Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Sony A7 till fotografering som nybörjare

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-06-10, 19:03
apersson850

Fotograbben1 skrev: Så när jag ska fota med auto fokus så åker bara fokusen fram och tillbaka och efter ca 8 sekunder av åka fram och tillbaka så blir det rött på skärmen ... och när jag byter till manuell fokus så blir riktigt svårt att fokusera då det ser rätt så ”ofokus” ut i skärmen ...
Använder du sökaren när du fotograferar? Inte den bakre displayen? Fotografering med hjälp av displayen baktill är att betrakta som specialfall på de här kamerorna. Det är sökaren du normalt ska använda.
Gammal 2019-06-10, 19:59
Brix

Fotograbben1 skrev: Tack!
Förlåt om jag var otydlig

Så när jag ska fota med auto fokus så åker bara fokusen fram och tillbaka och efter ca 8 sekunder av åka fram och tillbaka så blir det rött på skärmen ... och när jag byter till manuell fokus så blir riktigt svårt att fokusera då det ser rätt så ”ofokus” ut i skärmen ...
Om det är LCD-skärmen du använder så måste jag precis som apersson850 rekommendera dig att börja använda den optiska sökaren istället :) Skärmen kan vara bra att använda i vissa situationer, men annars är det liksom meningen att man primärt ska använda den optiska sökaren då den i de flesta situationer är överlägsen. Kanske är därför du har problem med autofokusen också :) Sen drar den ju mer batteri när du använder skärmen också t.ex.
Gammal 2019-06-10, 21:26
zwinto10mm

Jag lär så ett slag för a7, har haft a7r sen den kom ut, den blev ganska trött efter en hel del misshandel och användning så jag sålde den (till vrakpris såklart) fick köpa en a7ii av en kompis och priset var för bra för att passa vidare, men jag sålde den och köpte första versionen av a7.

Jag visste såklart vad jag gav min in på och vad jag ville ha i en kamera. a7 är inte för alla den har sina brister men för priset tycker jag den är riktigt grym. Mindre än a7ii, låter mindre än a7r, bättre upplösning än a7s. billigast av dem 3.

Beror alldeles på vad du vill ha ut av din kamera såklart vilken som passar bäst. För mig är a7 (version 1) solklar. Billig, liten, bra bildkvalite, fullformat.

Men det finns betydligt bättre kameror för andra människors önskemål.
Gammal 2019-06-12, 00:18
martinot

unoengborg skrev: Sony A7 var första generationen av Sonys fullformatkameror och det var en hel del Sony inte fick till i första försöket, som t.ex. batteritid, kluddiga menyer

För gatufoto skulle jag föreslå att du istället tittar på Fujifilm X-T20 eller X-T30, eller möjligen X-Pro2 om du vill ha optisk sökare

Men innan du skaffar ny kamera se om din Canon inte kan repareras, kanske är det bara autofocus sensorn som dammat igen
Jo, Fujis spegellösa är enormt trevliga, men för gatufoto så skulle jag rekommendera Oscar att snarare kika på en X-E3. Mindre och lättare än den iofs. fina X-Pro 2, och kan beg. fås för den budget TS satt upp.

Enormt fin gatufoto och resekamera som borde passa väl in.

Även A7III är riktigt trevlig (första A7:an som jag gillar och tycker gjorts rätt), men nog inte riktigt inom TS angivna budget (precis som X-Pro2).
Gammal 2019-06-12, 10:40
unoengborg

martinot skrev: Jo, Fujis spegellösa är enormt trevliga, men för gatufoto så skulle jag rekommendera Oscar att snarare kika på en X-E3. Mindre och lättare än den iofs. fina X-Pro 2, och kan beg. fås för den budget TS satt upp.

Enormt fin gatufoto och resekamera som borde passa väl in.

Även A7III är riktigt trevlig (första A7:an som jag gillar och tycker gjorts rätt), men nog inte riktigt inom TS angivna budget (precis som X-Pro2).
Ja, håller med dig om att A7iii:an är den första A7 modellen där Sony fått till det någorlunda rätt. Vad det gäller Fujifilm är så gott som alla modeller trevliga, och logiska att använda vilket gör dem till bra nybörjarkameror. Anledningen till att jag utelämnade X-E3 beror mest på att jag inte tänkte på den.
Gammal 2019-06-15, 09:48
martinot

unoengborg skrev: Ja, håller med dig om att A7iii:an är den första A7 modellen där Sony fått till det någorlunda rätt. Vad det gäller Fujifilm är så gott som alla modeller trevliga, och logiska att använda vilket gör dem till bra nybörjarkameror. Anledningen till att jag utelämnade X-E3 beror mest på att jag inte tänkte på den.
Inga problem! :)

Just X-E3:an är väldigt trevligt fynd/modell som jag upplever ofta är lite underskattad och halvglömd jämfört med sina större kusiner.

Tycker de tagit den mycket trevliga formfaktorn (för resefoto och gatufoto) som Sony startade med A6000-serien, och sedan applicerat Fujis styrkor i den.
Gammal 2019-06-15, 22:27
ErlandH

Brix skrev: Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet, så kameran spelar inte så stor roll sett till det annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
... och att sätta skärpan tillräckligt snabbt och på rätt ställe och exponera rätt och ta tillräckligt många bilder per sekund och ge möjlighet att ställa in olika parametrar på ett enkelt och smidigt sätt och ...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:15.