Gammal 2008-03-23, 10:31
larsborg

Sensorregöring, läs detta !!
Vem har påstått, att det är dyrt med att låta märkesverkstaden, med proffsig erfarenhet, rengöra sensorn!

I fall där det kostar pengar, blir debiteringen en skitsumma mot ett eventuell eget misslyckat klåfingeri, - då kan det bli dyrt.
Min märkesverkstad utför rengöringen faktiskt gratis, de går inte ut med det officiellt, utan det är troligen för att slippa se skadade ytor på sensorerna, ett klåfingeri en fackman helst inte vill se.

De som är tvingade till att själv klåfingra, utan att vara händiga, där är säkert veckopengen slut!
Gammal 2008-03-23, 10:42
Graylingman

Anders Östberg skrev:
Allt man redan kan är förstås plättlätt... rengöring kan ju bli ett dyrt experiment om man inte vet vad man gör så jag tycker nog att det är förståndigt att fråga lite först. :-)

Men visst, det är något som inte är speciellt svårt eller farligt, och rutinunderhåll som man lika gärna kan göra själv istället för att betala dyrt för på verkstad.
Jaja..... var och en gör såklart som man själv vill. Att fråga och läsa på innan man försöker är självklart :) Det gjorde jag och efter att ha gjort det tyckte jag inte det verkade så svårt så jag beställde grejorna och upptäckte att jag tyckte inte heller att det var så svårt. Inte ens första gången, även om jag tillstår att det var lite nervöst.

Nu har jag inte läst hela tråden, men någon kanske vet: Är det vanligt att folk sabbar sina kameror?

Till min närmaste märkesverkstad har jag 30 mil...
Gammal 2008-03-23, 11:03
Anders Östberg

Re: Sensorregöring, läs detta !!
larsborg skrev:
Vem har påstått, att det är dyrt med att låta märkesverkstaden, med proffsig erfarenhet, rengöra sensorn!

I fall där det kostar pengar, blir debiteringen en skitsumma mot ett eventuell eget misslyckat klåfingeri, - då kan det bli dyrt.
Min märkesverkstad utför rengöringen faktiskt gratis, de går inte ut med det officiellt, utan det är troligen för att slippa se skadade ytor på sensorerna, ett klåfingeri en fackman helst inte vill se.

De som är tvingade till att själv klåfingra, utan att vara händiga, där är säkert veckopengen slut!
När jag frågade Canon så fick jag svaret att dom gör det på löpande räkning och att det kan ta några försök och lite olika mycket tid beroende på hur det går... inte direkt "gratis", speciellt om jag också räknar in antingen två bilresor eller två postpaket till verkstaden och några dagar utan kamera. En rengöring på Canonverkstaden kostar sannolikt mer än en uppsättning regöringsprylar som räcker åratal för mig. Jag gratulerar om du har en verkstad i närheten som dessutom gör det gratis.

Jag rengör mina kameror på några minuter själv, kanske det är en viss risk men jag tror faktiskt inte jag är mindre försiktig än en servicetekniker, snarare tvärtom. Vi använder sannnolikt samma utrustning och metoder och jag har troligen mindre bråttom när jag gör jobbet.

Men, men, vill man inte ta risken så kan det kanske vara lugnare att lämna kameran till någon annan.

Senast redigerad av Anders Östberg den 2008-03-23 klockan 11:10.
Gammal 2008-03-23, 12:02
SonnyOboy

Nu vet jag inte vad priskostnaden ligger på, men om den är allt för dyr så har jag tyvärr inte råd med någon sådan just nu. I så fall vore "blås"-tekniken, med en blåsbälg, ett bra alternativ, om det kanske inte får bort allt så får det bort en del. Är det så riskfyllt?
Gammal 2008-04-21, 07:25
vekhyttan

Efter att jag på torsdagen förra veckan på eget bevåg skulle ta bort lite smuts jag hade på prismat eller snarare mattskivan, med en tops !?!... Inget bra val visade det sig.

Efter lite pill fick jag bort skiten och efter ytterligare lite pill fick jag bort luddet som lossnade från topsen!... Nu visade det sig att jag efter ett provfoto hade rejält med skit på sensorn, vilket jag inte hade innan. Se bilden. f38 tror jag det blev. Bilden är helt ozoomad. Lite panik då jag skulle fota en del under helgen.
Det var då jag började läsa denna tråd... och kollade runt efter att få tag på swab och eclipse, inte helt lätt. Är det någon som vet vart man ska handla scandinavian har inte längre.
Bifogade bilder
Gammal 2008-04-21, 07:32
vekhyttan

Jag ringde runt till fotoaffärer här i närheten (Karlskoga, Örebro m.m.) och sökte sensorswabs och eclipse, men ingen hade något. Tänkte då att jag börjar med en revaxörblås från apoteket, men jag han aldrig dit efterssom veterinären ringde (skulle vaccinera hästarna) och sa att han ville komma om ett par timmar, så det var bara att dra hem från jobbet och ta hand om det i stället.

Därefter började jag leta i skåpet hemma och hittade ett par madrasspumpar. Den ena passar bilden tidigare i tråden. Efter att jag blåst rent pumpen så vågade jag rikta in den i kameran och blåste runt där ett tag så mycket jag orade.

Och till min stora lättnad förvann nästan all skit jag hade. Se bilden. Tagen med f32. Det vita i övre högra hörnet är ett moln.

Men jag är fortfarande intresserad av att hitta sensorswabs och eclipse om någon vet vart man kan handla till ett rimligt pris.
Bifogade bilder
Gammal 2008-04-21, 07:41
JOLidman

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5287
Gammal 2008-04-21, 07:48
vekhyttan

JOLidman skrev:
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5287
Skitbra men jag hittar inga sensorswabs där.

Om man också vill rengöra mattskivan, vad ska man använda då? eclipse på luddfria topsliknande swabbar eller?

/Andreas
Gammal 2008-04-21, 07:57
Danlo

harryett skrev:
amen...
Haha, asskönt! :D
Gammal 2008-04-21, 08:50
tannler

Det finns luddfria tops på elfa.se. Sensonswabs är bara dyrlösning deluxe. Leta rätt på PecPad, klipp till en slickepott.

Bra kunskapsbas
Gammal 2008-04-21, 09:00
vekhyttan

Känns som om kostnaden blir hög i alla fall om man ska beställa från flera olika butiker på nätet.

Vet någon om någon butik som säljer allt (eclipse och pecpads), antingen på nätet eller inte.

/Andreas
Gammal 2008-04-21, 09:18
tannler

Du kommer att få svårt att få tag på Eclipse över nätet. Metanol är omöjligt att flygfrakta utan säkerhetskontainer, flygpaket är inte att tänka på, bara snigelpost på landbacken.

Ett färdigt paket kostar kanske 2000:- +. Genom att köpa från flera ställen, eller tillverka själv, kan Du komma ner i runt en 400:-. Skulle det bli 500:- i stället, är det inget att gaffla om, imho.

Inköpsställen finns på den hemsida jag gav Dig i mitt förra inlägg. LÄS!
Gammal 2008-04-21, 09:49
BugEyes

Jag köpte ett sånt där Delkin kit med lupp, dammsugare och våtrengöringsprylar efter att ha läst denna tråd. Har ju bara använt en blåsare förut.

Tog fram luppen och tittade i min 40D, inte ett enda korn på sensorn efter nio månaders flitigt användande utan rengöring så jag gissar att den där självrengöringen funkar i alla fall.

Dags för 5D, här såg jag några dammkorn och provade först med blåsmetoden. Den fixade alltihop så jag fick inte testa våtrengöring där heller.

Nu var det dags för min gamla 20D, där fanns det lite smuts på sensorn och eftersom jag var sugen på att prova grejerna så använde jag våtrengöring. Denna är tre år gammal och har gått över 100000 exponeringar, bara rengjord med blåsa. En droppe pa varje sida av en spatel och ett par drag med den andra sidan torr. Även denna blev ren och fin, man kan se lite ränder efter rengöringen med luppen men inte ett spår på bilder tagna med F/18 på ett vitt papper.

Slutsats,
Våtrengöring är nog bra att ha men det är ytterst sällan det behövs. En Giotto rocket blower eller motsvarande bör inhandlas före då den fixar mer än 90% av fallen.
Gammal 2008-04-21, 11:01
Flash Gordon

Jag köpte också ett Delkin kit för något år sedan.
Det lät som detta var det optimala rengöringskitet.
Det var att kasta pengar i sjön.
Dammsugaren fungerar inte alls som tänkt. Har man inte mycket damm på sensorn så får man det när man använder den. Totalt värdelös.
Deras swabs och rengöringsvätska ger ränder. Såg nyligen också att Delkin varnade för att deras äldre swabs kunde ge repor eftersom de värmesvetsar man satt fast fibermaterialet med kunde skada glaset.
Det enda som fungerar är sensor scope men den är klart sämre än Viseble Dusts Sensor loupe som är mer välgjord och med glaslinser istället för plast.
Så slutsatsen blir att köp en Rocket blower, Sensor swabs, Eclipse och en Sensor loupe så får ni bra fungerande grejor till lägre pris.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2008-04-21 klockan 11:06.
Gammal 2008-04-21, 13:23
BugEyes

Flash Gordon skrev:
Så slutsatsen blir att köp en Rocket blower, Sensor swabs, Eclipse och en Sensor loupe så får ni bra fungerande grejor till lägre pris.
Tror du har rätt där, borde köpt det i stället.
Nåja, luppen funkar och våtrengöringsprylarna också så helt bortkastat var det inte. Dammsugaren var närmast fånig och jag har inte ens provat den. Eftersom nästan all skit går att blåsa bort kommer väl detta att räcka i åratal.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.

Miops Capsule360