Annons
Gammal 2011-05-04, 16:27
phike

Bussreklam
Hej.

Undrar om någon känner till vilken upplösning det ska vara då man lämnar in grunden till en bussreklam. Den är längs en långsida och måtten är 3m x 0,7m.
Min instinkt vill säga att det skulle räcka med 180dpis upplösning istället för det glossigare 300dpi. Problemet är att jag har fått så dåliga bilder som ska användas till projektet.

Jag och uppdragsgivarna är införstådda med ett bortfall i kvalité men å andra sidan så ska fotot mest skapa en känsla..behöver inte vara så knivskarp mao.

Får ej tag på tryckarna..stångt pga sjukdom så jag vet ej annat än själva måttet på reklamen.
Hoppas på någon utav er.

Bra sida och mycket kunnighet per inch här :)
Gammal 2011-05-04, 16:43
ErlandH

phike skrev: Undrar om någon känner till vilken upplösning det ska vara då man lämnar in grunden till en bussreklam. Den är längs en långsida och måtten är 3m x 0,7m.
Min instinkt vill säga att det skulle räcka med 180dpis upplösning istället för det glossigare 300dpi.
300 dpi skulle du behöva i ett glansigt magasin, 180 i en dagstidning. På bussarna är upplösningen mycket mindre, står man intill kan man ju räkna punkterna utan att ta på sig läsglasögon.

Men för att få exakt rätt svar bör du nog vänta på att tryckarna blir friska igen.
Gammal 2011-05-04, 16:46
phike

Det låter vettigt.
Tusen tack!
Gammal 2011-05-04, 21:03
petter.oj.norman

ErlandH skrev: 300 dpi skulle du behöva i ett glansigt magasin, 180 i en dagstidning. På bussarna är upplösningen mycket mindre, står man intill kan man ju räkna punkterna utan att ta på sig läsglasögon.

Men för att få exakt rätt svar bör du nog vänta på att tryckarna blir friska igen.
ja, varför inte gå fram till en buss med en tumstock i handen. Du kan nog räkna prickarna.

Petter ...
Gammal 2011-06-12, 09:26
Henrik L Jonsson

petter.oj.norman skrev: ja, varför inte gå fram till en buss med en tumstock i handen. Du kan nog räkna prickarna.

Petter ...
Och passa på att ta med en dagstidning och jämför med. De brukar ligga runt 85 lpi. Högre än det är det garanterat inte.
Gammal 2011-06-12, 10:20
Alagazam

phike skrev: Hej.

Undrar om någon känner till vilken upplösning det ska vara då man lämnar in grunden till en bussreklam. Den är längs en långsida och måtten är 3m x 0,7m.
Min instinkt vill säga att det skulle räcka med 180dpis upplösning istället för det glossigare 300dpi. Problemet är att jag har fått så dåliga bilder som ska användas till projektet.

Jag och uppdragsgivarna är införstådda med ett bortfall i kvalité men å andra sidan så ska fotot mest skapa en känsla..behöver inte vara så knivskarp mao.

Får ej tag på tryckarna..stångt pga sjukdom så jag vet ej annat än själva måttet på reklamen.
Hoppas på någon utav er.

Bra sida och mycket kunnighet per inch här :)
Prata med företaget som säljer reklamplatsen. De vet.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bussreklam , tryck , upplösning

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.

Tether Tools Case Air