Gammal 2019-04-17, 08:20
Abe Normal

Jag tycker Tisdagsbilden är ett kul initiativ men saknar att kunna se bilderna ordentligt, det blir mer thumbnails är foton och mycket kvalite försvinner. Ett förslag förutom presentationen i tråden att även länka fotot till "mina bilder", förslagsvis 2000px?
Gammal 2019-04-17, 08:44
Kristobal

Många bra idéer och förslag!
För enkelhetens skull tycker jag att man bara kan ta bort regeln om att en kommentar ger en poäng.
Alltså tycker jag att man ska kunna kommentera fritt utan att det hör till tävlingen och i slutet av sina kommentarer kan man skriva sina favorit eller favoriter tex

...jag röstar på bild 1,2 och 3.

På så sätt blir det lättare att räkna ihop allt för jonas och så får man kommentera det man känner för utan att det automatiskt ger poäng till den berörda bilden.
Gammal 2019-04-17, 09:13
gamleJ

Abe Normal skrev: Jag tycker Tisdagsbilden är ett kul initiativ men saknar att kunna se bilderna ordentligt, det blir mer thumbnails är foton och mycket kvalite försvinner. Ett förslag förutom presentationen i tråden att även länka fotot till "mina bilder", förslagsvis 2000px?
I detta fallet håller jag med Alfin om att det kan vara en fördel med begränsningarna. Bilden måste ha mer än snygga toner och hög teknisk kvalitet för att fånga betraktaren. Utrustningen får mindre betydelse vilket kan sporra även de med mer bildsinne än pengar att delta. Vi får länka om vi tycker att bilden helt dör i lilla formatet.

Jag tycker min iPad är bäst vid granskning av tisdagsbilden. Med telefonen däremot blir bilden efter klickning mindre än den visas i tråden och det fungerar extremt dåligt oavsett upplösning. Helhetsintrycket försvinner även om du har fler pixlar när bilden är så liten.
Gammal 2019-04-17, 09:23
gamleJ

Kristobal skrev: Många bra idéer och förslag!
För enkelhetens skull tycker jag att man bara kan ta bort regeln om att en kommentar ger en poäng.
Alltså tycker jag att man ska kunna kommentera fritt utan att det hör till tävlingen och i slutet av sina kommentarer kan man skriva sina favorit eller favoriter tex

...jag röstar på bild 1,2 och 3.

På så sätt blir det lättare att räkna ihop allt för jonas och så får man kommentera det man känner för utan att det automatiskt ger poäng till den berörda bilden.
Det är precis så jag vill ha det. Du kan då tex välja en tre eller alla som favorit och Jonas ger en pinne till de som nämnts som favorit/er
Gammal 2019-04-17, 13:35
jonasfj

gamleJ skrev: Det är precis så jag vill ha det. Du kan då tex välja en tre eller alla som favorit och Jonas ger en pinne till de som nämnts som favorit/er
Ok. vi testar...
Gammal 2019-04-17, 14:14
gamleJ

jonasfj skrev: Ok. vi testar...
Kul att du vill testa. Ska bli spännande att se om det ger mer konstruktiv kritik. Det är ju inte värre än att ändra tillbaka om det känns fel.
Gammal 2019-04-19, 09:31
gamleJ

Lite självkritik på min bildkritik. I veckans omgång använder jag ordet rendering som ett annat ord för hur bilden efterbehandlats. Har sett andra använda ordet så men har det verkligen den betydelsen? När jag googlar är det mer att smälta in något mot en ny bakgrund som avses. Någon som vet med säkerhet?
Gammal 2019-04-19, 10:04
Kristobal

Är uppriktigt glad över kritiken denna veckan!
Mycket roligare att få kritik och höra era tankar även om de inte är ”hyllande”, än att inte få någon kommentar alls.
Märker att jag först har svårt att ta till mig kritik som jag inte håller med om, men när jag låter det sjunka in en stund är det lite lättare att ta till mig. Allt gott och glad påsk!

Fint av dig gamlej att belysa att det kan finnas bra bilder även om ingen i vår lilla skara uppskattar dem. Kan ju vara bra att ha i åtanke!
Ps har ingen aning om rendering. Finns väl rätt många betydelser för det ordet. Själv är det förknippat med tuschteckningar med ett väldigt verklighetstroget och 3D utseende, för tex glas och bilar.
Gammal 2019-04-19, 10:06
PMD

"Rendera" används numera ofta om att rita upp en (3D-)bild på en datorskärm, och det är en ordagrann översättning från engelskans "render" använt i samma sammanhang. Ordet har dock sen länge haft en mer generell betydelse på svenska: "resultera", "medföra" (i betydelsen konsekvens av något) och liknande.
Gammal 2019-04-19, 10:18
gamleJ

PMD skrev: "Rendera" används numera ofta om att rita upp en (3D-)bild på en datorskärm, och det är en ordagrann översättning från engelskans "render" använt i samma sammanhang. Ordet har dock sen länge haft en mer generell betydelse på svenska: "resultera", "medföra" (i betydelsen konsekvens av något) och liknande.
Tack då är det slut på att använda ordet som jag gjort.
Gammal 2019-04-19, 10:30
gamleJ

Kristobal skrev: Är uppriktigt glad över kritiken denna veckan!
Mycket roligare att få kritik och höra era tankar även om de inte är ”hyllande”, än att inte få någon kommentar alls.
Märker att jag först har svårt att ta till mig kritik som jag inte håller med om, men när jag låter det sjunka in en stund är det lite lättare att ta till mig. Allt gott och glad påsk!

Fint av dig gamlej att belysa att det kan finnas bra bilder även om ingen i vår lilla skara uppskattar dem. Kan ju vara bra att ha i åtanke!
Ps har ingen aning om rendering. Finns väl rätt många betydelser för det ordet. Själv är det förknippat med tuschteckningar med ett väldigt verklighetstroget och 3D utseende, för tex glas och bilar.
Tack, PMD har koll som vanligt och du verkar tolka ordet snarlikt.

Du har ett vinnande sätt för att utvecklas även om det är svårt bitvis. Jag blir också irriterad ibland och tycker kritiken är fel men det är ju betraktarens upplevelse. Så länge det inte handlar om att ge igen för kritik på egen bild så är den hjälpsam oavsett om jag håller med eller inte.

Glad Påsk
Gammal 2019-04-19, 11:58
jonasfj

gamleJ skrev: Lite självkritik på min bildkritik. I veckans omgång använder jag ordet rendering som ett annat ord för hur bilden efterbehandlats. Har sett andra använda ordet så men har det verkligen den betydelsen? När jag googlar är det mer att smälta in något mot en ny bakgrund som avses. Någon som vet med säkerhet?
I fotografiska sammanhang ser jag ser ofta det engelska order render användas för t.ex. hur ett objektiv tecknar bakgrundsoskärpa; "This lens renders the out of focus area smoothly."

Det används även för hur en råkonverterare tolkar en råfil, t.ex. "Capture One renders the raw files with more saturation compared to Lightroom".

Det finns säkert fler exempel som jag inte kommer på nu.

Rendera är nog ett nyligen lånat ord som egentligen inte behövs.
Gammal 2019-04-19, 12:07
gamleJ

jonasfj skrev: I fotografiska sammanhang ser jag ser ofta det engelska order render användas för t.ex. hur ett objektiv tecknar bakgrundsoskärpa; "This lens renders the out of focus area smoothly."

Det används även för hur en råkonverterare tolkar en råfil, t.ex. "Capture One renders the raw files with more saturation compared to Lightroom".

Det finns säkert fler exempel som jag inte kommer på nu.

Rendera är nog ett nyligen lånat ord som egentligen inte behövs.
Tack för lite mer input kring rendera och jag blir än mer stärkt i att inte använda det ordet i fotosammanhang.
Gammal 2019-04-21, 16:28
gamleJ

Stort tack för intressanta tankar om min bild "lilla huset på prärien". Jag frestar på lite till av läroskäl för mig själv och kanske av intresse för andra som följer tisdagsbilden.

Jag kan bara konstatera att min upplevelse av egna bilden stämmer dåligt med övriga deltagares. Vill därför för säkerhets skull visa bilden som fick mig att tycka att jag är förträfflig;), så förträfflig att jag gjorde en i mitt tycke sämre version och använda för tisdagsbilden med förhoppningen att den räcker nog :) Tanken var att använda den ni nu kan se om ni följer länken för andra sammanhang. https://www.fotosidan.se/member/phot....htm?ID=384101
Jag får helt enkelt bjuda på detta hemska erkännande:).

Vissa problem som ni har med versionen i tisdagsbilden finns även i denna. Ljuset är det samma. Berättelsen är fortfarande klen om inte husvagnen och det karga i landskapet påverkar er som det påverkar mig.

Vad jag gillade bättre med denna versionen: Fåglarna ger extra liv. Husvagnen och trädet som är huvudblickpunkter blir större i bild.

Jag har egentligen bara problem med en sak i den länkade bilden och det är att inget leder ögat till husvagnen och trädet. Samtidigt upplever jag inte det så viktigt då främst husvagnen borde bli det första att titta på oavsett och sedan trädet. Därefter borde ögonen leta sig in till fåglarna, korna eller annan detalj. Ljuset är inte vackert eller spännande men det tycker jag snarare förstärker den både fula men samtidigt i mitt tycke vackra karga stämningen. Jag hade samma känsla kring "Liten och sliten" i förra tisdagsbilden.

Vad vill jag nu då. Jo jag vill bara för säkerhets skull kolla så att inte de små ändringarna gör väldigt stor skillnad för er. Gör de inte det så är det något personligt som väcks hos mig när jag ser denna typ av landskap och viktigt att ha med mig nästa gång jag tycker likadant. Samtidigt som jag skrev tidigare. Vi är egentligen inte tillräckligt många som ger kritik för att helt avskriva bilder. Mycket talar dock för hybris över egen bild om inte version två fullständigt knockar er ;).

Jag hoppas få möjlighet att hitta nya vinklar och annat ljus för samma motiv i veckan men inte säkert jag hinner delta i tisdagsbilden #10 överhuvudtaget.
Gammal 2019-04-21, 17:58
Kristobal

”Du får ej redigera någon annans objekt”
Står det när jag trycker på länken.
Blir ju lite nyfiken att kolla.
Vidare för min del kan jag bara säga att jag sällan tilltalas av landskap som har så mycket detaljer, så stort spektrum att förhållandet till och se på. Då får det vara någon form av spektakulär himmel eller dylikt. Sen har jag inte sett din bild i riktigt format vilket gör att jag borde vara lite försiktig. För att din bild skulle väckt mer känslor just hos mig skulle jag velat ha husvagnen i förgrunden och landskapet vid sidan. Sen är det ju komplext efter som vi alla har olika inre och yttre bilder som triggar igång någon inneboende vilande känsla. Och jag tror kanske oxå att vi alla bär på olika känslor och därför är det ju osäkert om det som väcker nån känsla hos mig gör det för någon annan. Eller det jag menar är att vi har olika nära till olika känslor. Jag tycker fortfarande att det är en bra bild men för mig så hade motivet kunnat nyttjas på ett mer effektfullt sätt. För mig då.
För vem ska en bild vara bra då? Är en fråga som väcks i skrivande stund. Är inte det viktigaste med din bild att den är perfekt för dig? En storslagen himmel eller annat ljus hade kanske gjort bilden mer lättgillad men vad jag förstår det som att du ville uttrycka skulle kanske rent av försvagas om ljuset var annorlunda?

Inte menat som nån dumförklaring såklart utan bara vad jag spontant tänker.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.