Annons
Gammal 2019-03-13, 22:10
jonasfj

Diskussioner om Tisdagsbilden
Här kan ni som inte vill delta med bilder och kommentarer till bilderna diskutera Tisdagsbilden.
Gammal 2019-03-13, 22:59
Kristobal

Tomasz skrev: Vad är det som kan få dig att fastna för en bok, en artikel, en blogg, en forumtråd eller bara ett inlägg i tråden?

Jag gissar att det kommunicerar något till dig som intresserar eller väcker tankar. Det kan vara något som är svårt att sätta fingret på, och bara att fundera över vad det är kan fängsla än mer.
Ibland kan man bli överraskad för att man fastnade för något som sedan visade sig vara något annat än man trodde, och som gav något man inte tidigare haft. Då är det en bra berättelse, eller i det här sammanhanget; En bra bild.

Foto/bilder är något som kommunicerar precis lika mycket som tal eller text, men kan vara mycket subtilare än dessa. Och att prata med andra om hur man uppfattar eller känner inför en bild kan vara väldigt tillfredsställande.

Håller med!
Gammal 2019-03-13, 23:06
Jocke i Malmö

Sorry Jonas, så klart vill jag inte förstöra ditt fina initiativ med tisdagsbilden. Ni som modererar kan väl ta bort mina senaste inlägg i tisdagsbilden, jag hittade inget sätt att göra det själv.

Jag tycker idén med tisdagsbilden är utmärkt, men det fungerar inte i denna form. Kvalitén på bildvisningen i forumet är helt enkelt för dålig.

Som tidigare sagt i denna tråd så finns idén med att kommentera varandras bilder på fotosidan redan. Frågan är varför det fungerar dåligt. Jag tror gränssnittet behöver moderniseras och göras både enklare och mer direkt. Kanske ett flöde likt instagram, där både bildvisningar och diskussioner existerar sida vid sida och där det är lätt att följa och få notifieringar när det händer något med de bilder och diskussioner man interagerat med. Det får gärna vara i appform också för att kunna funka på fler plattformar än dator.

Hur som helst måste kvaliteten på uppladdade bilder höjas rejält. Jag tror det är en överlevnadsfråga. Fotosidan har ett bra koncept med papperstidning och community online, men hur ska ni locka nya användare/läsare när verktyget och plattformen inte är up to date? Jag tittar och läser en del på fotosidan, men är mest intresserad av diskussioner om uttryck och budskap i fotografi, men det är ganska sällsynt. En av anledningarna tror jag kan vara kvalitet, förutsättningen saknas helt enkelt. Jag tycker denna idé med tisdagsbilden var fräsch, men är inte motiverad att fortsätta ladda upp.
Gammal 2019-03-23, 19:50
Kristobal

Jonas du nämnde att detta idé med bildkritik körs i ett annat forum. Vilket? Är lite nyfiken på tema kring veckobilderna och om det hade funkat för tisdagsbilden.
Gammal 2019-03-23, 22:28
FiCa1

Glad
Kristobal skrev: ... Är lite nyfiken på tema kring veckobilderna och om det hade funkat för tisdagsbilden.
Att köra tema funkar dåligt för mig. Jag gillar att alla som är med i Tisdagsbilden har full frihet att ladda upp precis vilken bild som helst. Spretigheten piggar upp. Absolut inget fel att jobba med tema, men för mig känns det fel för Tisdagsbilden. Men, om fler "tisdagsbildare" vill prova tema-idén, så ok för min del.

/ FiCa1
Gammal 2019-03-24, 08:31
Kristobal

Ett tema kan ju oxå vara väldigt ”löst”.
Men håller till viss del med om att det kan bli lite för styrt med tema. Beror bog på hur det utformas.
Gammal 2019-03-24, 09:17
Kristobal

Till exempel är det ju skillnad på tema ”fota en fågel” och tema ”rörelse”, ”liv” eller ”tomhet”.
Jaja mest nyfiken på att se hur de gör i detta andra forum.
Tänker att med ett tema får alla komma ut sina comfort zones och det kan ju vara så att det blir lite utjämnande effekt för oss som deltar.
Gammal 2019-03-24, 11:11
jonasfj

Kristobal skrev: Jonas du nämnde att detta idé med bildkritik körs i ett annat forum. Vilket? Är lite nyfiken på tema kring veckobilderna och om det hade funkat för tisdagsbilden.
Det var på photo.net i Nikongruppen. Vi kan testa med ett frivilligt tema lite längre fram.

Det finns en grupp på Flickr som heter Critique som också är bra.
Gammal 2019-03-24, 12:19
Kristobal

👍..........
Gammal 2019-03-24, 13:30
FiCa1

Tummen upp
jonasfj skrev: Det var på photo.net i Nikongruppen. Vi kan testa med ett frivilligt tema lite längre fram. ...
Topp / FiCa1
Gammal 2019-03-28, 18:46
fotobollfoto

Vill bara säga att jag är överväldigad av all - på riktigt - konstruktiv kritik som jag har fått om min bild i veckans tisdagsbild.
Jag har fått så mycket tips och tankar om hur jag kan förbättra mina bilder som jag inte ens kunde fantisera om.

Tack Jonas för att du startade tråden.
Och tack alla hjälpsamma, kritiskt granskande, och glatt påhejande medlemmar!

Nu ska jag ladda för att försöka bjuda tillbaka lite om de andra bilderna.
Gammal 2019-03-28, 21:03
jonasfj

fotobollfoto skrev: Vill bara säga att jag är överväldigad av all - på riktigt - konstruktiv kritik som jag har fått om min bild i veckans tisdagsbild.
Jag har fått så mycket tips och tankar om hur jag kan förbättra mina bilder som jag inte ens kunde fantisera om.

Tack Jonas för att du startade tråden.
Och tack alla hjälpsamma, kritiskt granskande, och glatt påhejande medlemmar!

Nu ska jag ladda för att försöka bjuda tillbaka lite om de andra bilderna.
Du behöver inte tacka för den som kommenterar någon annans bild ger också sig själv en present för man lär sig också något när man formulerar sin kritik... Så kallad win-win-win... 555...
Gammal 2019-03-28, 21:26
PMD

fotobollfoto skrev: Tack Jonas för att du startade tråden.
Ja, ett mycket bra initiativ. Jag har ännu inte själv deltagit, men jag hoppas få ändan ur så småningom.
Bra gjort, Jonas!
Gammal 2019-04-05, 14:14
PMD

alfin skrev: Så, bättre ni väljer ut de bilder ni tycker är bra och kommenterar dem mer ingående, än försöker tillfredställa allt, alla och envar i sammanhanget!
Fast det blir nog fler bra bilder gjorda om man istället väljer ut de man tycker är dåliga och ger konstruktiv kritik om hur de skulle kunna bli bra.
Gammal 2019-04-05, 15:34
gamleJ

PMD skrev: Fast det blir nog fler bra bilder gjorda om man istället väljer ut de man tycker är dåliga och ger konstruktiv kritik om hur de skulle kunna bli bra.
Håller med har tänkt i liknande banor.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.