Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Datorn > Plocka ihop en dator för bild- och VISS videoredigering

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2011-01-12, 06:48
Falumas

and30ers skrev: Hej,
Det ser väl jättebra ut. Men jag gillar Intel SSD bättre, de håller högre kvalitet och är snabbare, men jag förstår att du vill gå all-in med Corsair. ;)

Ett annat alternativ är att köra SATA 6Gb/s även på SSDn när du ändå håller på. Läs på lite om Crucial's RealSSD C300, den verkar spöa även Intel X25-M G2.

http://www.techpowerup.com/reviews/C..._128_GB/7.html
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=574983

...alla är dock snabba, det är detaljer som skiljer.
Jag kör en 64GB Crucial C300 som bootdisk, fungerar jättebra och är otroligt snabbt jämfört med en vanlig disk. Min dator en QuadCore bootar på 17 sek inkl start av skype och 3-4 program till.

/Karl
Gammal 2011-01-12, 07:41
gunnargren

flygnord skrev: du ska inte invänta att de nya i7:orna med kompatibla moderkort kommer ut i handeln? lär ju inte dröja mer än max en månad innan de finns i ett flertal butiker och i lager..
Dom han har valt finns ju in butik, när jag kollar på Inet så får dom in dom kring den 20:e

Edit: Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Har själv plockat ihop en dator, vad tror ni om den här?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/108203/2011-01-11
Gammal 2011-01-12, 11:18
Falumas

gunnargren skrev: Dom han har valt finns ju in butik, när jag kollar på Inet så får dom in dom kring den 20:e

Edit: Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Har själv plockat ihop en dator, vad tror ni om den här?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/108203/2011-01-11
Hade valt crucials 64GB istället för intels SSD

/Karl
Gammal 2011-01-12, 14:28
and30ers

ebermark skrev: Vad har du som backar upp det påståendet om kvaliteten?
OCZ Vertex 2 är för övrigt en jävligt najs disk.
2010-12-14 07:00 - TechWorld
Flashdiskar (ssd) går sönder oftare än hårddiskar. Detta enligt statistik från den franska sajten, Hardware.fr, som samlat in data från en anonym återförsäljare av datorkomponenter, där alla returärenden och reklamationer på grund av produktfel bokförts.

I genomsnitt går 2,05 procent av alla sålda ssd-produkter sönder, att jämföra med 1,94 procent av alla hårddiskprodukter. Detta för hårddiskar med antingen en eller två terabyte lagringskapacitet.

Intressant nog ser Intel ut att vara den tillverkare som skapar mest tillförlitliga ssd-produkter. Tillverkarens flashdiskar är över tre gånger så tillförlitliga jämfört med produkter från konkurrerande Corsair, Crucial, Kingston och OCZ.

Intels ssd har reklamerats i 0,59 procent av fallen, att jämföra med produkter från konkurrenterna som reklamerats i mellan 2 och 3 procent av fallen.
Gammal 2011-01-12, 15:11
ebermark

and30ers skrev: [B]Intels ssd har reklamerats i 0,59 procent av fallen, att jämföra med produkter från konkurrenterna som reklamerats i mellan 2 och 3 procent av fallen.[/I]
Ändå rätt försumbar skillnad, och dessutom långt ifrån pålitlig statistik då det endast verkar vara från en återförsäljare.
Jag skulle valt högre prestanda utan att tveka när skillnaden är så pass stor som den ändå är (framför allt vad gäller skrivhastighet).
Gammal 2011-01-12, 15:52
Krisiun

MWPhoto skrev: CUDA på grafikkortet har visst stor betydelse: http://www.creativetools.se/produktn...photoshop.html
Nice, ser ut som en mycket trevlig burk, inga problem att köra det du angivit och mer därtill!

CUDA har (i dagsläget) ingen större betydelse (mer än i vissa plugins och tillämpningar). Och vill du dra full nytta av det så skall du ha ett Quadro-kort och inte ett GeForce-kort.
Gammal 2011-01-12, 17:56
MWPhoto

Tack för alla tips! Crucial med 6Gb/s är intressant, men i verkligheten, om jag tjänar 1 sekund på att öppna Win7 eller inte, hmmm, tror jag går på Corsair ändå.
Gammal 2011-01-13, 02:14
StefanK

Krisiun skrev: CUDA har (i dagsläget) ingen större betydelse (mer än i vissa plugins och tillämpningar). Och vill du dra full nytta av det så skall du ha ett Quadro-kort och inte ett GeForce-kort.
Nja, GTX-korten ger rätt bra effekt också: http://ppbm5.com/Benchmark5.html
Men det är främst i Premiere Pro som det gör skillnad och då med de effekter som är cuda-accelererade.
Gammal 2011-01-13, 19:47
MWPhoto

Ok, men vill någon rekomendera mig att byta ut grafikkortet då? Annars är inte CUDA i vägen hur som helst.
Gammal 2011-01-13, 20:25
Falumas

MWPhoto skrev: Tack för alla tips! Crucial med 6Gb/s är intressant, men i verkligheten, om jag tjänar 1 sekund på att öppna Win7 eller inte, hmmm, tror jag går på Corsair ändå.
Det är inte bara på att starta Windows det är konstant liten tidsvinst. Operativsystemet hittar alltid något att läsa från systemdisken.
Snurrhårddisk mot Corsair är som skillnaden mellan en mobilkamera utan autofokus och en DX-kamera, Crucial mot Corsair kommer vara som mellan DX och FX.

/Karl
Gammal 2011-01-13, 21:17
MWPhoto

Karl, kanske vi missuppfattade varandra. jag menar att skillnaden i snabbhet mellan en Crucial SSD och en Corsair SSD inte märks. Hörde av en vän att moderkorten inte är riktigt redo för det än.
Gammal 2011-01-13, 21:27
Ventures

Falumas skrev: Hade valt crucials 64GB istället för intels SSD

/Karl
Jag har Intels 80 GB SSD och skulle föredra att ha den dubbla kapaciteten eftersom bara Lightroom använder c:a 14GB under körning (möjligen har jag något feliställt) och eftersom jag har några fler program på C-disken går den i taket vid exportering av större antal bilder från LR.
Alltså, köp en större SSD alternativt lägg programmen på annan disk.
Gammal 2011-01-13, 22:45
Falumas

Ventures skrev: Jag har Intels 80 GB SSD och skulle föredra att ha den dubbla kapaciteten eftersom bara Lightroom använder c:a 14GB under körning (möjligen har jag något feliställt) och eftersom jag har några fler program på C-disken går den i taket vid exportering av större antal bilder från LR.
Alltså, köp en större SSD alternativt lägg programmen på annan disk.
Jag har installerat ett gäng program på en annan disk, program som jag inte använder så ofta. Har bara lyckats fylla min c-drive med 30GB än så länge. Kör dock inte LR.

/Karl
Gammal 2011-01-14, 12:43
Ventures

Falumas skrev: Det är inte bara på att starta Windows det är konstant liten tidsvinst. Operativsystemet hittar alltid något att läsa från systemdisken.
Snurrhårddisk mot Corsair är som skillnaden mellan en mobilkamera utan autofokus och en DX-kamera, Crucial mot Corsair kommer vara som mellan DX och FX.

/Karl
Eftersom så gott som alla mina program ligger på SSD:n kan det gå ganska långa perioder utan att mina "snurrhårddiskar" går alls, vilket mest är en fördel. Det tar dock någon sekund extra att snurra igång en hårddisk från stillastående när den väl behövs.

Jag gissar att man är så bortskämd med SSD:ns snabbhet att man inte vill vara utan.
Gammal 2011-01-30, 06:04
jOAClM

Hej!

Har själv tänkt mig köpa en dator till fotoredigering och enklare filmredigering.

Jag vill ha en så pass bra dator att fotoredigering i lightroom etc. fungerar smidigt.
Filmredigering ska vara i enklaste slaget, i princip klippa och klistra ihop familjefilmer, utan effekter, dock i full HD då jag har en Canon eos 550d.
Behöver också en bra skärm som passar fotoredigering, gärna stor, 25+.

Mitt datorkunnande är begränsat så jag vet inte om jag vågar mig på att bygga en dator, eventuellt kanske jag kan få hjälp av en kompis med detta. Annars en färdigbyggd.

Så det vore väldigt snällt med era tips om vad jag kan tänkas behöva.
Som sagt; smidig till fotoredigering, enkel redigering och uppspelning av full HD film och en bra skärm. Prislapp runt 10K.

??
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:35.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System