Annons
Gammal 2008-12-14, 12:27
JOLidman

perperub skrev: Efter att ha läst alla dessa sidor har jag nu gjort som Martin Brandin på sida 17 i denna tråd och beställt från http://www.micro-tools.de/mm5/e_k6e.htm. Det blev ett Sensor Swab and E2 Cleaning Kit samt en Sensor Cleaning Brush for 1.5x & 1.6x Sensors. Nu ska det äntligen bli rent och fint i min gamla dammiga 400D! :)

Mvh/Pär
Är inte så säker på att du får hem det via flyg eftersom E2 inte får skickas via flyg om det inte embaleras i speciell flygfraktsembalage, brandrisken.

Finns annars att köpa på Scandinavien Photo, både spatlar och rengöringsvätska (Sensor Clean, 15ml DSLR sensor cleaning formula, VisibleDust) och VisibleDust sensor cleaning swab (12 Swabs sice 1.6)

Senast redigerad av JOLidman den 2008-12-14 klockan 12:45.
Gammal 2008-12-14, 12:45
JOLidman

70 SEK per rengörning
Swabs 449 SEK + Clean Solution 395 SEK = 844 SEK / 12 ggr = 70.33 SEK/rengörning.

Visible Dust Patenterade Swabs 1.5-1.6x:

http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=6421396

Med ultratunn fiberduk designad för att skapa en mjuk swab som ej skadar sensorn. Kompatibel med rengöringsvätskor bl.a Sensor Clean och Smear Away. För användning på 1.5-1.6X Sensor. Förpackningen innehåller 12 st.

Visible Dust Dust Sensor Clean Solution:

http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=6490103

Tar bort fläckar som ej är damm från sensorn.
Gammal 2008-12-17, 18:04
perperub

JOLidman skrev: Är inte så säker på att du får hem det via flyg eftersom E2 inte får skickas via flyg om det inte embaleras i speciell flygfraktsembalage, brandrisken.

Finns annars att köpa på Scandinavien Photo, både spatlar och rengöringsvätska (Sensor Clean, 15ml DSLR sensor cleaning formula, VisibleDust) och VisibleDust sensor cleaning swab (12 Swabs sice 1.6)
Jag kan glädjande meddela att det gick hur fint som helst! =)

Jag beställde i lördags med billigaste fraktalternativet (5.80€) och fick idag hem grejorna i brevlådan! Eclipse E2 samt swabs mm. Rekommenderas!

Mvh Pär
Gammal 2008-12-17, 18:34
tomtenisse

Jag kör med en helt vanlig rengöringsduk i microfiber och rengöringsvätska. Funkar kanon.. Se bara till att duken är riktigt ren och att du inte använder samma som du torkar av objektiv osv. med...

:)
Gammal 2008-12-17, 19:21
Freddie

tomtenisse skrev: Jag kör med en helt vanlig rengöringsduk i microfiber och rengöringsvätska. Funkar kanon.. Se bara till att duken är riktigt ren och att du inte använder samma som du torkar av objektiv osv. med...

:)
Instämmer..herregud vad dom lurar folk med massa rengöringskit och skit för flera hundra som gör samma sak. Men så länge folk köper så...
Gammal 2008-12-17, 19:45
NPA

Bokeh skrev: Jag har provat, det funkade bra dom gånger jag gjorde det, men pensel och swabmetoden är enklare, och säkrare om man skall tro på så kallade experter, men jag har aldrig läst att någon har pajat glasskivan med tejpmetoden heller.

/kent
Kent,

Känns som du pratar mot dig själv lite här. Själv tycker du att man skall rengöra sensorn själv - det är ju busenkelt och helt riksfritt, eller? Nu är plötsligt din metod med pensel och swabmetoden det som "experter" kallar säkert? Precis som "experter" säger att man aldrig skall försök rengöra sensorn själv, utan sonika lämna in den på rengöring. Va fan, har man råd att lämna den på rengöring, så kör på! Garanterat bättre än att rädd sticka in diverse saker i kamerahuset och kladda med själv.

Kul att notera är att en god vän till mig som frilansat i närmare 15 år och de senaste 4 åren kört på ett Nikon hus (vet ej vilket) av enklare stuck, ALDRIG rengjort sin sensor, varken själv eller lämnat in huset. Han säljer bilder som smör....

Gör som ni vill - för det gör ni ändå.
Gammal 2008-12-17, 21:03
Flash Gordon

Att det inte blir damm på AA-filteret är nonsens. Däremot beror det på hur man fotograferar om det syns.
Köpte en begagnad !DMKIIN av en sportfotograf. Han servade kameran en gång per år hos Canon. Han jobbade för en större agentur och levererade konstant bilder till olika tidningar.
Det var den skitigaste sensor jag någonsin sett. Han verkade ha nyst in i kameran och tömt dammsugarpåsen i närheten. Efter rengöring med cirka 5 swabs var en OK igen.
Han hade inte märkt något för han fotade alltid på 2,8 eller 4. Då skall det stora fläckar till innan det syns.
När jag bländade ner och fotade himlen på bl 22 såg det ut som AA-fitret drabbats av smittkoppor.
Gammal 2008-12-18, 17:03
meLf

Fråga
Flash Gordon skrev: Att det inte blir damm på AA-filteret är nonsens. Däremot beror det på hur man fotograferar om det syns.
Köpte en begagnad !DMKIIN av en sportfotograf. Han servade kameran en gång per år hos Canon. Han jobbade för en större agentur och levererade konstant bilder till olika tidningar.
Det var den skitigaste sensor jag någonsin sett. Han verkade ha nyst in i kameran och tömt dammsugarpåsen i närheten. Efter rengöring med cirka 5 swabs var en OK igen.
Han hade inte märkt något för han fotade alltid på 2,8 eller 4. Då skall det stora fläckar till innan det syns.
När jag bländade ner och fotade himlen på bl 22 såg det ut som AA-fitret drabbats av smittkoppor.

Är det någon som påstått att det inte blir skräp på AA-filtret?
Ifall det var ovanstående inlägg du svarade på så menade han väl snarare att det inte behöver spela särskilt stor roll att det är det när det väl kommer till kritan.
Gammal 2008-12-18, 21:57
Flash Gordon

Om du läser min andra mening så säger jag just att det beror på hur man fotograferar om det syns eller inte.
För den som fotar t.ex. landskap med stort skärpedjup och blå himmel så spelar de en djävla roll.
Gammal 2009-02-20, 21:31
Leonard91

Jag funderar på att få rengjort min kamera gratis på fotomässan hos Canons kundtjänst. Tror ni att dom bara är slarviga och gör sensorn ännu smutsigare och att det är bättre att göra själv? Jag har ju inga problem och ser inget smuts på sensorn nu så det kanske bara är dumt att chansa eller vad tycker ni? Det kostar ju ändå ingenting iof.
Gammal 2009-02-20, 21:42
Minita

En kompis var där idag och han var nöjd efter besöket och rengörningen.
Gammal 2009-02-20, 21:46
Leonard91

Hade h*n rengjort sin sensor själv tidigare och var fortfarande nöjd med deras resultat? Vill bara inte att det ska bli sämre.
Gammal 2009-02-20, 21:52
Minita

Jag vet fakiskt inte så noga. Vi träffades som hastigast och han tipsade om att ta med kameran inför mitt kommande besök imorgon. Precis som du är jag lite tveksam eftersom man har hört skrämmande historier. Jag rengör normalt mitt hus själv men hade ändå tänkt att ta med det.
Gammal 2009-02-21, 13:59
naylor83

Jag köpte nyligen 12 st Photographic Solutions Sensor Swabs (OBS! finns i tre storlekar) och en flaska Eclipse på Ebay för motsvarande 400 kronor inklusive frakt. Tog tre dagar att få hit grejerna.

Fantastiskt effektivt var det:
http://davidnaylor.org/blog/2009/02/...0d-sensor.html
Gammal 2009-02-22, 12:09
larsborg

Garv!
Leonard91 skrev: Hade h*n rengjort sin sensor själv tidigare och var fortfarande nöjd med deras resultat? Vill bara inte att det ska bli sämre.
Bara få den renare än ny, från fabrik?
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.

B+W Filter