Annons

Fotosidans Forum > Annat > Lag, moral och etik > Min bild användes på Instagram utan min tillåtelse, vad gör jag?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-05-09, 12:45
Timo Peter Grönlund

Åter till saken, TS har rätt både moraliskt och juridiskt!
alfin skrev: Man kan inte på eget bevåg definiera om lagar, hur tramsigt man än tycker det är.
Givetvis kan man ägna sig åt att försvara en strikt juridisk definition av ordet "stöld" för att vinna enkla retoriska poäng.

Men faktum kvarstår att det är liten moralisk skillnad mellan att stjäla en sak eller att olovligt använda ett verk skyddat av upphovsrättslagen, i eget vinstintresse.

Gör man det dessutom inom ramen för en näringsverksamhet, (vars enda syfte att generera vinst), så blir skillnaden ännu mindre.

Det är uppenbart att TS inte givit sitt medgivande till sponsorn och därmed har TS rätt både moraliskt och juridiskt. Detta gäller oavsett vad man slutligen lägger i den semantiska tolkningen av olika juridiska begrepp.
Gammal 2017-05-09, 12:56
Timo Peter Grönlund

Ett lagbrott ett lagbrott oavsett om det rör sig om upphovsrättsbrott eller stöld.
PMD skrev: "Påstår man att upphovsrättsbrott och stöld är samma sak..." ...så har man inte koll på vad det handlar om.
Vad jag påstår är att både stöld och upphovsrättsbrott är olagliga.

De är emot den moral och de lagar som gäller i landet.

Det finns inget förmildrande i att för egen vinningsskull mångfaldiga en annan upphovsrättsmans verk, utan att tillkännage upphovsmannen, även om det rent tekniskt är enkelt att göra det.

I det sammanhanget är ett lagbrott ett lagbrott oavsett om det rör sig om upphovsrättsbrott eller stöld.

TS har således moraliskt och sakligt rätt till att bli tillkännagiven och få ekonomisk ersättning för publicering.

Sponsorn får i detta fall, lära sig en läxa och till nästa gång säkerställa att han äger rätten att både ekonomiskt och ideellt nyttja bilden. Speciellt om hen avser publicera bilden på ett konto i eget namn.
Gammal 2017-05-09, 13:25
ErlandH

PMD skrev: Stöld handlar det om när någon tillgriper egendom orättfärdigt.
Nja, inte nödvändigtvis. Om man t ex snor någons bil är det, enligt lagens ordval, inte stöld.

Det här hårklyvandet är bara tröttsamt och leder inte diskussionen framåt, alltså ett brott (!) mot forumreglerna.
Gammal 2017-05-09, 13:30
PMD

Timo Peter Grönlund skrev: Vad jag påstår är att både stöld och upphovsrättsbrott är olagliga.
och
Timo Peter Grönlund skrev: Att lägga upp någon annans bild på eget konto, utan tillstånd är stöld.
Det är ingen i den här tråden, vad jag har kunnat se, som har hävdat att det inte är olagligt och fel av TS kompis sponsor att använda TS bild utan tillstånd. Det är inte ämnet för tråden. Ämnet för tråden är hur TS bör agera i den här situationen.

Min kommentar #15 var en korrigering av ett felaktigt påstående.

Jag tycker att vi kan lämna det nu och återgå till trådens ämne.
Gammal 2017-05-09, 13:37
PMD

ErlandH skrev: Nja, inte nödvändigtvis. Om man t ex snor någons bil är det, enligt lagens ordval, inte stöld.
Svar i ny tråd.
Gammal 2017-05-09, 15:14
ErlandH

SebastianD skrev: Jag fotade en atlet i en sport för ungefär en vecka sen och gav honom tillåtelse att använda bilden i sin egen kanal på instagram.

Någon dag senare så har en av hans sponsorer använt min bild i sin kanal för att marknadsföra företaget. Detta utan att fråga mig om det är okej att de gör det mot en fotocred.
Nu är jag inte expert på Instagrams publiceringsregler, men visst fungerar det väl ungefär som på Facebook? Dvs en bild som är publicerad på instagram kan återpubliceras av andra användare? Då blir det svårt att hävda att B använt bilden olovligen om A redan använt den med tillstånd.

(OT: För att anknyta till de ordvalsdiskussioner som alltid dyker upp i trådar om bildstöld: på svenska brukar man säga idrottsman. "Atlet" kallar man möjligen tyngdlyftare. Fast det kanske var det du menade ...?)
Gammal 2017-05-09, 15:37
Timo Peter Grönlund

Gällande Instagrams publiceringsverktyg
ErlandH skrev: Nu är jag inte expert på Instagrams publiceringsregler, men visst fungerar det väl ungefär som på Facebook? Dvs en bild som är publicerad på instagram kan återpubliceras av andra användare?)
På Instagram kan du gilla, skicka bilden till en vän eller kommentera en bild som den är i en annan brukares flöde.

Om du själv ska publicera en bild måste du ha den tillgänglig på antingen din mobil, eller via till exempel Facebook.

Då får, kan och ska du sätta rubrik, text, "#hashtagga", anknyta till plats och "tagga" personer i fotot. Som företagare är det ju extra viktigt att maximera synligheten och räckvidden för meddelandet.

Du kan skapa flera underkonton och ha både "privata" och företagskonton med olika flöden.
Gammal 2017-05-09, 15:39
tormig

Vad är poängen med dessa trådar egentligen, det blir bara den vanliga soppan med fria fantasier av diverse amatörjurister.

Instagram har ett "hjälpcenter" för det här, varför inte vända sig dit direkt istället för att starta den extremt förutsägbara pajkastningen som går under rubriken "bildstöld". Tvivlar på att den någonsin har löst ett enda problem.
Gammal 2017-05-10, 10:31
SebastianD

Hej igen och ytterligare stort tack för hjälpen.

Som sagt igår så skickade jag ett mail där jag citerade lagtexten och länkade till upphovsrättslagen och förklarade att det är deras ansvar att se till att de har rätt sorts godkännande innan de publicerar, oavsett vad någon annan har sagt.

Det mailet är ännu obesvarat, och det har tagit betydligt längre tid än vad det har gjort tidigare att få svar, kanske sitter de i överläggningar med sin juridikavdelning. Vi får se.

Jag håller er uppdaterade.

Och jag är inte på något sätt ute efter att tjäna storkovan, det är en principsak.

Må väl.

Sebastian
Gammal 2017-05-10, 10:55
bentelkalb

Upphovsrättsextremism verkar vara den nya grejen :)
Kommer ihåg kanelbullen som någon la upp så din blogg, ser vissa likheter.....

Förutom att här verkar ju objektet på bilden själv ha gett bort bilden med tillåtelse att den får användas, det gjorde inte kanelbullen. Får ses som förmildrande.

Jag undrar hur många Svenssons som delat en bild på Facebook eller instagram som de inte har upphovsrätt till? Säkerligen närmare 100 än 50 %.

Det börjar bli som Copy Swede det här...
Gammal 2017-05-10, 12:48
alfin

bentelkalb skrev: Det börjar bli som Copy Swede det här...
Du menar framgångsrikt? För dem om några är väl duktiga på att få betalt för sina rättigheter.
Gammal 2017-05-10, 12:55
PeterWem

SebastianD skrev: Hej igen och ytterligare stort tack för hjälpen.

Som sagt igår så skickade jag ett mail där jag citerade lagtexten och länkade till upphovsrättslagen och förklarade att det är deras ansvar att se till att de har rätt sorts godkännande innan de publicerar, oavsett vad någon annan har sagt.

Det mailet är ännu obesvarat, och det har tagit betydligt längre tid än vad det har gjort tidigare att få svar, kanske sitter de i överläggningar med sin juridikavdelning. Vi får se.

Jag håller er uppdaterade.

Och jag är inte på något sätt ute efter att tjäna storkovan, det är en principsak.

Må väl.

Sebastian
Jag brukar hänvisa till tidigare domar och jag brukar inte skicka faktura direkt utan jag frågar i stället om det finns några övriga frågor/funderingar och vilken fakturaadress. Nu är det mest press som jag fakturerar och dessa vet vad som gäller när man blir påkommen.
Gammal 2017-05-10, 13:31
bentelkalb

alfin skrev: Du menar framgångsrikt? För dem om några är väl duktiga på att få betalt för sina rättigheter.
Dom har varit framgångsrika och helt orimliga. Antagligen gräver de sin egen grav eftersom de flesta inser att det är orimligt att de ska få betalt för telefoner, usb-minne, hårddiskar mm.

I slutändan gynnar det ingen att vara extremistisk och försöka kapa åt sig varje mm som går. Tycker det har blivit samma sak med foton, när bloggare jagas för att de lagt upp en bild på en kanelbulle på kanelbullens dag. Eller som i detta fall när objektet själv har gett bort bilden med tillåtelse att den kan användas (som jag förstår det). Det blir en principfråga och mm-rättvisa, lite som migrationsverket när de utvisar någon som tjänat 18 kr för lite.... Regler är regler, de kan göra så, de har lagstöd, men är det rimligt? nej.

Man måste se på hela situationen innan man springer iväg och jagar folk av principskäl.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bild , faktura , instagram , stöld

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.