Annons

Fotosidans Forum > Bilden i fokus > Fritt bildforum > Diskvalificerad - Africa Geographic 2019 Photographer of the Year

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-06-14, 12:15
Abe Normal

iSolen.se skrev: Fast nu var det en tävling med regler och vi var många som blev lurade, inklusive juryn.
Hade BP sagt att det är montage, hade juryn lätt kunnat ta ställning. Det var min andemening i texten även om det inte gick fram.
Gammal 2019-06-14, 12:56
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Det beror ju mycket på var man står när hjorden passera och hur långt man är ifrån. Det är en fråga om perspektiv. Nick Brandt har väl liknande bilder från Amboseli som han visade i Stockholm. Har någon anklagat Brandt för friserade bilder? Att vi inte kan lita på Björn är en sak men är bilder som dessa helt otypiska? Jag tycker inte det.
Jag har kanske sett för lite bilder från Afrika (jag vet bara att mina egna inte är tillfuskade :-), så du kanske kan peka på några liknande bilder (som inte är montage) av andra fotografer? I första hand Brandt, kanske.
Gammal 2019-06-14, 12:59
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Nä det tycker nog inte jag heller men när det visar sig att politiker och i detta fall fotografen redan slirat i ett avseende så brukar väl en bra journalist borra lite vidare i det.
Ja, men min poäng är att fotojournalister inte är som politiska journalister. De senare brukar ofta ha ganska god erfarenhet av att improvisera vassa följdfrågor när en politiker börjar svamla.

Men det är väl inte försent för FS eller Kamera&Bild eller någon annan att fortsätta att ställa frågor till Persson? Det är förstås inte säkert att de får svar.
Gammal 2019-06-14, 15:29
PeterWem

Betalvägg från hd.se i dag, men med ett citat från hd/Sydsvenskans fotograf:

"Men faktum är att en av bilderna med inkopierad extra dramatisk himmel har deltagit i en stor internationell fototävling (Sony World Photography Awards). En fototävling med klara regler om att bilden inte får vara manipulerad. Så då kvarstår frågan. I vilket fack vill Björn Persson att hans bilder hamnar? Tydligen i det dokumentära eftersom han fortsätter att tävla."
Gammal 2019-06-14, 16:32
Abe Normal

PeterWem skrev: Betalvägg från hd.se i dag, men med ett citat från hd/Sydsvenskans fotograf:

"Men faktum är att en av bilderna med inkopierad extra dramatisk himmel har deltagit i en stor internationell fototävling (Sony World Photography Awards). En fototävling med klara regler om att bilden inte får vara manipulerad. Så då kvarstår frågan. I vilket fack vill Björn Persson att hans bilder hamnar? Tydligen i det dokumentära eftersom han fortsätter att tävla."

Det där var ett spelkort jag undrat över och som har legat dolt. Det ska finnas ännu fler utmärkelser på internationell nivå. Har för mig en utmärkelse hos BBC, de vill nog heller inte ha fejkade bilder?
Gammal 2019-06-14, 16:50
Iglesias

Hittade detta jag idag!
Lars Brundin: Dokumentärt eller konst, bestäm dig!
Lars Brundin svarar på Björn Perssons replik om manipulerade djurbilder.

Lars Brundin
Följer

Två av Björn Perssons bilder. De inringade områdena visar hur samma himmel använts i flera bilder.
Björn Persson säger att han aldrig utgett sig för att vara en dokumentärfotograf. Man skall se hans bilder som konst. Kameran är hans pensel.
Men om man läser Björn Perssons eget cv, som finns att ladda ner om man nu är en nyfiken köpare av hans bilder, så står det just ingenting om det. Det står ingenstans ordet konstfotograf eller att bilderna är rena montage i vissa fall. Benämningen konstfotograf används heller inte i Dunkers presentation av fotografen. Hur skall man då kunna veta?
De tre himlarna med olika motiv framför, som jag uppmärksammat, avfärdar han som "metoder som många erkända fotografer i min genre öppet berättar att de använder". Men faktum är att en av bilderna med inkopierad extra dramatisk himmel har deltagit i en stor internationell fototävling (Sony World Photography Awards). En fototävling med klara regler om att bilden inte får vara manipulerad. Så då kvarstår frågan. I vilket fack vill Björn Persson att hans bilder hamnar? Tydligen i det dokumentära eftersom han fortsätter att tävla.
Och i hans fyra sidor långa cv framhävs just de internationella framgångarna tydligt. Men inget om att bilderna kan vara montage eller kollage! Om Björn själv vacklar så är det svårt för oss betraktare att veta vad det är vi ser. Nu säger han att bilden är gjord i mörkrummet, men samtidigt vill han gärna i egenskap av dokumentärfotograf delta i tävlingar.
FAKTA
Regler
Sony World Photography Awards har en regel om att fotot inte får ha något "falskt" eller "missledande" innehåll.

https://webcache.googleusercontent.c...onH6QPwupcue84
Gammal 2019-06-14, 17:00
PeterWem

Att kopiera in en hel artikel från Sydsvenskan/Hd är väl inte snyggt?
Gammal 2019-06-14, 17:00
Abe Normal

Nu blir liksom allt konst, även Dunkers bekräftar detta.

"Vi visar fotokonst med olika uttryck"

Ny artikel om Dunkers.. Tyvärr låst: https://www.sydsvenskan.se/2019-06-1...-olika-uttryck
Gammal 2019-06-17, 22:34
Terje H

Har skrivit om detta i min blogg:

https://hellesophotography.wordpress...turfotomiljon/

Mvh Terje
Gammal 2019-06-17, 22:50
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Ja, men min poäng är att fotojournalister inte är som politiska journalister. De senare brukar ofta ha ganska god erfarenhet av att improvisera vassa följdfrågor när en politiker börjar svamla.

Men det är väl inte försent för FS eller Kamera&Bild eller någon annan att fortsätta att ställa frågor till Persson? Det är förstås inte säkert att de får svar.
Ja så är det kanske.
Gammal 2019-06-18, 08:03
iSolen.se

Abe Normal skrev: Hade BP sagt att det är montage, hade juryn lätt kunnat ta ställning. Det var min andemening i texten även om det inte gick fram.
Det håller jag med om men det gör han inte ens nu i efterhand när det avslöjats.
Gammal 2019-06-18, 08:08
iSolen.se

Terje H skrev: Har skrivit om detta i min blogg:

https://hellesophotography.wordpress...turfotomiljon/

Mvh Terje
Det känns konstigt att prata med dig om detta men din blogg är helt fel ute. Det handlar inte om manipulering mot omanipulerande bilder, inte om konstfoto mot dokumentärt foto utan om lögnen om bilderna, brott mot tävlingsreglerna och avslöjat tidigare fusk i tävlingar.
Gammal 2019-06-18, 08:26
Abe Normal

iSolen.se skrev: Det håller jag med om men det gör han inte ens nu i efterhand när det avslöjats.
Håller helt med! Det här svamlet som Terje nu torgför -”om en ny tragedi som nu ska rena naturfotomiljö”. Visar ju bara hur lite Terje förstår, eller så försöker han i efterhand legitimera sina egna fotomontage?

Enligt Björn Persson är det inga problem utan en ”obefogad och orättvis” kritik av hans arbeten.
Gammal 2019-06-18, 09:20
JensEkberg

Jag tycker det är intressant att Terje drar paralellen med dopade löpare...
Fast lite ur fel vinkel.

För vissts kan vi prata om doping. Perssons bilder är ju synnerligen dopade såväl med testosteron som med anabola steroider i ett tafatt försök att springa i fatt Nick Brandt. Deltar man dessutom i grenen naturfoto så får man räkna med en betydligt strängare dopingkontroll än i t ex varpa.
Gammal 2019-06-18, 10:05
Abe Normal

Det finns flera dimensioner av detta med ”fusk”, dels att delta i tävlingar med fuskbilder, där man sätter sig över regelverket för att få framgång.

Sedan finns en annan sida av myntet och det är när man på sociala medier i anslutning till bilderna för samtal med människor som känner beundran och hyllar det man gör. För att sedan ljuga dem rakt upp i ansiktet. Det är provocerande tycker jag, tom värre än att bildfuska i olika tävlingssammanhang.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.

Lastolite HaloCompact