Gammal 2004-10-15, 19:27
Xi_

Obs! Ange omanipulerad/manipulerad ska vara ett krav!
Nu börjar jag bli trött på att det ibland inte går att avgöra om en bild är manipulerad eller omanipulerad. Jag vill veta om det är resultatet av en duktig fotograf eller en duktig bildredigerare jag studerar.
Det borde inte vara möjligt att lägga upp en ny bild utan att age om bilden är manipulerad eller omaipulerad. Detta val borde altså vara tvingande och att åtadkomma det kan inte vara allt för svårt. Detta är trots allt en fotosida och inte en sida för bildredigering.

//Per Pettersson
Gammal 2004-10-15, 19:41
forstheim

Jag skulle gärna vilja se ett tillägg till kryssrutan för omanipulerat/manipulerat..nämligen beskuren/obeskuren bild. Det tycker jag skulle vara väldigt intressant..
Gammal 2004-10-15, 19:53
Xi_

Varför inte. Själv beskär jag ofta mina bilder. Och det händer att jag manipulerar också. Tycker bara det är viktigt att detta alltid framgår.
Gammal 2004-10-16, 14:05
elmfeldt
Redaktör

Jadu, en mycket känslig fråga för vissa. Personligen tycker jag att varudeklareringen bara är positiv och utan någon negativ klang. Jag blir lika imponerad av bra bildredigering som ett bra original, men tycker att det är kul att veta vad jag betraktar. Därför la vi till detta fält, men det var väldigt kontroversiellt och mycket protester hördes, därför gjorde vi en medelväg. Kanske lite tråkigt. Kanske dags att sätta fältet som tvingande.
Gammal 2004-10-16, 14:10
jimh
Kodsnickare

elmfeldt skrev:
Därför la vi till detta fält, men det var väldigt kontroversiellt och mycket protester hördes
Här är slagfältet, kan vara värt att återbesöka för lite läsning för att se vilka reaktioner som uppstod då. Det är helt klart ingen lätt balansgång.

Personligen har jag exakt samma uppfattning som David. Det är en intressant varudeklaration och jag lägger inga värderingar i det. Jag tycker definitivt att det borde vara obligatoriskt, men inser att det finns många andra ståndpunkter.