Gammal 2012-01-02, 12:30
jimh
Kodsnickare

Nu har jag börjat mecka lite med annonsmarknaden och skulle uppskatta lite synpunkter på en sak.

Det handlar om det nya fältet "Passar" och hur detaljerat det skall vara, egentligen på två ledder.

a) Uppdelning INOM kamerafattningar

Skall man skall köra grovt:
  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha/Minolta AF
  • Pentax K
  • Four Thirds
  • och kanske någon till

Eller finare:
  • Nikon FX
  • Nikon DX
  • Canon EF
  • Canon EF-S
  • Och en bunt till

Jag är personligen just nu för den lite grövre uppdelningen eftersom det gör det smidigare att bevaka prylar som passar över gränserna. Med t ex en APS-Canon så vill man ju hålla koll på både EF och EF-S när man letar. Ett annat argument för en grövre uppdelning är att det kanske är svårt att lägga sin annons rätt om det blir för detaljerat. Kommer dock inte på något illustrativt exempel på det nu.

b) Heltäckande eller inte?

Det finns ju en himla massa kamerafattningar, varav de flesta dock är rätt ovanliga. Marknaden domineras ju lite grovt av Canon, Nikon, Sony, Pentax och kanske någon till. Försöker man få med alla så kommer listan att bli lång och svårare att hitta rätt i.

Så frågan på den ledden är om man skall köra förenklat enligt:
  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha
  • och några till

Eller mer heltäckande
  • Nikon F
  • Hasselblad V
  • Hasselblad H
  • P6
  • Leica M
  • Leica R
  • Canon FD
  • Canon EF
  • Bronica S
  • Bronica E
  • och många till
Gammal 2012-01-02, 13:04
Rei Trulsson

jimh skrev: Nu har jag börjat mecka lite med annonsmarknaden och skulle uppskatta lite synpunkter på en sak.

Det handlar om det nya fältet "Passar" och hur detaljerat det skall vara, egentligen på två ledder.

a) Uppdelning INOM kamerafattningar

Skall man skall köra grovt:
  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha/Minolta AF
  • Pentax K
  • Four Thirds
  • och kanske någon till

Eller finare:
  • Nikon FX
  • Nikon DX
  • Canon EF
  • Canon EF-S
  • Och en bunt till

Jag är personligen just nu för den lite grövre uppdelningen eftersom det gör det smidigare att bevaka prylar som passar över gränserna. Med t ex en APS-Canon så vill man ju hålla koll på både EF och EF-S när man letar. Ett annat argument för en grövre uppdelning är att det kanske är svårt att lägga sin annons rätt om det blir för detaljerat. Kommer dock inte på något illustrativt exempel på det nu.

b) Heltäckande eller inte?

Det finns ju en himla massa kamerafattningar, varav de flesta dock är rätt ovanliga. Marknaden domineras ju lite grovt av Canon, Nikon, Sony, Pentax och kanske någon till. Försöker man få med alla så kommer listan att bli lång och svårare att hitta rätt i.

Så frågan på den ledden är om man skall köra förenklat enligt:
  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha
  • och några till

Eller mer heltäckande
  • Nikon F
  • Hasselblad V
  • Hasselblad H
  • P6
  • Leica M
  • Leica R
  • Canon FD
  • Canon EF
  • Bronica S
  • Bronica E
  • och många till
Om skaparen av annonsen har möjlighet att välja modell med fullständig artikelbeteckning, t ex Canon EF 50mm f/1.4 USM, i ett annan tillvalsfält, så räcker det med endast tillverkarnamn i fältet "Passar", t ex Nikon, Canon, Pentax osv.
Gammal 2012-01-09, 16:45
jimh
Kodsnickare

Det nya fältet "Passar till" tillsammans med lite andra ändringar i köp & sälj-funktionen finns ute nu.

Vi hade lite diskussioner här och bestämde oss ändå för att köra på den mer detaljerade linjen som gör att listan i "Passar till" blir rätt lång, men mer precis.
Gammal 2012-01-09, 18:29
Rei Trulsson

jimh skrev: Det nya fältet "Passar till" tillsammans med lite andra ändringar i köp & sälj-funktionen finns ute nu.

Vi hade lite diskussioner här och bestämde oss ändå för att köra på den mer detaljerade linjen som gör att listan i "Passar till" blir rätt lång, men mer precis.
Jag såg att funktionen nyligen när jag kollade några annonser. Vad skoj! Det blir förhoppningsvis bättre struktur på annonserna på det här viset. Bra jobbat!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar