#1  
Gammal 2012-11-20, 17:29
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
Mattglas
Hej,

En lite udda tråd kanske. Men jag har testat att slipa eget mattglas till min denna:

http://1.bp.blogspot.com/-8Wl_3z1GvC...2012-11-07+-+1

Körde med biltemas ventilslippasta den fina burken och det blev fint men inte tillräckligt fint. Alltså nu vet jag inte vilket resultat man kan förvänta sig, men i lupp så är fortfarande mitt gamla glas från *20-talet bättre.
Beror det på rörelserna? Ska man vara ultralätt på handen eller spelar det mindre roll? På högsta nördnivå har jag mailat till biltema för att kolla vilken grovlek pastan har.*

Det finns kiselkarbid i 600 mesh att köpa i pulver på annat håll också. Det är just vad biltemas pasta innehåller. Biltemas innehåller olja och är lite jobbigt att ha överallt. Någon som testat med vatten.

Ett plus med hela den här grejen är inte ekonomi utan att det går att göra olika typer av glas, och jag tror nog det blir billigare trots allt.
  #2  
Gammal 2012-11-20, 18:13
Niklas Groop
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 613
Har ingen egen erfarenhet men hittade en sida på APUG som visar hur man gör: http://www.apug.org/forums/forum216/...us-screen.html
  #3  
Gammal 2012-11-20, 18:24
jimh
Kodsnickare
 
Medlem sedan: aug 2001
Inlägg: 14 935
Det finns kemi för att etsa glas. Det skulle kanske kunna vara en metod att undersöka? Vill minnas att det inte är de mest hälsosamma grejerna dock.

Sen finns det ju slippasta som är mycket finare än #600 också. Arc Eurotrade har rätt bra sortiment med diamantslippasta till vettiga priser: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalo...-Lapping-Paste (jag har handlat av Arc några gånger, och de är bra på att skicka till Sverige till rimliga fraktkostnader).
  #4  
Gammal 2012-11-20, 18:30
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
Niklas Groop skrev: Har ingen egen erfarenhet men hittade en sida på APUG som visar hur man gör: http://www.apug.org/forums/forum216/...us-screen.html
Riktigt bra tråd. Texten från 1800talet var ju i en klass för sig. Tack.
  #5  
Gammal 2012-11-20, 18:43
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
jimh skrev: Det finns kemi för att etsa glas. Det skulle kanske kunna vara en metod att undersöka? Vill minnas att det inte är de mest hälsosamma grejerna dock.

Sen finns det ju slippasta som är mycket finare än #600 också. Arc Eurotrade har rätt bra sortiment med diamantslippasta till vettiga priser: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalo...-Lapping-Paste (jag har handlat av Arc några gånger, och de är bra på att skicka till Sverige till rimliga fraktkostnader).
Ok. Nu snackar vi. 25000 på grit size. Damm helt enkelt. Frågan är bara vad man behöver. Folk verkar vara glada med 600#.

Har du själv erfarenhet av att beställa från dem?
Vad skulle du rekommendera för grit och hur stor kvantitet behöver man för t.ex. 10x10cm?
  #6  
Gammal 2012-11-20, 20:25
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
Tror mitt problem handlar om det här:
"One interesting thing that I discovered while using #380 or #500 grit is that chips of glass that are removed from the blank. This happens because these grits are made of silicon carbide, which is only slightly softer than diamonds. As you grind with these extremely sharp and hard grits, chips of glass flake out much like what happens to flint in arrow making. These chips, more than anything else, are what the problem is with normal ground glass. The chips are quite large and break up the image on the ground glass making it difficult to focus. If you look at your ground glass with a 22× loupe you can easily see them, as they appear dark surrounded by a white fine background. If it weren’t for these chips a ground glass would be much better. The problem is that these chips are very smooth and are at different angles, which cause the surface of the image to look speckled, that is to say, dark spots surrounded by light spots. The dark spots are these chips while the light spots are the ground surface of the glass. Because of this, when you use an 8× loupe, it is difficult to focus as they create a mosaic out of the image.

Now if instead you use white aluminum oxide you can avoid these chips entirely. This abrasive is much softer and super fine resulting in an incredibly fine smooth surface that is all white. It is almost invisible with a 22× loupe. The only problem is that it takes longer to make."

Länken;
http://www.dokasphotos.com/techniques/ground_glass/


Han använde sen aluminiumoxid som också tar längre tid att jobba med.
Alltså, ett mjukare material verkar ju vara en bra poäng om man vill ha finare resultat.
Alternativt då finare kiselkarbid. Inte en susning vad jag pratar om :)
  #7  
Gammal 2012-11-20, 20:31
jimh
Kodsnickare
 
Medlem sedan: aug 2001
Inlägg: 14 935
Jag har bara beställt svarv- och fräsverktyg från dem, ingen slippasta. Har tyvärr dålig koll på vad man skall ha för grovlek för att göra en mattskiva. Men diamanten lär väl vara mer långlivad än kiselkarbiden, så jag skulle gissa att man skall ha mindre kornstorlek (eftersom de förmodligen inte krymper lika mycket under bearbetningen).

5 g som det är i en tub lär nog räcka rätt länge kan jag tänka mig. Kanske kan vara något att beställa ett par olika korn rätt långt från varandra för att se resultatet?
  #8  
Gammal 2012-11-21, 16:27
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
Så här svarade biltema:

"Hej
*
Ventilslippasta fin har kornstorlek 320, ca 29 my.
*
Med vänliga hälsningar/Best regards,*"
  #9  
Gammal 2012-11-21, 20:03
Lasse Mellberg
 
Medlem sedan: aug 2001
Inlägg: 236
Krita
Köp krita i en påse från färghandeln eller nån konstnärsaffär. Blanda kritan med lite vatten så att det blir som en jämn smet. Använd en bomullstrasa och gnugga sedan glasskivan med detta så får du en fin jämn matthet.

mvh

Lasse
  #10  
Gammal 2012-11-21, 20:10
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
Lasse Mellberg skrev: Köp krita i en påse från färghandeln eller nån konstnärsaffär. Blanda kritan med lite vatten så att det blir som en jämn smet. Använd en bomullstrasa och gnugga sedan glasskivan med detta så får du en fin jämn matthet.

mvh

Lasse
Precis. Jag var inne på nåt liknande. Kollade på kalciumtillskott. Känns som att det här ska kunna lösas köksvägen utan superhårda metaller.

Är det inte för mjukt med krita?
Har du testat med gott resultat?
  #11  
Gammal 2012-11-22, 09:12
Lasse Mellberg
 
Medlem sedan: aug 2001
Inlägg: 236
krita
P.D skrev: Precis. Jag var inne på nåt liknande. Kollade på kalciumtillskott. Känns som att det här ska kunna lösas köksvägen utan superhårda metaller.

Är det inte för mjukt med krita?
Har du testat med gott resultat?
Kritan ger en lätt matthet, det beror mycket på hur du kommer att använda mattskivan.
Det finns något som heter ventilslipasta . mycket drygt.
  #12  
Gammal 2012-11-22, 11:21
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
Lasse Mellberg skrev: Kritan ger en lätt matthet, det beror mycket på hur du kommer att använda mattskivan.
Det finns något som heter ventilslipasta . mycket drygt.
Ska testa kritan. Tack. Nämner pastan tidigare i tråden. Den är för grov. Även enligt andra trådar jag har läst.
  #13  
Gammal 2012-12-20, 12:57
Seiki
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 102
Kan lite sent men bättre sent än aldrig.

Kan vara värt att prova med våtslippapper med fint korn/grit kanske runt 600 som många verkar föreslå i på andra medel, men glöm inte att blötlägga pappret i minst 15 minuter innan, samt spraya på vatten på ytan som ska poleras, måste vara fuktig hela tiden.
Skulle det bli för fin yta, bara att ta ett grövre papper eller finare.
  #14  
Gammal 2012-12-20, 21:54
J. Patric
 
Medlem sedan: maj 2002
Inlägg: 2 836
Jag har använt aluminiomoxid med kornstorlek 800 till mattskivor med utmärkt resultat. Går man finare så får man ojämn utlysning på mattskivan. Resultatet blev bättre än Voigtländers egna mattskivor.

Glasskivorna jag använde var gamla oanvända glasplåtar, eftersom de är optiskt plana och har samma tjocklek som originalmattskivorna. Så det är tydligt att Voigtländer köpte in glaset från en glastillverkare som gjorde plåtar till film/plåttillverkare. Även Rollei använde sådant glas.

Rollei slipade sina mattskivor: http://www.flickr.com/photos/8971227...57631943218063
  #15  
Gammal 2012-12-20, 22:05
P.D
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 128
J. Patric skrev: Jag har använt aluminiomoxid med kornstorlek 800 till mattskivor med utmärkt resultat. Går man finare så får man ojämn utlysning på mattskivan. Resultatet blev bättre än Voigtländers egna mattskivor.

Glasskivorna jag använde var gamla oanvända glasplåtar, eftersom de är optiskt plana och har samma tjocklek som originalmattskivorna. Så det är tydligt att Voigtländer köpte in glaset från en glastillverkare som gjorde plåtar till film/plåttillverkare. Även Rollei använde sådant glas.

Rollei slipade sina mattskivor: http://www.flickr.com/photos/8971227...57631943218063
Aluminumoxid är det jag vill använda helst eftersom det är mjukare än kiselkarbid. Right?
Har en känsla att det är bättre med. Men vart köper man det i 800? Eller över huvudtaget? Det är ju explosivt i fel händer.

De glasen du tillverkat, känner du att du kunnat fokusera på detaljer med lupp? Och då pratar vi en trädgren eller hustak på avstånd mm.
Jag har förstått att man inte kan ha både och, dvs bra upplysning på hela skivan samtidigt som skarpt, men jag väljer ändå det sistnämnda eftersom skarpt går före för min del. Går alltid att vrida runt på huvudet för att se hur det är komponerat. Antar jag :)

Har dock inte hunnit testa kritan jag köpte än och ska ge set en chans när jag hinner. Kanske kommer funka. Har en påse.

Edit: stavfel
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.



Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar