Gammal 2019-01-02, 22:16
ztenlund

Sten-Åke Sändh skrev: Jag har inte uppgraderat än utan är kvar i 11:an men kör man sessionsbaserat som jag gör så måste jag väl uppgradera varenda session för sig eller hur? Varje session har ju sin egen "databas". Det är väl den stora nackdelen med att köra sessionsbaserat antar jag.
Nu missar du nog poängen. Att uppgradera själva sessionen är inte samma sak som att uppgradera vilken renderingsmotor som används för en specifik bild. Skärmdumpen är från en v.11-session, men bilden ligger som v.9 fortfarande. Jag har andra som är nyare i samma session som ligger som v.11.

Sessionen har ju inte så mycket med bilderna att göra. Har man en session öppen så kan man ju rota runt på hela hårddisken och ratta bilder bäst man vill. C1 skapar ju relevanta filer i varje mapp man går in i.
Gammal 2019-01-02, 22:21
ztenlund

Brix skrev: Uhm, min upplevelse är helt tvärtom. Preview-bilden i Capture One är ju suddig när man kollar på hela bilden av nån anledning. Inte jättesuddig, men det är märkbart iaf. Så fort man förstorar så får man den riktiga skärpan dock. Detta är en sak jag alltid stört mig lite på jämfört med LR.
Du kan ju alltid pröva att justera storleken på förhandsgranskningsbilden som programmet genererar för att se om det blir bättre. Jag tror att du kanske måste välja att generera en ny förhandsgranskning för att det ska slå igenom dock.
Gammal 2019-01-03, 01:27
Sten-Åke Sändh

ztenlund skrev: Nu missar du nog poängen. Att uppgradera själva sessionen är inte samma sak som att uppgradera vilken renderingsmotor som används för en specifik bild. Skärmdumpen är från en v.11-session, men bilden ligger som v.9 fortfarande. Jag har andra som är nyare i samma session som ligger som v.11.

Sessionen har ju inte så mycket med bilderna att göra. Har man en session öppen så kan man ju rota runt på hela hårddisken och ratta bilder bäst man vill. C1 skapar ju relevanta filer i varje mapp man går in i.
OK vi pratade nog förbi varann där och det var nog mitt fel. Varje session har annars en metadatadatabas i rotkatalogen som skapas tillsammans med Capture-, Output-, Select- och Trash-katalogerna. Det var den jag menade. Om jag har en session som heter Sessionx så skapas "Sessionx.cosessiondb i roten. Jag antar att sessionsdatabaserna kan ändras under resans gång och då behöver nog bilder och redigeringsmetadata synkas om man exv. lagt till eller ändrat funktioner. Det är ju en sak att bilderna kan ligga lite var som helst fysiskt men redigeringsmetadata hamnar väl alltid i sessionsdatabasen för det. Det funkar nog inte så bra om man använder en databas med ett äldre format ihop med den senaste versionen av programmet. Den behöver nog uppdateras även den.

Jag testade just att uppdatera en RAW-fil i en session för några minuter sedan och klockan är nu 2:39.

‎Capture One Session (.cosessiondb) är uppdaterad den ‎3 ‎januari ‎2019, ‏‎02:35:43

Så ändrar jag i en fil så uppdateras sessionen med mina redigeringsmetadata. Jag ser inga andra filer skapas bland filerna som det görs exv. i DxO Photolab som jag kör det programmet. Där skapas alltid side car-filer - åtminstone om man inte explicit vill ha en monolitdatabas. Det är möjligt att man kan få även Capture One att skapa XMP-side cars som i LR men det måste man nog tala om att man vill ha explicit om det nu går. I LR funkar det ju så.

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-01-03 klockan 01:45.
Gammal 2019-01-03, 09:30
ztenlund

Sten-Åke Sändh skrev: OK vi pratade nog förbi varann där och det var nog mitt fel. Varje session har annars en metadatadatabas i rotkatalogen som skapas tillsammans med Capture-, Output-, Select- och Trash-katalogerna. Det var den jag menade. Om jag har en session som heter Sessionx så skapas "Sessionx.cosessiondb i roten. Jag antar att sessionsdatabaserna kan ändras under resans gång och då behöver nog bilder och redigeringsmetadata synkas om man exv. lagt till eller ändrat funktioner. Det är ju en sak att bilderna kan ligga lite var som helst fysiskt men redigeringsmetadata hamnar väl alltid i sessionsdatabasen för det. Det funkar nog inte så bra om man använder en databas med ett äldre format ihop med den senaste versionen av programmet. Den behöver nog uppdateras även den.

Jag testade just att uppdatera en RAW-fil i en session för några minuter sedan och klockan är nu 2:39.

‎Capture One Session (.cosessiondb) är uppdaterad den ‎3 ‎januari ‎2019, ‏‎02:35:43

Så ändrar jag i en fil så uppdateras sessionen med mina redigeringsmetadata. Jag ser inga andra filer skapas bland filerna som det görs exv. i DxO Photolab som jag kör det programmet. Där skapas alltid side car-filer - åtminstone om man inte explicit vill ha en monolitdatabas. Det är möjligt att man kan få även Capture One att skapa XMP-side cars som i LR men det måste man nog tala om att man vill ha explicit om det nu går. I LR funkar det ju så.
I varje mapp med bilder bör du ha en mapp som heter CaptureOne under vilken det sedan finns mappar med redingeringsinställningar (*.cos) och lagrade förhandsgranskningar.

Se nära slutet under "Geeky stuff":
https://blog.phaseone.com/sessions-1...g-the-concept/

Men det här spelar egentligen ingen roll, eftersom hela min poäng är att C1 inte påtvingar nya renderingsmotorer på tidigare filer, utan låter användaren välja om filerna ska uppgraderas till den nya. Något som är separat från att uppdatera själva databasen eller sessionen. Det går ju till och med att välja en tidigare motor i inställningarna som "default engine.".
Gammal 2019-01-03, 21:16
Brix

En fundering till jag har angående Capture One, är det nån mer än jag som upplever att kontrast-slidern ofta får bilderna att se lite artificiella/plastiga ut? Vet inte om detta är nåt som främst gäller Fuji's X-trans filer iofs. Jag föredrar oftast att använda nivåer och klarhets-slidern för att öka kontrasten istället iaf. Det tenderar att se mer naturligt ut tycker jag.
Gammal 2019-01-28, 19:12
Tomasz

Den borttagna kartan i lightroom
Haha! Capture One fixar på ett smart sätt det adobe tog bort. När man klickar på "Open in browser" så öppnas google maps på det ställe som bilden är tagen. Jag är så glad att jag direkt köper programmet!
Bifogade bilder
Gammal 2019-01-28, 20:30
Artis

Tomasz skrev: Haha! Capture One fixar på ett smart sätt det adobe tog bort. När man klickar på "Open in browser" så öppnas google maps på det ställe som bilden är tagen. Jag är så glad att jag direkt köper programmet!
Oj! Det har man i gratisprogrammet Förhansvisning som följer MacOS. Bara man har koordinater när man fotar med mobilen eller kamera med påslaget GPS.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	b1.png
Visningar:	7
Storlek:	254.6 KB
ID:	147317  

Gammal 2019-01-28, 21:00
Tomasz

Artis skrev: Oj! Det har man i gratisprogrammet Förhansvisning som följer MacOS. Bara man har koordinater när man fotar med mobilen eller kamera med påslaget GPS.
macos är bra, men mina bilder ligger i windows tyvärr.
Gammal 2019-01-28, 22:17
Artis

Tomasz skrev: macos är bra, men mina bilder ligger i windows tyvärr.
OK men det borde finnas ett bildvisningsprogram i Windows som läser av och visar GPS koordinater utan att man måste köpa ett annat program för det.
Gammal 2019-01-30, 08:18
thommya

Tomasz skrev: Haha! Capture One fixar på ett smart sätt det adobe tog bort. När man klickar på "Open in browser" så öppnas google maps på det ställe som bilden är tagen. Jag är så glad att jag direkt köper programmet!
Haha - ännu roligare, det funkar fortfarande i Lightroom - Alt-klicka på GPS-pilen i metadata-panelen öppnar fortfarande Google Maps i en webbläsare på koordinaterna för bilden i Lightroom 6.

Thommy
Gammal 2019-01-30, 09:47
Tomasz

thommya skrev: Haha - ännu roligare, det funkar fortfarande i Lightroom - Alt-klicka på GPS-pilen i metadata-panelen öppnar fortfarande Google Maps i en webbläsare på koordinaterna för bilden i Lightroom 6.

Thommy
Jag tackade dig för detta tips i den andra tråden, haha!
Gammal 2019-04-20, 10:25
unoengborg

ICC profiler med color checker camera calibration
Såg att man nu kan göra icc profiler för Capture One med senaste versionen (2.0) med ColorCheckor Camera Calibration. Tidigare har det vad jag vet bara fungerat med Adobe produkter

Senaste versionen av Colorchecker camera calibration kan hämtas här:2
https://xritephoto.com/ph_product_ov...2030&catid=154
Gammal 2019-04-20, 15:37
alfin

unoengborg skrev: Såg att man nu kan göra icc profiler för Capture One med senaste versionen (2.0) med ColorCheckor Camera Calibration. Tidigare har det vad jag vet bara fungerat med Adobe produkter

Senaste versionen av Colorchecker camera calibration kan hämtas här:2
https://xritephoto.com/ph_product_ov...2030&catid=154
Det har fungerat med ICC-profiler sedan årsskiftet ungefär, men de är inte bättre än Lightrooms profiler. Problemet måste ligga i själva programvaran för Color Checker, för precis som med LR, ger profilerna alldeles för mättade färger också i Capture One. Det blir samma resultat oavsett om man använder den stora Colorcheckern eller Passport versionen. Själv har jag helt slutat med att försöka färgkalibrera mina kameror. Skapar mer frustration än naturliga färger.
Gammal 2019-04-23, 18:17
Sten-Åke Sändh

Skratta inte så högt, för annars är väl risken stor att Adobe ringer Google och ser till att även Phase One får rätta in sig i samma led som Adobe redan står i. :-)
Gammal 2019-04-23, 19:43
Tomasz

Sten-Åke Sändh skrev: Skratta inte så högt, för annars är väl risken stor att Adobe ringer Google och ser till att även Phase One får rätta in sig i samma led som Adobe redan står i. :-)
Nejdå, jag skrattar tyst :)
Men google är ju inte den enda kartan på nätet, och de är ju inte alltid exakta heller. Så man kan ju hoppas på att stöd för andra kartor letar sig in i t.ex. Lightroom och Capture One m.fl.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.

Miops Smart Trigger