Annons

Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Allmänt > Andra ställen att visa sina foton än Instagram

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-10-05, 09:33
TheInvisibleJackal

Fråga Andra ställen att visa sina foton än Instagram
Jag har i många år använt mig av Instagram för att dela mina bilder, men också för att se andras bilder för att på så sätt dels lära mig mer och dels bli inspirerad. Det är mycket tack vare Instagram som jag gick ifrån att fota med en enkel kompakt till att idag fota med systemkamera. Mitt intresse för foto väcktes av Instagram. Sedan Instagram började visa flödet icke-kronologiskt och därtill spamma det med annonser så tappade jag fullständigt sugen på att använda mig av Instagram. Vilket känns väldigt tråkigt. Jag saknar något bra ställe att visa mina bilder och att kunna se andras. Jag är tämligen ny här på Fotosidan och lagt ut några få bilder än så länge, men förutom Fotosidan var visar ni era bilder? Fördelar, nackdelar med dessa ställen?

Hälsningar Jörgen
Gammal 2017-10-05, 10:34
zosma

https://www.flickr.com/
Gammal 2017-10-05, 11:35
GHYP

YouPic är fantastiskt :)

www.youpic.com
Gammal 2017-10-05, 13:23
Mr Keys

jag använder delvis www.500px.com
Gammal 2017-10-05, 14:49
Kenneth J

EyeEm där bilderna även kan säljas.

https://www.eyeem.com/
Gammal 2017-10-05, 17:42
TRG

Jag har använt Flickr i ett tiotal år, sedan ett och ett halvt år tillbaka lägger jag också ut foton på 500px. Det är nog betydligt flera som ser ens foton på Flickr. Där finns också en "replace"-funktion (för betalande medlemmar) - jag laddar ofta upp foton mer eller mindre genast efter redigeringen, och märker först efteråt att det finns nåt som ännu behöver finjusteras, sensordamm som borde ha avlägsnats etc. Då är det lätt att ersätta fotot på Flickr med en ny version, motsvarande finns inte på 500px.

På Flickr hittar många också till foton som laddats upp långt tidigare, medan 500px fungerar så att det är "15 minutes of fame" som gäller, helt bokstavligen. Man får snabb respons i form av en "pulse" som kan vara 0-100 beroende på hur många som "gillar" och kommenterar. Flickr är mera inriktat på det dokumentära medan det är lite mer konstnärligt inriktade fotografer på 500px. Där finns också en genreindelning. 500px är mer en sajt som man laddar upp sina allra bästa foton på, medan många lägger ut tiotals foton från samma tillfälle på Flickr. Känns som att det är högre klass på fotograferna på 500px, men visst finns det mycket duktiga fotografer också på Flickr.
Gammal 2017-10-05, 20:22
TRG

Om jag vill titta på högklassiga foton inom en viss genre, t.ex. arkitektur, så går jag in på 500px.

På Flickr kan jag kolla in foton tagna med en viss kamera och/eller ett visst objektiv. Dels kan jag söka på foton tagna med en viss kamera, dels finns det ett stort antal grupper för foton tagna med en viss utrustning. På 500px har det funnits grupper endast i ett par tre år, och t.ex. för Nikon-objektiv finns det bara några enstaka.

På Flickr finns det enormt många foton, flera miljarder om jag inte minns fel, och dom flesta är förstås inte särskilt bra. Men sajten lämpar sig utmärkt för att kolla in om nåt visst (återkommande) event verkar vara fotografiskt intressant, eller om nån småstad är värd ett besök under en fotoresa.
Gammal 2017-10-05, 20:55
ply

Om du har tur - och är duktig - kan du prova få in en bild på 1x.com

Hälsningar
Gammal 2017-10-06, 14:07
Louise.Lund

Jag föredrar YouPic! Snyggt, användarvänligt och lätt att se andras bilder!
Gammal 2017-10-06, 18:08
PeterEskilsson

deviantart.com är för det mesta inom konst/grafik/foto. Finns mycket nischat i genrer. Går att vara gratismedlem.
Gammal 2017-10-10, 11:58
TheInvisibleJackal

TRG skrev: Jag har använt Flickr i ett tiotal år, sedan ett och ett halvt år tillbaka lägger jag också ut foton på 500px. Det är nog betydligt flera som ser ens foton på Flickr. Där finns också en "replace"-funktion (för betalande medlemmar) - jag laddar ofta upp foton mer eller mindre genast efter redigeringen, och märker först efteråt att det finns nåt som ännu behöver finjusteras, sensordamm som borde ha avlägsnats etc. Då är det lätt att ersätta fotot på Flickr med en ny version, motsvarande finns inte på 500px.

På Flickr hittar många också till foton som laddats upp långt tidigare, medan 500px fungerar så att det är "15 minutes of fame" som gäller, helt bokstavligen. Man får snabb respons i form av en "pulse" som kan vara 0-100 beroende på hur många som "gillar" och kommenterar. Flickr är mera inriktat på det dokumentära medan det är lite mer konstnärligt inriktade fotografer på 500px. Där finns också en genreindelning. 500px är mer en sajt som man laddar upp sina allra bästa foton på, medan många lägger ut tiotals foton från samma tillfälle på Flickr. Känns som att det är högre klass på fotograferna på 500px, men visst finns det mycket duktiga fotografer också på Flickr.
Tack så mycket Thomas för bra info. Jag tänker ta mig en närmare titt på både flickr och 500px.

Hälsningar

Jörgen
Gammal 2017-10-10, 12:22
andreassofus

Dessa sidor använder jag.

* Fotosidan
* 500px
* Flickr
* 1x.com
* Facebookgrupper
Gammal 2017-10-10, 13:52
TheInvisibleJackal

andreassofus skrev: Dessa sidor använder jag.

* Fotosidan
* 500px
* Flickr
* 1x.com
* Facebookgrupper
Tack Andreas.

Jag tänker försöka lägga ut mina bilder på Fotosidan, flickr och 500px lite mer regelbundet i fortsättningen. Jag använder redan en del FB-grupper såsom Facebook birders, Nordiska Fotokklubben etc

Hälsningar Jörgen
Gammal 2017-10-10, 13:54
TheInvisibleJackal

PeterEskilsson skrev: deviantart.com är för det mesta inom konst/grafik/foto. Finns mycket nischat i genrer. Går att vara gratismedlem.
Tack Peter, men då jag främst fotograferad fåglar, djur och landskap så känns inte devianart som en plats för mig.

Hälsningar Jörgen
Gammal 2017-10-10, 13:58
TheInvisibleJackal

Kenneth J skrev: EyeEm där bilderna även kan säljas.

https://www.eyeem.com/
Tack för tipset, men det verkar inte riktigt vara den typen av foton som jag uppskattar. Jag fotograferar mest fåglar, djur och landskap.

Hälsningar Jörgen
Besvara

Bokmärken

Taggar
fotodelning , fotovisning , instagram

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.