Annons
Gammal 2018-12-14, 07:47
Flash Gordon

Erik Schalin skrev: Knappast
Alltså att EVFen skall bli snabbare o bättre o snabbare AF verkar vara det stora önskemålet i tråden. Att få det bättre kommer kosta än mer strömförbrukning.
Alternativet är att sänka spänningen men det ger andra problem.
Vet inte om det är ett stort problem. Mina batterier till X-T2 eller X-PO2 väger som en tändsticksask. De kostar runt 100 kr styck på internet.
Brukar lätt klara över 350 bilder per batteri. Skall jag fota något event sätter jag på batterigreppet eller stoppar några extra batterier i fickan.
Det tar mig några sekunder att byta batteri. Man skall inte förstora problem där de inte finns.
Gammal 2018-12-14, 07:58
Erik Schalin

Flash Gordon skrev: Vet inte om det är ett stort problem. Mina batterier till X-T2 eller X-PO2 väger som en tändsticksask. De kostar runt 100 kr styck på internet.
Brukar lätt klara över 350 bilder per batteri. Skall jag fota något event sätter jag på batterigreppet eller stoppar några extra batterier i fickan.
Det tar mig några sekunder att byta batteri. Man skall inte förstora problem där de inte finns.
Säger inte att det är ett problem men jag hävdar att de inte gör ngt åt det.
Det stora problemet är väl tillgången på material till batterier.
Vi vill ju inte gärna gå tillbaka till bly-zink.
Gammal 2018-12-14, 08:49
Joakim88

Erik Schalin skrev: Säger inte att det är ett problem men jag hävdar att de inte gör ngt åt det.
Det stora problemet är väl tillgången på material till batterier.
Vi vill ju inte gärna gå tillbaka till bly-zink.
Nackdelen med just batterier till Spegellöst är ju att original batterierna är extremt dyra ( tänker då på Sonys) sen har ju batteri tiden blivit enormt mycket bättre i generation 3. Men för mig som har generation 2 så kostar det ju en del med original batterier. ( kan tilläggas att jag tycker dock att sonys egna batterier håller längre än tredjeparts batterier)
Gammal 2018-12-14, 10:04
iSolen.se

ehrsa skrev: För första gången så höll jag idag i nya Nikons Z7, det första som slog mig var att den ändå påminde mycket om mina andra två Nikonkameror när jag höll i den, fast den var betydligt mindre så klart (jag har D800E & D750), den passade mina händer väldigt bra! Sen tittade jag i sökaren och råkade samtidigt vrida mig i sidled.. och det andra jag noterade med denna kamera blev då att jag direkt märkte att den 'laggade'.. om det sen är en vanesak att hantera detta vet jag inte? Jag har inte tittat i någon modern spegellös kamera tidigare, så jag har ingen erfarenhet alls, men detta var det 'andra' som jag verkligen noterade på denna kamera! Kändes lite synd..
Hälsn!
Tonyeagle skrev: Brukar man inte panorera eller vrida kameran någorlunda snabbt så tänker man nog inte på detta. Men för oss som gör det hela tiden i vårt fotograferande så framkommer de spegellösa systemens små brister ganska omgående. Efter att ha läst lite mera på nätet nu den senaste timmen är jag övertygad att inte någon tillverkare ännu är i närheten av att fått bort lagget som stör oss som fotar snabba förlopp (90 grader mot kamerariktningen).

Skönt att det inte är bara jag som upplever detta.
Gammal 2018-12-14, 10:07
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Minns jag rätt var det 60 uppdateringar per sekund på de äldre och nu 100 per sekund på X-t2. Tror X-T3 har 120.
Nej man upplever inte något lagg.
Tycker att black outen hos 5D MKIV stör mer.
Det kan ju vara så att Fuji är bättre. Kan ha med APS-C att göra också.

Hög frekvens i sökaren hjälper säkert men är i sig ingen garanti för mindre lagg, de där 120 bilderna per sekund kan ju vara fördröjda. (Varför är detta en inställning, jag tycker nog man vill ha så många bilder per sekund som möjligt?)

Edit: Kan du slå på visning på displayen och följa en bil eller fågel. Ser du verkligen inget lagg när du jämför det du ser på display och verklighet?
Gammal 2018-12-14, 10:28
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Det kan ju vara så att Fuji är bättre. Kan ha med APS-C att göra också.

Hög frekvens i sökaren hjälper säkert men är i sig ingen garanti för mindre lagg, de där 120 bilderna per sekund kan ju vara fördröjda. (Varför är detta en inställning, jag tycker nog man vill ha så många bilder per sekund som möjligt?)

Edit: Kan du slå på visning på displayen och följa en bil eller fågel. Ser du verkligen inget lagg när du jämför det du ser på display och verklighet?
Har just varit ute och fladdrdr runt med kameran. Förutom att skärpan växlar så ser jag ingen ingen lagg. För mig är det lika att fota med 5D MIIVK som Fuji X-T2.
Gammal 2018-12-14, 10:35
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Har just varit ute och fladdrdr runt med kameran. Förutom att skärpan växlar så ser jag ingen ingen lagg. För mig är det lika att fota med 5D MIIVK som Fuji X-T2.
Då får jag väl köpa en X-T3 tillslut då :-)

Varför står inte kameran alltid i 120 bps?
Gammal 2018-12-14, 11:13
unoengborg

iSolen.se skrev: Då får jag väl köpa en X-T3 tillslut då :-)

Det drar mer ström, vilket man kanske inte vill ifall man inte har batterigrepp med 3 batterier.

TS borde dock för sina behov snarare fundera över skarpa långa telen, än sådana här smådetaljer. Objektivet är den i särklass viktigaste komponenten i systemet. Ett slött kamerahus kan ställa till det i snabba situationer, men är objektivet uselt drabbar det bilderna i alla lägen.
Gammal 2018-12-14, 11:22
smislo

ehrsa skrev: För första gången så höll jag idag i nya Nikons Z7, det första som slog mig var att den ändå påminde mycket om mina andra två Nikonkameror när jag höll i den, fast den var betydligt mindre så klart (jag har D800E & D750), den passade mina händer väldigt bra! Sen tittade jag i sökaren och råkade samtidigt vrida mig i sidled.. och det andra jag noterade med denna kamera blev då att jag direkt märkte att den 'laggade'.. om det sen är en vanesak att hantera detta vet jag inte? Jag har inte tittat i någon modern spegellös kamera tidigare, så jag har ingen erfarenhet alls, men detta var det 'andra' som jag verkligen noterade på denna kamera! Kändes lite synd..
Hälsn!
Min X-T3 har samma problem, dvs den laggar och jag brukar inte panorera utan räcker att jag följer en handbollsspelare med kameran tills jag tycker att det rätt läge att trycka...
Gammal 2018-12-14, 11:30
Joakim88

unoengborg skrev: Det drar mer ström, vilket man kanske inte vill ifall man inte har batterigrepp med 3 batterier.

TS borde dock för sina behov snarare fundera över skarpa långa telen, än sådana här smådetaljer. Objektivet är den i särklass viktigaste komponenten i systemet. Ett slött kamerahus kan ställa till det i snabba situationer, men är objektivet uselt drabbar det bilderna i alla lägen.
Så är det Uno och det är precis det jag gör, läser om alla möjliga teleobjektiv ;)
Och bevakar D500 :)
( batteriet i D500 är väl oändlig :D )
Gammal 2018-12-14, 12:19
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Då får jag väl köpa en X-T3 tillslut då :-)

Det fanns i åtminstone på X-T2 boost mode som tog mer batteri men var snabbare.
För X-T3 vet jag inte för den har jag inte testat.
Gammal 2018-12-14, 16:40
unoengborg

Joakim88 skrev: Så är det Uno och det är precis det jag gör, läser om alla möjliga teleobjektiv ;)
Och bevakar D500 :)
( batteriet i D500 är väl oändlig :D )
I vart fall med batterigrepp och EN-EL18 är det nästan så. Skulle gissa att det blir rätt många tusen bilder per laddning.

Men annars påstår CIPA att den ska klara ca 1240 bilder med standard batteri om jag minns rätt, och då sannolikt ungefär det dubbla med två standardbatterier
Gammal 2018-12-14, 16:41
ErlandH

Flash Gordon skrev: Förutom att skärpan växlar så ser jag ingen ingen lagg. För mig är det lika att fota med 5D MIIVK som Fuji X-T2.
Kan bara konstatera att din upplevelse skiljer sig en del från de flesta av oss andra. Visst har EVF utvecklats enormt på 10-15 år, men fortfarande är det långt kvar till samma upplevelse som med SLR.

OnT: skulle jag köpa nytt idag tror jag nog att jag skulle landa på D500 och 200-500. Fast allra helst skulle jag vilja ha D500 med Canon 100-400 mk2 ...
Gammal 2018-12-14, 20:05
AWid

ErlandH skrev: Kan bara konstatera att din upplevelse skiljer sig en del från de flesta av oss andra. Visst har EVF utvecklats enormt på 10-15 år, men fortfarande är det långt kvar till samma upplevelse som med SLR.....................
Tja - räkna inte in mig i gruppen "de flesta av oss andra":-) Jag var också ute och testade i dag precis som "Flash Gordon" fast med en Z 6. Den ytterst minimala eftersläpning som gick att provocera fram när man "snurrade som en galning" störde i alla fall inte mig det minsta. Eftersom jag även har en spegelreflex (ursäkta att jag använder svenska:-) kan jag ju jämföra.

Fast vi är ju alla olika. Om man nu trots allt upplever sökaren i spegellösa kameror som ett hinder eller som störande så är det naturligtvis enkelt att undvika kameror som t ex EOS R, XT 3 eller Z 6/7. Det finn ju trots allt fortfarande en del alternativ kvar:-)
Gammal 2018-12-14, 20:46
jonasfj

AWid skrev: Tja - räkna inte in mig i gruppen "de flesta av oss andra":-) Jag var också ute och testade i dag precis som "Flash Gordon" fast med en Z 6. Den ytterst minimala eftersläpning som gick att provocera fram när man "snurrade som en galning" störde i alla fall inte mig det minsta. Eftersom jag även har en spegelreflex (ursäkta att jag använder svenska:-) kan jag ju jämföra.

Fast vi är ju alla olika. Om man nu trots allt upplever sökaren i spegellösa kameror som ett hinder eller som störande så är det naturligtvis enkelt att undvika kameror som t ex EOS R, XT 3 eller Z 6/7. Det finn ju trots allt fortfarande en del alternativ kvar:-)
Det finns två aspekter av eftersläpning.

Den ena är vad som drabbar Fuji X-T2 och X-T3 när man panorerar. Efter ett tag hinner inte processorn med alla beräkningar för AF, ljusmätning osv. och sökaren börjar hacka. Detta går att fixa genom att ställa kameran i Boost mode vilket drar mer batteri.

Den andra är att sökaren ligger lite efter. Det märks kanske inte ens om du inte har något att referera till. För handen snabbt ett par gånger framför linsen så syns det tydligt. Det finns YouTube videor där någon försöker följa en fågel och när den ändrar riktning hinner fotografen inte reagera och den försvinner ur bild.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.