggar om jag förstod frågeställaren rätt.

ISO ställs som förval genom att högerklicka på kontrollhjulet och sedan vrida fram önskat värde.
Gammal 2020-01-14, 13:57
Mattias Sundberg

Michael Johansson skrev: AF borde inte ha någon större betydelse eftersom kameran skulle användas med vintagegluggar om jag förstod frågeställaren rätt.

ISO ställs som förval genom att högerklicka på kontrollhjulet och sedan vrida fram önskat värde.
TS hade "bra af" som ett krav i sin lista med önskemål.
Gammal 2020-01-14, 14:06
Michael Johansson

Hm, med adapter med inbyggd fokushelicoid då.

Till vilka kameror finns detta och för vilka objektiv? Jag har läst om någon adapter för Leicaobjektiv till Sony men det finns kanske till andra objektiv/kamerakombinationer också? Eller vintageobjektiv kanske också innebär objektiv med AF från 1985 och framåt? Jag drog, kanske den förhastade, slutsatsen att det handlade om manuellt fokuserade objektiv eftersom focuspeaking var viktig (som iof också kan användas för AF-objektiv).
Gammal 2020-01-14, 14:06
Falumas

På Z6 är det knapp+hjul eller om man kör af på z-objektiv kan man ställa om så fokusringen på objektivet ställer ISO istället för fokus.
Gammal 2020-01-14, 14:18
Flash Gordon

Önskemål
- bra af
- hss minst 1/4000s
- blixtbajonett

Man får inte bra AF med de flesta vintage gluggar. Man får för det oftast ingen autofokus alls.
Jag har både en adapter för Leica R-gluggar. Har 2 objektiv som var legendariska på 70-80 talet. Numera mediokra och jämfört med Fujis nya objektiv mycket sämre.
Har sedan den mest avancerade adaptern Fringer med EF till Fuji och en stor samling L-Objektiv. Här fungerar allt i princip som om det var Fuji objektiv. Det finns autofokus, bländarstyrning och all metadata dyker upp i raw-programmet.

För AF-S fungerar det någorlunda men med stor skillnad för olika objektiv. Man kan få försöka sätta fokus 3-5 gånger innan skärpan ser ut att sitta korrekt.

AF-C är en katastrof. Det går knappt att få en snigel skarp.

Att köpa en dyr kamera och sedan använda adapter är sällan en god idé. Jämfört med objektiv gjorda för respektive kamera blir det väldigt mycket sämre.
Samma objektiv på min Canon kamera fungerar mycket bättre. Även mina senaste objektiv fungerar klart sämre med adapter på mina Fuji kameror än på Canon.

Så visst kan man skjuta med vintage objektiv på en bra kamera. Fast inte kommer de utnyttja kamerans potential.
Gammal 2020-01-14, 14:54
FiCa1

Tummen upp Nikon Z6
Jag köpte en Z6 för några månader sedan. Använder den till 90% med Nikkor-objektiv från 1970–1980. För mig är af m.a.o. i stort sett ointressant. Att sätta fokus manuellt med Z6 är hur enkelt som helst – fokuspeaking + inzoomning med af-on-knappen. Kör helmanuellt läge med histogram i sökaren = exponeringen sitter exakt. Z6 --> logiskt menysystem, enkel att använda, ergonomiskt perfekt (för mig), robust.

Det lilla jag använt Z6 med af – med 105 macro – har det inte varit några problem.

Bildexempel hittar du här: https://www.sawantphotography.com/po...a-classic-lens

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Gammal 2020-01-14, 15:05
Third eye

Om det är budget som gäller så borde Sony A7 ii kunna funka fint, settings på egna knappar och vred. HSS och 1/8000 sek.
Nu vet jag inte hur autofocus funkar på vintagegluggar men den är lite seg på metabones-adapterade EF-objektiv vilket var anledningen till att tjejen sålde sin medans jag behöll min A7iii som funkar mycket bättre.

Nytt hus kostar 10,995 och begagnat kryper de ner till 5000 ibland.
För den pengen bör det vara riktigt kompetent kamera.
Gammal 2020-01-14, 15:40
Falumas

A7 är säkerligen inget dåligt alternativ, men som det ser ut är TS nikonfotograf, så en Z6 borde vara ett bättre alternativ
Gammal 2020-01-14, 15:55
unoengborg

Vad är blixtbajonett?
Gammal 2020-01-14, 16:38
pdahlen

Inga problem med Z6 och high speed synk? Gamla CLS fungerar väl inte med Z6? finns det tredjeparts lösningar med sändare mottagare så man också får TTL och HSS och allt på tre bokstäver att fungera med Z6?
Gammal 2020-01-14, 17:15
ztenlund

pdahlen skrev: Inga problem med Z6 och high speed synk? Gamla CLS fungerar väl inte med Z6? finns det tredjeparts lösningar med sändare mottagare så man också får TTL och HSS och allt på tre bokstäver att fungera med Z6?
Jag förstår inte var du har fått det ifrån?
https://onlinemanual.nikonimglib.com..._notes_02.html

Sedan kan man förstås inte fälla upp en inbyggd blixt, men det finns det ett antal spegelreflexer som saknar också. Kompatibliteten för tredjepartsprylar får förstås undersökas separat.
Gammal 2020-01-14, 17:41
pdahlen

ztenlund skrev: Jag förstår inte var du har fått det ifrån?
https://onlinemanual.nikonimglib.com..._notes_02.html

Sedan kan man förstås inte fälla upp en inbyggd blixt, men det finns det ett antal spegelreflexer som saknar också. Kompatibliteten för tredjepartsprylar får förstås undersökas separat.
Men vad bra :), hade fått känslan att Nikon slopas CLS i allt nytt, men tydligen inte i Z6 och 7
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:25.

Elinchrom ELB 500 TTL